Warm-up: teacher's choice 1. Group work, revision: Start a question with given question word. Answer the question. You can make multiple questions for each question word. 1. Jaký what kind of/which/how is he like/how for adjectives (nom masc)? – · Jaký je test? – Test je špatný. / Test je dobrý. · Jaký je tvůj tatínek? – Můj tatínek je zdravý. 2. Kdo who in subject = nom? – · Kdo je to? – To je kamarád. · Kdo je legrační (funny)? – Legrační je Jony. = Jony je legrační… · Kdo mluví anglicky? – Anglicky mluví David. = David mluví anglicky. · Kdo studuje medicínu? – Já studuju medicínu. · Kdo jí moje jídlo? (who eats my food?) Manželka jí moje jídlo? 3. Kolik how much/many? – · Kolik stojí její auto? – Její auto stojí 100 000 korun. · Kolik je jí? How old is she? 4. Kdy when? – · Kdy jdeme do restaurace? – Nevím, kdy jdeme do restaurace. 5. Jak how (adverbs)? – · Jak se máš? – Mám se dobře. · Jak se jmenuješ? – Jmenuju se Lucas. 6. Odkud where from? – · Odkud jste? – Jsem z Německa. · Odkud jedeš? – Jedu ze školy. · Odkud je tvůj tatínek? – Můj tatínek je z Brna.. 7. Jakou what kind of/which/how is she like for adjectives (fem in acc)? – · Jakou kávu máš rád/a? – (mám rád/a) ČERNOU (kávu). · Jakou manželku máš? – Mám perfektní/vysokou/hezkou manželku. 8. Jakého what kind of/which/ how is he like for adjectives (masc. animate in acc)? – · Jakého manžela chceš? – Chci zdravého bohatého/chudého manžela. · Jakého učitele máš? – Mám Martina. Nemám Ivanu, Kláru, Evu, Mariu… 9. Koho who in acc = asking about object? – · Koho máš rád/a? – Mám ráda tatínka. · Koho studuješ? – Studuju Tomáše Garrigue Masaryka (his personality/history/his work)/Wittgensteina. · Koho chceš vidět? – Chci vidět Donalda. · Koho podporujete (support)? – Podporuju Donalda Trumpa/Andreje Babiše. 10. Proč why? – · Řekni mi PROČ! Tell me WHY! · Proč??????????? · Proč studujete medicínu? – Protože (because) chci pomáhat (help). i. Protože chci být bohatý! · Proč máš ráda maminku? – Protože (because) moje maminka je hodná. · KDY = when 2. Vocabulary: Times of the day * Learn the new expressions: Time of the day (Textbook p.42/ex. 8+9) Ráno je špatné. Nemám rád ráno. Ráno sportuju. I play sports in the morning. * Practice the expressions in the Workbook p. 52/ex. 8 3. Grammar: What time is it? When is it? * Listen to the dialogue and fill in the exercise (Textbook p. 41/ex. 1) - link here · zapomněl = forgot · začíná = starts (začínat) × končí (končit): end * Listen to the dialogue once again and fill in the gaps in the text (Textbook p. 41/ex. 2) * zapomněl jsem = I forgot (use acc for forgotten things) * jdu pozdě = I am late (lit. I go late); jsem pozdě (I am retarded) * Myslím, že dneska je lekce. I think s… * Read the table on page 41 in the textbook and learn how to speak about time in the Czech language. * Practice in the textbook - p. 41/ ex. 3, p 42/ ex. 6 (link) 1. Koncert je v DEVATENÁCT NULA NULA = 19:00 2. Konference je v 9:30 3. Tenis je v 15:45 4. Schůze je v 10:30 5. Příští lekce začíná v 12:15 6. Fotbal začíná ve 20:50 → ve dvacet 7. Party končí ve 23:00 8. Film končí ve 20:10 * Practice it in the workbook - p. 51/ ex. 2, 4, 5, P. 51/ ex. 7, 1. Je osmnáct třicet 2. Je jedenáct dvacet dva. 3. Je pět dvacet sedm. 4. Je dvanáct třicet. 5. Je dvacet (osm) třicet pět. 6. Jsou tři padesát dva. 1. Fotbal je v jednu hodinu. 2. Lekce je ve dvě hodiny. 3. Koncert je v šest hodin. 4. Film je v osm hodin. 5. Schůzce je ve tři hodiny. 6. Co je ve čtyři hodiny? 1. končí 2. začíná 3. začíná 4. končí 5. začíná 6. končí 7. začíná 8. končí končit = to end konec = the end; konečná zastávka; konečník (rectum) Konečného náměstí < Konečný Punčochář 5. Dialog * Listen to the dialogue and fill in the gaps - textbook p. 42/ ex. 10 (audio link) · třeba = how about · nemůžu (< nemoct*) / můžu (moct): can/be able · kdy se sejdeme = when do we meet? · hodí se ti to? does it suit you? · těším se (I am looking forward) 1. tenis 2. večer 3. v šest 4. pět třicet 5. já taky (me too) * Practice the phrases in the workbook p. 52/ ex. 9, 10, 11 *