Adobe Systems FÁZE PLÁNOVÁNÍ ̶Volba cílového souboru ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 1 Adobe Systems 2. fáze: plánování – volba cílového souboru Základní soubor = cílová populace Výběrový soubor ̶Cílová populace = základní soubor ̶Skupina lidí, které spojuje přítomnost/nepřítomnost zkoumané proměnné ̶Kritéria inkluze – kritéria zařazení = co musí jedinec splňovat, aby byl zařazen do výzkumu ̶Kritéria exkluze – kritéria nezařazení = co když jedinec má, nesmí být ve výzkumu ̶Výběrový (výzkumný) soubor ̶Reprezentativní skupina vybraná s cílové populace ovlivní výsledky výzkumu velikost souboru, reprezentativnost souboru, nediskriminace jedinců, velké množství těch co odmítnou se účastnit, zkreslení z již netestovaných proměnných ̶Vyčerpávající soubor ̶Výzkum je uskutečněn u všech jedinců cílové populace Správná volba je klíčová pro validnost tvrzení Interní validita = platnost tvrzení v cílové populaci Externí validita = do jaké míry lze tvrzení generalizovat na celou populaci Otazník z barevné 3d — Stock fotografie #7241860 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 2 Adobe Systems 2. fáze: plánování – volba výzkumného souboru Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 3 Adobe Systems 2. fáze: plánování – výběr výzkumného souboru ̶Jednoduchý náhodný výběr: ze všech osob cílové populace jsou vylosováni ti, co budou zařazeni do výzkumu ̶Mechanický náhodný výběr: ze seznamu všech osob cílové populace je vybrán např. každý pátý, nebo každý jehož přímení začíná n K a R a B a P….. ̶Účelový expertní výběr: uplatnění převážně v kvalitativním výzkumu – zcela subjektivní výběr výzkumníkem ̶Skupinový výběr: určitá skupina lidí (např. jedna nemocnice a výzkumný soubor tvoří sestry tam pracující) ̶Vícenásobný (vícestupňový) skupinový výběr: výběr skupiny vyššího řádu, posléze nižšího řádu (např. vybrána, poté klinika, poté oddělení, poté konkrétní jednotlivce….) ̶Stratifikovaný (oblastní) výběr: všichni z cílové populace jsou rozčleněni na menší odlišné skupiny (např. absolventky SZŠ, VOZŠ, Bc., Mgr.) a z každé skupiny jsou pak vybráni členové výzkumného souboru ̶Kvótový výběr: víme-li např., že v cílové populaci je 30 % žen a 70 % mužů snažíme se tyto parametry dodržet i ve výzkumném souboru. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 4 Adobe Systems 2. fáze: plánování – výběr výzkumného souboru ̶Kriteriální výběr: vybírám výzkumný soubor dle zastoupení určitého kritéria (např. kuřáci) ̶Párový výběr: výběr dvou co nejvíce podobných skupin (věk, pohlaví, vzdělání) ̶Snowball metoda (metoda nabalování): osoba cílové skupiny a se stává informátorem (dává nám kontakt na další osobu nebo jí předloží výzkumný nástroj) a nově kontaktovaní se opět stávají informátory a celí cyklus se opakuje. ̶Oportunitní namátkový výběr: testujeme kohokoliv, kdo je zrovna ochoten se nechat testovat ̶Sebevýběr – anketní výběr: testujeme ty, co na základě výzvy chtějí být součástí výzkumného souboru ̶Výběr výzkumného vzorku prostřednictvím sociálních síti: velké riziko toho, že informace získáme od osoby, které nesplňuje požadavky cílové populace. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 5 Adobe Systems 2. fáze: plánování – volba velikosti cílového souboru Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 6 Adobe Systems FÁZE PLÁNOVÁNÍ ̶Volba metody sběru dat ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 7 Adobe Systems 2. fáze: plánování – volba výzkumného nástroje Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 8 Adobe Systems 2. fáze: plánování – volba výzkumného nástroje ̶Chování lidí na veřejném místě – POZOROVÁNÍ ̶ ̶Chování lidí v soukromí – ROZHOVOR nebo DOTAZNÍK ̶ ̶Zkoumání názorů, pocitů, víry, hodnot - ROZHOVOR nebo DOTAZNÍK nebo POSTOJOVÉ ŠKÁLY ̶ ̶Schopnosti jedinců – STANDARDIZOVANÉ TESTY ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 9 Adobe Systems FÁZE EMPIRICKÁ ̶Formulace cílů/hypotéz/výzkumných otázek ̶Tvorba výzkumného nástroje ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 10 Adobe Systems 3. fáze: empirická – formulace cílů, hypotéz, výzkumných otázek Související obrázek Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 11 Adobe Systems 3. fáze: empirická – obsahové zaměření hypotéz a výzkumných otázek ̶Existenční ̶Popisuje doposud nepopsané jevy ̶Nomologické Jejich potvrzením či vyvrácením vzniká nová teorie ̶Opisné ̶Popisují vztahy mezi jevy ̶Vysvětlující ̶Vysvětlují vztahy mezi jevy ̶ ̶Rozdíl mezi proměnnými nesměrový ̶Zjistí rozdíl neurčí směr ani velikost rozdílu (je/není rozdíl mezi €a�) ̶Rozdíl mezi proměnnými směrový ̶Zjistí rozdíl a určí jeho směr (€ muži více než �) ̶Rozdíl mezi proměnnými kvantifikovaný ̶Ukazuje velikost rozdílu ̶ ̶ ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 12 Adobe Systems Výzkumná otázka (PICO rámec): Cíl 1: 1H0: Nezávislá proměnná statistický významně NEOVLIVŇUJE výskyt závislé 2H0: Nezávislá proměnná statistický významně NEOVLIVŇUJE výskyt závislé Popřípadě kumulační hypotéza: Nezávislá proměnná Závislá proměnná Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 13 Adobe Systems Zdroje BÁRTLOVÁ S., SADÍLEK P., TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user_upload/FZV/DSP_Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitoly_z_vyzkumu_v_o setrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, K et al. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php https://www.google.cz/search?q=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gf e_rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8QfBkYXoCQ http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 14 Adobe Systems Hodně zdaru při výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 15