Komunikační dovednosti

Konstruktivní řešení konfliktů a problémů

Dobrý den,

dnes nás čeká téma, jak asertivně řešit koflikty a problémy. Konflikty jsou neoddělitelnou součástí našeho života, proto je užitečné naučit se s nimi, co nejlépe pracovat. 


                                                    KONFLIKTY

Aby se nám lépe podařilo dostat do tématu, podívejte se na následující dvě videa zobrazující konflikty.

Zkuste se zamyslet, jak to máte vy s konflikty. Odpovězte si na tyto 3 otázky:

1. Při výměně názorů mě vždycky rozčílí, když.....

2. Obvykle na to reaguji tak, že..........

3. Když chci situaci zlepšit tak.......

Druhy konfliktů


Fáze řešení konfliktu

  • vytvoření pozitivního prostředí
  • definování problému a diskuze o něm
  • shrntuí dosavadních výsledků
  • hledání možných řešení
  • stanovení dalšího postupu (harmonogram)


      Neadaptivní formy chování, když se objeví konflikt:

      • předstíráme, že je všechno v pořádku
      • smějeme se, jako by se nic nedělo, žertujeme
      • mlčíme nebo odvádíme pozornost od konfliktu
      • pláčeme, propadneme úzkosti, "zhroutíme se"
      • na někom si vybijeme vztek
      • hledáme někoho "silnějšího", kdo by nám pomohl
      • naříkáme si, bědujeme
      • stěžujeme si na někoho

      Konstruktivní přístup ke konfliktům může přinést pozitiva

      • osvojení nových komunikačních dovedností
      • upevnění stávajících sociálních vztahů
      • dozvědět se něco nového o sobě i ostatních
      • schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině 
        • dovednost jasného vyjadřování stanovisek
        • dovednost efektivní komunikace
        • osvojení dovednosti naslouchat
        • konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám

      Konstruktivní přístupy ke konfliktům

      PŘESTÁVKA: Zejména když se druhá osoba chová agresivně nebo manipulativně. Přestávka poskytně čas na ujasnění si situace a uvolnění vlastního napětí. Zhluboka se nadechněte a velmi pomalu vydechněte.

      UJASNĚTE SI POTŘEBY DRUHÉ OSOBY: Ptejte se otevřeně, klidně, bez ironie, bez podsouvání úmyslu. Užijte negativní dotazování. Dávejte pozor na to, abyste nevyvolali nedůvěru.

      OBJASNĚTE DRUHÉ STRANĚ SVOJE POTŘEBY: Řekněte je jednoduše, klidně, krátce, přímo a čestně. Vyhýbavý přístup, zamlžování a nekonečné vysvětlování podpoří rozvoj konfliktu. Na druhé straně pozor na přílišnou ráznost a energičnost-jsou vnímány jako agrese. 

      SHRŇTE (SUMARIZUJTE) KONFLIKT: Při sumarizaci často můžete najít společný základ a dokonce se vám může stát, že zjistíte, že žádný reálný konflikt v zájmech neexistuje. 

      DOHODA (KOMPROMIS): Dohodněte se, kteřé řešení by bylo nejpřijatelnější. nebo nejméně bolestné pro obě strany. Je důležité, aby žádná strana neprohrála, ale naopak obě zvítězily.

      Při konfliktních situacích používáme rozšířené zpětné vazby:

      "Já se cítím...."

      "Když ty..."

      "Protože..."

      "A já chci (potřebuji)..."

      Cvičení- formulujte pomocí rozšířené zpětné vazby svoji reakci v následujících situacích:

      1. Váš spolupracovník Vás pomluvil před nadřízeným.

      2. Vaše známá při večírku ve větší společnosti vypráví přítomným, že jste ji odmítl(a) odvézt autem, když to velmi potřebovala.

      3.Přítel, který vám nedávno velmi pomohl, si z vás dělá nepříjemnou ironickou legraci před atraktivní osobou. 

      V následujícím dokumentu najdete nejčastější "rány pod pás" nebo nečisté tiky" při konfliktech a co s nimi dělat

      Pořad komunikace je hra a díl o řešení konfliktů
      Každý konlikt je příležitost, kterou buď využijeme a navzájem si přiblížíme, nebo se naopak vzdálíme,“ říká moderátor M. Táborský v třetím dílu pořadu Komuniace je hra. Základním tématem je totiž Řešení konfliktů. Diváci sledují řešení konfliktu mezi ředitelkou zoologické zahrady a její podřízenou – veterinářkou. Na scénce se dozvědí základní pravidla zvládání konfiktů.

                                                     ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

      Jednotlivé kroky řešení problému

      Při řešení problémů používáme algoritmus postupných kroků:

      • výběr problémové oblasti
      • definice problému
      • stanovení cílů
      • definování možných strategií-brainstorming
      • výběr strategií (metod) řešení
      • časový plán jednotlivých kroků
      • provident jednotlivých kroků
      • hodnocení programu a odměn


      Je potřeba řešit problémy jeden po druhém, nikoli větší množství problémů najednou. 

      Definice problému

      Otázka "Co chci změnit?", nemusí mít jednoduchou odpověď. Lidé někdy říkají:"Jsem se sebou spokojený a chci být konečně šťastný!" nebo "Nevěřím si a chci být sebevědomý!" To všechno zní rozumně, ale špatně se to hodnotí. Když už jsem dost šťastný? Jak se to pozná? Je cílem být šťastný pořád? Je to vůbec možné? Jak se pozná, že jsem už dost sebevědomý? Podle čeho? Abychom mohli vůbec něco řešit, mělo by to být konkrétní a měli bychom být schopni to hodnotit i objektivně, nejen podle toho, jak se cítíme. Když si ujasním, že se hádáme s partnerkou v průměru třikrát za týden, tématy jsou nejčastěji trávení volného času a kdo co bude doma dělat, a vím že hádka trvá vždy kolem 1,5 hodiny, mám problém stanovený konkrétněji. Konkretizovat problém znamená pozorovat a rozebrat základní údaje problematického chování:"Jak je to ve skutečnosti s tím, co chci změnit?" Při konkretizaci se snažíme problém vyjádřit pokud možno co nejpřesněji. Analyzujeme jednotlivé součásti, zjišťujeme souvislosti tak, abychom věděli o problému co nejvíce. 

      Potřebujeme: 

      • zmapovat, co problém spouští a jaké jsou jeho okolnosti; 
      • popsat konkrétně vlastní problémové chování; 
      • zmapovat, co problém modifikuje, za jakých okolností je to horší, kdy lepší, a jaké má problémové chování důsledky

      Spouštěč= to, co se stane předtím, než se vzorec chování objeví (např. kritická poznámka druhé osoby)

      Důsledek= to, co po určitém chování následuje (odměna, trest, úleva)

      Důsledky chování lze rozdělit:

      POZITIVNÍNEGATIVNÍ
      BEZPROSTŘEDNÍ A KRÁTKODOBÉ
      DLOUHODOBÉ


      Stanovení cílů

      Cíle si stanovíme jak v obecné rovině, tak v konkrétních detailech. Má smysl si dávat cíle, které jsou reálné  a v daném čase možné, formulovat je spíše pozitivně. Při určování jednotlivých součástí cíle, kterému chci dojít, je vhodné jít od všeobecného určení cíle ke specifickému. U složitějších problémů je nutné stanovit si postupné cíle. 


      Výběr strategií řešení

      Definice možných strategií pomocí brainstormingu vám nabídla mnoho variant, které mohou změnit problémové chování. Potřebujete každou z nich zvážit, nakolik je výhodná, vhodná a jaké může mít důsledky, jak pozitivní, tak negativní. V této fázi nejdříve vyloučíme zcela zjevně nereálná a absurdní řešení. Pak systematicky projdeme všechna navržená řešení jedno po druhém. U každého řešení napíšeme do jednoho sloupce jeho pozitivní důsledky a do druhého negativní.