Moc versus kázeň ve školní třídě zdroj texty K. Lojdové – viz literatura ◦Moc ◦potenciál ovlivňovat postoje, hodnoty a jednání jiné osoby nebo skupiny osob (Richmond & McCroskey, 1992). ◦ ◦schopnost vést jednání druhých směrem k dosažení cílů, významných pro nositele moci (power-holders)(Magee et al., 2005); ◦ ◦ Moc a výchovně-vzdělávací proces Moc učitele (French, Raven, 1959) ◦Donucovací – moc učitele/respektování jeho požadavků vychází z žákovy potřeby vyhnout se trestu (např. ve formě špatných známek či kritiky před třídou). ◦Odměňovací – moc učitele určována snahou žáka získat odměnu ve formě hmotné (body, známky), psychologické (pochvala) či vztahové (pochvala před spolužáky). ◦Referenční – vychází z identifikace žáka s učitelem na základě sympatií a náklonnosti („být jako učitel“). ◦Legitimní – souvisí se sociální rolí učitele, která garantuje (formální) autoritu nad žáky. Tato role je spjata s normou dohlížet na druhé a ovlivňovat je. ◦Expertní – vychází z učitelovy znalosti oboru nebo ze zvládnutí výukových metod. Vliv učitele na žáky vychází z jejich vnímání učitele jako experta, který má intelektuální znalosti obsahu (či určité dovednosti). Literatura ◦Lojdová, K. (2015). Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků ◦jako projev moci ve školní třídě. Orbis Scholae, 9(1), 103–117. ◦Lojdová, K., & Lukas, J. (2015). Scénáře donucovací moci u studentů ◦učitelství na praxi: studentka Alice. Studia paedagogica, 20(3), 113–130. ◦Lojdová, K. (2014). „Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role ◦studenty učitelství na praxi. In J. Nehyba, J. Kolář, M. Dubec et al. (Eds.). ◦Reflexe mezi lavicemi a katedrou (87–97). Brno: Masarykova univerzita. ◦Makovská, Z. (2010). Pojetí moci v žákovských vyprávěních. Studia ◦paedagogica, 15(2), 141–151.