Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU 1. 1. 1. ¡Nutriční specialisté (pouze přednášky) ¡Zakončení: závěrečný test (min. 60 %) ¡Optometristé (přednáška a seminář): 1.Včasné průběžné odevzdání úkolů do Odevzdávárny v ISu (vždy do pátku téhož týdne) dává 50% z celkové známky. 2.Písemný test dává 50% z celkové známky. 3.Test za A vám dá 50 % celkové známky. 4.Potřeba je 60%, tj. A+1 úkol, B+2 úkoly, C+3 úkoly, D+4, nebo E + 5 = celkově E. (A+5 úkolů = 100 % = A celkově). 5. F z testu je F celkově. ¡ ¡THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ¡ ¡VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. ¡ ¡VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-X. ¡ ¡LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. ¡ ¡1. Co je to (v kontextu vývojové psychologie) FAS? Jaké faktory jej nejvíce ovlivňují? Existují podobné nozologické jednotky? ¡2. Vymyslete dvě otázky, které Vás vzhledem k FAS a jiným podobným kategoriím napadly. (Dvě otázky, na které byste chtěli znát odpovědi, nebo které byste položili do diskuze.) ¡ 1.Genetika, ontogeneze a fylogeneze člověka 2.Prenatální vývoj a lidské receptory 3.Psychoanalytické pojetí vývoje člověka 4.Porod, kojenec 5.Batole 6.Předškolák 7.Vývoj paměti a schopnosti učení 8.Vývoj konceptuálních systémů 9.Školní věk 10.Dospívání 11.Morální vývoj 12.Vývoj lidských schopností 13. ¡Co ovlivňuje to, jak velký a zdravý vyroste strom? ¡Co ovlivňuje to, jak velký a zdravý vyroste žralok? ¡Co ovlivňuje to, jak velký a zdravý vyroste člověk? ¡ ¡ ¡Vývojová psychologie je jednou ze základních psychologických disciplín. Zabývá se zákonitostmi a průběhem psychického vývoje člověka od jeho početí až po smrt. ¡Tradiční pojetí: ¡genetická determinace – nature = dědičnost §„Zločincem se člověk rodí“ (Lombroso) ¡vliv soc. prostředí – nurture = výchova §Watson: „Udělám vám z dětí, co budete chtít“ §Schopnost učit se fonémům (jen) vlastního jazyka (srov. khoisanské jazyky) §Nověji: L. S. Vygotkij (1976) ¡ vliv sociálních procesů = socializace ¡vliv vlastní osobnosti a zkušenosti ¡= biopsychosociální pojetí člověka ¡Scarr (1992) identifikoval 4 faktory, které vedou k tomu, že jsou děti i z jedné rodiny odlišné: ¡1. Genetické odlišnosti (genetika a biologie); ¡2. Odlišnosti v tom, jak k nim přistupovali rodiče a další lidé (sociální prostředí, osobní a rodinná historie a anamnéza); ¡3. Odlišnosti v reagování na tytéž zkušenosti (osobní historie, druh osobnosti); ¡4. Odlišné volby v prostředí (osobní historie, ¡ psychologie motivace). ¡ ¡ ¡+ 5. vliv klimatických změn (a ekosystémů) na evoluci člověka – změny fylogenetické, které také utvářejí lidskou psychiku a její ontogenezi. ¡ C:\Users\Dylan\Desktop\ladybug.jpg C:\Users\Dylan\Desktop\trees.jpg Srov. Siegler et al. (2011, s. 14) Jako instary holometabolního hmyzu Řada psychologických teorií: Freud, Erikson, Piaget ¡Tělesné mezníky by ukazovaly k diskontinuálnímu vývoji (?) ¡ ¡Průměrný růst (od narození) asi 6 cm/rok ¡5-6 let: 1. tvarová proměna postavy (filipínská míra), ¡6-7 let: objevují se první trvalé zuby (- výměna chrupu), ¡10-11 dívky, 11-12 chlapci: nástup puberty=zvýšení sekrece pohl. hormonů: ¡v nadledvinkách - adrenarche (DHEA, vývoj ochlupení a změna složení potu, zvýšení mastivosti kůže) a: ¡v pohlavních žlázách – gonadarche (osa: hypothalamus-hypofýza-gonády a produkce testosteronu a estrogenu: vývoj tělesného schématu) – 2. tvarová proměna ¡růstový spurt: 9cm/rok dívky a 10,3cm/rok chlapci ¡12-13 dívky – menarche ¡13 chlapci – schopnost ejakulace ¡15-17 dívky, 16-18 chlapci: konec adolescence = konec růstu kostí (uzavírají se růstové štěrbiny) ¡ ¡+ další tělesné změny u žen až v případě těhotenství: tělo znovu začne růst a „dělat si to svoje“. ¡ ¡ ¡Rané dětství (do nástupu do školy)? ¡ ¡Jsou stereootypizovány základní emoční reakce = emoční „nevědomí“ = emoční automaton. ¡Odtud vliv rané péče na pozdější život člověka. ¡Odtud důležitost raného dětství v psychoterapii i v pedagogice. ¡ ¡Puberta a adolescence ? ¡ ¡Rozvine se oblast celoživotní motivace, rozvinou se další složky osobnosti. ¡Od závislosti na poskytování rodičovské péče k schopnosti poskytovat rodičovskou péči = od závislosti k produkci, ¡… od ideálního ke skutečnému, od nesmrtelnosti k smrtelnosti, ¡Dříve byl tento přechod poznamenán nutností projít iniciačním rituálem, dnes ponechán na sekulární „iniciaci“, sebeiniciaci či zcela bez ní. (srov. vztah k opojným látkám a rizikovým činnostem v době adolescence a mladé dospělosti!). ¡ ¡Rodičovství? ¡Výrazně pomáhá při absolvování předmětu Vývojové psychologie. ¡Podnětný plán s tím nejskvělejším zážitkem na počátku. ¡Tzv. „2. škola života“. ¡? Skládá se tedy život člověka z vlastního dospívání a vychovávání vlastních dětí? ¡Archea ¡Bacteria ¡ ¡Eucaryota (Pravojaderní) - my Prokaryota 1.Haploidní stav 2.Diploidní stav – jednobuněčný stav jedince! 3.Mnohobuněčný stav jedince: 4.Morula - blastula – gastrula (diblastica): vločkovci, houbovci, žahavci, žebernatky, 5.Triblastica (Prvoústí) – členovci, měkkýši, 6.Druhoústí (ostnokožci, strunatci), 7.Savci a placentálové – specifický způsob příchodu na svět. V případě savců (i ptáků) není jedinec „hotov“ hned po porodu, ale má rodiče (a jejich pečovatelský pud). Rodiče savců musí potomka přivést k dospělosti, u člověka i dále (zde tkví evoluční význam rodičovství a také pedagogiky!). ¡ ¡Lidský genom je složen z: ¡2% genetické informace (exony a introny) ¡98% tvoří nekódující DNA ¡42%!! je tvořeno retrotranspozony = retrovirovými řetězci – datování těchto vpisů do DNA druhu potvrzuje evoluční strom. David Baltimore (jeden z objevitelů reverzní transkriptázy): „the genome looks like a sea of reverse-transcribed DNA with a small admixture of genes“. ¡ ¡Nejdelší DNA (lidský má 3 miliardy bází, 1m): ¡Protopterus aethiopicus (bahník východoafrický) – 133 miliard ¡Paris japonica - 150 miliard ¡Polychaos dubiumi – 670 miliard http://media-1.web.britannica.com/eb-media/80/55080-004-189D5919.jpg http://www.arcella.nl/sites/default/files/platenvanamoeben/Polychaos-dubium-BBtr-30-um-2.jpg Claim: White flower has world's longest genome Hrotnatka obecná ¡Člověk má zhruba 20 – 25 000 genů ¡ ¡Hrotnatka obecná (Daphnia pulex) má 31 000 genů ¡ ¡Topol chlupatoplodý (Populus trichocarpa) – 45 000 genů ¡ ¡Bičenky (Trichomonas sp.) – 60 000 genů ¡(dle Madigan et al., 2014) ¡ ¡Genotyp x nervová soustava: vztah tvůrčího programu (vliv náhody obsahujícího) a výsledku programu: konektom mozku. ¡Konektom x vědomí (prožívání) ¡ İnsan Beynini Hiç Böyle Görmediniz ¡Geneticky jsou předávány vzorce chování do úrovně: vrozených reflexů. Jak dlouho budou některé z nich existovat? ¡ ¡Otázka tzv. vrozených vzorců chování jako je stavění hnízd, migrace, zásnubní tance atd., které jsou velmi složité. ¡ ¡Plus možnosti vrozenosti učícího se systému: Imprinting vizuální, chemický (K. Lorenz) a druhů učení. ¡ ¡Existuje nepřehlédnutelný vliv kultury na genom: ¡Tolerance alkoholu (10-6 000 BC), ¡tolerance laktózy ¡a světlá pleť – 3000 BC – jámová kultura na Ukrajině. http://www.dabase.org/LorenzAndGeese4.jpg ¡Např. mozek v prvních dvou letech ztrojnásobuje svoji velikost. Dospělý má cca 50-100 miliard neuronů. ¡Navíc každou sekundu vyrůstá z neuronů zhruba cca 250 miliónů dendritů a vytváří synapse (tak u krysy). ¡Některá spojení mezi neurony i celými oblastmi vznikají automaticky, jiná jen na základě zkušenosti a jiná zas jen v určitých obdobích: např. myši chované v temnu zrakově nikdy nedoženou normálně se vyvíjející se myši; kočky chované ve stroboskopickém prostředí si nevyvinou korové buňky citlivé na pohyb. (Hunt, 2000, s. 350) ¡ ¡To svědčí o souběhu „neměnného“ zrání a náhodném vlivu prostředí. ¡ ¡Lidský vývoj (ontogeneze) je předpřipraven přírodou (jak obsahově, tak i fázováním: např. rozdílný věk dospívání u homininů), předpokládá však přítomnost společnosti. ¡Zdravý biopsychsociální vývoj jedince předpokládá přítomnost dalších lidí. ¡ ¨2,5 miliónů let: H. rudolfensis – první kamenné nástroje – rozbíjení velkých kostí ¨2,2 miliónů: H. habilis (patrně slepá větev) ¨2 milióny: maso tvořilo značnou část diety – tedy asi přechod k „power-scavenging“ (viz Bickerton, 2009) ¨1,8 miliónů let: H. ergaster, H. erectus ¨Cca 800 tisíc let: ovládnutí ohně ¨lidské druhy začaly aktivně lovit – počátek dělby role: muž x žena (nejstarší dochované doklady oštěpů jsou ovšem staré jen 400.000 let, kompozitní nástroje 300tis. let) ¨Cca 800 tisíc let: První doklady výstavby jednoduchých příbytků ¨Vznik řeči? (mezi kompozitními nástroji a pohřbem, tj. mezi 300-100tis. Lety?) ¨Vznik výtvarného projevu: mladý paleolit 45 000 let (bohunicien+aurignacien+gravettien), dnes jsou již známy malby i z Austrálie, dříve jen z Evropy ¡početí ¡narození ¡umím chodit ¡umím mluvit ¡jdu do školky (nároky instituce – různé nároky v různých zemích) ¡jdu do školy (nároky instituce) ¡puberta a dospívání ¡dospělost ¡rodičovství ¡stáří – resp. desintegrace těla ¡smrt ¡Embryo – do 8 týdnů ¡Plod = fetus ¡Novorozenec – do 4 týdnů ¡Kojenec – do 1 roku ¡Batole – do 3 let ¡Předškolní věk ¡Mladší školní věk ¡Puberta a starší školní věk ¡Adolescence a emerging adulthood ¡Dospělost, střední věk – 2. nejdelší období (cca 30 let dlouhé) ¡Stáří – nejdelší období (20 až 50 let dlouhé) ¡ ¡Fylogeneze (Strom života) ¡Epigeneze ¡Antropogeneze – vývoj člověka ¡Ontogeneze - těžiště zájmu vývojové psychologie, vývoj jedince ¡Embryogeneze – vývoj embrya (končí 9. týden, založením všech orgánových soustav); organogeneze ¡Fetogeneze – vývoj plodu (od 9. týdne do narození) ¡Mikrogeneze – otázka neuropsychologie a kognitivní psychologie: sledování jevů velice krátkých (mikrosekundy), např. šíření zrakového vjemu v CNS ¡Patogeneze – vývoj chorobných změn ¡Imunogeneze - vývoj imunitního systému (buňky i celého organismu) ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Hunt. (2000). Dějiny psychologie. ¡Madigan et al. (2014). Brock Biology of Microorganisms. ¡Scarr. (1992). ¡Siegler et al. (2011). Výsledek obrázku pro bloom's taxonomy revised