Plasticita mozková Dr. Petr Konečný Neuro-Plasticita • Schopnost mozku adaptovat se na úkol v prostředí, na změny… • Krátkodobá změna (akvizice) – posílení synaptických spojení • Dlouhodobá změna (motorické učení, restituce porušených funkcí)strukturální změny v organizaci a počtu spojů mezi neurony Základní mechanismy plastických změn AKTIVITA ↓ Změna regionálního průtoku krve a okysličení krve (BOLD procesy) ↓ Dlohodobá potenciace (LTP) X Dlouhodobá deprese (LTD) Změny: • biochemické (proteiny, enzymy) • intracelulární (mitochondrie, ribosomy) • intercelulární (synapse, sprouting) • neurální sítě (kortikální remaping) • celého mozku (gliální a vaskulární podpora) Long- term potentiation (LTP) • Na úrovni synapse • Zvýšení synaptické síly (spoje) a počtu (spouting) • Glutamát…váže se na NMDA receptory…depolarizace a otevření Ca++ kanálů … více se vysunou AMPA receptory – (citlivější na depolarizaci)…posílení synapse- POTENCIACE (krátkodobě)…. • Častý a intenzivním stimulováním…tvorba bílkovin v bb. Na tvrbu nových synapsí (sporuting)- růst dendritických trnů (dlouhodobá POTENCIACE Long-term Depresion • NMDA recetor se uzavírá při hyperpolarizaci (přesycení Ca++ intracelularně)…vliv na AMPA receptory…snížení citlivosti bb…snížení synaptické síly. • Vliv na učení…selekce a specifikace synapsí Plasticita • MOTORICKÉ UČENÍ • RESTITUCE MOTORICKÝCH FUNKCÍ MOTORICKÉ UČENÍ (MU) • TVORBA PAMĚTI (ukládat, uchovávat a vybavovat informace) • Pomocí treninku a zkušenosti…získávání a modifikace pohybu (osvojení si dovednosti) • Trvalá změny v síti neuronů (tvorba N gramů) pomocí změn synaptické síly (LTP,LTD) • Krátkodobá změna (AKVIZICE) – bezprostřední efekt terapie (1 a 2st MU) MU…ve vztahu k paměti 1. AKVIZICE (KODOVÁNÍ) • získání a zpracování nové informace při prvním setkání • NA KVALITĚ AKVIZICE ZÁVISÍ KVALITA VYBAVENÍ • POZORNOST A MOTIVACE (INTENZIVNÍ ZÁŽITEK) • SMYSLUPLNOST A SYSTEMATIČNOST INFORMACE (PRVNÍ DOJEM) • SOUVISLOST S JIŽ ZNÁMÝM 2. KONSOLIDACE • VÝBĚR SMYSLUPLNÝCH INFORMACÍ K ZAPAMATOVÁNÍ • Probíhá ON-LINE(nyní) a OFF-LINE (po skončení, ve spánku)…vliv psychiky (deprese-špatný spánek) 3. UCHOVÁNÍ • PODRŽENÍ INFORMACE/VZPOMÍNKY/ PO URČITOU DOBU (závislé na odměně a komplexitě-aby to bylo zajímavé) 4. VYBAVOVÁNÍ • Použití informace (aby to mělo význam) • Aktivně probíhající proces…propojuje i zvlášt uložené informace Lokalizace MU 1. Učení nových pohybových dovedností (kortiko-striatální) Premotorická Area (PMA), SuplementálníMA (SMA),lobus parietalis (LP), thalamus (Th) 2. Adaptace pohybu na faktory prostředí (kortiko-cerebelární) BG a CRBL – výběr motor.programů a predikce/kontrola provádění pohybu Společné pro obě (1 a 2): dorsální PMA MU…Pamět • Exciplitní učení (aktivní, cílené, zaměřené na porozumění a zapamatování) ..př. Jízda autem, hudební nástroj, jazyky v dospělosti,… produktem je exciplitní (deklarativní) pamět –lze to přesně verbálně popsat (klíčová je role hippocampu -motivátor) … • Implicitní učení (pasivní, mimochodem, automatická akvizice bez vědomé snahy) př.plavání, udržování stability,řeč od dětství, operování,… implicitní paměť(abstraktní-neverbální)…difusní plastické změny napříč různými systémy NS…je více odolné (robustní) ale málo univerzální (př:když umím plavat..nemusím umět lyžovat). IMPLICITNÍ UČENÍ • HABITUACE • Snížení odpovědi při opakovaném nízkoprahovém stimulu (léčba bolesti- hlazení, TENS, …vertigo- opakovaně vychylování) • SENZITIVIZACE • Zvýšení odpovědi při opakovaném vysokoprahovém až bolestivém stimulu (ostrá tyčka – zvýšení bolesti a obranného reflexu) • PROCEDURÁLNÍ UČENÍ • Opakování s variabilitou…automatické schopnosti (trenink stoje v různých podmínkách) • ASOCIATIVNÍ UČENÍ • Podmiňování (stimul –stimul jako Pavlov, výchova- potrestání X pochvala) • PRIMING • Podvědomé zpracování (reklama na KFC), trenink taxe u mozečkových lézí, škola zad. Proces naučení-automatizace • Vědomá úloha řízena –KORTIKÁLNĚ • Automatizovaná uloha- CRBL, Th, BG (putamen) • K automatizaci je potřeba LTP a LTD, • Automatizovat se dá i exciplitní učení (automatizuje se i naučený jazyk) • Při učení je nutno dávat POZOR (pozornost) a musí být MOTIVACE • Je nutné dostatečné OPAKOVÁNÍ A INTENZITA • Je nutná AKTIVNÍ POHYB (VLASTNÍ AKTIVITA)…pasivní vyvolává závislost (zlepšuje akvizici, ale zhoršuje retenci a transfer) • Než pasivní pohyb je lepší cv. v představě (MENTÁLNÍ TRENINK, VIRTUÁLNÍ REALITA) nebo pozorování (ZRCADLOVÉ NEURONY)- např.sportovci-představa aktivity (lyžování, bobaři, …) • Analytické učení pohybu musí být ve funkčním kontextu (smysluplné) • Variabilita prodlouží akvizici ale zlepší retenci a transfer • IMPLICITNÍ UČENÍ potřebuje velkou variabilitu Restituce motorický funkcí Obdobné jako MU- SPONTÁNNÍ A INDUKOVANÉ RESTITUCE • Lokálně • SPROUTING A SYNAPTOGENEZE • Intrahemisferické • AKTIVACE SEK.OBLASTÍ, PŘESUN NA EXPY DRÁHY, KORTIKÁLNÍ REMAPING, AKTIVACE INTAKTNÍ KORTIKÁLNÍ TKÁNĚ KOLEM LÉZE • Interhemisferické • AKTIVITA KONTRALATERÁLNÍ HEMISFÉRY • NEURONÁLNÍ NEUOGENEZE (Rúst nových spojú do denervovaných oblastí) • Ostatní • Obnova funkce v penubře, ústup otoku