Ústav zdravotnických věd LF MU Ošetřovatelský proces v komunitě Týden 5 Ošetřovatelský proces ̶ jako metoda poskytování ošetřovatelské péče ̶ v České republice je zakotven v Koncepci ošetřovatelství a ve Vyhlášce MZ ČR č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších přepisů. Ošetřovatelský proces ̶ Ošetřovatelským procesem se rozumí „zhodnocení stavu individuálních potřeb pacienta nebo skupiny osob a stanovení ošetřovatelských problémů, plánování a realizace ošetřovatelské péče, vyhodnocování účinnosti ošetřovatelské péče a zaznamenávání do zdravotnické dokumentace.“ Jaký je účel ošetřovatelského procesu? – Identifikovat zdravotní stav klienta a aktuální nebo potenciální problémy či potřeby péče. – Vytvořit plány pro splnění identifikovaných potřeb. – Poskytovat specifické ošetřovatelské intervence k uspokojení těchto potřeb. – Aplikovat nejlepší dostupné důkazy o péči – Při správném dodržování standardů ošetřovatelského procesu chránit sestry před právními problémy souvisejícími s ošetřovatelskou péčí. – Pomáhat sestře vykonávat systematicky organizovaným způsobem svou praxi. – Vytvořit databázi o zdravotním stavu klienta, jeho zdravotních problémech, reakci na nemoc a schopnosti řídit potřeby zdravotní péče. Charakteristika ošetřovatelského procesu – Zaměřený na pacienta/komunitu – Mezilidský – Spolupracující – Dynamický a cyklický – Vyžaduje kritické myšlení Fáze ošetřovatelského procesu Posouzení Diagnostika PlánováníRealizace Hodnocení Posuzování/hodnocení komunity ̶ klíčová fáze ošetřovatelského procesu ̶ logické a systematické  objasnění problémů a obtíží komunity, k identifikaci jejích potřeb, ale i benefitů ve vztahu k zachování a obnově zdraví ̶ zahrnuje shromažďování existujících údajů, třídění chybných údajů a interpretaci údajů ̶ využívá různé metody Metody posuzování hodnocení jedince/malé komunity ̶ Interview je plánovaná komunikace s cílem získání dat. Může být standardizované, polostandardizované nebo nestandardizované. Metody posuzování hodnocení jedince/malé komunity ̶ Fyzikální vyšetření se využívá ke shromáždění objektivních údajů. Vykonává se systematicky nejčastěji s přístupem „od hlavy k patě“ nebo podle orgánových systémů. Metody posuzování hodnocení jedince/malé komunity ̶ Pozorování je cílená činnost zaměřená na získání údajů pomocí smyslů. Obsahem pozorování může být zdravotní stav, chování, prostředí, vybavení atd. Metody posuzování hodnocení jedince/malé komunity ̶ Dotazník slouží k zjišťování údajů. Na jeho základě dochází k vyhodnocování určitých skutečností (názorů, postojů, preferencí). Může mít formu papírovou nebo elektronickou Metody posuzování hodnocení jedince/malé komunity (rodiny) ̶ Rodokmen zahrnuje minimálně tři generace předmětem zjišťování jsou příčiny úmrtí členů rodiny, geneticky vázaná onemocnění, jako jsou diabetes, karcinomy, hypertenze, astma, pracovní nemoci a onemocnění z prostředí, psychosociální problémy, infekční onemocnění, rodinné rizikové faktory, rizika vyplývající z chování rodiny, např. nedostatečné očkování, rizikové faktory životního stylu rodiny. Metody posuzování hodnocení komunity (rodiny) ̶ Ekomapa je pro znázornění významných vztahů mezi rodinou a světem (např. lidé a instituce důležité pro rodinu). ̶ Symboly používané v ekomapě Metody posuzování hodnocení velké skupiny ̶ sekundární analýza, tj. vyhodnocení již známých údajů (ÚZIS, www.czso.cz ̶ https://www.svod.cz/ Ověřování získaných dat 1. Při nejistotě nebo abnormalitě dvakrát zkontrolujte, ověřeny a úplné. 2. Objektivní a související subjektivní údaje musí platné a přesné. 3. Nedělejte závěry bez adekvátních údajů. 4. Vyjasněte všechna nejednoznačná nebo vágní prohlášení. 5. Získejte další podrobnosti, které mohly být přehlédnuty. 