STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ DOZOR Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Kontrolní řád (zákon č. 255/2012 Sb.) ■ Obecná pravidla státní kontroly pro zjištění skutečného stavu věci ■ Je modifikován zákonem č. 258/2000 Sb. O ochraně veřejného zdraví, popř. zákonem o SZPI, o ČOI, Veterinárním zákonem atd. ■ Pověření ke kontrole ■ Zahájení kontroly ■ Průběh kontroly: práva a povinnosti kontrolujících a kontrolovaných ■ Ukončení kontroly ■ Náležitosti protokolu Státní zdravotní dozor ■ Vykonávají krajské hygienické stanice podle kontrolních plánů, které určují priority činnosti na tomto úseku ochrany veřejného zdraví. ■ Zahajuje se předložením služebního průkazu, při kontrole hluku, vibrací, neionizujícího záření a pískoviště venkovní hrací plochy pro děti prvním úkonem SZD – Při kontrole ČOI je prvním kontrolním úkonem nákup, tato skutečnost musí být oznámena ihned, u e-shopu do 14 dnů ■ Při výkonu státního zdravotního dozoru orgány ochrany veřejného zdraví v rozsahu své působnosti dozírají, zda osoby plní povinnosti stanovené k ochraně veřejného zdraví – přímo použitelnými předpisy Evropské unie – zákony, vyhláškami a nařízeními vlády – jinými závaznými opatřeními, která vydal OOVZ Vzor služebního průkazu (NV 138/2003 Sb.) Státní zdravotní dozor ■ Pracovníci SZD smějí vstupovat do obydlí fyzických osob k – Zamezení šíření nákazy – Odvrácení zvýšeného výskytu přenašečů infekčních onemocnění a škodlivých nebo epidemiologicky významných členovců, hlodavců a dalších živočichů – zjištění ohniska nákazy – nařízení, provedení a kontrole protiepidemických opatření – zjištění zdroje hluku, vibrací a neionizujícího záření Oprávnění orgánů SZD ■ Pozastavení výkonu činnosti, uvádění výrobku na trh, jeho distribuci a vystavování nebo stažení z oběhu ■ Omezení nebo zákaz používání nejakostní pitné vody nebo teplé vody pokud byly porušeny povinnosti v ochraně veřejného zdraví ■ Prověřování znalosti fyzických osob vykonávajících činnosti epidemiologicky závažné nutné k ochraně veřejného zdraví, ■ Nařízení četnosti kontroly vody v bazénu ■ Zákaz provozu pískoviště venkovní hrací plochy určené pro hry dětí ■ Nařízení úpravy provozního řádu – Vodovodu – zařízení pro výchovu a vzdělávání – V zařízení zdravotních a sociálních služeb – při výkonu činností epidemiologicky závažných – Při provozování zdrojů hluku a vibrací – při pracovních činnostech, při nichž provozní řád vyžadován (práce s azbestem, práce s neionizujícím zářením apod.) Oprávnění orgánů SZD ■ zákaz použití látky, suroviny, polotovaru nebo potraviny určené k výrobě nebo přípravě pokrmu (tj. přerušení výroby a přípravy) na dobu potřebnou k provedení státního zdravotního dozoru ■ Nařízení likvidace pokrmu, suroviny, polotovaru nebo potraviny, pokud není bezpečná pro lidské zdraví, kontrolovaná osoba musí prokázat, že likvidace proběhla ■ možnost uložit povinnost určení a měření faktorů životních a pracovních podmínek ke zjištění, zda není ohroženo veřejné zdraví ■ možnost uložit povinnost zpracování hodnocení zdravotních rizik osobě, jejíž činnost je nebo může být zdrojem zdravotního rizika ■ okamžité uzavření provozovny od okamžiku zjištění porušení povinnosti, které může mít za následek ohrožení života nebo zdraví ■ Možnost stanovení přísnějších nejvyšších přípustných hodnoty rizikových faktorů pracovních podmínek, pokud to je třeba s ohledem na ochranu zdraví ■ Nařízení preventivní pvykonávajících činnosti epidemiologicky závažné lékařské prohlídky a potřebná laboratorní a jiná vyšetření nutná k předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění,¨ ■ Nařízení povinností osobě, která vylučuje choroboplodné zárodky, s výjimkou léčení – povinnost oznamování této skutečnosti lékaři – Zákaz činností Oprávnění orgánů SZD ■ Orgán ochrany veřejného zdraví je oprávněn přizvat k účasti na výkonu státního zdravotního dozoru v zájmu dosažení jeho účelu zaměstnance zdravotního ústavu nebo Státního zdravotního ústavu; nebo jinou odborně způsobilou fyzickou osobu (např. znalce). ■ Přizvané osoby mají povinnosti pracovníků SZD Povinnosti pracovníků SZD ■ Zajišťovat výkon státního dozoru v souladu s přímo použitelnými předpisy EU a právními předpisy ČR ■ Zachovávat obchodní tajemství ■ Zachovávat mlčenlivost o individuálních informacích. V nezbytném rozsahu smí individuální informace sděleny – Osobě, jíž se údaje týkají – Osobám blízkým – Lékaři pro poskytování dalších zdravotních služeb – Zdravotní pojišťovně – Inspektorátu práce – Úřadu práce – Odboru sociálně-právní ochrany dětí – Veřejnému ochránci práv – Státnímu zástupci a předsedovi senátu soudu ■ Kontrolované osobě předat Protokol o kontrole Povinnosti kontrolované osoby ■ Strpět provedení SZD a poskytnout součinnost – Vstup do objektu, odběr vzorků, výpis z dokumentů nebo pořizování jejich kopií, podání komentářů a vysvětlení ■ Neprodleně informovat příslušný orgán ochrany veřejného zdraví o odstranění zjištěné závady a spočívá-li závada ve skutečnosti, kterou lze měřit, předložit důkaz o dodržení povinnosti. Pro účely tohoto důkazu může osoba měření a laboratorní vyšetření provést jen prostřednictvím držitele autorizace nebo u držitele osvědčení o akreditaci. ■ Na vyzvání se dostavit na OOVZ. Práva kontrolované osoby ■ Do 3 dnů od doručení protokolu o kontrole podat námitky, lhůta k jejich vypořádání vedoucím kontrolní skupiny jsou 3 dny, nadřízeným pracovníkem pak 30 dnů. ■ Vypořádáním námitek nebo uplynutím lhůty pro jejich podání státní zdravotní dozor končí. ■ Obdržet úhradu vstupného do objektu, jízdného v dopravním prostředku anebo ceny kontrolního vzorku, pokud o to kontrolovaná osoba požádá do 6 měsíců od provedení kontroly. Nárok na úhradu nevzniká, pokud bylo při kontrole zjištěno porušení povinností v ochraně veřejného zdraví. Protokol o kontrole musí obsahovat ■ označení kontrolního orgánu a kontrolujícího, ■ označení ustanovení právního předpisu vymezujícího pravomoc kontrolního orgánu k výkonu kontroly, ■ označení přizvané osoby, včetně důvodu jejího přizvání, ■ označení kontrolované osoby, ■ označení předmětu kontroly, ■ kontrolní úkon, jímž byla kontrola zahájena, a den, kdy byl tento kontrolní úkon proveden, ■ poslední kontrolní úkon předcházející vyhotovení protokolu o kontrole a den, kdy byl tento kontrolní úkon proveden, ■ kontrolní zjištění, obsahující zjištěný stav věci s uvedením nedostatků a označení právních předpisů, které byly porušeny, včetně uvedení podkladů, z kterých tato kontrolní zjištění vycházejí, ■ poučení o možnosti podat proti kontrolním zjištěním uvedeným v protokolu o kontrole námitky s uvedením lhůty pro jejich podání a komu se podávají, ■ datum vyhotovení, ■ podpis kontrolujícího. Autorizace ■ postup zahájený na žádost fyzické osoby, na jehož základě se vydává osvědčení o tom, že osoba je způsobilá ve vymezeném rozsahu provádět – odběr a vyšetření jakosti pitné vody a teplé vody – měření intenzit fyzikálních a chemických faktorů¨ – Provádět biologické, mikrobiologické a parazitologické zkoušky – Provádět kontrolu dezinfekce a sterilizace – odběr a vyšetření zdravotní nezávadnosti pokrmů ■ Orgánem autorizace je MZ ČR ■ Ve stanovených případech