Komunikační dovednosti

Komunikační styly a asertivita

Milé studentky, milí studenti, 

Dnes se se budeme věnovat komunikačním stylům a zejména asertivitě. 

S pojmem asertíivní komunikace či asertivita se dnes setkáváme téměř na každém kroku. Většinou je prezentovaná jako „ideální“ forma komunikace, díky které dosáhneme celé plejády pozitivních výsledků, od zvýšeného sebevědomí, přes osobní úspěch, až po snížení stresu. V praxi sa však často setkáváme s trochu pokřiveným vnímáním asertivity.  Je možné, že to vychází i z jejího názvu – „to assert“ což znamená v angličtine kromě jiného i prosazování. Mnoho lidí asertivitu považuje za přístup, jehož podstatou je prosazovat svoje názory. Často bohužel s príliš malým ohledem na ostatní. V tomto pokřiveném vnímání se pak asertivita stává synonymem diplomatické agresivity. V tomto semináři se tedy podíváme na skutečný význam slova asertivita. 


Než se dostaneme k asertivitě, pojďme se podívat nejdříve na zbylé 4 komunikační styly, neboť Asertivita je pouze jedním z 5 komunikačních stylů

Agresivní styl

Behaviorální charakteristiky

prosazování sebe na úkor druhých
často přímá hostilita, zastrašování, zraňování
Cílem je "Vyhrát"
Náročné, hrubé (nebere ohled na pocity druhých)
Výbušné, nepředvídatelné
Role „diktátora“ „kontrolora“, „mravokárce“
svoje chyby nepřiznává, vše je chybou druhých

Neverbální chování

Mluva - je hlasitá
Posturika - „větší než“ ostatní
Gestika  - ostrá / trhavá, rychlá, rozmáchlá
Mimika - zamračení, zamračení, upřený pohled
Proxemika – Vpád do osobního prostoru ostatních, snaží se získat ‘výškovou’ převahu

Typické fráze

"Udělej to tak jak říkám!"
"Je mi z tebe zle!"
„Už jsi toho řekl dost!"
Sarkasmy, nadávky, výhrůžky, obviňování, urážky.

Partner v komunikaci

Defensivní nebo agresivní (stáhne se nebo začne být také agresivní)
Nespolupracující, odmítavý – bojí se, že je převálcuje, zesměšní nebo využije
Ztrácí respekt
Obávají se s agresivní osobou řešit problémy (nedostává informace).


Pasivně-agresivní styl

Zkuste se zamyslet a vyplnit následující tabulku, která by reprezentovala pasivně agresivní způsob. 

Behaviorální charakteristiky



Neverbální chování



Typické fráze



Reakce (pocity) partnera komunikaci



Možné vyplnění tabulky najdete, když rozkliknete klíček, ale nejdříve opravdu zkuste sami. 

Behaviorální charakteristiky

Sarkastický, záludný
Nespolehlivý
Nespokojený, mrzutý
Odsuzující
Šiří pomluvy
Zákeřní – v přímé komunikaci se tváří mile, ale druhého poškozují nepřímo

Neverbální chování

Mluva – často neupřímně sladký hlas
Posturika – nesymetrický postoj (např. jedna ruka vbok, vystrčený bok)
Gestika  - trhaná, rychlá
Mimika – nevinný, sladký výraz
Proxemika – stojí příliš blízko, dotýká se a snaží se předstírat vřelost a přátelskost

Typické fráze

Proč teda nejdeš a neuděláš to sám, já to stejně nikdy neudělám správně (sarkasticky)
O mě se prosímtě nestarej, já se o sebe umím postarat sama, stejně mi  obvykle nic jiného nezbývá

Partner v komunikaci

Zmatený
Rozčilený

Submisivní styl 

Zkuste se zamyslet a vyplnit následující tabulku, která by reprezentovala submisivní styl

Behaviorální charakteristiky



Neverbální chování



Typické fráze



Reakce (pocity) partnera komunikaci



Možné vyplnění tabulky najdete, když rozkliknete klíček, ale nejdříve opravdu zkuste sami. 

