Komunikační dovednosti

Základy komunikačních dovedností

Milé studentky, milí studenti,

vítáme Vás v kurzu Komunikační dovednosti. Pevně věříme, že Vám náš kurz bude užitečný a pomůže Vám nahlédnout na důležité aspekty komunikace. Snažili jsme se teorii prokládat praktickými cvičeními. Doufáme, že Vás kurz bude bavit a odnesete si z něj spoustu zajímavých poznatků pro vaši budoucí práci. 

Našim cílem v kurzu není vás "drtit" nudnou teorií, ale nadchnout vás pro zajímavé teorie nebo literaturu, které může rozvíjet vaše komunikační dovednosti potřebné pro práci s lidmi.    


Kurz bude v podzimním semestru 2021 vyučován blokově. Setkáme se osobně celkem třikrát:

8.10. 13:00-16:50

29.10. 13:00-16:50

12.11. 13:00-16:50


Do prvního osobního setkání si prosím projděte témata z interaktivní osnovy: 

kapitola Základy komunikačních dovedností

kapitola Neefektivní způsoby komunikace

kapitola Neefektivní způsoby komunikace 2

kapitola Efektivní komunikační dovednosti


Na prvním setkání budou představeny podmínky ukončení. Z hlediska absence je možné chybět na jednom osobním setkání. 


Základy komunikačních dovedností


Proces komunikace

Nejprve trochu teorie. 

Zkuste si nyní vyzkoušet toto cvičení a zopakovat si tak aktéry a faktory procesu komunikace


Zamyslete se: s kterými lidmi rádi komunikujete? Jaké charakteristiky tito lidé splňují?  

(Zde se opravdu zastavte a zamyslete. Klidně si charakteristiky i zapište)

Poté klikněte na symbol klíče, kde jsou některé charakteristiky vyjmenovány. Schválně, jestli vás něco překvapí 

  • Pozorně naslouchají druhým

  • Projevují úctu vůči druhým

  • Nechávají ostatní vyjádřit názory a city

  • Dávají konstruktivní rady

  • Často se usmívají a zdraví

  • Upřímně oceňují druhé

  • Váží si druhých i jejich práce

  • Dělají rozumné kompromisy a umjí vyjednávat

  • Mluví pozitivně

  • Berou na zřetel potřeby a pocity druhých

  • Dovedou mluvit o svých potebách a pocitech

  • Jednají s druhými jako se sebou rovnými

  • Umějí se kontrolovat

  • Dělí se o informace a zkušenosti s druhými

  • Dovedou otevřeně mluvit o nepíjemných vcech

  • Vyzařují klid místo neustálého spchu

  • Nezapomínají vyjádřit souhlas s druhými kdykoliv je to na míst

  • Dávají přímé otázky

  • Zachovávají tajemství a dodržují sliby

  • Upřímně se o druhé zajímají

  • Pomáhají ostatním, pokud to potebují

  • Mají hierarchii úkolů a postupují podle ní


Komunikace (přenos zprávy) mívá různé překážky, dochází ke komunikačnímu šumu

Zamyslete se nad tím, co může naší komunikaci překážet ? 

1. nesoustředěnost;
2. změněné vnímání, porucha řeči;
3. neuvědomělé příčiny chování a jednání;
4. malá slovní zásoba;
5. urážlivost, devalvující způsoby komunikace;
6. odbíhání od podstaty;
7. aktivní negativismus, mlčení;
8. neschopnost vyjadřovat své pocity a myšlenky; 
9. osobní nejistota, strach se projevit.



Které funkce komunikace lze vidět na těchto videích?


    Rozšiřující zdroje pro zájemce