Komunikační dovednosti

Neefektivní způsoby komunikace

Milé studentky, milí studenti, 

v uplynulé lekci jsem hovořili o základech komunikace, dnes rovnou skočíme k tomu, co nefunguje - k neefektivním způsobům komunikace. Téma je to rozsáhlé a proto jsme jej rozdělily hned do dvou kapitol. Možná vás teď napadá - proč se zabývat tím, co nefunguje? Inu proto, že v komunikaci (i životě) se všichni dopouštíme ohromného množství chyb. A čím víc o nich víme, tím lépe s nimi umíme pracovat a tím menší paseku v našem životě pak nadělají. Nebojte. Dál se budeme věnovat tomu, co funguje :)

Trocha teorie navíc aneb co se v nás děje, když:

Většina z neefektivních způsobů komunikace, o kterých byla a bude řeč, před­stavuje pro naši mysl nějaký druh psychického ohrožení. Toto ohrožení si na racionální, rozumové úrovni nemusíme plně uvědomovat, ale v emoční rovině v nás vyvolává pocity jako je hněv, lítost, vzdor, strach, nenávist nebo pocit křivdy. A téměř vždy se také pojí s pocitem vlastní nízké hodnoty: jsem k ničemu, neschopný, nemají mě rádi. Když se cítíme takto ohroženi, soustředíme se na vlastní obranu (ať už směrem do sebe nebo ven, vůči někomu), nikoli na sdělovaný požadavek. 

Tak tedy, co v komunikaci moc nefunguje: 

1) Výčitky 

Ty zase..., vždycky..., nikdy..., pořád..., kolikrát už jsem ti..., kdybys... 



2) Poučování, vysvětlování, moralizování

Měl/a by sis uvědomit, že...

3) Tohle jsi udělal/a špatně! 

kritika... zaměření se na chyby


4)  Lamentace, citové vydírání

Kvůli tobě... 

5) Nálepkování

On/a je takový/á... 

Jak se může cítit člověk, když s ním/ní takto jednáme? 


Motivuje ho/ji to k dalšímu konání? Ke spolupráci?