6. Rozlišujte mezi vodítky a závěry. Dokumentování dat ̶ Jakmile jsou všechny informace shromážděny, lze data zaznamenávat a třídit. Základem je vynikající vedení záznamů, aby všechna shromážděná data byla zdokumentována a vysvětlena způsobem, který je přístupný celému zdravotnickému týmu a lze na ně při hodnocení odkazovat. Diagnostika v komunitní péči „v čem je problém“ Zpracování údajů Zjištění rizik Formulace sesterské diagnózy Fáze diagnostického procesu: Účely ošetřovatelské diagnostiky ̶ Pomáhá identifikovat oš. priority a řídit oš. intervence ̶ Pomáhá formulovat očekávané výsledky ̶ Pomáhá identifikovat, jak klient nebo skupina reaguje na aktuální nebo potenciální zdravotní a životní procesy, a zná své dostupné zdroje silných stránek, které lze využít k prevenci nebo řešení problémů. ̶ Poskytuje společný jazyk a tvoří základ pro komunikaci mezi oš. pracovníky a celým týmem. ̶ Poskytuje základ hodnocení k určení, zda byla oš. péče přínosná a efektivní. ̶ Pro studenty ošetřovatelství jsou oš. diagnózy účinným výukovým nástrojem, který jim pomáhá zdokonalit jejich dovednosti v oblasti řešení problémů a kritického myšlení. Ošetřovatelská diagnóza ̶ je klinický úsudek týkající se lidské reakce na zdravotní stav/životní procesy nebo zranitelnosti vůči této reakci jednotlivcem, rodinou, skupinou nebo komunitou. ̶ poskytuje základ pro výběr ošetřovatelských intervencí k dosažení výsledků, za které nese sestra odpovědnost. ̶ Ošetřovatelské diagnózy jsou vypracovány na základě údajů získaných při ošetřovatelském hodnocení a umožňují sestře sestavit plán péče. Diagnostika v komunitní péči ̶ NANDA Taxonomie II (North American for Nursing Diagnosis Assotiation) ̶ Vhodné pro jednotlivce nebo malé skupiny (rodina) Doména Třída Ošetřovatelská diagnóza Ošetřovatelská diagnóza Třída Ošetřovatelská diagnóza Ošetřovatelská diagnóza NANDA taxonomie II – Domény a třídy Doména Podpora zdraví Výživa Vylučování a výměna Aktivita/ odpočinek Percepce / kognice Sebeper- cepce Vztahy mezi rolemi Sexualita Zvládání/ tolerance zátěže Životní principy Bezpečnos t/ochrana Komfort Růst/vývo Třída1 Povědomí o zdraví Požití Funkce moči Spánek/odpočinek Pozor Sebepojetí Pečovatelská role Sexuální identita Posttraumatická reakce Hodnoty Infekce Fyzické pohodlí Růst Třída2 Management zdraví Trávení Gastrointestinální funkce Aktivita/Cvičení Orientace Sebevědomí Rodinné vztahy Sexuální funkce Odpovědi na zvládaní Přesvědčení Fyzické zranění Komfort prostředí Vývoj Třída3 Absorpce Krycí funkce Energetická bilance Pocit/ vnímání Obraz těla Zvládání rolí Rozmnoží- vání Neurobehaviorální stres Shody hodnoty / víry/ akce Násilí Sociální komfort Třída4 Metabolismus Respirační funkce Kardiovaskulární/ pulmonální odezvy Poznání Nebezpečnost život. Prostředí Třída5 Hydratace Péče o sebe Komunikace Obranné procesy Třída6 Termoregulace Stanovení ošetřovatelské diagnózy 1. Identifikace akutní diagnózy - na základě diagnostických os 2. Identifikace potenciální /rizikové diagnózy 3. Definování diagnóz k podpoře zdraví ( edukace, možnost něco zlepšit) Osa Název Příklad Osa 1 Základní pojem Kojení, bolest, únava Osa 2 Předmět diagnózy Jednotlivec, rodina, komunita Osa 3 Posouzení Přerušený, dysfunkční, neefektivní Osa 4 Topologie Kůže, zrakový, cerebrální, renální Osa 5 Věk Dle WHO, novorozenec, dítě, adolescent Osa 6 Časové trvání Akutní, chronický, přerušovaný Osa 7 Stav diagnózy Aktuální, riziko, wellnes, podpora zdraví Diagnostika v komunitní péči ̶ Systém Omaha je standardizovaná terminologie zdravotní péče ̶ Dokáže odhalit více problémů v komunitní péči a také představuje klasifikační systém, prostřednictvím něhož lze jednoduše a efektivně vést zdravotnickou dokumentaci. Tento systém je určený nejen pro sestry, ale i pro další odborníky pracující v komunitní péči. OMAHA – domény a problémy Environmentální doména: Materiální zdroje a fyzické okolí uvnitř i vně obytné oblasti, sousedství a širší komunity . Psychosociální doména: Vzorce chování, emocí, komunikace, vztahů a vývoje. Doména chování: související se zdravím: Vzorce činností, které udržují nebo podporují zdraví, podporují zotavení a snižují riziko onemocnění Fyziologická doména: Funkce a procesy, které udržují život. • Komunikace s komunitními zdroji • Sociální kontakt • Změna role • Mezilidský vztah • Spiritualita • Smutek • Duševní zdraví • Sexualita • Péče/rodičovství • Zanedbávání • Zneužívání • Růst a rozvoj • Sluch • Zrak • Řeč a jazyk • Péče o dutinu ústní zuby • Poznání • Bolest • Vědomí • Kůže • Respirace • Oběh • Trávení-hydratace • Funkce střev • Funkce močení • Reprodukční funkce , těhotenství • Infekce • Neuro-muskuloskeletální funkce • Výživa • Režim spánku a odpočinku • Fyzická aktivita • Osobní péče • Užívání látek • Plánování rodiny • Dohled nad zdravotní péčí • Režim léků • Příjem • Sanitace • Bydliště • Bezpečnost okolí/pracoviště Plánování v komunitní péči Aspekty procesu plánování ‒ charakter problému – ohrožuje jedince na životě, způsobuje práce neschopnost, invaliditu, nebo se zaměřuje na proces upevňování zdraví, ‒ priority komunity - koho problém nejvíce ohrožuje (děti, matky, bezdomovci, etnika), ‒ dostupné prostředky – finanční, materiální, personální, ‒ který problém, pokud bude správně řešen, má největší vliv na zlepšení zdravotního stavu nebo je z ekonomického hlediska nejvýhodnější, ‒ časové období určené k řešení problémů, ‒ je řešení některého z problémů zařazeno mezi priority na regionální nebo státní úrovni. Plánování v komunitní péči – stanovení cíle Economy Penetration SSpecific MMeasurable AAchievable RRealistic TTimely Musí být definován přesně. Čím přesněji je definován, tím snadněji se bude plnit. Splnění cíle musí být možné změřit, posoudit, do jaké míry bylo cíle dosaženo. Cíl musí být akceptovaný odpovědnou osobou/ komunitou. Cíl musí být reálný. Musí být možné ho splnit v reálném časede Cíl musí mít stanovený termín realizace Plánování v komunitní péči Vytyčení intervencí ̶ strategie nebo činností pro dosažení stanovených cílů. Jsou to způsoby, které vedou ke změnám a které přeruší nebo řeší problémy. ̶ Návrh strategie pro řešení problému komunity nemusí přicházet pouze ze strany sestry, lze využít více metod pro jejich tvorbu. ̶ Klasifikační systém ošetřovatelských intervencí NIC- (Nursing Interventions Classification) obsahuje 550 ošetřovatelských intervencí. Intervence jsou rozděleny do 7 oblastí/domén – fyziologická základní, fyziologická komplexní, behaviorální, bezpečí, rodinná, zdravotního systému a komunity. Nursing care management based on the Omaha system for inpatients diagnosed with COVID‐19: An electronic health record study Journal of Advanced Nursing, Volume: 77, Issue: 6, Pages: 2709-2717, First published: 28 February 2021, DOI: (10.1111/jan.14793) ̶ V klasifikačním systému OMAHA je na druhém místě schéma ošetřovatelských intervencí. Intervence se týkají prevence onemocnění, zlepšení a obnovy zdraví, snížení poškození zdraví a/nebo zajištění klidného umírání a smrti. Intervence jsou rozděleny do 4 oblastí. 