Dětská a dorostová psychiatrie MUDr. Pavel Theiner PhD. Vymezení oboru ¢Dětská a dorostová psychiatrie (pedopsychiatrie) ¢Samostatný obor medicíny ¢Jen částečný překryv s psychiatrií ¢Péče pro děti do 18 let ¢Všechny dg. dle MKN-10 pod F00-F99 ¢ Používané metody a prostředky ¢Diagnostika + terapie + rehabilitace ¢Biologické prostředky ¢Psychoterapeutické metody ¢Socioterapeutické intervence ¢Rehabilitační postupy ¢ Cíl oboru ¢včasným odborným zásahem nejen odstranit aktuální psychické problémy, ale také zabránit nepříznivému vývoji osobnosti dítěte až do dospělosti ¢ ¢proto má obrovský celospolečensky významný potenciál. Pedopsychiatrická péče ¢Ambulance ¢ ¢Lůžka na odděleních nemocnic ¢ ¢Dětské psychiatrické léčebny Klasifikace duševních poruch Klasifikace duševních poruch ¢ ¢Nutnost klasifikace pro vhodnou diagnostiku, léčbu, výzkum ¢Neznalost přesných příčin – nutnost popisu zjistitelných příznaků ¢Validita jednotlivých takto vytvořených poruch Klasifikace duševních poruch ¢ ¢MKN 10 (ICD-10) – současná klasifikace užívaná mezinárodně v celé medicíně ¢Pro psychiatrii má vyhrazené písmeno F ¢10 kategorií F0 – F9 + poskupiny ¢Možnost rozšíření dg. na více osách ¢Dětské diagnózy F7 – F9 ¢Výskyt více poruch = komorbidita Kde se nacházejí dětské dg.? ¢Organické duševní poruchy (F0x) ¢Závislosti (F1x) ¢Schizofrenní psychózy (F2x) ¢Poruchy nálady (F3x) ¢Neurotické a úzkostné poruchy(F4x) ¢Jiné behaviorální poruchy (F5x) ¢ ¢Speciálně pak od F8x Klasifikace duševních poruch ¢Mentální retardace F70.x až F79 l lLehká (IQ 50-69, mentální věk 9-12 let) lStřední (IQ 35-49, mentální věk 6-9 let) lTěžká (IQ 20-34, mentální věk 3-6 let) lHluboká (IQ pod 20, mentální věk pod 3 roky) ¢ Klasifikace duševních poruch ¢ ¢Poruchy psychického vývoje F80.x až F89.x lSpecifické (SPU, dysfázie) lPervazivní (dětský autismus, Aspergerův sy aj.) Klasifikace duševních poruch ¢Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a v dospívání F90.x až F98 lF90: hyperkinetické poruchy lF91: poruchy chování lF92: smíšené poruchy chování a emocí lF93: emoční poruchy se začátkem specif. v dětství lF94: poruchy sociálních funkcí lF95: tikové poruchy lF96: jiné poruchy (enuréza, enkopréza, koktavost…) Dětské duševní poruchy 1.Poruchy psychického vývoje lspecifické lpervazivní l 2.Poruchy chování a emocí 3. 3.Poruchy bez specifické vazby na věk Pedopsychiatrická propedeutika Anamnéza - rodinná ¢Zdravotní a sociální údaje o biologických rodičích a sourozencích. ¢Údaje o zdravotním stavu babiček a dědečků ¢Údaje o psychiatrických onemocněních v rodině ¢Údaje o rodině samotné, vztazích, preferencích, výchově, socioekonomické situaci Anamnéza - osobní ¢Prenatální a perinatální okolnosti ¢ ¢Psychomotorický (PM) vývoj dítěte ¢ ¢Prodělaná onemocnění, operace, úrazy, záchvatovitá onemocnění, otřes mozku, úrazy hlavy, alergie ¢Kde je dítě sledováno ¢ ¢ Anamnéza - osobní ¢ ¢Školní historie (DJ, MŠ, ZŠ) ¢Zájmy, volný čas ¢Přátelé ¢Povaha ¢Vztahy a sexuální zkušenosti ¢Zlozvyky, návyky, závislosti ¢ ¢ Anamnéza - osobní ¢Farmakologická anamnéza lLéky užívané nyní (jak