- pochopit význam vakcinace pro prevenci infekčních onemocnění,
- seznámit se s historií očkování a vývoje vakcín,
- znát princip pasivní a aktivní imunizace organismu,
- znát možnosti využití pasivní imunizace v postexpoziční profylaxi infekčních chorob,
- umět definovat kolektivní imunitu a znát faktory ovlivňující její prahovou hodnotu,
- znát aktuálně používané typy vakcín a základní charakteristiky,
- osvojit si základní znalosti o složení vakcín,
- znát obecné a relativní kontraindikace očkování,
- seznámit se s možnými nežádoucími účinky vakcín a systémem jejich hlášení,
- znát správnou techniku očkování,
- umět se orientovat v očkovacích schématech vakcinace,
- znát základní epidemiologické charakteristiky infekčních onemocnění preventabilních očkováním,
- seznámit se s očkovacím kalendářem pro děti a dospělé,
- znát legislativní podklady vakcinace osob v České republice,
- pochopit význam imunizačních programů WHO a ČR pro veřejné zdraví.
Vakcinace a infekce preventabilní očkováním
- Význam očkování
- Pasivní a aktivní imunizace
- Složení vakcín
- Rozdělení vakcín
- Imunitní odpověď
- Kontraindikace očkování
- Nežádoucí účinky a bezpečnost vakcín
- Očkovací technika
- Infekce preventabilní očkováním
- Očkovací programy a legislativa
Problematika očkování je v současnosti velmi atraktivní téma nejen z pohledu veřejnosti, ale i odborníků. Přínos, který tato preventivní metoda přináší, byl dlouhá léta ceněn a snahy o jeho zpochybnění neměly velkého ohlasu. V posledních desetiletích jsme však svědky vzrůstající nedůvěry v tuto metodu, která přerostla až do celospolečenského fenoménu - antivakcinačního hnutí. Důsledky této situace již nyní vnímáme v podobě navracejících se infekcí a nových ohnisek nákaz, které měly být dle původního předpokladů WHO v minulých letech již eradikovány. Opodstatněnost vzdělávání zdravotníků a zejména lékařů v této problematice je nasnadě. Je potřeba umět reagovat a argumentovat ve směru k pozitivnímu přístupu nejen veřejnosti, ale i zdravotníků.
Karikatura z roku 1812 - První odpůrci očkování (virem kravských neštovic) vyhrožovali proměnou očkovaných osob v krávy.
Úkol k lekci si student zaregistruje v Rozpise témat pro svoji seminární skupinu a po zpracování ve formě prezentace vloží do 10.00 hod. v den výuky lekce do příslušné Odevzdávárny k této lekci (výukovému dni). Odkaz na Odevzdávárnu je uveden níže.
Pro zpracování úkolů je možné využít studijní materiály níže.
Úkoly a požadavky na zpracování:
- Profylaxe tetanu při úrazu s kontaminovanou ránou - stručná epidemiologická charakteristika onemocnění (původce, zdroj, přenos, vnímavost), základní symptomy, indikace, postup a přípravky používané k profylaxi.
- Soli hliníku a sloučeniny rtuti v očkovacích látkách - forma a množství, důvody použití, nežádoucí účinky, kontroverze.
- Alergické reakce po očkování - přehled, četnost, rizikové komponenty vakcín, prevence, anafylaktický šok.
- Dětský očkovací kalendář a epidemiologické charakteristiky dětské přenosné obrny a spalniček - přehled podávaných vakcín a harmonogram dávek, základní epidemiologické charakteristiky uvedených onemocnění (původce, zdroj, přenos, vnímavost, výskyt).
- Očkování zdravotníků - povinné a doporučené vakcíny, zdůvodnění (úvaha). Doporučuji k přípravě využít také vyhlášku o očkování - odkaz níže.
ODKAZ NA ODEVZDÁVÁRNU ÚKOLŮ V IS:
Lekce je komponovaná z výkladu vyučujícího a prezentací studentských úkolů, doplněná diskuzí a praktickým nácvikem argumentace pro podporu očkování.
Níže uvedená prezentace je určena k přípravě na lekci a je osnovou pro přípravu na závěrečný test. Shrnuje základní informace z obecné vakcinologie. Pro kompletní dosažení cílů lekce doporučujeme využít doporučenou literaturu uvedenou v IS předmětu a doplňkové studijní materiály níže. Zejména je nutno dostudovat epidemiologické charakteristiky infekcí preventabilních očkováním a očkování pro cestovatele. Obě posledně zmíněné problematiky tvoří otázky ke státní zkoušce.
Studijní texty a další materiály lze také využít k přípravě úkolů k lekci.