Ochrana a podpora zdraví III - cvičení

Speciální epidemiologie II

CÍL LEKCE

V části Speciální epidemiologie II bude probrána problematika vlivu prostředí na výskyt a šíření infekčních onemocnění, bude podán přehled a charakteristiky nejdůležitějších vysoce nebezpečných nákaz a informace týkající se biologických zbraní. Samostatná část bude věnována respiračním nákazám, dále rizikům cestování (a vektorovým nákazám).
OSNOVA TÉMATU

  • environmentální vlivy a infekční onemocnění
  • vysoce nebezpečné nákazy
  • biologické zbraně
  • nejvýznamnější respirační infekce bakteriální a virové
  • přehled nákaz s přírodní ohniskovostí
ÚVOD DO PROBLEMATIKY

Přírodní, klimatické i antropogenní změny  mají přímý dopad na změny ve výskytu a šíření infekčních agens. 
Některá mikrobiální agens jsou pro své vlastnosti  a epidemiologické charakteristiky vhodná k použití resp. zneužití ve formě biologických zbraní. 
Budeme se věnovat možným zdrojům nákazy, cestám přenosu, klinickému obrazu a možnostem prevence respiračních nákaz bakteriálních i virových.  Stručně se seznámíme s epidemiologickou situací u tuberkulóz a jiných mykobakterióz. 
Probereme epidemiologické charakteristiky onemocnění přenášených prostřednictvím vektorů (komár, klíště...) a možná preventivní opatření k omezení jejich šíření.
ÚKOLY PRO SAMOSTATNOU PŘÍPRAVU

 

Vybraný úkol k lekci si student zaregistruje v Rozpise témat pro svoji seminární skupinu a po zpracování ve formě prezentace vloží do 10.00 hod. v den výuky této lekce do příslušné Odevzdávárny.

Pro zpracování úkolů je možné využít studijní materiály níže.

  1. Tuberkulóza  – popište aktuální epidemiologickou situaci v globálním i národní měřítku. Popište WHO aktivity a plány. Jaké jsou možnosti prevence?
  2. Epidemiologie chřipky - uveďte základní charakteristiky původců a zaměřte se zejména na virus chřipky typu A . Vyhledejte a pokuste se popsat důvody pro riziko pandemického šíření tohoto typu viru.  Jaký je globální výskyt tohoto viru v průběhu roku?  Jaké jsou možnosti prevence? Na jaké skupiny obyvatel je potřeba se zaměřit?
  3. Mikroorganismy použitelné jako biologické zbraně a jejich charakteristika 
  4.  Infekční rizika spojená s cestováním - nejčastější infekce spojené s cestováním, prevence během plánování a v průběhu cesty, vybavení lékárničky cestovatele.
  5. Vektorové nákazy - vektorové infekce přenášené v ČR (základní symptomatologie,  epidemiologické charakteristiky, výskyt a prevence).

ODKAZ NA ODEVZDÁVÁRNU ÚKOLŮ V IS:

INFORMACE VYUČUJÍCÍHO K PRŮBĚHU LEKCE


Základem lekce jsou prezentace studentů jako výsledek samostudia s následným komentářem a doplňujícím výkladem vyučujícího. Vyučující bude k dokreslení  a k diskuzi používat i vhodné kazuistiky nebo praktické příklady. 

STUDIJNÍ MATERIÁLY A JAK S NIMI PRACOVAT

  • Prezentace níže slouží především k přípravě studenta na seminář a na závěrečný test. 
  • Některá témata zahrnutá zejména v otázkách pro státní zkoušku je třeba je dostudovat z literatury uvedené v IS. 
  • Další uvedené materiály je možné využít pro přípravu úkolů k lekci.

PREZENTACE:

DALŠÍ STUDIJNÍ MATERIÁLY:


Biologické zbraně – přehled problematiky

Biologický a chemický terorismus: informace pro každého. Roman Prymula a kol. 1. vyd. Praha : Grada Publishing ; Avicenum, 2002. 150 s..  ISBN 80-247-0288-6 

 

Biologické zbraně očima experta na obranu

https://is.muni.cz/www/lvisingr/1450261/1450264/biologicke_zbrane.pdf


Odborné články o covid 19 - rozcestník Národní lékařská knihovna

https://nlk.cz/2020/01/koronavirus/