Školní pedagogika PS 2021 Hana Horká, katedra pedagogiky horka@ped.muni.cz Cíl výuky 20.9.2021 • •Student/ka vysvětlí pojetí Školní pedagogiky, vymezí její cíle, obsah, význam. •Student/ka formuluje požadavky k ukončení předmětu. • • • • • Metody a kritéria hodnocení práce v seminářích •Zápočet za průběžnou práci v semináři (1. absence)a systematickou přípravu podkladů pro úkol, který student vypracuje a průběžně konzultuje v semináři. •Postup: •1. Prostudujte ŠVP zvolené školy a charakterizujte deklarované principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP. •2. Vyberte si jeden tematický celek v rámci jednoho ročníku vybraného typu školy a zjistěte, jak je v ŠVP dané školy vymezeno učivo a výstupy pro jeden z jeho aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al.? •Odpovědi shrne do 1–2 odstavců, odkazuje na uvedené texty a odevzdá vyučujícímu dle jeho pokynů. Otázky •Analýza školního vzdělávacího programu (ŠVP) a učiva vybraného tematického celku podle pokynů vyučujícího (viz studijní materiály v ISU). 1.Vyberte si školu, jejíž ŠVP je dostupný na webových stránkách školy. Prostudujte její ŠVP a odpovězte na otázky: Jaká ke deklarovaná charakteristika školy? Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Odpovědi shrňte do jednoho odstavce. 2.Zaměřte se na prezentaci jednoho ze svých aprobačních předmětů v daném ŠVP. Odpovězte na otázky: Jak jsou vymezeny učivo a výstupy pro daný vyučovací předmět? Srovnejte s filozofiemi vzdělávání u Pasche et al. (1998). Odpovědi shrňte do 1–2 odstavců. • • •3. Vyberte si jeden tematický celek z vybraného aprobačního předmětu a jednoho ročníku, který je v daném ŠVP uveden. •Naplánujte výuku daného tematického celku do několika vyučovacích jednotek (cca 5 vyučovacích hodin). Promýšlejte svůj tematický plán s ohledem na možnosti/vzdělávací potřeby žáků, které jste poznali na praxi. Literatura Školní pedagogika ŠKOLA KURIKULUM VÝUKA Škola jako instituce. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. Učivo, pomůcky. Funkce školy. Osnovy, učební plány, tematické plány. Výuka – interakce mezi učitelem a žáky/žákem. Vývoj školy. Učebnice. Příprava učitele na výuku. Hodnocení žáků. Výukové metody, didaktické prostředky. Škola a její funkce. Cíle a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy. Vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky. Výukové metody a formy. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků.