Na závěr K aktuálním problémům výchovy U závěrečné zkoušky •Teorie výchovy, vztah výchovy a vzdělávání. Výchova a průřezová témata ve škole, výchova jako formativní proces, antinomie ve výchově •Hodnoty a postoje ve vzdělávání •Axiologické dimenze člověka (co je hodnota, charakter, ctnost, potřeba), charakteristika některých teorií hodnot. Hodnoty ve výchově a hodnotová dimenze v kurikulu ZŠ a SŠ. Morální výchova: její cíle a metody (kognitivní, emocionální, zaměřené na jednání). •Socializace, rodina a škola •Rodina jako socializační a edukační prostředí: funkce rodiny, znaky funkční rodiny, styly výchovy dle Čápa nebo Darlingové a Steinberga (in Gillernová et al.). Typy rodinného zázemí žáka. Spolupráce učitele s rodiči žáků. • • a)Kázeň a svoboda ve výchově a jejich vztah k žákům s problémovým chování b)Kázeň a svoboda ve výchově a ve škole. Analýza neukázněného chování, metody řešení výchovného konfliktu: behavioristické a humanistické přístupy. Autorita ve výchově. Moc ve školní třídě (báze moci učitele, mocenské konstelace ve výuce). • •Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, • • Jak koronavirus ovlivní české školství? Učitelé musí slevit, diskutujme o podstatě výchovy, apeluje expert na vzdělávání • •Doporučuji poslechnout: •https://radiozurnal.rozhlas.cz/jak-koronavirus-ovlivni-ceske-skolstvi-ucitele-musi-slevit-diskutuj me-o-podstate-8166223 • •https://plus.rozhlas.cz/ucit-deti-odolavat-obavam-a-strachu-patri-do-dobre-vychovy-mysli-si-psycho log-8261259 •