Kinezioterapie v neurologii mozečkové syndromy Mgr. Martina Tarasová PhD. podzimní semestr 2021 Klinika tělovýchovného lékařství a rehabilitace Katedra fyzioterapie a rehabilitace LF MU, FN u Sv. Anny, Brno MOZEČEK: INTEGRAČNÍ A KOORDINAČNÍ CENTRUM HYBNOSTI Činnost mozečku je mimo naše vnímání ▪ uložen v zadní jámě lební ▪ anatomicky tvořen dvěma hemisférami a vermis ▪ struktura obdobná jako u mozkových hemisfér – na povrchu šedá hmota, uvnitř bílá hmota, v hloubi mozečku jsou jádra tvořena šedou hmotou archicerebellum – anatomicky i funkčně spojeno s vestibulárními jádry ▪ palleocerebellum – spojeno s míchou ▪ neocerebellum – spojeno s mozkovými hemisférami Stavba mozečku VÝZNAM MOZEČKU • svalový tonus - udržování a regulace • harmonie pohybu a koordinace • rovnovážné funkce • vzpřímené držení • programování pohybů- timing • zapojení v procesu motorického učení • podíl na kognici a emotivitě – spoje cerebrocerebellární, prostřednictvím thalamických jader má zpětnovazební propojení ve všemi mozkovými oblastmi, z nichž přijal aferentní vákna BAZÁLNÍ GANGLIA A MOZEČEK Činnost bazálních ganglií se pravděpodobně podílí na volbě "správných" svalů, které mají provést pohyb určený premotorickou kůrou zatímco hemisféry mozečku se podílejí na sledování a optimalizaci pohybu vedených smyslovou zpětnou vazbou (této činnosti se bazální ganglia neúčastní) Mozečková symptomatologie se objeví při postižení mozečku či jeho aferentních nebo eferentních drah . Postižení je vždy homolaterální straně - mozečkové spoje se 2x kříží -vestibulocerebellární příznaky nacházíme na straně homolaterální, dráha se nekříží ETIOLOGIE PORUCH MOZEČKU • ZÁNĚTY encefalitita • ÚRAZY • TUMORY primární a metastazující • CÉVNÍ PŘÍHODY • DEGENERATIVNÍ ONEMOCNĚNÍ • DEMYELINIZACE roztroušená skleróza • ALKOHOL, AKUTNÍ INTOXIKACE rozpoštědla, rtuť • LÉKY předávkování antiepileptiky ROZDĚLENÍ MOZEČKOVÝCH PORUCH • SYNDROM PALEOCEREBELÁRNÍ- postižení vermis • SYNDROM NEOCEREBELÁRNÍ- postižení hemisfér mozečku Porušená funkce mozečku může být částečně kompenzována jinými oddíly mozku (mozková kůra, extrapyramidový systém retikulární formace…) Při ebrietě je mozeček funkčně vyřazen. PROJEVY NEOCEREBELLÁRNÍ: • zvýšená pasivita ressaut (odraz) – z upažení, víc odrazů od trupu , sukuse trupu" – pasívní otáčení trupu - víc kyvů, většího rozsahu • hypotonie • hypermetrie • kyvadlové reflexy • megafonie • sakkadovaná řeč • mozečková ataxie- porucha přesného řízení úmyslných pohybů/ prst-nos…/ • intenční třes/ 10 za sekundu/ • megagrafie • adiadochokinéza/ hlava, HKK, DKK/ • rebound fenomen (Stewart-Holmes) – flexe v lokti protiodporu, po uvolnění pozdě zabzdí PROJEVY PALEOCEREBELLÁRNÍ: • mozečková ataxie/ široká baze ve stoji a při chůzi, titubace až pády BEZ závislosti na poloze hlavy a kontrole zrakem, abazie • malá asynergie: homolaterální hypermetrie DKK při vstávání z lehu + zkouška zvrácení trupu vzad- normálně semiflexe v kolenou velká asynergie - porucha rovnováhy ve stoji a při chůzi - hypermetrické kroky, zvýšené kyvadlové synkinézy, zaklánění trupu při chůzi REHABILITACE − Při cvičení se vyhýbáme kontrole zrakem. Dovolíme ji jen při výkladu cviku nebo opravě chyb či v těžších případech na začátku cvičení − Cviky se provádějí střední rychlostí. Rychlí pohyb je snadnější, pomalý obtížnější. − Všechny pohyby začínáme nácvikem ve velkých kloubech. − Nejdříve cvičíme jednoduché pohyby a pak přecházíme ke složitějším. − Necvičíme plný rozsah pohybu najednou. Zpočátku rozdělíme pohyb na více částí. − Trváme na přesném provádění cviků. Jde o tempo, dráhu a cíl. Snažíme se o výdrž. − Vždy začínáme cvičit z nižších poloh. Postupně vertikalizujeme. − Důsledně opravujeme chyby Nácvik fázických pohybů končetin CVIČENÍ PODLE FRENKELA - soustava cvičení k reedukaci normálních pohybů u pacientů s ataxií, s postupem od jednoduchého ke složitějšímu. Hlavním cílem je odstranění ataxie a pohybové inkoordinace, které jsou důsledkem postižení míchy či mozečku. Indikace - tabes dorzalis - ataxie při roztroušené skleróze - syringomielie - CMP s poruchami propriocepce - mozečkové ataxie U mozečkové ataxie provádíme cvičení bez zrakové kontroly! - soustava (opakovaných) cvičení k reedukaci normálních pohybů u pacientů s ataxií, s postupem od jednoduchého ke složitějšímu. Hlavním cílem je odstranění ataxie a pohybové inkoordinace - zpočátku vedený pohyb, později aktivní - využití zvukových podnětů (počítání do rytmu, bubínek, hudba..) - začínáme ze stabilních, tzv. nižších poloh (tj. leh na zádech, na břiše), přecházíme k polohám náročnějším (na čtyřech, šikmý sed, vzpřímený sed, klek, stoj) - cvičení vleže a v kleku se provádí zásadně na zemi (obavy z pádu) - dbáme na přesný pohyb a plynulé tempo - VEDEME K UVĚDOMĚNÍ SI PRŮBĚHU POHYBU, ALE I POLOHY JEDNOTLIVÝCH SEGMENTŮ, SNAŽÍME SE O ZAFIXOVÁNÍ POLOHY A VÝDRŽ Propriomuskulární neuromuskulární facilitace - k zlepšení kontroly volního pohybu a koordinace-kombinace izotonických kontrakcí, či zvraty antagonistů (dynamické a stabilizační zvraty, rytmická stabilizace. K výcviku cíleného fázického pohybu lze využít i diagnostické testy, např. zkoušku taxe Vojtova reflexní terapie Senzomotorická stimulace Metoda podle Feldenkraise - uvědomělé vnímání a ovládání pohybů a poloh jednotlivých částí těla, vnímání aktivity jednotlivých svalů, vnímání změn polohy jednotlivých částí těla v prostoru, vnímání tlaku určitých částí těla na podložku, vnímání zvýšeného prokrvení aktivních partií, končetin, atd. Nácvik stability, rovnovážných funkcí a lokomoce - nácvik stability sedu, balanční trénink a práce s těžištěm, zprvu povolujeme oporu HK, zraková fixace zvyšuje stabilitu. Prevence pádů a zranění. Postupně obírat stupně opory. Co nejdříve nácvik stoje. Stoj dává možnost nácviku nových pohybových sekvencí. − Ve stoji dochází ke zlepšení motorických a kognitivních schopností, zvláště ke zlepšení vnímání a pozornosti. − Pacienti, kteří byli včasně mobilizováni, mají v průběhu další rehabilitace méně strach z pohybu. − Stoj podporuje správnou funkci oběhového systému Chůze - s oporou , později bez, modifikace chůze, cvičení na labilních plochách Ergoterapie Logopedie Psychosociální rehabilitace