Kurikulární činnosti 2 Výukové cíle - struktura Taxonomie výukových cílů Práce učitele s cíli Výukový cíl Třída •Zamýšlený a očekávaný výsledek, k němuž učitel v součinnosti s žáky směřuje, tzn. „směr“ či „směřování“ k něčemu a predikuje „změnu“, zvyšuje motivaci žáků k učení (Skalková, 1999). •Představa o plánovaných kvalitativních i kvantitativních změnách v učení a rozvoji jednotlivých žáků, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky (Kalhous, Obst, 2002). •Je formulován „v jazyce žákova výkonu“ – „co má žák umět udělat“. •To, co si mají z výuky žáci „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“). • •Nástrojem, směřujícím k cílům = učební úlohy. Požadavky na formulaci výukového cíle Ø •přiměřený (věku a možnostem žáků), •kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost žáka, užití tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.), •konzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak), •jednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace. • SMART Ke studiu •Microsoft Word - Vyukove_cíle_I (muni.cz) • • •Taxonomie | Studentům pedagogiky (skolni.eu) Formulace výukových cílů – najdeme v nich rozdíly? •Žák vyjmenuje tři stěžejní díla Karla Čapka. •Žák samostatně analyzuje rétorické figury v básni Máj. •Žák vysvětlí důvody, které vedly k zahájení první světové války. • •Představit žákům výčet nepravidelných sloves. •Žák umí hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. •Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. Čím se liší formulace cíle? •S pomocí mapy objasní trasy objevných plaveb a jejich průběh. •Popíše důsledky zámořských objevů, jejich ne/prospěšnost pro lidstvo. •Zdůvodní příčiny kolonizace, dokáže vyjmenovat významné státy a osobnosti pro kolonizaci. •Žák vysvětlí stavbu a funkci jednotlivých částí kardiovaskulární soustavy. •Žák zdůvodní význam srážení krve. •Žák nakreslí jednoduché schéma krevního oběhu. •Žák posoudí důležitost krevního oběhu pro život a diskutuje o ní se spolužáky. •Žák vysvětlí rozdíl mezi nerostem a horninou. Struktura cílů – 3 složky (domény) Vyjádřete se prosím k formulaci cílů. •Žák vyjmenuje tři stěžejní díla Karla Čapka. •Žák samostatně analyzuje rétorické figury v básni Máj. •Žák vysvětlí důvody, které vedly k zahájení první světové války. •Představit žákům výčet nepravidelných sloves. •Žák umí hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. •Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. V čem spatřujete rozdíl? Nejčastější chyby při formulaci výukového cíle •Příliš obecná formulace: •Žák se má naučit rovnice •Záměna výukového cíle s obsahem výuky: Fotosyntéza. •Formulace v podobě činnosti učitele: • Provedu pokus s vodou. Struktura cílů kognitivních – intelektuálních (pro oblasti znalostí a kognitivních dovedností) Psychomotorické (pro oblast manuálních a fyzických dovedností) •Např.: •Žák nakreslí schéma krevního oběhu… •Žák zhotoví model… •Žák dokáže letovat součástky k elektrickému obvodu (Petty, 2013, s. 394). •Žák dokáže opravit nesprávně instalovaný žebřík (Petty, 2013, s. 397). Afektivní – výchovné cíle (projevy emocionálního chování, postoje, preference, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj) a sociální (komunikace, spolupráce): •Např.: •Žák ocení význam/důležitost … •• Žák vnímá estetickou hodnotu uměleckého díla… •• Žák citově reaguje na …, •• Žák vidí morální dilema v jednání …, •• Žák spolupracuje ve skupině na úkolu z projektu Náročnost výukových cílů Brain in head •Bloomova taxonomie – kognitivní náročnost •(zapamatování – pochopení – aplikace – analýza – hodnocení - tvořivost). •H. Dave – psychomotorická doména (dovednosti) •(nápodoba – cvičení – zpřesňování – koordinace – automatizace). •Kratwohl a kol. – afektivní doména (vnímání – reakce – ocenění – organizování – zvnitřnění). • ) •Analýza a syntéza •rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hierarchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky (analyzovat, provést rozbor, najít vztah, porovnat, shrnout, dát do souvislostí, seřadit do logických posloupností, identifikovat příčiny a následky, kategorizovat, diskutovat, klasifikovat, kombinovat, odhadnout, odvodit, zpochybnit, vyřešit, diagnostikovat) •Hodnocení •posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne (kritizovat, obhájit, ocenit, posoudit, podpořit názory, oponovat, prověřit srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit) • Zařaďte následující cíle do kategorií: kognitivní, afektivní, psychomotorické výukové cíle •A. Žáci dokážou vyjmenovat státy, se kterými sousedí ČR. ...................................................... •B. Žáci budou interpretovat obsah básně od Jana Nerudy. ................. •D. Žáci uplavou stanovenou vzdálenost v bazénu stylem „motýlek“........................................ •E. Žáci umí vhodně projevit úctu ke starším osobám. ................................................... •F. Žáci vyrobí lodičku z papíru lodičku. …................................................ •G. Žáci se vhodně chovají při návštěvě muzea. …............................................... Třída Shlédněte podle svého výběru a připravte si odpovědi na otázky: Co Vás zaujalo? Co Vás překvapilo? • •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10553/virtualni-hospitace-cesky-jazyk-a-literatura-prakticka-apli kace-teroretickych-poznatku-z-hlaskoslovi.html/ • •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE---POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNA MENI-S-LITOSFEROU.html/ • • • Question mark