Ochrana a podpora zdraví III - cvičení

Vakcinace a infekce preventabilní očkováním

CÍL LEKCE


  1. pochopit význam vakcinace pro prevenci infekčních onemocnění,
  2. seznámit se s historií očkování a vývoje vakcín,
  3. znát princip pasivní a aktivní imunizace organismu,
  4. znát možnosti využití pasivní imunizace v postexpoziční profylaxi infekčních chorob,
  5. umět definovat kolektivní imunitu a znát faktory ovlivňující její prahovou hodnotu,
  6. znát aktuálně používané typy vakcín a základní charakteristiky,
  7. osvojit si základní znalosti o složení vakcín,
  8. znát obecné a relativní kontraindikace očkování,
  9. seznámit se s možnými nežádoucími účinky vakcín a systémem jejich hlášení,
  10. znát správnou techniku očkování,
  11. umět se orientovat v očkovacích schématech vakcinace,
  12. znát základní epidemiologické charakteristiky infekčních onemocnění preventabilních očkováním,
  13. seznámit se s očkovacím kalendářem pro děti a dospělé,
  14. znát legislativní podklady vakcinace osob v České republice,
  15. pochopit význam imunizačních programů WHO a ČR pro veřejné zdraví.




OSNOVA TÉMATU


  • Význam očkování
  • Pasivní a aktivní imunizace
  • Složení vakcín
  • Rozdělení vakcín
  • Imunitní odpověď
  • Kontraindikace očkování
  • Nežádoucí účinky a bezpečnost vakcín
  • Očkovací technika
  • Infekce preventabilní očkováním
  • Očkovací programy a legislativa
ÚVOD DO PROBLEMATIKY


Problematika očkování je v současnosti velmi atraktivní téma nejen z pohledu veřejnosti, ale i odborníků. Přínos, který tato preventivní metoda přináší, byl dlouhá léta ceněn a snahy o jeho zpochybnění neměly velkého ohlasu. V posledních desetiletích jsme však svědky vzrůstající nedůvěry v tuto metodu, která přerostla až do celospolečenského fenoménu  - antivakcinačního hnutí. Důsledky této situace již nyní vnímáme v podobě navracejících se infekcí a nových ohnisek nákaz, které měly být dle původního předpokladů WHO v minulých letech již eradikovány. Opodstatněnost vzdělávání zdravotníků a zejména lékařů v této problematice je nasnadě. Je potřeba umět reagovat a argumentovat ve směru k pozitivnímu přístupu nejen veřejnosti, ale i zdravotníků. 



Karikatura z roku 1812  - První odpůrci očkování (virem kravských neštovic) vyhrožovali proměnou očkovaných osob v krávy.

ÚKOLY PRO SAMOSTATNOU PŘÍPRAVU A POŽADAVKY NA ZPRACOVÁNÍ


Úkol k lekci si student zaregistruje v Rozpise témat pro svoji seminární skupinu a po zpracování ve formě prezentace vloží do 10.00 hod. v den výuky lekce do příslušné Odevzdávárny k této lekci (výukovému dni). Odkaz na Odevzdávárnu je uveden níže.

Pro zpracování úkolů je možné využít studijní materiály níže.

Úkoly a požadavky na zpracování:

  1. Profylaxe tetanu při úrazu s kontaminovanou ránou - stručná epidemiologická charakteristika onemocnění (původce, zdroj, přenos, vnímavost), základní symptomy, indikace, postup a přípravky používané k profylaxi.
  2. Soli hliníku a sloučeniny rtuti v očkovacích látkách  - forma a množství, důvody použití, nežádoucí účinky, kontroverze.
  3. Alergické reakce po očkování - přehled, četnost, rizikové komponenty vakcín, prevence, anafylaktický šok.
  4. Dětský očkovací kalendář a epidemiologické charakteristiky dětské přenosné obrny a spalniček - přehled podávaných vakcín a harmonogram dávek, základní epidemiologické charakteristiky uvedených onemocnění (původce, zdroj, přenos, vnímavost, výskyt).
  5. Očkování zdravotníků - povinné a doporučené vakcíny, zdůvodnění (úvaha). Doporučuji k přípravě využít také vyhlášku o očkování - odkaz níže.

ODKAZ NA ODEVZDÁVÁRNU ÚKOLŮ V IS:

INFORMACE VYUČUJÍCÍHO K PRŮBĚHU LEKCE


Lekce je komponovaná z výkladu vyučujícího a prezentací studentských úkolů, doplněná diskuzí a praktickým nácvikem argumentace pro podporu očkování.

STUDIJNÍ MATERIÁLY A JAK S NIMI PRACOVAT


Níže uvedená prezentace je určena k přípravě na lekci a je osnovou pro přípravu na závěrečný test. Shrnuje základní informace z obecné vakcinologie. Pro kompletní dosažení cílů lekce doporučujeme využít doporučenou literaturu uvedenou v IS předmětu a doplňkové studijní materiály níže. Zejména je nutno dostudovat epidemiologické charakteristiky infekcí preventabilních očkováním a očkování pro cestovatele. Obě posledně zmíněné problematiky tvoří otázky ke státní zkoušce.

Studijní texty a další materiály lze také využít k přípravě úkolů k lekci.

1. PREZENTACE

2. STUDIJNÍ TEXTY

3. DALŠÍ STUDIJNÍ MATERIÁLY

Následující