může být nahrazena akreditací (ČIA, o. p. s.) Podmínky pro udělení autorizace ■ Odborná úroveň žadatele ■ Technické vybavení žadatele ■ Dostatečný počet zaměstnanců pro zajištění správnosti postupů ■ Neexistence finančních nebo jiných zájmů, které by mohly ovlivnit výsledek měření nebo stanovení ■ Bezúhonnost Zánik autorizace ■ Uplynutím časové platnosti autorizace ■ Smrtí fyzické osoby ■ Vzdáním se osvědčení ■ Odejmutím autorizace Přestupky na úseku OVZ ■ Přestupek: opomenutí povinnosti konat ■ Nesplnění ohlašovací povinnosti – např. oznámení činnosti stravovací služby, nepředložení provozního řádu ke schválení, neohlášení infekčního onemocnění, kterého je hlášení povinné, neohlášení výskytu látky nebo mikroorganismu v pitné vodě provozovatelem vodovodu pro veřejnou potřebu aj. ■ Neprovedení kontroly jakosti pitné vody nebo teplé vody ■ Nesplnění informační povinnosti o výrobku nebo službě spotřebiteli, pokud je tak stanoveno předpisem nebo pokud výrobek nebo služba představuje riziko pro lidské zdraví ■ Nedodržení hygienických limitů ■ Nesplnění podmínek pro výkon činností, které jsou stanoveny zákonem a prováděcími právními předpisy ■ Nezajištění dodržování provozních řádů ■ Pokuty odstupňované v rozmezí 10 tis. Kč až 3 mil. Kč vybírá KHS a vymáhá Celní úřad nebo bloková pokuta do výše 1000 Kč. Správní řád (zákon č. 500/2004 Sb.) ■ Osoba, které je uloženo nápravné opatření k odstranění závady nebo osoba, které je uloženo opatření k zamezení šíření infekčního onemocnění je účastníkem řízení. ■ Účastníci řízení vystupují ve správním řízení rovnoprávně, aby mohl být poznán skutečný stav věci. ■ Účastník řízení má právo – Být informován o zahájení správního řízení a o úkonech správnho řízení ■ 10. den je uložená písemnost považována za doručenou, nejsou-li prokázány vážné překážky doručení ■ Doručení veřejnou vyhláškou, není-li známa funkční adresa – Namítat podjatost – Navrhovat důkazy – Nahlížet do spisu (dokumentace, laboratorní zkoušky, výpovědi…) – Být zastupován – Podávat odvolání, lhůta k vyřízení je 90 dnů, v odůvodněných případech lze odejmout odkladný účinek odvolání ■ Správní řízení je službou veřejnosti, zákon proto ukládá zdvořilé jednání úředních osob i účastníků řízení, účastníci jsou však povinni poskytnout součinnost – Pořádková pokuta až 50.000 Kč – Předvedení Policií ČR nebo jiným ozdrobjeným sborem ■ Jednání se vede písemnou korespondencí nebo ústně, o ústním jednání se pořizuje protokol podepsaný všemi účastníky jednání Trestné činy v ochraně veřejného zdraví ■ Trestní zákoník: těžké ublížení na zdraví z nedbalosti (§ 147), těžké ublížení na zdraví z nedbalosti (§ 148). – Kdo z nedbalosti způsobí (těžkou) újmu na zdraví nejméně dvou osob proto, že hrubě porušil zákony o ochraně životního prostředí nebo zákony o bezpečnosti práce nebo dopravy anebo hygienické zákony. ■ Nedbalost: a. Pachatel věděl, že porušit nebo ohrozit zájem chráněný takovým zákonem, ale bez přiměřených důvodů spoléhal, že takové porušení nebo ohrožení nezpůsobí, nebo b. nevěděl, že svým jednáním může takové porušení nebo ohrožení způsobit, ač o tom vzhledem k okolnostem a k svým osobním poměrům vědět měl a mohl. Závěr ■ Státní zdravotní dozor je prostředkem státu k ověřování plnění a k vymáhání povinností osob na úseku ochrany veřejného zdraví. ■ Neplnění povinností osob v ochraně veřejného zdraví v rozsahu definovaném Zákonem o ochraně veřejného zdraví jsou přestupkem. ■ V závažných případech může dojít k tomu, že neplnění povinností stanovených zákonem se stane příčinou újmy anebo vážné újmy na zdraví a životech osob.