dlouho?, efekt?, postoj rodičů, pozorované NÚ) lLéky v minulosti (co, jak dlouho, efekt, NÚ, proč změna) lLéky na jiné nemoci l ¢Gynekologická anamnéza (u dívek) ¢Psychiatrická anamnéza ¢ Anamnéza - osobní ¢Sociální anamnéza lÚdaje o rodině lÚdaje o bydlení lÚdaje o finanční situaci lÚdaje o výchově l ¢Fyziologické funkce (sluch, zrak, spánek, chuť k jídlu, moč, stolice) Anamnéza – nynější onemocnění ¢Předchorobí ¢Současné potíže lOd kdy, jak dlouho lKdy ano, kdy ne lCo je zlepšuje/zhoršuje lPostoj/názor rodiče lPopis nikoli teorie a představy! ¢ l Vyšetření školního dítěte ¢Rodina (rodiče, sourozenci, prarodiče, jméno, koho máš doma nejraději?, kdo by se měl odstěhovat?...) ¢Dětství (školka, kamarádi, aktivity s rodiči…) ¢Domov (kdo s vámi bydlí, jak to tam vypadá, máš svůj pokoj?, proveď mě bytem…) ¢Škola (těšil jsi se?, líbí/nelíbí, učení, kamarádi, učitelé, baví tě?…) ¢Volný čas (náplň, záliby, sporty, koníčky, organizace, party…) ¢Zlozvyky (máš nějaké?, kouření, alkohol, drogy…) ¢Strachy, sebevražedné myšlenky ¢Socializace (hry, tábory, kamarádi, pustý ostrov…) ¢Ambice, identifikace (čím bys chtěl být?, hrdinové, idoly…) Vyšetření školního dítěte ¢Představa o sobě (umíš …?, jaký jsi?, srovnání s ostatními…) ¢Přání (test 3 přání, kdybys vyhrál milion…) ¢Sny, fantazie, vzpomínky ¢ ¢Návrat k hlavní stížnosti Vyšetření adolescenta ¢ ¢Rodina (rodiče, sourozenci, prarodiče, koho máš doma nejraději?, kdo by se měl odstěhovat?...) ¢Ty sám (postavení v rodině, jméno…) ¢Dětství (škola, kamarádi, aktivity s rodiči…) ¢Domov (kdo s vámi bydlí, jak to tam vypadá, máš svůj pokoj?, proveď mě bytem…) ¢Škola (těšil jsi se?, líbí/nelíbí, učení, kamarádi, učitelé, baví tě?…) ¢Volný čas (náplň, záliby, sporty, koníčky, organizace, party…) Vyšetření adolescenta ¢Vztahy (preference, „chození“, rodičovství, sex, antikoncepce…) ¢Zlozvyky (máš nějaké?, kouření, alkohol, drogy…) ¢Strachy, sebevražedné myšlenky ¢Socializace (hry, tábory, kamarádi, antisociální chování…) ¢Ambice, identifikace (čím bys chtěl být?, hrdinové, idoly…) ¢Přání (test 3 přání, kdybys vyhrál milion…) ¢Sny, fantazie, vzpomínky ¢ ¢Návrat k hlavní stížnosti Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u předškolních dětí ¢ ¢hyperaktivita ¢mentální retardace (školní zralost) ¢separační úzkost ¢poruchy chování v rodině ¢neorganická enuréza (hranice 4 - 5 let) ¢vývojové poruchy řeči ¢dětský autismus Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u školních dětí ¢ ¢hyperaktivita + defekt pozornost ¢ vývojové poruchy školních dovedností (dyslexie, dysgrafie) ¢poruchy chování ¢tikové poruchy ¢odmítání školy ¢elektivní mutismus Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u adolescentů ¢ ¢poruchy chování (odmítání autorit, predelikventní činnost, drogy…) ¢hraniční poruchy ¢suicidální chování ¢sociální fobie ¢mentální anorexie, bulimie ¢hebefrenie ¢afektivní poruchy (deprese, mánie ) Specifické dětské diagnózy Duševní poruchy specifické pro dětský věk ¢Emoční poruchy: ¢ lÚZKOSTNÉ • separační • fobická • sociální • lPORUCHA SOUROZENECKÉ RIVALITY Duševní poruchy