Globální výchova jako přístup k výchově Hana Horká Literatura • •BAUMAN, Z. Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0817-7. •EHL, M. Globalizace pro a proti. Praha: ACADEMIA, 2001. •FOUNTAIN, S. Místo na slunci. Praha : Arcadia, 1994. •HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005. •HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Globální výchova v podmínkách české školy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0. • •KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. •PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6. •PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000. •Rámcový vzdělávací program pro základní/střední vzdělávání. • Jaká je realita globálního světa? • •Globalizace spočívá ve vzájemném ekonomickém, politickém, kulturním aj. propojování nejen blízkých regionů či států, ale i velkých geografických celků a celých kontinentů. Sociálně kulturní důsledky globalizace • Pozitivní : •rozvoj mobility, turismu, •multikulturní rozhled, •nezávislost jednotlivců a skupin na lokálních zdrojích informací, •rychlé šíření důležitých informací bez hranic a politických omezení, •dostupnost světové vědy, knihoven, muzeí, archívů a služeb všeho druhu, •možnost vědeckých, odborných a osobních kontaktů prostřednictvím videokomunikace, •individuální vzdělávání, •možnost sebeuplatnění, •svobody podnikání atd. • Sociálně kulturní důsledky globalizace •Negativní: •informační exploze (ztěžuje orientaci a rozlišování mezi podstatným a vedlejším) •nepoměr mezi rychlostí civilizačního vývoje a pomalým tempem lidské evoluce è obtíže při adaptaci na změny •demoralizující vliv multimediálních komunikačních prostředků (Internet je zdrojem nejen erotiky, ale i nejtvrdší dětské pornografie, propaguje násilí, zprostředkovává i metodiku terorismu - např. výrobu výbušnin, používání zbraní, způsobuje závislost, e-mail umožňuje šíření nežádoucích a negativních informací, např. filozofie fašismu, okultismu, satanismu). •vysoké nároky na výkon (způsobující psychický tlak, stresy a civilizační nemoci) è pragmatický přístup k životu, účelové jednání, úsilí o dosažení cíle v co nejkratší době za každou cenu, vydělávání peněz co nejrychleji, co nejjednodušším způsobem), • neuroticismus dětí, osobnostní labilita, poruchy kognitivních procesů, jiné psychické deficity kompenzují drogové závislosti. Sociálně kulturní důsledky globalizace • •vakuum skutečných hodnot è příklon k různým skupinám a sektám •násilí a agresivita (kriminalita mladistvých, prostituce, narkomanie, brutální šikanování, hrozba AIDS, dětské oběti násilí ..) •depersonalizace lidí •přibývání deprivantů v mocenských pozicích è ohrožení demokracie aj. • •uniformita výrobků a spotřeby: stejná móda, stejné jídlo, stejné firmy, knihy, songy apod. •„únik mozků„ z ekonomických slabých zemí do zemí ekonomicky silných •nepříznivé environmentální důsledky zvýšených nároků na suroviny (regionální ekologické havárie mají globální důsledky) • • • • Výchova odpovídá na sociální důsledky globalizace v mnoha směrech •Na uniformitu „moderního životního stylu“ (ve výrobě, zábavě, oblékání, stravování apod.) tím, že učí žáky zvládat projevy anonymního světového systému, tj. uvědomovat si jeho různé dimenze a rozpory, což v praxi znamená diskutovat o nich, kriticky je hodnotit, zaujímat vlastní aktivní stanoviska. •Na častý demoralizující vliv multimediálních komunikačních prostředků, na zvyšující se násilí v rodině a společenském styku provádět analýzu a získat kritický odstup k informacím z médií, tedy „obranné látky“ proti jejich nežádoucímu působení. •Na některé vadné soudobé trendy, např. neustálý spěch, nezájem, lhostejnost, necitlivost, povrchnost, sobectví, nevraživost ap. promyšlenou koncepcí osobnostní a sociální výchovy, výchovy ke zdraví. • • •Na pocit bezmocnosti před riziky, které vedou k uzavření do vlastní skupiny a odmítání těch „druhých“ promyšlenou koncepcí výchovy interkulturní/multikulturní. •Na nepříznivé environmentální • důsledky, regionální ekologické • havárie s globálními důsledky ap. • promyšlenou koncepcí výchovy environmentální. • Pojetí člověka a světa v globální výchově • • • • • Člověk jako součást světa jedinečná individualita ve smyslu originality a specifické hodnoty Svět = celek přírodně společenský = společensky reflektovaný, ohrožený i chráněný Lidský (vnitřní) rozměr globality - pozitivní změny vnějšího systému jsou závislé na kvalitě lidského činitele (vztah fyzické, duchovní a duševní výbavy člověka). vnější dimenze: prostorová Problémová časová MCj02315320000[1] MCj04135320000[1] Globální výchova (celosvětová, planetární, mnohostranná) •moderní přístup k člověku v procesu výchovy v dnešní složité a rozporuplné době. •filozofickým východiskem - tzv. globální, systémové chápání světa, a to z hlediska přírodního prostoru a času i z hlediska lidského, •pojetí cílů vzdělání – postoje, hodnoty, dovednosti, vědomosti; NE pouze předávat, ale objevovat, hledat, konstruovat, •pojetí dítěte – svébytnost, identita vidění světa; přístup partnerský, pochopení, úcta, respekt, tolerance, porozumění x dnešní dítě, proměny dítěte a dětství, •pojetí vztahu U – Ž – vede, určuje, dává x je překvapován, inspirován, obohacován. > MCj04115360000[1] Globální výchova • Spojuje dva směry pedagogické teorie a praxe - ústřední prvky vzdělávání v dnešním světě spojitosti a souvislostí: •1. směr - „planetární vědomí“, respektování principu „jedné Země“ - zájmy jednotlivých států je třeba vnímat v kontextu potřeb celé planety; •2. směr – důraz na ústřední postavení dítěte.