Většina z neefektivních způsobů komunikace, o kterých byla a bude řeč, představuje pro naši mysl nějaký druh psychického ohrožení. Toto ohrožení si na racionální, rozumové úrovni nemusíme plně uvědomovat, ale v emoční rovině v nás vyvolává pocity jako je hněv, lítost, vzdor, strach, nenávist nebo pocit křivdy. A téměř vždy se také pojí s pocitem vlastní nízké hodnoty: jsem k ničemu, neschopný, nemají mě rádi. Když se cítíme takto ohroženi, soustředíme se na vlastní obranu (ať už směrem do sebe nebo ven, vůči někomu), nikoli na sdělovaný požadavek.
Komunikační dovednosti
Neefektivní způsoby komunikace
Milé studentky, milí studenti,
v uplynulé lekci jsem hovořili o základech komunikace, dnes rovnou skočíme k tomu, co nefunguje - k neefektivním způsobům komunikace. Téma je to rozsáhlé a proto jsme jej rozdělily hned do dvou kapitol. Možná vás teď napadá - proč se zabývat tím, co nefunguje? Inu proto, že v komunikaci (i životě) se všichni dopouštíme ohromného množství chyb. A čím víc o nich víme, tím lépe s nimi umíme pracovat a tím menší paseku v našem životě pak nadělají. Nebojte. Dál se budeme věnovat tomu, co funguje :)
Trocha teorie navíc aneb co se v nás děje, když:
Tak tedy, co v komunikaci moc nefunguje:
1) Výčitky
Ty zase..., vždycky..., nikdy..., pořád..., kolikrát už jsem ti..., kdybys...
2) Poučování, vysvětlování, moralizování
Měl/a by sis uvědomit, že...