MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Katedra ošetřovatelství a porodní asistence Seminární práce z předmětu: Výzkum v ošetřovatelství – seminář (MIVO011s; MIKVO011s ) Autor: Ročník: Studijní obor: Forma studia: Akademický rok: VÝZKUMNÝ ZÁMĚR Název práce: Autor: Školitel: 1. FÁZE KONCEPČNÍ 1.1 Vymezení výzkumného problému[AP1] 1.2 Formulace výzkumné otázky ve formátu PICO(TS) nebo PECO(TS) P - populace I – intervence nebo E – expozice C - srovnání O – co chci zjistit T - čas S - prostředí Vyjádření výzkumné otázky větou 1.3. Studium teoretických východisek – rešeršní strategie Viz seminární práce Diplomový seminář 1[AP2] 1.4. Operacionalizace pojmů[AP3] 2 FÁZE PLÁNOVÁNÍ 2.1 Výzkumný designe[AP4] 2.2 Volba cílového souboru Kritéria inkluze výzkumného soboru[AP5] : Kritéria exluze výzkumného souboru[AP6] : Metoda výběru výzkumného souboru[AP7] : 2.3 Volba výzkumného nástroje (důvod volby[AP8] ) 3 FÁZE EMPIRICKÁ 3.1 Formulace cílů/hypotéz[AP9] 3. 2 Výzkumný nástroj[AP10] 3.3 Popis zpracování dat[AP11] 4. Použitá literatura při zpracování seminární práce[AP12] : Příloha 1: Formulace hypotéz[AP13] Výzkumná otázka[AP14] : Cíl[AP15] 1: Nezávislá proměnná Závislá proměnná 1H0: Nezávislá proměnná statistický významně NEOVLIVŇUJE výskyt závislé proměnné[AP16] . Cíl[AP17] 2: Nezávislá proměnná Závislá proměnná 3H0: Nezávislá proměnná statistický významně NEOVLIVŇUJE výskyt závislé proměnné. Formulace statistických hypotéz – příklad vyplnění Výzkumná otázka: Jaké faktory ovlivňují dodržování zásad hygieny rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem? Cíl 1 Zjistit vliv profesních faktorů na dodržování zásad při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. Nezávislá proměnná 1. délka praxe personálu 2. kvalifikační vzdělání personálu 3. specializační vzdělání personálu 4. pracovní zařazení personálu Poznámka: přípustná je i kumulativní hypotéza, která shrne všechny výše uvedené proměnné v jednu hypotézu: Profesní faktory (délka praxe, kvalifikační vzdělání, specializační vzdělání, pracovní zařazení)[AP18] Závislá proměnná počet pochybení[AP19] při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem 1H0: Délka praxe personálu statisticky významně NEOVLIVŇUJE počet pochybení při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. 2H0: Kvalifikační vzdělání personálu statisticky významně NEOVLIVŇUJE počet pochybení při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. 3H0: Specializační vzdělání personálu statisticky významně NEOVLIVŇUJE počet pochybení při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. 4H0: Pracovní zařazení personálu statisticky významně NEOVLIVŇUJE počet pochybení při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. Kumulační hypotéza pro všechny výše uvedené proměnné: Profesní faktory (délka praxe, kvalifikační vzdělání, specializační vzdělání, pracovní zařazení) statisticky významně NEOVLIVŇUJE počet pochybení při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. Cíl 2 Zjistit vliv typu venózního vstupu na dodržování zásad při hygieně rukou , která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. Nezávislá proměnná 5. Typ venózního vstupu (např. port, centrální venózní katétr, arteriální linka) Závislá proměnná počet pochybení při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. 5H0: Typ venózního vstupu statisticky významně NEOVLIVŇUJE počet pochybení při hygieně rukou, která je prováděná v souvislosti manipulací centrálním venózním vstupem. ________________________________ [AP1]Jaká je situace? Proč si myslíte, že je jev třeba zkoumat? [AP2]Nic nevpisujte stačí tato zmínka [AP3]Objasnit, jak je vnímán každý pojem využitý při formulaci výzkumné otázky (viz 1. 2). U každého pojmu bude odkaz na literární zdroj, ze kterého byla čerpána definice daného pojmu. [AP4]Uvést: Kvantitativní výzkum nebo kvalitativní výzkum. [AP5]Co MUSÍ subjekt výzkumu splňovat, aby byl do výzkumu zařazen (např. ženské pohlaví, věk do 60 let, vysokoškolské vzdělání….) [AP6]Co NESMÍ subjekt mít, aby mohl být do výzkumu zařazen (např. chci zkoumat laickou veřejnost = nesmí mít vzdělání ve zdravotnictví) [AP7]Např. Záměrný/náhodný nebo kriteriální/účelový… [AP8]Jaký jste si pro zkoumání jevu vybral/a nástroj (např. dotazník, rozhovor, pozorování) a proč jste tento nástroj zvolila [AP9]Viz příloha na konci dokumentu [AP10]Výzkumný nástroj = např. dotazník, pozorovací arch. Uvést, zda se jedná o standardizovaný nástroj nebo nástroj vlastní konstrukce. Z čeho bylo čerpáno při tvorbě výzkumného nástroje vlastní konstrukce. [AP11]Popis deskriptivní a induktivní analýzy dat. Počítačové programy, které plánujete použít. Plánované testy k ověření statistických hypotéz, hladina významnost statistického testování… [AP12]Nezapomeňte uvést i literaturu použitou při operacionalizaci pojmů. Dodržte doporučený citační styl pro vyhotovení závěrečných prací: AMA. Více viz https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js19/metodika_zp/web/pages/01-strategie.html [AP13]Podívej se na vzor vyplnění za tímto listem [AP14]Tázací věta – máte ji již stanovenou v 1.2 fázi. Začíná často slovem „jaké, které“ [AP15]De facto přepsání výzkumné otázky, avšak již ve tvaru věty oznamovací (často začíná věta slovem zjistit, detekovat, ověřit…) [AP16]Nově se pro účely DP budou stanovovat pouze nulové hypotézy [AP17]Opakuje se, dokud není popsáno vše z výzkumné otázky [AP18]Dojde k snížení počtu hypotéz, avšak počet statistických testů je pořád stejný - zvlášť se musí testovat délka praxe, kvalifikační vzdělání, specializační vzdělání, pracovní zařazení. Pokud zjistím statistickou závislost minimálně u jedné z nezávislých proměnných = ZAMÍTÁM NULOVOU HYPOTÉZU [AP19]Např. nepoužití ochranných rukavic, neprovedení dezinfekce rukou, nedokonalá dezinfekce rukou…..)