Za poskytnutí materiálů děkuji Mgr. Tomášovi Kohoutkovi, Ph.D. ¡Erik Homburger Erikson (1902 Německo – 1994 USA) – psychoanalytik (nesplést s Miltonem Ericksonem - hypnoterapeutem) ¡ ¡ Rozšířil Freudův koncept psychosexuálního vývoje jednak o vliv soc. prostředí a také vývoj popsal za hranice dospívání. ¡ ¡Lidský život se rozvíjí postupně podle scénáře, který má 8 fází, podobně jako se rozvíjí květ. ¡Každá fáze je poznamenána specifickým konfliktem (mezi self a objektem – srov. Mentzos, 2012). ¡Úspěch či neúspěch v řešení konfliktu v dřívějších fázích ovlivňuje postup v dalších fázích (srov. roli traumatu). ¡Krizi jedinec, buď zdárně vyřeší, nebo ne. Buď získá specifickou ctnost (virtue) a dojde k růstu, anebo ne. ¡Jestliže je krize řešena neuspokojivě, je vývoj identity poškozen a je do něj ve značném stupni vtělena negativní komponenta, kterou může být například nedůvěra, stud, nejistota a další. ¡ NEMLUVNĚ (novorozenecký + kojenecký věk) 0 – 1 Důvěra vs. Nedůvěra ▬►Naděje Senzorické deformace a stažení se matka BATOLECÍ VĚK (rané dětství) 1 – 3 Autonomie vs. Stud a pochyby ▬►Vůle a sebekontrola Impulzivita a nutkavost rodiče PŘEDŠKOLNÍ VĚK (věk her) 3 – 6 Iniciativa vs. Pocit viny ▬►Účel a zaměřenost Nelítostnost a utlumenost rodina ŠKOLNÍ VĚK 6 – 12 Snaživost vs. Méněcennost ▬►Kompetentnost a metodičnost Omezenost a netečnost Škola, učitelé, přátelé, sousedi OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ (Adolescence) 12 – 19 Identita vs. Konfúze rolí (identity) ▬►Poctivost a věrnost Fanatismus a odmítání vrstevníci MLADÁ (raná) DOSPĚLOST 20 – 25 (30) Intimita vs. Izolace ▬►Láska a přijetí Promiskuita a vyhýbavost partner DOSPĚLOST 25(30) – 50 (60) Generativita vs. Stagnace ▬►Péče (starostlivost) a produkce Rozplizlost a odmítavost děti STÁŘÍ (Zralý věk) 50(60) + Integrita „JÁ“ vs. Zoufalství ▬►Moudrost a odříkání Domýšlivost a pohrdání společnost ¡0-1 let (orální fáze dle Freuda) ¡cnost: naděje ¡Otázka: Mohu světu věřit? ¡Dítě získá základní důvěru v život a svět, která jej obrní proti prožívaným nejistotám. ¡Řešení jádrového konfliktu probíhá ve vztahu k matce nebo ji zastupující osobě. Péče matky umožňuje kojenci získání naděje, že svět je, přes přechodná utrpení a neuspokojení, v podstatě dobrý. Nedostatek péče vede u dítěte (zcela závislého v uspokojování svých potřeb na okolí) k ustavení základní, v dalším životě přetrvávající nedůvěry k okolí jako ke zdroji ohrožení. ¡První demonstrací sociální důvěry dítěte je jeho bezstarostnost při krmení, hloubka jeho spánku, relaxace střev apod. ¡Hodí se maximum senzorického a zvláště tělesného kontaktu. ¡ ¡Hned od narození se rozvíjí pečování – epimeletický pud rodiče (rodič naplňuje biologické potřeby dítěte). ¡Rodič rozeznává, kdy si chce dítě hrát, odpočívat, jíst, spát, být nerušeno. ¡Zhruba v 5 měsících přebírá pomalu iniciativu dítě: zaměřuje svoji pozornost, když čije něco zajímavého (např. hračku). ¡Dítě je již před prvním rokem ke své velké nelibosti omezováno celou řadou zákazů (většinou bezpečnostních). ¡1-3 roky (anální fáze dle Freuda) ¡cnost: vůle ¡Otázka: Je v pořádku být sám sebou? Is it OK to be Me? ¡Dítě je samostatně pohyblivé, snaží se projevovat vlastní vůli – rozhoduje. ¡Dítě mnoho věcí chce, ale nedokáže je zvládnout – role trpělivého učícího rodiče. ¡Dítě si osvojuje hygienické návyky = klíčová