Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU ¡1. Co je to attachment (citová vazba, připoutání)? Jaké jsou jeho základní typy? ¡2. Jaký mají tzv. vlčí děti typ attachmentu? ¡3. Vymyslete dvě otázky, které vás o attachmentu napadají? ¡Porod: jediná fyziologická bolest. ¡4 doby porodní: 1.doba: Kontrakce, zaniká čípek a otevírají se porodní cesty. Otevření na cca 10 cm (obvod hlavy). Trvá i několik hodin. Aplikace anestezie? 2.doba: vlastní porod. Měl by trvat do 1 hodiny. Aplikace oxytocinu. Matka musí tlačit a „těší se“ na kontrakce. Dotepání pupečníku. Oddělení dítěte. 3.doba: porod placenty. 4.doba: ošetření porodních zranění. ¡Porodní cesty se léčí cca 6 týdnů = „očistky“, odtud i „šestinedělí“. ¡Otec u porodu? ¡Úlety moderních rodiček: Lotosový porod, pozření placenty? ¡Problém s porodem u Homo sapiens: ¡Pánev se výrazně změnila po osvojení si bipedie. Problém spočívá v průměru lebky dítěte. Lidský mozek je při porodu nejméně vyvinutý ze všech primátů (30 %; šimp. 40 % atd.) = bezmocnost dětí po porodu. ¡Ostatní savci rodí „bezbolestně“ a lehce (porodní báby u nich neexistují). ¡ ¡Potřeba je: klid, ztlumení světla, ¡položení dítěte na matčino břicho = bonding; dítě si najde cestu k prsu a posléze začne sát mlezivo. ¡(otec při matce? = Princip „žádné žertíčky“) ¡ novorozeně ¡Průměrně: 3,3-3,5 kg x 50cm ¡Nejdramatičtější krok v prozatímním životě? ¡Organismus dítěte se odděluje od organismu matky. ¡Po porodu leží dítě na pevně podložce a vnímá svoji hmotnost zcela jinak. ¡Dítě je vystaveno intenzivnímu osvětlení, relativnímu chladu, hluku … ¡Musí samo dýchat, přijímat potravu, vyměšovat a udržovat svoji tělesnou teplotu (ale srov.: vejcorodí, živorodí, placentálové). ¡Poporodní blues – až 80% rodiček; vyčerpanost, rozlada. „Slabší nervy“ má asi každá matka. ¡ ¡Poporodní deprese – až 10 %; těžký smutek, pocity beznaděje, neschopnost rozvinout kladný vztah k dítěti nebo naopak úzkostlivá péče a strach, že „nejsem dobrá matka“, nezájem o okolí, těžká vyčerpanost ¡ ¡Poporodní psychóza - méně než 1 % rodiček, nekontrolovatelná úzkost, extrémní výkyvy nálad, poruchy koncentrace a vnímání času, dezorientace, případně i halucinace, bludy… ; obvykle 2 – 4 týden po porodu, útlum v řádu měsíců ¡Rudimenty tělesné: kostrč, slepé střevo, osmé zuby… ? ¡ ¡Druhy chování (Brazelton, 1967) v podstatě navazují na prenatální stav: hluboký spánek, lehký spánek, dřímota, klidný bdělý stav, aktivní bdělý stav, pláč. ¡Nejprve dozrávají vizuální a senzo-motorická centra Gazzaley: Exploring the Crossroads… (YouTube) ¡1. Co je to (v kontextu vývojové psychologie) SIDS? ¡Jakým způsobem bylo získáno poznání o SIDS? ¡Může se další typ SDS vyskytovat i u starších, případně ještě nenarozených dětí? Jaká je v takových případech incidence výskytu? ¡ Souhlasíte s tvrzením: „Jedno úmrtí je tragédie, dvě úmrtí jsou podezřelé a tři úmrtí jsou vražda, pokud se neprokáže opak.“? ¡Jsou rodiče připravení poskytnout dítěti první pomoc a měly by být základní kurzy první pomoci pro rodiče povinné? ¡Má nějaký vliv věk rodičky na výskyt syndromu náhlého úmrtí kojenců? ¡Jsou rodičové při odchodu z nemocnice dostatečně edukováni a obeznámeni s riziky a případnou první pomocí v případě SIDS u jejich dítěte? ¡Proč SIDS postihuje častěji chlapce? ¡Neměli by si všichni rodiče dětí do jednoho roku věku obstarat monitorovací systém jako prevenci proti SIDS? ¡Může strach matky z toho, že její dítě postihne SIDS ovlivnit její psychiku, popř. může její strach ovlivnit přímo dítě? ¡ ¡Existuje v období těhotenství nějaký test, kterým by se dal tento syndrom včas objevit? ¡Snižuje se výskyt tohoto syndromu v ČR? ¡Je výskyt SIDS ovlivněn i jinými poruchami (FAS, Downův syndrom, …)? ¡Je na světě země s vyšším výskytem SIDS ? ¡Proč jsou chlapečci častěji ohroženi než holčičky? ¡Jsou rodičové s tímto vůbec obeznámeni? Informují je lékaři dostatečně? ¡Bude někdy medicína na takové úrovni, že tomu zabrání? The highest SIDS rates in 1990 (>2.0/1000 live births) were in Ireland, New Zealand, and Scotland. More recently, the highest SIDS rates (>0.5/1000 live births) are in New Zealand and the United States. The lowest rates (<0.2/1000) are in Japan and the Netherlands. ¡Když neexistovaly dudlíky, znamenalo to, že byl větší počet úmrtí kojenců na SIDS? ¡Zvýší se riziko vzniku SIDS, pokud matka v těhotenství užívá návykové látky (alkohol, cigarety)? ¡Má na vznik SIDS vliv prostředí, ve kterém se dítě nachází? nějak zakódován v DNA? ¡Co je příčinou SIDS? Může být příčinou stres a hádky rodičů? ¡Je horší spánek dítěte s rodiči ve stejné posteli nebo naopak v jiném pokoji bez dohledu? ¡Naše tělo je vybaveno cca 47 reflexy. ¡Již čerstvý novorozenec disponuje mnoha reflexy. Mnohé z nich (cca 17 tzv. primárních reflexů) do pár měsíců zanikají. ¡Některé z nich však zůstávají: dýchací reflex, mrkací, polykací, sací, žvýkací, čéškový (patelární), rohovkový (korneální) aj. ¡ ¡Vrozené reflexy jsou jednak biologicky a „ekologicky“ účelné (sací, polykací, zvracecí, kýchací, rohovkový aj.), ale i rudimentární = neúčelné (úchopový r., Moroův r. ad.). ¡Primární reflexy (primitive reflexes) mizejí s vývojem čelních laloků. Jejich přetrvávání nebo opětovné objevení se je známkou poškození CNS. ¡ ¡ Hledací reflex – funguje ihned po narození. ¡Slouží nalezení prsní bradavky. Mizí ve 4. měsíci. ¡Dítě leží na zádech, pošimráme ho na jedné straně tváře a ono tím směrem natáčí hlavičku a otevírá ústa. ¡https://www.youtube.com/watch?v=b0CLcNtOOEQ ¡Sací reflex – spouští se receptory na horním patře ¡ ¡Úchopový reflex palmární § dítě je schopno se od 2 hodin po porodu chytit člověka a udržet svoji váhu. §Mizí do 5.-6. měsíce. §https://www.youtube.com/watch?v=WdSGWcoNCvY ¡ ¡Moroův reflex (úlekový objímací) ¡Po pádu nazad, po silném zvukovém podnětu nebo při ztrátě rovnováhy, dítě rozhodí končetiny a vzápětí je pokrčí do fetální polohy. ¡Mizí 4.-6. měsíc. Sloužil dítěti při pádu z matky. ¡https://www.youtube.com/watch?v=PTz-iVI2mf4 ¡ ¡Asymetrický tonický šíjový reflex (šermířská pozice) ¡položíme dítě na záda a hlavu natočíme jedním směrem (př. nalevo → pravá ruka a noha se skrčí, levá strana je uvolněná). ¡Trvá od 1. do 4. měsíce. Je prekurzorem senzomotorické regulace ruky okem. ¡https://www.youtube.com/watch?v=dPyBzlD-854 ¡ ¡Symetrický tonický šíjový reflex ¡Předkloní-li dítě hlavu, ruce se mu ohnou a nohy narovnají. Zakloní-li hlavu, ruce se narovnají a nohy ohnou. ¡Trvá od 6. do cca 12. měsíce. Umožňuje lezení po čtyřech a asi i vztyčení. ¡ ¡Chodící reflex ¡dítě bude pokrčovat střídavě nohy, ale když ho pustíme tak spadne. ¡Mizí po 6 týdnech. Znovu se objevuje od 8. měsíce. ¡https://www.youtube.com/watch?v=JMC_Retz7ck ¡ ¡Uchopový reflex plantární ¡při pošimrání na noze, roztáhne prsty ¡https://www.youtube.com/watch?v=AgmEnrVvW_0 ¡ ¡Galantův reflex ¡Dítě leží na břichu. Pošimráme-li stranu kolem páteře, natočí tam svůj bok. ¡Mizí kolem 3. a 5. měsíce. ¡ ¡Plavací reflex ¡https://www.youtube.com/watch?v=fbSCSHzXkrI ¡ ¡Babinského reflex ¡https://www.youtube.com/watch?v=oI_ONptx2Ns ¡ ¡ Vývoj motoriky probíhá odshora dolů (hlava, ruce, tělo, nohy) ¡Vývoj probíhá od hrubých pohybů k jemným (klíšťkový úchop od cca 9. měsíce). ¡Vývoj probíhá od paralelního pohybu obou končetin k oddělenému pohybu jedné končetiny. ¡Princip vývojového směru (gradientu) ¡ Kefalokaudální (od hlavy k patě) ¡ Proximodistální (od centra těla k periferii) ¡ Ulnoradiální (od malíčkové strany dlaně k palcové) ¡P. střídavého „proplétání“ antagonistických neuromotorických funkcí (flexorů a extenzorů) ¡P. funkční asymetrie (tendence k postupné specializaci L a P strany těla (prvním projevem je tonický šíjový reflex – „poloha střelce“) ¡ ¡P. individuálně řízené maturace (všechny zákonitosti neplatí pro všechny stejně) ¡P. autoregulace (dítě se ke svému optimu dostává na základě zrání prostřednictvím „výkyvů“) https://psicologia12h.files.wordpress.com/2010/12/50768662.jpg ¡do 4. měsíce, při položení na bříško začíná „pást koníčky“ = první vzpřímení. ¡Do 8. měsíce druhé vzpřímení (na natažených rukách). ¡do 10. měsíce sedí (s oporou), předá si hračku z ruky do ruky ¡do 9. leze a sedí bez opory ¡od 11.-12. měsíce se postaví a chodí – samo si přiblíží žádoucí objekt. ¡ ¡ http://asmira77.r.worldssl.net/oFqeaCHCVpR_s742xn.jpg