0. warm up 1 Speaking. Complete the question and get the answer. 1. Jaký adjective question for masculines = quality of someone/something? – a. Jaký je náš učitel? – Náš učitel je dobrý (tasty) / inteligentní / starý, mladý… b. Jaký je tvůj tatínek? – Můj tatínek je hezký / tlustý / hubený / bohatý… c. Jaký steak je dobrý? what/which steak – hovězí d. Jaký čaj chceš? what kind of tea do you want – zelený, černý e. Jaký je tvůj bratr? how (adjective) is your brother (like)? f. Jak se má tvůj bratr? how (adverb) is your brother? Má se dobře = he is fine, well, badly 2. Kdo __________________________? – a. Kdo je náš učitel? – Náš učitel je profesor Martin. b. Kdo to je? – Je to Petr. 3. Kolik __________________________? – a. Kolik stojí pivo? – Pivo stojí 35 korun. b. Kolik je vám = Kolik vám je? – Je mi 19 let. c. Kolik je hodin? – Je sedm padesát (ráno). d. Kolik peněz máte? – Mám 20 korun. 4. Kdy __________________________? – a. Kdy jdeš (you go) na univerzitu? – jdu (I go) na univerzitu odpoledne. b. Kdy jdou (they go) na univerzitu? – jdou (they go) na univerzitu c. Kdy jedeš domů? when do you go home (your countries)? – d. Kdy jdeš domů? when do you go home (at the uni, going home, to the apartment)? – e. 5. Jak __________________________? – a. Jak se jmenuješ/jmenujete? – Jmenuju se Sarah. 6. Odkud __________________________? – a. Odkud jste? – Jsem z Japonska. i. Odkud z Japonska? – Jsem z Fukuoka. ii. Jaká je Fukuoka? – Fukuoka je hezká a stará. 7. Jakou __________________________? – a. Jakou kávu si dáš? – object question → (dám si) černou kávu. (I will have black one) b. Jaká káva je dobrá? – subject question → černá káva je dobrá (black is good) c. Jakou barvu má tvoje auto? – Černou, zelenou, bílou 8. Jakého __________________________? – a. Jakého psa máte? – Nemám žádného psa. (I do not have NO dog = žádný = none) 9. Koho __________________________? – a. advanced structure: Koho chcete kávu? Chci jeho kávu. b. Koho máte rád/a? who do you like? c. Koho vidíte? who do you see? 10. Proč __________________________? – a. Proč studuješ v České republice? – Chci být doktor. i. Protože mám ráda Českou republiku. 2 Ask about the underlined expressions. 1. KDE studuješ? – Studuju v České republice. a. Co děláš v České republice? – Studuju v České republice. 2. JAKÝ je kampus? – Kampus je velký a moderní. 3. JAKÉ je tvoje auto? – Moje auto je černé. 4. CO čteš/čtete? – Čteme český text. a. Čtu anglickou knihu. b. Čtu anglický text. c. Čtu časopis (magazin). d. Čtu email, čtu SMS, čtu chat… (e-texts) e. Čtu knihu (book). f. Koho čtete? – Čtu Shakespeara. i. Čtu Rowlingovou < Rowlingová ii. Čtu Tolkiena < Tolkien. iii. Čtu Oscara Wildea. iv. Čtu Ricka Riordana. v. Čtu Harukiho Murakamiho. 1. Čtu Hiromi Kawakami (japanese female names do not change, usualy)s 5. [DEL: KDE (where) :DEL] / KDY (when) studuješ češtinu? – Studuju češtinu ve středu. 6. KOHO máš ráda? – Mám ráda maminku. 7. Odkud je tvoje maminka? – Moje maminka je z Ruska. 8. PROČ …? – Protože nemám čas. a. Proč nejdeš na pivo? b. Proč nejdeš do školy? c. Proč nesportuješ? 9. Jaký je tvůj bratr? – Můj bratr je energický. 10. KDE studuješ? – Obvykle studuju doma. a. questions = answers in numbers verbs; number of (conjugated) verb in czech sentence = 1 b. where do you study? – I study at home c. studuješ [[DEL: ? :DEL] ] = you study d. studuješ? = do you study? e. studuju = I study = I am studying = I have been studying f. studuju? do I study? Am I studying? Have I been studying PAUZA do 8:43 1. Revision: times of the day * Textbook: p. 43/ ex. 1 + use new verbs from p. 48 * hrát, hraju = to play * spát, spím = to sleep * psát, píšu = to write 2. Work in groups: speaking * ask about your daily routine (Q: Kdy vstáváš? A: Vstávám v 8 hodin. ...Kdy snídáš?,..) * Kdy vstáváš? Vstávám (většinou) v šest hodin. * Kdy snídáš? – Snídám v sedm hodin. * Kdy jdeš (do you go) spát (to sleep)? – Jdu spát v 11 hodin. * Kdy jíš oběd? – Jím oběd v 13:00. * Kdy obědváš? – Obědvám v 13:00. * Jak často vaříš? – Nikdy nevařím. I never (do not) cook. = everything negative * Vařím čaj. * Vařím kávu. * Vařím vodu. Jak často piješ kávu? – Piju kávu někdy. Kdy vaříš? – Vařím večer, odpoledne… Jak často vaříš? – Vařím každý den Kdy snídáš? – Snídám v sedm hodin ráno. Kdy hraješ tenis? – Nikdy (never) NEhraju (I do not play) tenis. Kdy večeříKdš? When do you EAT diner? Kdy vaříš večeři? When do you cook/prepare diner? Kdy děláš večeři? When do you make diner? – Dělám večeři v osm večer. * Co děláš na večeři? – Dělám na večeři polévku. * Dělám medicínu… = I „make“ = study * Dělám fotbal… * Dělám jídlo = I prepare food * Dělám v baru = I work at the bar Kdy obědváte? Obědvám odpoledne. Kdy tancuješ? when do you dance? Tancuju, když jsem opilý (drunk) * Jak často jste opilý? Každý den ne. Někdy. Kdy tankuješ? when do you take fuel / when do you conquer cities with tank army Kdy snídáš obvykle o víkendu? – O víkendu snídám obvykle v 11 hodin. ask additional question Jak často (how often) use time expression from book, p. 46 * každý den = every day 3. Grammar: modal verbs * textbook: p. 46 – fill the gaps in the gray box · chci, chceš, chce, chceme, chcete, chtějí · musím, musíš, musí, musíme, musíte, musí · můžu, můžeš, může, můžeme, můžete, můžou · umím, umíš, umí, umíme, umíte, umí * textbook: page 46/2 + 3 (audio here) · Nemůžu jít do baru, protože je lockdown = I can’t go do a bar= it is not possible · Nemůžu tancovat na disko, protože je lockdown = I can’t dance = it is not possible · Neumím tancovat = I can’t dance = I miss the skill; it is possible, but I do not have the sklil · umím + skills; languages · Umím plavat, umím tancovat, umím číst, umím psát · Umím (mluvit) česky, anglicky, japonskys Jdu do + closed (inside: bar, restaurace; outside: city, states: do Brna, do Česka) · do parku (closed with walls in past) · do školy (closed, you can’t leave) Jdu na + open (na nádraží, náměstí, zastávku) + EVENTS (na pivo, na kávu, na fotbal…) · na univerzitu (open: you can leave anytime); 1348 * practise conjugation – link * practise conjugation – link 4. Vocabulary: days of the week * learn days of the week (Textbook: page 46, ex. 1) * workbook: p. 59/40: revision of verbs + use verbs in ex. 41