STANDARDIZACE V HYGIENĚ VÝŽIVY C:\Users\Aleš Peřina\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\RAZKYPDC\MC900434825[1].png Audity a jejich typy •Audit z lat. auditus (slyšení) ve smyslu přezkoumání nebo zhodnocení něčeho, pův. v ekonomice. •Audit 1. stranou •Interní (vnitřní), vykonává organizace svými prostředky nebo za pomoci externího poradce •Audit 2. stranou •Vykonávaný jinou organizací, avšak v jejím vlastním zájmu (odběratel si audituje dodavatele) •Audit 3. stranou •Vykonávají certifikační instituce jako zcela nezávislý hodnotitel, výsledkem je pak certifikát (ocenění kvality), který se stává veřejným. Fáze auditu •Příprava auditu: termín, cíle, rozsah, možnost přizvat „technického experta“. •Provedení auditu •Pozorování, rozhovor, zkoumání dokumentů a záznamů •Co?, Proč?, Kde?, Kdy?, Kdo?, Jak? •Klidná a informovaná komunikace, v běžné pracovní době, bez atmosféry strachu •Zjištění z auditu •Neshody, pouze objektivní zásadně s vyhodnocením jejich potencionálního dopadu •Zdokumentování výsledků auditu •Závěrečné jednání •Zápis z auditu •Poauditní aktivity •Návrh nápravných opatření, termíny odstranění, dohodnutí kontrolních auditů Formy standardizace ■Povinné aktivity: Nařízení ES 178/2002, Nařízení ES 852/2004 a další související předpisy ■Nepovinné aktivity: certifikace –externí audit provedený druhou nebo třetí stranou (certifikační nebo dodavatelský audit) ■ Základní typy norem: –Národní normy –Mezinárodní normy –Normy obchodních řetězců ■ Česká certifikace –Věstník MZe č. 1/2001 Všeobecné požadavky na systém analýzy nebezpečí a stanovení kritických kontrolních bodů (HACCP) a podmínky pro jeho certifikaci Základní struktura mezinárodních norem jakosti ■ISO: International Organisation for Stanardisation (Ženeva, 1947) ■ISO 9001:2000 –standardizace systémů jakosti –PDCA přístup ■ISO 22.000:2005 –Klíčové oblasti: komunikace, management, program nezbytných předpokladů, HACCP –Schopnost plánovat, vytvořit, udržovat a zlepšovat bezpečný potravinářský produkt s ohledem na požadavky zákazníka a zákonné regulace Výřez obrazovky Normy obchodních řetězců - informativně ■BRC: British Retail Consorcium (1998) –EFSIS: verze BRC pro malé podniky ■IFS: International Food Standard (Německo, 2003) ■GFSI: Global Food Safety Initiative (The Food Bussines Forum, 2000, Paříž) ■Sloučení požadavků norem BRC, IFS a dalších (Dutch HACCP, SQF, FSSC 22.000)