2. seminář •Výchova Napište do chatu či sdělte •Co se Vám vybaví, když se řekne „dnešní základní škola“? 2. seminář 12.10.2020 • Co bylo v centru vaší pozornosti? Škola jako výchovně-vzdělávací instituce Studentky při hodině chemie Které kvality žáka jsou rozvíjeny: • Výchova jako záměrná, cílevědomá soustavná činnost •1. Proces utváření osobnosti člověka (formování jeho základních osobnostních znaků: názorů, přesvědčení, postojů, citů), * utváření podmínek umožňujících rozvoj a stimulujících snahu člověka stát se integrovanou a socializovanou osobností, stát se člověkem jako sociální bytostí. * utváření charakteru osobnosti působením na city a vůli. * proces cílevědomého utváření vztahu člověka ke světu (k přírodě, civilizaci, kultuře, sociálnímu prostředí). •Při utváření osobnosti se slučuje svoboda jedince s mravním řádem společnosti (lidstva). • 2. Výchova jako proces vytváření člověka jako společenské bytosti a osobnosti •základní příprava na výkon sociálních rolí •výchova dospělých (neustálé dotváření osobnosti, popř. v jejím udržování, event. přetváření (resocializaci, reedukaci); •adaptace na neustále se měnící životní podmínky, zdokonalování výkonu sociálních rolí a vytváření možností přecházet na sociální role nové; •rozšiřování konzumace kultury a spoluúčasti na jejím vytváření; •všestranné ovlivňování chování a jednání; •všestranná péče o člověka a jeho život. • Vzdělávání – výchova : vzdělávání - výchova •F. Drtina: "Výchova je formativní proces, jehož výsledkem je vzdělání". •Herbart: "Nemám nižádného pojmu o výchově bez vyučování, jako neuznávám žádného vyučování, které nevychovává. •Sociální učení - za výchovu se považuje i nezáměrné a nahodilé působení nejrůznějších sociálních vlivů (skupinové normy, literatura, umění, hromadné sdělovací prostředky, propaganda, reklama atd.), tedy i celý socializační a adaptační proces (viz též socializace). • • Výchova jako „setkání zásadního významu na životní cestě a pomoc při „stávání se člověkem“. Proměna společnosti a aktuální dění ve světě a jejich vliv na výchovu Nové výzvy pro výchovu v současnosti Jaký by měl jedinec 21. století ? Promyslete prosím doma. MPT V RVP – CO, PROČ, JAK?