Kurikulární činnosti učitele • • Od učiva k jeho didaktické analýze, výukovému cíli a učebním úlohám • •ŠP PS 2021 Diskuse k plnění 1. části portfoliového úkolu. Formální struktura portfoliového úkolu Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (3-4 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu: – vybírat v RVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - postojové - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. Klíčové kompetence a jejich průnik ve výuce - příklady • •Kompetence k učení •- zájem o cizí jazyk, uvědomování si důležitosti znalosti cizího jazyka •- vedení k sebehodnocení i vzájemnému hodnocení •- vedení k vlastní aktivitě při vyhledávání učebního materiálu • • •Kompetence sociální a personální •- schopnost spolupráce a práce ve skupině •- zpracovávání témat různou formou dramatizace, •dialog, hudební zpracování apod.) •- vedení k respektování dohodnutých pravidel a •k odpovědnosti za vykonanou práci skupinovou i samostatnou •Kompetence k řešení problémů •- práce s obrázkovým a akustickým materiálem •- zpracovávání předloženého problému – hledání správné odpovědi • •Kompetence občanské •- možnost využití cizího jazyka v běžném životě •- seznámení s reáliemi anglicky mluvících zemí • • • Učivo – zkuste si prosím doma > Majestátní lev ve zlaté trávě •fraus-prirodopis-8-pro-zs-a-vg-uc-ukazky-str-3-4-16-17-32-33-42-101-102.pdf • •Trávicí-soustava-1.pdf •Savci-2-Placentálové.-Hlodavci (1).pdf Cíl semináře Trefa do černého Kurikulární obsahy •V kurikulárních dokumentech jsou uspořádány zpravidla do vzdělávacích oblastí nebo vyučovacích předmětů. •Vyučovací předměty „vymezuji rámec učiva a zároveň poskytují předpoklady pro odbornost výuky tím, že jsou zakotveny v jednotlivých specializovaných oborech“ (Slavik, 1999, s. 220). •Vyučovací předměty jsou způsoby myšleni o určitých jevech; nejsou vědami v „kapesním vydání“; transformuji je s ohledem na žáky a na cíle vzdělávání. •Vztah obor – vyučovací předmět jako klíčový problém tvorby kurikula. • •Aktéři: Tvůrce kurikula - učitel - žák • •Transformace • •Obsahy • •Procesy vyučování a učení • • Didaktická analýza učiva (pojmová, operační/učební úlohy a mezipředmětová) Didaktická analýza učiva = projektová a hodnotící činnost učitele, který při přípravě na hodinu zvažuje, zda se v konkrétním učivu jedná o: Soudce • • - poznatky (definice, data, poučky, zákony, pravidla, reálie), jejichž osvojením se v žákově poznatkové sféře vytvoří vědomosti; • • - činnosti (aktivity, cvičení, trénink, výkony), jejichž opakovaným prováděním se dosáhne určitých žádoucích dovedností v intelektuální, motorické nebo psychomotorické úrovni žáka, v některých případech (při větším počtu opakování) i zautomatizovaných struktur, tj. návyků; • • • Didaktická analýza učiva = projektová a hodnotící činnost učitele, který při přípravě na hodinu zvažuje, zda se v konkrétním učivu jedná o: • - logické operace a myšlenkové pochody a postupy k pochopení nového učiva a jeho souvislostí; mají formativní význam, učí žáka myslet a hledat řešení a postupy; • - výchovné momenty, obohacující a rozvíjející emotivní sféru člověka, prožívání citů a emocí, estetických vjemů a prožitků; • - volní prvky k rozvíjení určité míry snahy, vytrvalosti a vůle k pochopení nového a k překonání překážek. 1. Pojmová analýza - stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi. Struktura učiva Příklady •Pojmy •Oběhová soustava. Krev, červené krvinky, bílé krvinky, krevní destičky. •Fakta: V těle máme 5-6l krve. Svaly společně s kostrou umožňují pohyb těla a vyvíjejí sílu. Dýcháním je nepřetržitě zajištěn přívod kyslíku ze vzduchu. •Generalizace: Na svalech závisí i trávení potravy a oběh krve. Onemocnění dýchacích cest předcházíme otužováním, pravidelným větráním , dodržováním hygieny. Každý člověk má krev určité krevní skupiny.