specifické pro dětský věk ¢ ¢Poruchy sociálních vztahů ¢ lElektivní mutismus l lReaktivní poruchy příchylnosti l lDesinhibovaná příchylnost v dětství l Duševní poruchy specifické pro dětský věk ¢Tikové poruchy: lPřechodná tiková porucha l lChronická tiková porucha l lKombinovaná vokálně motorická tiková porucha (Tourettův syndrom) Tiky v psychiatrii ¢Tik je mimovolní, rychlý, opakující se nerytmický pohyb nebo hlasová produkce s náhlým začátkem, které neslouží žádnému zjevnému účelu. ¢ ¢Tiky nelze ovládat, ale lze je na jistý čas potlačit Tiky v psychiatrické klasifikaci ¢ ¢Psychiatrická klasifikace dělí tiky: ¢ lPodle délky trvání příznaků lPodle komplexity •Jednoduché •komplexní lPodle formy •Motorické •Fonační (vokální) PŘECHODNÁ TIKOVÁ PORUCHA ¢převážně tiky mimické ¢ ¢trvá max. 1 rok ¢ ¢obvykle nevyžaduje farmakologickou léčbu CHRONICKÁ MOTORICKÁ NEBO VOKÁLNÍ TIKOVÁ PORUCHA ¢tiky motorické, někdy i vokální (ne současně) ¢ ¢chronický průběh, období remisí a exacerbací ¢ ¢farmakoterapie vhodná TOURETTŮV SYNDROM ¢těžké motorické tiky kombinované s vokálními (současně) ¢motorické tiky mohou být složité, podobné rituálům ¢vokální tiky v podobě: lvyrážení slov, slabik , zvuků lecholalií lkoprolalií Duševní poruchy specifické pro dětský věk ¢Jiné poruchy (F98) lNeorganická enuréza lNeorganická enkopréza lPika lKoktavost lPoruchy příjmu jídla ADHD Základní příznaky poruchy ¢porucha pozornosti ¢ ¢hyperaktivita ¢ ¢impulzivita E:\dokumenty1\Obrázky\hyper.jpg E:\dokumenty1\Obrázky\impulsivity.jpg Základní příznaky poruchy ¢Porucha pozornosti lobtížně se koncentruje lnedokáže udržet pozornost lzdá se, že neposlouchá lnedokončuje započaté činnosti lvyhýbá se úkolům s velkým mentálním úsilím lnepořádný lje roztržitý, ztrácí věci lzapomíná Základní příznaky poruchy ¢Hyperaktivita lneposedný, vrtí se lnevydrží sedět na místě lpobíhá lvyrušuje, je hlučný, obtížně zachovává klid lpořád je v pohybu lmnohomluvný ¢ Základní příznaky poruchy ¢Impulzivita l lnezadržitelný v řeči lodpověď vyhrkne bez přemýšlení lnedokáže čekat lpřerušuje ostatní, skáče do řeči Porucha chování ¢Agrese k lidem a zvířatům ¢ ¢Destrukce majetku a vlastnictví ¢ ¢Nepoctivost, krádeže ¢ ¢Vážné (násilné) porušování pravidel Psychiatrická klasifikace ¢časný začátek (před 7. rokem) ¢ ¢trvalost symptomů (min. 6 měsíců) ¢ ¢výskyt v různých prostředích Průběh příznaků dětství adolescence dospělost Výskyt ¢Jedna z nejčastějších příčin psychiatrické léčby v dětském věku ¢ ¢ADHD - prevalence 5 - 20% ¢ Výskyt E:\dokumenty1\Obrázky\boy.gif E:\dokumenty1\Obrázky\girl.gif 2 : 1 Příčiny poruchy ¢ ¢Porucha má pravděpodobně více příčin ¢ ¢Výraznou roli hraje dědičnost lnegenetické faktory lgenetické faktory Etiologie poruchy ¢Negenetické faktory lkouření, alkohol v těhotenství lpředčasné porody lnízká porodní váha lperinatální komplikace •hypoxie •trauma ltěžké trauma hlavy v dětství l l Etiologie poruchy ¢Genetické faktory l5x vyšší výskyt u příbuzných 1. stupně lmonozygotní dvojčata se shodují častěji než dizygotní lpozitivní adopční studie lheritabilita 0,76 (Faraone, 2005) l