kompetence, která ho (jako jedna z mnoha kompetencí) zbavuje studu. ¡Dítě hledá vyváženosti mezi zadržováním a pouštěním (konflikt máme i v mezilidské interakci - moc nebo málo zábran?). ¡3 – 6 let (falická fáze dle Freuda) ¡cnost: cílevědomost ¡Otázka: Is it OK for Me to Do, Move, and Act? ¡Potvrzení vlastní iniciativy jako dobré, nebo naopak vyvolávání pocitů viny za to, co dítě dělá. ¡Probíhá ve vztahovém rámci celé vlastní rodiny nebo skupiny ji nahrazující. ¡Úspěšné vyrovnání se s konfliktem iniciativy podporuje vývoj osobnosti ve směru zaměřenosti a cílevědomosti vlastního úsilí. ¡Neúspěch vede k postojům rezignace a sebeobviňování za činy uskutečněné nebo zamýšlené. ¡Za hluboký konflikt v životě je považována nenávist vůči rodiči (který je modelem Superega), který se např. snažil uplatnit výchovná opatření s velkou agresí, kterou zdravé dítě nemůže tolerovat. ¡ ¡6-12 let (období latence dle Freuda) ¡cnost: (sebe)kompetence ¡Otázka: Can I Make it in the World of People and Things? ¡Mezi šestým rokem a počátkem dospívání je úkolem dítěte osvojit si dovednosti cílevědomě a úspěšně zacházet s předměty hmotného světa. ¡V tomto období přesahuje jeho zkušenost rámec rodinných vztahů a je vystaveno srovnávání a hodnocení v širším výběru školních a mimoškolních situací. ¡Úspěšné dosahování praktických cílů vlastní snahou je základem rozvoje kompetence, sebedůvěry a sebeprosazení v praktické činnosti. ¡Neúspěchy (i když je úkol příliš obtížný) vedou k ustavení pocitů vlastní nedostačivosti a méněcennosti ve srovnání s ostatními. ¡ ¡Předtím než se dítě stane biologickým rodičem, musí umět pečovat o sebe. Pak se teprve může začít stávat samo poskytovatelem péče. ¡Nyní se dítě učí získávat uznání produkováním věcí. ¡Učí se pocitům konečnosti + uvědomuje si, že už tu není ochranné lůno rodinného zázemí. ¡Učí se dovednostem a zvládání úkolů. To podporuje jeho autonomii. Ohraničené ego dítěte zahrnuje jeho dovednosti a zručnosti, dítě se učí potěšení z dokončené práce, zaměřené pozornosti, píli, pracovitosti i odměny. ¡Nebezpečí v tomto stadiu spočívá v pocitu neadekvátnosti a méněcennosti. Jestliže dítě ztratí naději na dosažení vlastní výkonnosti, vede to u něj k tendenci se izolovat. Může se objevit snaha o rivalitu, soupeření s okolím nebo naopak pasivita v chování (rezignace) nebo mutilace. ¡ ¡12-19 let (genitální fáze dle Freuda) ¡cnost: věrnost ¡Otázka: Who Am I and What Can I Be? ¡Ústředním tématem vývojového procesu je podle Eriksona utváření osobní identity, které úzce souvisí s vývojem ega. Než se objeví zralé Ego, musí člověk získat přiměřený pocit identity. ¡Probíhá jednak ve vztahovém rámci s rodiči a jednak s prvními partnery. ¡Po ukončení dětského období vývoje je v průběhu biologického a psychologického dospívání úkolem mladého člověka ustavit si pevné pojetí vlastního já, svého místa a smyslu v životě. ¡Dospívající se chce odlišovat a zároveň splynout s okolím (je to ambivalentní/konfliktní postoj)! ¡Potřeba se odpoutat od primární rodiny ¡Vývojově závažnou úlohu získávají jednak vztahy k vrstevnickým skupinám a dále ke skutečným či pomyslným vzorům, k nimž se v tomto období upírá (role identifikace). ¡Nesoudržná, rozporná zkušenosti s tím, jak se jeví sobě a ostatním, vytváří neurčitou, nejednotnou a zmatenou strukturu osobnosti. ¡Srov. rozdíl mezi biologickou a sociální (kulturní) dospělostí. Srov. roli babiček. ¡ ¡V pubertě a rané dospělosti se vše, co bylo v dětství přirozené, vyřešené a volně plynoucí stává opět otázkou (nahota, vlastní tělo, tělesné funkce, zájmy a potřeby ad.). ¡Rostoucí a vyvíjející se mladý člověk nyní konfrontuje to, čím se zdá být v očích druhých lidí s tím, čím se cítí být sám. Táže se sám sebe, jak spojit role a dovednosti, které si vytvořil dříve, s rolemi, které vyžaduje jeho budoucí postavení. ¡ ¡Adolescence představuje tedy hledání sebeidentity. To se projevuje tím, že mládí zkouší různé „masky“, hledají způsoby zábavy, oblékání, účesu, to, co by bylo uznáváno vztažnou skupinou (vrstevníky). ¡Erikson věří, že rituály dospívání a nejrůznější obřady jako například biřmování jsou nástroje, kterými se potvrzuje získání identity a integrace Ego. (? Jejich chybění v naší společnosti) ¡Nebezpečím tohoto stadia je zmatení rolí. Může dojít ke zmatení sexuální identity, delikvenci, výjimkou nejsou ani psychotické incidenty. Jestliže je toto však včas a správně diagnostikováno a léčeno, nemají tyto incidenty tak fatální význam jako by měly v jiných vývojových stadiích. ¡V sexu se snaží mladý člověk najít harmonii mezi smyslovostí a konvencí. ¡Zamilování je vesměs sexuální záležitostí: resp. jde o pokus definovat vlastní identitu skrze druhého. ¡Vývoj jáství směřuje k intimnímu jádru já. Jedinec sám sebe činí stále diferencovanějším objektem sebereflexe. ¡ ¡19-25(30) let ¡cnost: láska ¡Otázka: Can I Love? ¡Úkolem raného údobí dospělosti je dosažení schopnosti spojit se v důvěrném citovém vztahu s druhým člověkem, s nímž osoba plně sdílí všechny podstatné stránky života. ¡Vztahovým rámcem konfliktu je pohlavní partner. ¡Těžištěm osobnostního vývoje jsou zde vztahy partnerství s původně cizím člověkem. ¡Srov. emerging adulthood (Jeffrey Arnett, 2000) či éru singles: Změna přístupu k dospělosti ve vyspělých zemích v posledních desetiletích ¡ ¡Erikson vypočítává nároky úspěšného důvěrného vztahu jako: „1. vzájemnost orgasmu, 2. s milovaným partnerem, 3. opačného pohlaví, 4. s nímž je člověk schopen a ochoten vzájemně si důvěřovat a 5. s nímž je schopen a ochoten sladit rytmus práce, rozmnožování a zotavování sil 6. tak, aby zajistili uspokojivý vývoj i svému potomstvu.“ ¡Úspěšné ustavení životního partnerství vyžaduje vydat se v šanc druhému v situacích, v nichž se člověk vzdává záruk bezpečí. ¡Byl-li dosavadní vývoj málo úspěšný, člověk nemá odvahu podstoupit riziko utrpení, kterým hrozí případné selhání pokusu navázat důvěrný vztah, a místo toho směřuje k uhýbání před ním a ke společenské izolaci. ¡25(30)- 50(60) let ¡cnost: péče ¡Otázka: Can I Make My Life Count? ¡Úkolem zralé dospělosti je přispívat druhým. A to především péčí poskytovanou vlastním dětem ve své nově ustavené rodině, dále i ve společenství, v němž člověk žije, vytvářením něčeho užitečného pro jeho členy. ¡Neúspěšný vývoj se projevuje neschopností být takto prospěšný svému okolí, prožíváním životního ochuzení a ztrátou činného kontaktu s druhými lidmi. ¡ ¡50(60) let a více ¡cnost: moudrost ¡Otázka: Is it OK to Have Been Me? ¡V poslední fázi vývoje jde o integritu já i o shrnutí všech předchozích stádií. ¡Erikson uvádí: "V takovém konečném vyrovnání ztrácí smrt svůj osten. Nedostatek nebo ztráta rostoucí integrace "já" se ohlašuje strachem ze smrti: jedinečný životní běh není přijímán jako poslední možnost života. Zoufalství vyjadřuje pocit, že čas je nyní příliš krátký pro pokus začít znovu jiný život a vyzkoušet alternativní cestu k integritě..." ¡Strach ze smrti a úzkost je pociťována a prožívána v menší míře, když člověk cítí kontinuitu vlastního života, jeho smysluplnost, účelné a i duchovně a společensky užitečné prožití života. Ctností je v tomto údobí je spiritualita a moudrost. ¡Desitengrace ,,já" v tomto období a chorobný strach ze smrti vede v tomto období života k zoufalství. ¡ ¡ ¡Freud vymezil tři poměrně nezávislé složky (id, ego a superego), které se řídí rozdílnými, navzájem rozpornými principy a cíli. ¡ ¡ID EGO SUPEREGO ¡id (ono), z něho vyvěrá pudová duševní energie (libido), která je hybnou silou člověka, je zdrojem energie pro ego i superego. ¡Id je iracionální, nebere ohled na realitu, jeho cílem je okamžité uspokojení svých přání a tužeb - řídí se principem slasti. ¡Id je téměř nevědomé, ovšem do vědomí vniká pokaždé, když se nějaká „biologická“ potřeba hlásí ke slovu (srov. sny o močení; i fyziologická potřeba je pociťována psychicky). ¡Podle Freuda představují všechny sny fantazijně splněná přání id. ¡Projevy ryzího id lze pozorovat u kojenců. ¡ego (já) se řídí principem reality a má sebezáchovnou funkci. Vzniká z části id v průběhu vývoje dítěte vlivem jeho interakcí s vnějším světem. Vzniká jako pozastavení „slepého“ jednání v pudu. ¡Je racionální, zvažuje činy a jejich následky. Přání id porovnává s realitou, dává jim přijatelnou formu a uspokojuje je ve vhodnou chvíli a vhodným způsobem. ¡Ego je vědomé, předvědomé i nevědomé (např. náš stín). ¡Nevědomá část se pomocí obranných mechanismů (viz dále) vypořádává jak s nepřijatelnými přáními id, tak s extrémními zákazy superega. ¡Silné ego (nikoli egocentrismus!) je znakem zdravě vyvinuté osobnosti. ¡Já prostředkuje mezi id, superegem a vnějším světem. ¡ ¡Vztah mezi řídícím já a pudovým ono Freud znázornil obrazem jezdce na koni a dodával, že jezdec musí často koně vést tam, kam chce zvíře. ¡ ¡Zdravé já se vyznačuje schopností přijímat a integrovat pozitivní i negativní podněty z vnějšího i vnitřního světa tak, že přitom zůstane celé, tzn. že nemusí regredovat (vracet se) k raným procesům štěpení. ¡Zkušenost s podporující, ochraňující a živící uspokojivou matkou (obecně s kýmkoli takovým), která umí zacházet s negativními vlivy zvenčí (např. chlad) nebo zevnitř (bolest), a dokáže je přinejmenším dobře kompenzovat (vyrovnávat), dítěti umožňuje nacházet a rozvíjet tyto autonomní schopnosti upokojení i v sobě samém (dospělost). ¨superego (nadjá) vzniklo v průběhu socializace z konfliktů dítě versus autorita, poskytuje ventil vlastním agresivním impulsům jedince, neboť jde o proti sobě projevenou agresivitu. ¨Obsahuje vědomě či nevědomě internalizovaná (zvnitřněná) omezení, zákazy a příkazy ukládané dítěti rodiči a dalšími pro dítě významnými autoritami. ¨Je zdrojem nevědomého pocitu viny, či vnitřní tísně. ¨Superego je moralizující silou v člověku, řídí se principem dokonalosti. Jednou jeho částí je svědomí (hlas rodičů), druhou částí je ideální já, které usiluje o dokonalost a jehož základem byly činnosti a projevy dítěte, které rodiče chválili. ¨Superego může být v rozporu se současnými hodnotami jedince. ¨Silně rozvinuté superego se vyskytuje u perfekcionistů, slabě rozvinuté u zločinců.