1. Edukace, vedení a poradenství 2. Léčba a terapeutické postupy 3. Případový management 4. Pozorování/měření Plánování v komunitní péči Vytyčení intervencí Realizace ošetřovatelského plánu ̶ Ošetřovatelské intervence/strategie jsou zaměřené na dosažení cílů. Oblasti cílů: ̶ podpora zdraví, ̶ ochrana zdraví, ̶ navrácení zdraví, ̶ péče o umírající. V každé z oblastí mohou být intervence: ̶ Nezávislé činností iniciuje sestra na základě svých znalostí a dovedností. ̶ Závislé činnosti vykonává sestra na příkaz lékaře, pod jeho dohledem. ̶ Součinné činnosti jsou vykonávané společně s jiným členem zdravotnického týmu nebo jako výsledek společného rozhodnutí. Přímé ošetřovatelské intervence - realizace jednotlivých výkonů (poskytování péče, monitorování stavu, zabezpečení pomůcek) Nepřímé ošetřovatelské intervence - aktivity, které se týkají jednotlivce, rodiny, komunity, směrují k jejich prospěchu, ale nevykonávají je přímo s klientem, skupinou, rodinou či komunitou (vedení dokumentace). ̶ V rámci realizace na úrovni komunit se používají dva přístupy: • tradiční přístup v péči o zdraví – představuje pasivní ochranu zdraví (zabezpečení zdravotní nezávadnosti potravin, hraček atd.), • psychologický přístup – zdůrazňuje osobní odpovědnost jedince za vlastní chování související se zdravím, využívají se programy výchovy a motivace (např. Přestaň kouřit, Stop šikaně). Realizace ošetřovatelského plánu způsob realizace ovlivňuje: ̶ velikosti komunity ̶ povaha zdravotních problémů, ̶ schopnosti členů komunity, ̶ osobní a profesionální schopnosti sestry ̶ na sociálních změnách v komunitě atd. Mezi nejčastěji plánované a realizované činnosti patří ze strany sestry koordinace a monitorování péče, edukace a zdravotní výchova, poradenství, obhajoba práv, vykonávaní základních ošetřovatelských činností, týmová spolupráce. Realizace ošetřovatelského plánu Způsoby realizace • malé interaktivní skupiny – skupiny mezi komunitou a jednotlivcem (formální – rodiny, pacienti, poskytovatelé péče; neformální – sousedé, sociálně aktivní skupiny) a tato „mezipozice“ jim umožňuje ovlivňovat jak komunitu, tak jednotlivce. Sestra by měla umět tyto malé skupiny identifikovat a využít ve prospěch komunity.“ • hromadné sdělovací prostředky – poskytují formální komunikaci a lze je využít např. na zprostředkování informací v krátkém čase pro velký počet lidí. • zdravotní politika – je zaměřena na potřeby populace země a omezuje potřeby jednotlivce ve veřejný prospěch.“ Realizace ošetřovatelského plánu Fáze hodnocení Poslední fáze ošetřovatelského procesu si klade za cíl zjistit, zda bylo dosaženo cílů a do jaké míry. Proces hodnocení má šest částí: ̶ určení výsledných kritérii (pokud nebyly stanoveny ve fázi plánování), ̶ získání údajů vzhledem na stanovená výsledná kritéria, ̶ porovnání údajů se stanovenou normou, ̶ porovnání intervencí s dosaženým výsledkem, ̶ revize event. modifikace plánu. Klasifikační systém ošetřovatelských výsledků - NOC (Nursing Outcomes Classification). 7 domén: ̶ funkční zdraví, ̶ fyziologické zdraví, ̶ psychosociální zdraví, ̶ znalosti o chování a zdraví, ̶ vnímání zdraví, ̶ zdraví rodiny, ̶ zdraví komunity. Každý výsledek tvoří kód, jeho přesná definice, indikátory a odkaz na literaturu. Klasifikace obsahuje 14 škál Likertova typu. Fáze hodnocení ̶ Klasifikační systém OMAHA má škálu pro hodnocení výsledků problému (Problem Rating Scalefor Outcomes). Škála pro hodnocení výsledků má tři oblasti – vědomosti, chování a stav, které hodnotí pomocí pětibodové Likertovy škály. ̶ Oblast vědomostí určuje rozsah schopností klienta v oblasti porozumění, paměti a interpretace získaných informací. ̶ Oblast chování je zaměřena na pozorovatelné činnosti a dovednosti klienta. ̶ Oblast stav určuje, jak se klientův stav zlepšil, stabilizoval nebo zhoršil na základě subjektivních a objektivních příznaků ̶ Škála pro hodnocení výsledků problému obsahuje bodové i slovní hodnocení. Fáze hodnocení ̶ Otázky : 1. Vyjmenujte fáze ošetřovatelského procesu v komunitním ošetřovatelství. 2. Které metody můžeme využít ve fázi posuzování komunity? 3. Jaké klasifikační systémy lze využít ke stanovení ošetřovatelské diagnózy? 4. Uveďte jednotlivé kroky fáze plánování? 5. Jakým způsobem lze ověřit dosažení cílů?