Mluvit o pravidlech, zásadách, dohodách a důsledcích se samo zřejmě má, ale formou skutečného dialogu a ve chvílích pohody (při konfliktu je můžeme leda připomenout). Děti by měly dostat co největší prostor k vyjádření vlastních názorů a návrhů; společně se pak dá dojít k dohodám, které jsou přijatelné pro všechny zúčastněné strany. V Čím větší míře se děti mohou podílet na rozhodování o tom, co se jich týká, na vytváření dohod a pravidel, tím více budou cítit zodpovědnost za jejich dodržování.
Neefektivní způsoby komunikace
Milé studentky, milí studenti,
v uplynulé lekci jsem hovořili o základech komunikace, dnes rovnou skočíme k tomu, co nefunguje - k neefektivním způsobům komunikace. Téma je to rozsáhlé a proto jsme jej rozdělily hned do dvou kapitol. Možná vás teď napadá - proč se zabývat tím, co nefunguje? Inu proto, že v komunikaci (i životě) se všichni dopouštíme ohromného množství chyb. A čím víc o nich víme, tím lépe s nimi umíme pracovat a tím menší paseku v našem životě pak nadělají. Nebojte. Dál se budeme věnovat tomu, co funguje :)
Snažili jsme se vybrat příklady "ze života", které pravděpodobně většina z nás už někdy zažila. Některé z nich jsou vhodné spíše pro práci s dětmi, jiné se nám stávají v komunikaci s našimi vrstevníky, nadřízenými nebo podřízenými. Můžete si pro sebe i hned vymyslet i příklady do vaší optometrické praxe.
P.S: hledáme vhodná videa jako ukázky :) Poradíte nám ? těšíme se na vaše nápady v diskuzním fóru.
Tak tedy, co v komunikaci moc nefunguje:
1) Výčitky
Ty zase..., vždycky..., nikdy..., pořád..., kolikrát už jsem ti..., kdybys...
Příklad: Zase sis neuklidila to školní oblečení! Kdo se má pořád na ta roztahaná trička a ponožky dívat? Kdybys to aspoň jednou udělala bez říkání, opravdu ti to musím připomínat každý den desetkrát?! Já už nevím, co si s tebou mám počít!
1. Jak nám je, když slyšíme něco podobného?
2. Kdybychom se dcerky zeptali, co si o ní v té chvíli asi její maminka myslí, co by nám asi řekla?
3. Mohla by matka mluvit tak, aby dala najevo, co žádá, ale aby přitom nedocházelo k nedorozumění, dcera si zachovala dobré mínění o sobě a obě zůstaly v emoční pohodě?
2) Poučování, vysvětlování, moralizování
Měl/a by sis uvědomit, že...
Příklad: Kolikrát už jsem ti říkala, že bez pravidelné přípravy na vyučování nemůžeš mít opravdu dobré výsledky. Ty sis myslel, že před přijímačkama můžeš ještě klidně chodit ven a sedět ve dne v noci u počítače? Tak teď to máš. Holt bez práce nejsou koláče. Nemůžeš čekat, že tě na gymnázium vezmou jen kvůli tvým krásným očím. Jestli chceš něco dokázat, musíš se snažit. Já to vím z vlastní zkušenosti! To by mě zajímalo, co teď budeš dělat. Já jsem ti říkala, že skončíš někde na učňáku a o vysoké škole si můžeš tak leda nechat zdát!
1. Co vám běží hlavou, když na vás někdo takhle spustí?
2. Máte pocit, že to rodiče s dítětem probrali? Že s ním o tom mluvili? Jednalo se podle vás o monolog či dialog?
3. Jak si to může vyložit dítě?
4. Co chce máma dítěti opravdu říct?
3)Tohle jsi udělal/a špatně!
kritika... zaměření se na chyby
Příklad: Dítě při hře rozbije skleničku: Co děláš? Podívej se na ten nepořádek! T oje hrůza! Pořád jen něco ničíš!
1. Jak nám je, když slyšíme něco podobného?
2. Máme chuť přemýšlet nad tím, jak to příště udělat jinak a lépe?
3. Co by nám pomohlo?
4) Lamentace, citové vydírání
Já (někdo) kvůli tobě...
Příklad: My se s tatínkem tak nadřeme abys mohla chodit na školu a něco v životě dokázat a ty si ani ten pokojíček nemůžeš uklidit. Podívej se na to. Aspoň kdyby sis ustlala. To je to vážně tak těžký? Nemůžeš to udělat aspoň kvůli mě? Já se z tebe jednou zblázním
1. Jak spolu souvisí práce rodičů, univerzita a pořádek v pokojíčku?
2. jak se cítíme, když je na náš vyvíjen podobný nátlak?
3. Dají se podobné věci sdělit jinak a lépe?
5) Nálepkování
On je takový...
Příklad: On je takový lenoch. Ona je taková fňukna. Ty jsi taková šikovná, vždycky to zvládneš.
1. U prvních dvou výroků je jejich škodlivost asi na první pohled jasná. Napadá vás v čem může být škodlivý výrok poslední ?
Moc děkujeme za všechny komentáře v diskuzním fóru. Na odpovědi pracujeme a během zítřka snad doplníme.