Jak si představuji povolání, na které se připravuji? • budu celý den převážet chronicky nemocné nebo zachraňovat děti z hořící budovy • původně idealizovaná představ o pouze důležitých výjezdech, při ohrožení života, vystřízlivění po informaci o podstatné části zbytečných a nepotřebných výjezdů • finance jdou z kraje, ne od státu, ZZS je placená od výjezdu • důležité povolání, víra ve změnu v budoucnosti • záchranář zachraňuje životy a pomáhá při postižení zdraví, může pracovat na ARO a UP • práce na ARO je spíše pasivní, v PNP aktivní • výkon povolání ZZ vnímám jako velkou zkoušku • už dnes vím, že je to víc než jen „ježdění v sanitce a pomáhání lidem“ • ZZ pomáhá uchovat zdraví a život • Představa práce u lůžka není tak lákavá, jako v PNP • Je to práce potřebným, jejímž cílem nemá být naplňování romantických akčních představ • Jde o náročné, ale současně naplňující povolání, představující každodenní pomoc potřebným, lidem v náročných situacích • Povolání ZZ vnímám spíše jako životní cestu než „jen“ práci • Součástí je nejen záchrana životů a zdraví, ale také prevence a podpora jedince (skupiny) • Přihlášení pod představou akce, dobrodružství, nepředvídatelnosti a adrenalinu, ale zjišťuji, že klíčová je empatie, komunikace a spolupráce • Vedle pomoci fyzické vidím jako klíčovou i podporu a pomoc psychickou • Původní nejistota – budu jezdit jako záchranář sám a zachraňovat životy bez doktora, další možnost byla řidič záchranky nebo, jestli budu spíš záchranář jako taková zdravotní sestra a budu dělat pomocníka lékaře. • před přijímačkami jsem si představoval/a záchranáře tak, že jezdí na různé výjezdy, zachraňuje životy na těžkých dopravních nehodách, ale také pomáhá lidem při jiných zdravotních problémech - bolest břicha, anafylaktický šok.... Ale bál jsem se, abych neskončil jako vozidlo, které dopravuje starší pacienty domů - sanitář. Po prostudování standardu se domnívám, že mě to bude bavit víc, než povolání lékaře. • Zdravotní záchranář se zabývá přednemocniční neodkladnou péčí, transportem pacientů, intenzivní péčí, ale také i urgentním příjmem. Dále je schopen podílet se na podpoře zdraví a informováním veřejnosti o prevenci nemocí a úrazů. • Psychicky i fyzicky náročné povolání, při kterém se ZZ dostane do kontaktu s jedincem v náročné situaci. Pracuje na urgentní chirurgii příp jsme součástí specializované záchranné složky. • Představuju si, že budu jezdit v záchrance a jezdit na výjezdy typu dopravních nehod, srdečních zástav, otevřených zlomenin, větších zranění a podobně. V autě ZZS jsou 3-4 ZZ. • Podle informací známého se často jezdí k bezdomovcům, pod vlivem alkoholu. Moje představa byla zásahy u velkých zranění. Negativní zjištění je časté zneužívání ZZS. Překvapila mě pomoc psychologa pro ZZ. • Moje očekávání se příliš od reality neliší. • ZZ poskytuje pomoc už na místě zásahu a v průběhu převozu. Vidím toto povolání jako smysluplné, protože jde o záchranu životů, nečekám primárně ovace a díky, i když poděkování a ocenění jistě povzbudí a dává sílu pokračovat dál • Při výkonu svého zaměstnání potkává mnoho lidí z různého sociálního zázemí ve vyhrocených či subjektivně bezvýchodných životních situacích. • Počítám i s tím, že ne vždy se pacienta podaří zachránit. • Jde možná o ne zcela doceňovanou práci, která bývá i zneužívána. • Vnímám jej jako skutečné povolání, ne zaměstnání. • Představuji si, jak zachráním hodně lidských životů, že budu oporou lidí, kteří prožívají těžké období. Počítám i s tím, že ne vždy dokážu pomoci a pak taky věřím, že se budu mít na koho obrátit já, spolehnout se na své kolegy a vzájemně se podpořit. • Obor je náhradou za VL. Nedoceněná práce, ale z práce lze odejít s dobrým pocitem nad vykonanou prací. A ten je jistě k nezaplacení. • nezbytné, náročné povolání s krásným přesahem. Jeho hlavním úkolem je pomoci lidem v nouzi nehledě na tom, jestli se jedná o člověka v dopravní nehodě, nebo jen o někoho komu se doma udělalo nevolno, záchranář je zde opravdu pro všechny, povolání, které je bylo pro společnost prospěšné, co všichni bezpochyby ocenit dokážeme a co má vždy stejnou cenu nehledě na tom kdo jej zrovna vlastní, je lidský život. • Je škoda, že má tak nízké sociální ohodnocení a prestiž. • Jde o životní styl a práci bez stereotypu, všestranné povolání v nemocnici i v terénu, dynamické • péče o dekompenzované chronické pacienty a usoplené bezdomovce, tedy korektněji, o osoby ze sociálně slabších poměrů. • každý semestr, každý předmět, každá informace, kterou se naučím, zkušenost a praxe pro mě je a bude důležitá, protože mi pomůže v osobním růstu a nabytí užitečných dovedností, které se někdy mohou hodit. Vlastnosti ZZ • Empatický se zdravou dávky nadhledu • Schopnost sebereflexe • Schopnost psychohygieny • Práce musí být posláním • Komunikativnost, zejména ZZ – ZZ a ZZ – pacient • Fyzická a psychická zdatnost a odolnost • Nároky na znalosti a dovednosti • Schopnost empatie, komunikace a spolupráce • Snaha o celoživotní vzdělávání Pozitiva vzdělávání Rozsah učiva a předmětů Praktické věci, cvičení * Učitelé jsou lidi z praxe, příjemní, nápomocní Výuka BF a BCH pro odborné předměty Rozsah praktické výuky a její různorodost * * * * * * * * Různorodost oddělení pro praktickou výuku Široký záběr vědomostí a dovedností Získání kvalifikace i pro leteckou ZZ zařazení multikulturního ošetřovatelství, paliativní péče a základů výzkumu Přesun výhradně na VŠ Důležitost a náročnost Nutnost propojení s fyzickou zdatností a dovednostmi Spousta zajímavých předmětů, které jinde nemají Široký záběr behaviorálních předmětů Velké množství informací se širokým záběrem, které jistě mají svůj důvod Vysokoškolské studium mu dává vyšší společenskou prestiž Negativa vzdělávání Ke ZZ se dostanem až ve druhém ročníku Zařazení předmětu pedagogiky a edukace Roční praxe v nemocnici po studiu Velké množství výuky i praxí ve 3 letech studia Velké omezení v navazujícím studiu Možná je i praxe málo v návaznosti na složitost práce, samostatného rozhodování. Budeme asi nuceni v konkrétních situacích trochu improvizovat, nelze se na ně nikde připravit Hodně teorie a relativně málo cvičení. BCH, BF * * Nutnost roční praxe v nemocnici po studiu Komentář … doplnění • Zopakovat pojem NLZP • Zařazení ODP o prázdninách po 1. ročníku! • Negativní ovlivnění výuky a praxe epidemií Covid • Proč jsou v programu předměty: pedagogika a edukace, základy výzkumu, právo a management • Vysvětlit význam teoretických předmětů obecně vs. cvika, nebezpečnost nadšenců bez vědomostí! • Postavení letecké ZS • Nutnost vlastnit ŘP