334 Pediatrie pro praxi | 2010; 11(5) | www.pediatriepropraxi.cz Pro sestry Úvod V souvislosti s rozvojem vědy a techniky prodělalo lékařství jako obor i zdravotnictví jako systém řadu změn. Profesionální péče o nemocného je týmová a specializovaná. Vývojové trendy na úseku medicínské a ošetřovatelské péče, nabídka diagnostických a terapeutických metod, stoupající složitost výkonů, riskantnější lékařská praxe současně s pokrokem v lékařské a zdravotní vědě a technologii stále více zdůrazňují právo jedince na sebeurčení a potřebu nově a hlouběji formulovat práva pacientů. V občanské demokratické společnosti jsou lidská práva a individuální svobody vysoce ceněny. Lidé přijímají plnou odpovědnost za svůj život a přejí si, aby měli dostatek informací i v nemoci a aby o svém osudu mohli rozhodovat nebo alespoň spolupracovat. Práva pacientů se tak stala základem pro plnohodnotný vztah mezi zdravotníkem a pacientem (1). Pravděpodobně první kodex Práv pacientů vznikl v roce 1971 a formuloval jej lékárník David Anderson z Virginie. O rok později přijala Asociace amerických nemocnic vlastní práva nemocných. Lze konstatovat, že k dnešnímu dni existuje značné množství kodexů týkajících se pacientů. Většina vyspělých států přijala a vyhlásila nejprve obecnou verzi práv pacientů a následně též etické kodexy specializované, týkající se určité skupiny nemocných, jejichž problémy jsou stejné nebo velmi podobné. V osmdesátých letech jsou práva pacientů pokládána za samozřejmost ve všech vyspělých zemích (2). Historie práv pacientů v České republice je velmi krátká. Na podzim 1990 začala pracovat první Centrální (nyní Národní) etická komise při Ministerstvu zdravotnictví. Tehdy podala profesorka Helena Haškovcová návrh, aby byl i u nás vypracován, přijat a zveřejněn etický kodex práv pacientů. Návrh byl přijat. Definitivní verzi Práv pacientů formulovala a vyhlásila Národní etická komise MZ České republiky dne 25. 2. 1992. Charta práv hospitalizovaných dětí v ČR schválila jako platný dokument v roce 1993. Iniciátorem byli manželé Královcovi z nadace Klíček ve spolupráci s předním českým pediatrem Janem Jandou. Charta práv dětí v nemocnici 1. Děti mají být do nemocnice přijímány jen tehdy, pokud péče, kterou vyžadují, nemůže být stejně dobře poskytnuta v domácím ošetřování nebo při ambulantním docházení. 2. Děti v nemocnici mají mít právo na neustálý kontakt se svými rodiči a sourozenci. Tam, kde je to možné, by se mělo rodičům dostat pomoci a povzbuzení k tomu, aby s dítětem v nemocnici zůstali. Aby se na péči o své dítě mohli podílet, měli by rodiče být plně informováni o chodu oddělení a povzbuzováni k aktivní účasti na něm. 3. Děti a/nebo jejich rodiče mají mít právo na informace v takové podobě, jaká odpovídá jejich věku a chápání. Mají mít zároveň možnost otevřeně hovořit o svých potřebách s personálem. 4. Děti a/nebo jejich rodiče mají mít právo poučeně se podílet na veškerém rozhodování ohledně zdravotní péče, která je jim poskytována. Každé dítě má být chráněno před všemi zákroky, které pro jeho léčbu nejsou nezbytné, a před zbytečnými úkony podniknutými pro zmírnění jeho fyzického nebo emocionálního rozrušení. 5. S dětmi se má zacházet s taktem a pochopením a neustále musí být respektováno jejich soukromí. 6. Dětem se má dostávat péče náležitě školeného personálu, který si je plně vědom fyzických i emocionálních potřeb dětí každé věkové skupiny. 7. Děti mají mít možnost nosit své vlastní oblečení a mít s sebou v nemocnici své věci. 8. O děti má být pečováno společně s jinými dětmi téže věkové skupiny. 9. Děti mají být v prostředí, které je zařízeno a vybaveno tak, aby odpovídalo jejich vývojovým potřebám a požadavkům a aby zároveňvyhovovalouznanýmbezpečnostním pravidlům a zásadám péče o děti. 10. Děti mají mít plnou příležitost ke hře, odpočinku a vzdělání, přizpůsobenou jejich věku a zdravotnímu stavu. Kazuistika Na dětské ambulanci bylo ošetřováno 8leté dítě s bolestmi břicha. Dítě plakalo, bylo neklidné a lékař žádal po matce, která byla velmi rozrušená, aby dítě uklidnila. Lékař ani sestra se s dítětem nekontaktovali a poslali matku s malým pacientem na doplňující vyšetření. Matka držela v ruce několik žádanek na další vyšetření (odběr krve, SONO, chirurgické ošetření) a s plačícím dítětem se vydala do areálu nemocnice. Matka nebyla dostatečně informována o diagnostickém postupu lékaře, ani o vážnosti stavu dítěte. Vzhledem k tomu, že zde nebyly využity vhodné formy komunikace a psychologického přístupu k nemocnému dítěti a doprovázející osobě, s důrazem na práva Práva dětského pacienta v ošetřovatelské péči doc. PaedDr. et Mgr. Eva Zacharová, Ph.D. Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě Práva nemocných jsou všeobecně známým, zdravotnické i laické veřejnosti běžně dostupným etickým kodexem. V současné době jsou i často využívána v klinické praxi. Nemoc dítěte je velmi vážnou problémovou situací, která ovlivňuje samotné okolí, především jeho rodinu. I zde může aplikace práv dětí zmírnit dopady, které se s náročnou životní situací spojenou s nemocí dítěte pojí. Klíčová slova: práva pacientů, hospitalizace, dítě, sestra. Children patient´s rights in nursing care Patients’ rights represent a well-known ethical code routinely available both for health workers and lay public. Currently they have often been used in clinical practice as well. Child’s illness is a very serious problem situation that influences the environment itself, particularly his/her family. The application of children’s rights can even in this case moderate the impacts connected to a demanding life situation related to child’s illness. Key words: patients’ rights, hospitalization, child, nurse. Pediatr. pro Praxi 2010; 11(5): 334–335 335 www.pediatriepropraxi.cz | 2010; 11(5) | Pediatrie pro praxi Pro sestry pacientů, byla matka s jednáním ošetřujícího personálu nespokojena. Nevěděla, co má dělat, jak se zachovat a celá rozladěná čekala na vyjádření lékaře a stanovení postupu léčby. Právo č. 1 „Příjem do nemocnice“ Péče o nemocného, zvláště pak příjem do nemocnice a další hospitalizace, mají osobní charakter. Změna prostředí, hospitalizace bez doprovázející osoby a další faktory vyvolávají u dětí nepříznivé reakce. Lékaři a ostatní zdravotníci by měli být připraveni poskytovat odbornou léčbu a péči v souladu s nejnovějšími poznatky vědy, v ovzduší důvěry, klidu a pohody (3). Zdravotnická činnost nesmí nikdy ztratit z očí hlubokou jednotu lidské bytosti ve zřejmé interakci všech tělesných funkcí a s nimi spojených citových, intelektuálních a duchovních dimenzí. Nelze izolovat „technický“ problém léčení určité nemoci od pozornosti, kterou je třeba věnovat nemocnému dítěti. Zvláštní pozornost je nutné soustředit na možnosti poskytované péče v domácím prostředí či léčbě ambulantní. Právo č. 2 „Kontakt s rodinou“ Kontakt nemocného, zvláště pak dítěte, s rodinou by neměl být vůbec přerušen. Přirozené pokračování osobních vztahů je potřebné nejen pro psychický stav pacienta, ale v případě hospitalizovaného dítěte umožňuje matce (rodině) spoluúčast na ošetřovatelské péči a spolupráci při zvládání problémů s hospitalizací dítěte. Neustálý kontakt nemocného dítěte s rodiči a sourozenci nebo společná hospitalizace formou doprovázející osoby vyvolávají u dítěte pocit bezpečí a zkvalitnění vztahů směrem ke zdravotnickému personálu. Rodiče mají v těchto situacích možnost pravidelné konzultace problému s kvalifikovaným odborníkem. Právo č. 3 „Právo na informace“ Pacient má právo na pravidelné informace o svém zdravotním stavu. Toto právo platí i u dětského pacienta. Je však nutné respektovat věkové, zdravotní a individuální zvláštnosti dítěte. Informace bývají poskytovány dětem v podobě, které rozumí. Je vhodné, aby i děti mohly komunikovat se zdravotnickým personálem o svých potřebách a přáních. Není správné děti omezovat v rozhovoru. V oblasti sdělování informací o zdravotním stavu dítěte, postupu diagnosticko-terapeutické činnosti či souhlasu s plánovaným výkonem je nutno úzce spolupracovat se zákonnými zástupci (4). Právo č. 4 „Rozhodování o zdravotní péči“ Rozhodování o zdravotní péči a dalším postupu léčby patří u dětského pacienta do kompetence zákonných zástupců. Dítě a rodiče mají právo získat od ošetřujícího lékaře informace před zahájením diagnosticko-terapeutického