1 Ošetřovatelský proces při zajištění potřeby tělesné aktivity ve zdraví a nemoci, potřeby sebepéče
Cíle modulu
Po prostudování materiálů této části kurzu a v návaznosti na informace získané ve výuce byste měli být schopni:
- definovat determinanty pohybové aktivity u nemocných a na základě omezení pohybu určit stupeň dopomoci a zařadit pacienta do příslušné ošetřovatelské kategorie
- akceptovat základní principy pro úpravu lůžka s nemocným a bez něj
- vysvětlit požadavky na polohování nemocných a rozlišit jednotlivé léčebné a diagnostické polohy nemocných
Pokyny pro práci v modulu
Modul zaměřený na ošetřovatelskou péči v oblasti pohybové aktivity je sestaven z logicky navazujících celků umožňujících zajištění ošetřovatelské péče nemocné v oblasti pohybu a aktivity.
převzato z Arnold, N.: The Body Owner´s Handbook, London 2002
Učební texty jsou zaměřeny nejprve na získání základních informací o možnostech podpory pohybové aktivity nemocných a poruchách hybnosti. Dále zde naleznete informace o polohování nemocných, druzích lůžek a postupech úpravy lůžka s nemocným a bez něj.
K doplnění teoretických informací využijte videozáznamu (úprava lůžka s nemocným a bez něj).
V doplňujících a rozšiřujících studijních materiálech naleznete informace o zařazování pacientů do ošetřovatelských kategorií, pokyny pro využití kinestetických postupů a informace o kondičním cvičení pro nemocné).
V doplňujících materiálech je také umístěn videozáznam správné vertikalizace nemocného (posazování a postavování nemocného).
Úroveň získaných vědomostí si můžete ověřit pomocí skórovaného testu. Jeho výsledky jsou nedílnou součástí hodnocení v teoretické části předmětu.
Poslední součástí tohoto modulu je diskusní fórum, které vám bude sloužit zejména jako možnost kontaktu s kolegy, a kam můžete umístit své nápady, postřehy a novinky související s tématem modulu. V diskusních fórech dalších modulů budete v rámci odborného diskusního fóra řešit konkrétní problémy a situace. Proto vám doporučujeme, abyste si práci s fórem vyzkoušeli již nyní.
Základní studijní materiály
Materiály on-line (HTML)
- Ošetřovatelský proces při zajištění potřeby tělesné aktivity
- Polohování nemocných
- Druhy lůžek a jejich vybavení
- Lůžko a jeho úprava
Videoklipy
Materiály pro tisk
Rozšiřující studijní materiály
Materiály on-line (HTML)
- Kategorizace pacientů pro základní ošetřovatelskou péči
- Kinestetika při ošetřování nemocných
- Kondiční cvičení
Videoklipy
Materiály pro tisk
- Kategorizace pacientů pro základní ošetřovatelskou péči (pdf, 127 kB)
- Kinestetika při ošetřování nemocných (pdf, 233 kB)
- Kondiční cvičení (pdf, 78 kB)
Externí materiály
- Webové stránky Linet, s. r. o. [online]. [cit. 2006-11-13]
Dostupný z WWW: <www.linet.cz> - Osobní asistence: Základní kompenzační pomůcky [online]. [cit. 2006-11-13]
Dostupný z WWW: <http://www.osobniasistence.cz/pomucky.php> - Webové stránky ALBA – METAL, s. r. o. [online]. [cit. 2006-11-13]
Dostupný z WWW: <http://www.alba.cz/> - Webové stránky AUDY, s. r. o. [online]. [cit. 2006-11-13]
Dostupný z WWW: <http://www.audy.cz/> - Webové stránky OPTING Servis [online]. [cit. 2006-11-13]
Dostupný z WWW: <http://www.optingservis.cz> - Webové stránky MEYRA [online]. [cit. 2006-11-13]
Dostupný z WWW: <http://www.meyra.cz/>
Test
Při řešení testových otázek vycházejte z informací získaných ve studijních materiálech a teoretické výuce.Samostatná práce EBH + odevzdávárna
S informacemi a požadavky na využívání metod EBH (Evidence-Based Healthcare - na důkazech založená zdravotní péče) jste byli seznámeni v teoretických hodinách. Vaším současným úkolem je hodnocení tohoto PICO rámce.
Cíle této samostatné práce
- procvičení využití PICO rámce
- uplatnění kostruktivní kritiky při provádění ošetřovatelských činností
- orientace v odborné literatuře a zdrojích
- prezentace vlastního šetření, zvládnutí dílčího výzkumného šetření
Zadání PICO rámce
P – ležící pacienti s poruchou vědomí, zcela nesoběstační, neschopni udržet samostatně polohu ani ji aktivně zaujmout.
I – běžná péče o nemocné, polohování á 2 hodiny
C – použití antidekubitorních matrací (elektronických), použití postupů masáže, míčkování a bazální stimulace s podporou vnímání nemocných (stimulace zraková, čichová, sluchová)
O – doplňte sami.
Vaším úkolem tedy je zjistit (v relevantních odborných zdrojích, vlastním pozorováním a na základě zkušeností z praxe), zda je vhodnější použít u výše uvedené skupiny pacientů běžné zdravotnické a ošetřovatelské prostředky či pomůcky a prostředky, které běžně pacient používal před poškozením jeho zdraví.
Dále uveďte, zda je vhodnější používat antidekubitární matrace a postupy bazální stimulace jako efektivní prevenci vzniku dekubitů a projevů imobilizačního syndromu.
Výsledek svého šetření (v podobě textového dokumentu s uvedením zdrojů pro evidence) vložte do odevzdávárny a v písemné podobě, předejte učiteli v teoretické výuce.
Diskusní fórum
Milí studenti, diskusní fórum prvního modulu vám slouží k vyjádření postřehů, nápadů a novinek souvisejících s tématem aktivity nemocných. V tomto fóru tedy ještě nemáte za úkol zpracovávat a řešit konkrétní úkol, ale měli byste si vyzkoušet praktické využití fóra.
Upozorňujeme vás, že příspěvky mají mít odborný charakter a měly by přispět k získání nových poznatků či zodpovězení odborně zaměřených dotazů.
Na závěr
Milí studenti, věříme, že první modul tohoto kurzu jste nejen úspěšně absolvovali, zorientovali se v jeho jednotlivých částech, ale zejména jste díky němu získali nové informace a poznatky, které vám umožní zkvalitnit péči o nemocné.
V navazující kontaktní výuce budete mít možnost si prakticky vyzkoušet ošetřovatelské intervence zmiňované v tomto modulu (úprava lůžka, manipulace s lůžkem aj.).
V případě, že máte aktuálně nějaký dotaz či problém nebo nový nápad, informaci využijte možnosti konzultace ve fóru nebo kontaktujte tutora (apokorna@med.muni.cz). Máte-li potíže s orientací v prostředí kurzu či jeho nástroji, využijte technické fórum.