lkandidátní geny Klinický obraz ¢Kojenecký věk ¢ lPM vývoj opožděn, normální i urychlen lneklid l„ukřičené“ děti lporuchy biorytmů, spánková inverze Klinický obraz ¢Batolecí a předškolní věk ¢ ldlouhá fáze vzdoru lzáchvaty vzteku ldivoké, neukázněné v MŠ lsnížená frustrační tolerance Klinický obraz ¢Školní věk ¢ ldominantní se stává porucha v kognit. oblasti lpoznámky za nekázeň, vyrušování, zapomínání lmimointelektové selhávání v prospěchu lpocity neúspěšnosti, selhání •rozvoj poruch chování l Klinický obraz ¢Adolescence l limpulzivita lneuvážené riskování v různých oblastech lsoc. maladaptace Klinický obraz ¢Dospělost ¢ lperzistence u 40-60% lnedostatek seberegulace (impulzivita) lstřídání zaměstnání lstřídání partnerů lnávykové látky Klinický obraz Problémové oblasti ¢ ¢škola ¢ ¢rodina ¢ ¢přátelské a partnerské vztahy Léčba ¢Farmakoterapie ¢ ¢Psychoterapie ¢ ¢Sociální a výchovná opatření Farmakoterapie, léčba léky ¢Psychostimulancia ljedny z nejúčinnějších léků v psychiatrii laž 70% respondérů lzvýšení dopaminu v potřebných oblastech lmetylfenidát (RITALIN)- jediný preparát na českém trhu l Farmakoterapie, léčba léky ¢Stimulanty lordinují se až u školních dětí lvhodné i v adolescenci a dospělosti (přehodnocují se starší názory) lindikovaná léčba = prevence drogové závislosti l Farmakoterapie, léčba léky ¢Další léky: latomoxetin •léčba ADHD u dětí i dospělých •1. volba u dětí s komorbidní anxietou či tikovými poruchami l l Další poruchy u dětí Poruchy autistického spektra ¢Dětský autismus ¢ ¢Atypický autismus ¢ ¢Aspergerův syndrom Příznaky ¢Narušení ve 3 základních oblastech: ¢ lSociální vztahy lKomunikace a hra lOmezené, stereotypní zájmy a chování l Diagnostika ¢Abnormální nebo narušený vývoj je patrný před věkem 3 let ¢ ¢Podrobné vývojové dotazníky s rodiči (CARS a ADI-R) ¢ ¢Vyšetření dítěte (test ADOS) Léčba ¢Speciální pedagogické přístupy ¢Psychoterapie ¢Farmakoterapie přidružených potíží (rituály, obsese, ADHD, agresivita, sebepoškozování, deprese, úzkost) Poruchy příjmu potravy ¢ ¢Mentální anorexie ¢Atypická mentální anorexie ¢Mentální bulimie ¢Atypická mentální bulimie ¢ ¢další Poruchy příjmu potravy ¢Mentální anorexie lVýrazná podváha (váhový úbytek) lTouha po štíhlosti lOmezení příjmu potravy lČinnosti vedoucí k redukci hmotnosti lTrvalá nespokojenost s tělem lDistorze body-image Poruchy příjmu potravy ¢Mentální bulimie lTouha po štíhlosti a nespokojenost s vlastním tělem lOmezování příjmu potravy a snaha i dalšími způsoby redukovat váhu lEpizody přejídání následované kompenzačním zvracením lVýkyvy hmotnosti l Poruchy příjmu potravy ¢Etiologie neznámá, ale souvisí s genetikou, osobností, vývojem, tlakem společnosti… ¢Nejvíce tělesných komplikací ze všech psychiatrických poruch – nutná komplexní péče ¢ Poruchy příjmu potravy ¢Léčba je psychoterapeutická: lÚprava hmotnosti lPráce se sebepojetím lPráce s vnímáním těla lPráce s životními hodnotami lŘešení problémů a další Poruchy příjmu potravy ¢Psychoterapie: lIndividuální lSkupinová lRodinná lArteterapie, muzikoterapie… lFyzioterapie lNutriční poradenství…. ¢