- Říci „Ne, nechci!“. „Ne, nemám zájem!“ „Ne, to neudělám!“
- Nic nepřidávat. Vyhýbáme se odpovědi „Nemohu!“
- Raději nevysvětlovat příčiny odpovědi, když, tak stručně.
- Neomlouvat se.
- Vyjádřit empatii a respekt.
Asertivní dovednosti II (negativní asertivita)
Negativní asertivita
Asertivní "NE"
Stejně jako u jiných asertivních technik je dobré si předem ujasnit si situaci a zvážit dopad, který vaše NE bude mít na vás i na druhého člověka. Dobře se používá u cizích lidí - například u telefonátů, kdy vám někdo chce něco prodat, nebo když vám někdo nabízí něco na ulici. Nikdy nepoužíváme v blízkých vztazích (s partnery, přáteli, kolegy), chceme-li nadále zůstat s lidmi v kontaktu.
Zásady:
Tato technika nás učí přijímat chyby a omyly (aniž bychom se museli omlouvat nebo něco vysvětlovat) tak, že jednoznačně souhlasíme s kritikou našich skutečně negativních kvalit. A to bez ohledu na to, zda je kritika vhodně podaná. Umožňuje posouzení vlastního chování bez obrany, úzkosti či popírání chyby, přičemž zároveň redukuje zlost a agresivitu kritika.
Příklad:
„Máš pravdu, nemusel jsem to udělat takhle. Mohu to zkusit dělat jiným způsobem.“
„Je to moje chyba, příště to zkusím jinak.“
„Uvědomuji si, že jsem to zvoral.“
„Taky se mi nelíbí, jak jsem to udělal.“
„Byla to ode mne hloupost, ani mně se to takhle nelíbí.“
Negativní dotazování
Při této technice aktivně podporujeme kritiky, s cílem použít získané informace (ty konstruktivní) nebo je vyčerpat (jsou-li manipulativní). Kritik je přitom veden k větší asertivitě a menší závislosti na manipulativních manévrech.
Používáme zde podněcujících otázek typu:
„Co bych mohl dělat jinak?“
„Myslíš, že to je vše, co by se tomu dalo vytknout?“
„To je všechno, co se ti na tom nelíbí?“
"Ještě něco se ti na tom nelíbí?"
Pokažená gramofonová deska
- domáháme se svých práv - nejprve si tedy musíme být naprosto jistí, že jsme v právu.
- prosazujeme svá práva opakováním svých požadavků
- je třeba vytrvalosti a důslednosti - nárok tedy zopakuji 3x - 4x, potom sdělíme, že jde o nárokovou situaci a sdělíme následek nesplnění nároku
- nenechat diskusi odvést jinam, na citové vydírání nebo agresi protistrany nereaguji
Gramofonovou desku nikdy nepoužíváme, pokud se jedná o laskavost, kterou po druhém chceme. Naopak se dá velmi dobře použít při reklamacích, jednáních na úřadech, na recepcích atd.
- Ujasnit si svoje právo nebo nárok
- Udržovat oční kontakt
- Klidně a stručně mechanicky opakovat znovu a znovu svůj názor nebo rozhodnutí
- Partner má v zásobě jen několik „ne“
- Ignorovat pokusy o zlákání na postranní témata
- Nebrat ohled na manipulativní otázky „Proč?“
- Nejsou zpravidla nutné žádné argumenty, vysvětlení ani omluvy
- Dáváme najevo, že jsme schopni mluvit jako „deska“ třeba den a manipulace ignorovat
Asertivní obligace
Čistá negativní asertivita“ není vhodná v blízkých vztazích. Technika asertivních obligací směřuje ke kompromisu a dohodě. Vždy je nutné se nejprve zamyslet - nebojte si klidně říct i o čas na rozmyšlenou (co chci, vlastní i partnerova práva, důsledky řešení)
Asertivní reakce Ne, neodvezu tě tam.
Sdělení pocitů Tvoje žádost mě zaskočila
Vysvětlení Dnes jedu pro děti
Empatie Chápu, že to potřebuješ
Kompromis Mohl bych tě tam odvést zítra