Behaviorální charakteristiky

bezbrannost vůči požadavkům druhých
Přijímání názorů, rozhodnutí a kritiky bez diskuse
chybí sebejistota v projevu
nadměrné obviňování sebe sama za chyby
Vyhýbání se konfliktu
Odmítání komplimentů
Nevyjadřuje vlastní pocity nebo tužby

Neverbální chování

Mluva – tichý hlas
Posturika – pokrčený postoj, hlava sklopená
Gestika  - nevýrazná
Mimika – vyhýbání očnímu kontaktu
Proxemika – snaží se najít podřízenou (nižší) pozici

Typické fráze

Ale vždyť o nic nejde, vážně!
To je v pořádku, stejně jsem to nechtěl.
Vyber ty, já si dám cokoli.

Partner v komunikaci

Frustrovaný, podrážděný
Nevyzná se v tom, co chce
V konečném důsledku vzdá snahu vyjít vstříc, protože jejich úsilí je nenápadně nebo zjevně odmítnuto.

Manipulující styl

Behaviorální charakteristiky



Neverbální chování



Reakce (pocity) partnera komunikaci



Možné vyplnění tabulky najdete, když rozkliknete klíček, ale nejdříve opravdu zkuste sami. 

Behaviorální charakteristiky

nečestná snaha dosáhnout oklikou svého zájmu na úkor druhého
vyvolávání pocitů viny
využívání slabostí druhého
hraní emocí
lichotky, pláč, předstírání bezmoci atd.

Neverbální chování

Mluva – zdánlivě laskavý či nápomocný tón, ale v pozadí je slyšet blahosklonnost či pocit nadřazenosti
Mimika – obvykle výraz sklíčený

Typické fráze

Máš štěstí, že si můžeš dovolit chodit každý den na kafe do Starbucks, taky bych chtěl. Ale nemůžu si to dovolit.
Neměla jsem dost času na tom návrhu pracovat. Jen doufám, že ta čmáranice bude aspoň trochu užitečná…
(snaží se získat uznání)

Partner v komunikaci

Pocit viny, frustrace
Iritovaný, rozzlobený
Nikdy neví, jak na tom s danou manipulativní osobou jsou
Cítí se nadmíru zatěžováni tím, když se musí neustále snažit zjistit, co se děje.


Nyní už se pojďme podívat, co je to ta asertivita:

Asertivita

  • ›Ucelený komunikační styl související s pohledem na sebe a druhé
  • ›Předpokládá nejen komunikační dovednosti, ale i schopnost vcítění a stabilitu osobnosti
  • ›Umění prosadit se a zároveň respektovat potřeby druhého
  • am OK – you are OK

Behaviorální charakteristiky

vylaďuje atmosféru ke spolupráci
sděluje přímo, co člověk cítí a o co mu jde
šetří city druhého
přiznává chyby bez sebevýčitek
neponižuje se, nepovyšuje se
dovednost naslouchat
uzavírat kompromisy
Dokáže přijmout kritiku i kompliment

Neverbální chování

Mluva – přiměřená hlasitost, rychlost, tón
Posterika – vyvážený postoj, symetrický, vzpřímený a uvolněný
Gestika – používání gest (neútočných)
Mimika – udržování očního kontaktu
Proxemika – volit prostorovou pozici tak, abychom nebyli v podřízené pozici, ale současně nedominovat

Typické fráze

Mohl bys to prosím ztlumit? Nedaří se mi při tom soustředit se na studium.
Je mi to moc líto, ale odpoledne ti nakonec nebudu moct pomáhat, protože se náhodou uvolnil termín u doktora, kam nutně potřebuji."

Partner v komunikaci

Cítí, že se na něj může spolehnout
Orientuje se v situaci, ví jaký je jeho názor
Má k němu respekt

JDE VÍCE O SPOLUPRÁCI NEŽ O VÍTĚZSTVÍ


Znaky asertivity:

  • otevřené vyjadřování pocitů ( feeling talk)- to mě mrzí, štve mě to 
  • mimika a gestika v souladu s pocity (facial talk)
  • užívání "já"
  • přijímání pochvaly
  • zvládání kritiky
  • umění říkat "ne"

Asertivní práva

V následujícím cvičení si prosím klikněte na obrázek, aby se Vám zvětšil a přiřaďte asertivní práva k pověrám