Warm-up: teacher's choice 1. Group work, revision: Start a question with given question word. Answer the question. You can make multiple questions for each question word. 1. Jaký what kind of/which/how is he like for adjectives (nom masc)? – a. Jaký je váš bratr? – Můj bratr je dobrý. = tasty i. ii. Moje sestra je dobrá = tasty/sexy/hot b. Jaký je váš tatínek? – Můj tatínek je vysoký. c. Jaký je váš bratr? – Můj bratr je inteligentní. d. Jaký čaj si dáš? – Dám si černý čaj. e. Jaká je tvoje maminka? – Moje maminka je mladá. f. 2. Kdo who in subject = nom? – a. Kdo je to? – To je tatínek. b. Kdo mluví anglicky? – Lekshmi mluví anglicky. / Já mluvím anglicky. c. Kdo se vám líbí? – Martin se mi líbí. 3. Kolik how much/many? – a. Kolik je vám? – Je mi 18. b. Kolik stojí káva? – Káva stojí 40 korun. 4. Kdy when? – a. Kdy jedeš do práce? – Jedu do práce ráno. b. Kdy jdeme do kina? – Jdeme do kina brzy (soon). 5. Jak how (adverbs)? – a. Jak se řekne „beer“? – Pivo. b. Jak se řekne „pivo“ anglicky? – Beer. c. Jak se máte? – Dobře. d. Jak se má maminka? Maminka se má dobře. e. Jak se má sestra? –Sestra se má dobře. good = adverb (well) i. Mluvím dobře anglicky. 6. Odkud where from? – a. Odkud jste? – Jsem z Egypta. 7. Jakou what kind of/which/how is she like for adjectives (fem in acc)? – a. Jakou kávu si dáš? – Dám si černou kávu. b. Jakou zmrzlinu si dáš? – Dám si vanilkovou zmrzlinu. 8. Jakého what kind of/which/ how is he like for adjectives (masc. animate in acc)? – a. Jakého bratra máš? – Mám mladšího bratra. b. Jakého lososa si dáš? – Dám si grilovaného lososa. 9. Koho who in acc = asking about object? – a. koho chcete vidět? – Chci vidět bratra. (I want to see my brother) b. Koho máš rád? Mám rád Martina Punčocháře. c. Koho má ráda tvoje maminka? Moje maminka smá ráda Diega Maradonu. 10. Proč whys? – a. Proč jsme tady? – Protože máme lekci. b. Proč nemáš rád kávu? – Protože má kofein. 2. Vocabulary: Times of the day KDY = when * Learn the new expressions: Time of the day (Textbook p.42/ex. 8+9) * Practice the expressions in the Workbook p. 52/ex. 8 3. Grammar: What time is it? When is it? * Listen to the dialogue and fill in the exercise (Textbook p. 41/ex. 1) - link here · zapomněl = forgot · začíná = starts (začínat) × končí (končit): end * Listen to the dialogue once again and fill in the gaps in the text (Textbook p. 41/ex. 2) * zapomněl jsem = I forgot (use acc for forgotten things) * jdu pozdě = I am late (lit. I go late); jsem pozdě (I am retarded) * Myslím, že dneska je lekce. I think s… * Read the table on page 41 in the textbook and learn how to speak about time in the Czech language. * Practice in the textbook - p. 41/ ex. 3, p 42/ ex. 6 (link) 1. Koncert je v DEVATENÁCT NULA NULA = 19:00 2. Konference je v 9:30 3. Tenis je v 15:45 4. Schůze je v 10:30 5. Příští lekce začíná v 12:15 6. Fotbal začíná ve 20:50 → ve dvacet 7. Party končí ve 23:00 8. Film končí ve 20:10 * Practice it in the workbook - p. 51/ ex. 2, 4, 5, P. 51/ ex. 7, 1. Je osmnáct třicet 2. Je jedenáct dvacet dva. 3. Je pět dvacet sedm. 4. Je dvanáct třicet. 5. Je dvacet (osm) třicet pět. 6. Jsou tři padesát dva. 1. Fotbal je v jednu hodinu. 2. Lekce je ve dvě hodiny. 3. Koncert je v šest hodin. 4. Film je v osm hodin. 5. Schůzce je ve tři hodiny. 6. Co je ve čtyři hodiny? 1. končí 2. začíná 3. začíná 4. končí 5. začíná 6. končí 7. začíná 8. končí končit = to end konec = the end; konečná zastávka; konečník (rectum) Konečného náměstí < Konečný Punčochář 5. Dialog * Listen to the dialogue and fill in the gaps - textbook p. 42/ ex. 10 (audio link) · třeba = how about · nemůžu (< nemoct*) / můžu (moct): can/be able · kdy se sejdeme = when do we meet? · hodí se ti to? does it suit you? · těším se (I am looking forward) 1. tenis 2. večer 3. v šest 4. pět třicet 5. já taky (me too) * Practice the phrases in the workbook p. 52/ ex. 9, 10, 11