procesu. Mají právo znát všechna rizika, která jsou spojena s léčbou (5). Jen oni po vzájemné konzultaci s odborníky se mohou rozhodovat pro volbu daného postupu. Vždy musí být informováni i o dalších alternativách léčebného procesu. Zdravotnický personál by měl být ohleduplný k fyzickému a emocionálnímu rozrušení dítěte a chránit dítě před úkony a zákroky, které pro léčbu nejsou nezbytné. Právo č. 5, 7 „Takt a pochopení“ Pomoc při zvládání náročné životní situace patří k základům profesionálního chování zdravotníků. Lékaři i ostatní ošetřovatelský personál by měli být vybaveni znalostmi z psychologie a lékařské etiky tak, aby zvládli jednat s dítětem a rodiči citlivě a taktně s ohledem na jeho věk a maximální míru soukromí. K pochopení významnosti nové situace, ve které se dítě a rodina nachází, pomáhá i umožnění, zvláště při hospitalizaci, využití vlastních věcí, hraček, knih či oblečení. Právo č. 6, 8 „Odborná péče v rámci téže věkové skupiny“ V kontextu práv pacientů by měla být dětem poskytovaná péče kvalifikovanými odborníky, se specializací na úsek dětského lékařství, která je posílena specialisty z oboru psychologie a speciální pedagogiky. V diagnosticko-terapeutické péči je opět nutné dbát na věkové a individuální zvláštnosti dítěte. Významnou roli v systému odborné péče zaujímají i herní terapeuti nebo jiní dobrovolníci, kteří s daným oddělením či klinikou spolupracují. Není vhodné, aby byly děti dlouhodobě hospitalizovány s ohledem na zdravotní problémy na odděleních pro dospělé pacienty. Právo č. 9 „Respektování věkových zvláštností“ Děti mají právo být v prostředí, které je zařízeno a vybaveno tak, aby odpovídalo jejich vývojovým potřebám a požadavkům. Zároveň musí vyhovovat platným bezpečnostním pravidlům a zásadám péče o děti. V každodenní péči o dítě je potřebné respektovat zásady psychosociálního přístupu k nemocnému dítěti a vážnost jeho onemocnění (6). Právo č. 10 „Volný čas a zaměstnávání dětí“ Nemocné a hospitalizované děti mají právo a příležitost ke hře, odpočinku a vzdělání, přizpůsobené věku a zdravotnímu stavu. I v nemocnicích probíhá vzdělávací proces dle platných směrnic MŠMT ČR. Pedagogové, kteří pracují v těchto zařízeních, musí mít speciální pedagogické vzdělávání, které umožní propojovat odbornou pedagogickou činnost s odpočinkem a relaxací. Děti předškolního věku by měly mít příležitost ke hře jako prostředku zájmové aktivity. Závěr V zemích Evropské unie téma práv pacientů patří k velice aktuálním a politicky důležitým. Vedle základního práva na ochranu zdraví a zdravotní péči je nejčastěji zmiňováno právo na volbu lékaře, na důstojné a ohleduplné zacházení, právo na sebeurčení, včetně práva na spolurozhodování o diagnostických a léčebných postupech, informovaný souhlas a odmítnutí léčby, dále právo na informace včetně přímého přístupu k dokumentaci a právo na nezávislé posouzení případného sporu mezi pacientem a lékařem. Některé země již vypracovaly zvláštní zákon upravující vztah mezi lékařem a pacientem, jiné řeší jednotlivé otázky v dílčích zákonných normách. V ČR se „Práva pacientů“ dostávají do povědomí zdravotníků, odborné veřejnosti i pacientů velmi pomalu. Zpočátku byl tento dokument přijímán ze strany lékařů s určitými rozpaky a pacienti nevěděli, že vůbec existuje. Modernizace ošetřovatelského procesu vede k postupnému zkvalitňování péče o nemocného člověka a „Práva pacientů“, včetně „Charty práv hospitalizovaných dětí“, se tak stala přirozenou součástí zdravotní péče. Literatura 1. Gulášová I. Právne aspekty zdravotnej a ošetrovateĺskej starostlivosti. Martin: Osveta, 2009. 2. Haškovcová H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2000. 3. Haluzíková J. Úroveň podávání informací z pohledu pacienta. Praha: Diagnóza v ošetřovatelství 2006: 2(10). 4. Gulášová I. Možnosti poskytovania informácií pacientom, klientom. Bratislava: Medicinal practice, 2007; 2: 4. 5. Zacharová E, a kol. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada, 2007. 6. Haluzíková J. Edukace – nástroj léčby. Sestra 2003: 5. doc. PaedDr. et Mgr. Eva Zacharová, Ph.D. OstravskáuniverzitavOstravě,LF Syllabova19,70300Ostrava-Zábřeh eva.zacharova@seznam.cz