Adobe Systems Výzkum v ošetřovatelství Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. dana.dolanova@med.muni.cz Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 1 Nursology.net Invites Student Research Recruitment Submissions! – Nursology Adobe Systems Věda a výzkum 2 Rozvrh, požadavky na ukončení předmětů ̶Kdy a kde? (viz rozvrh) ̶ ̶Požadavky přednáška – zkouška ̶ ̶Požadavky seminář – seminární práce üstü kapalı kapak berraklık nursing research - backhomedogservice.net Adobe Systems Proč výzkum v ošetřovatelství? Související obrázek Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 3 Adobe Systems „Věda se nesnaží o vysvětlení, stěží se pokouší interpretovat, převážně sestavuje modely. Modelem se myslí matematický konstrukt, který spolu s jistou verbální interpretací popisuje pozorované jevy." John von Neumann Adobe Systems VĚDA A LIDSKÉ POZNÁNÍ ̶Empirie ̶Výzkum ̶Věda Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 5 Nursing Square - Nursing research... | Facebook Adobe Systems Empirie……………………. Výzkum……………………. Věda………………………. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 6 Vyhledejte definice těchto pojmů a zamyslete se nad tím jak tyto pojmy spolu souvisí Definice empirie & vědy & výzkum Věda je organizovaný (systematický a metodologický) způsob získávání poznání. Empirie je cílený a řízený způsob získávání informaci za využití metody pozorování nebo pokusu. Výzkum je systematické, řízené, empirické a kritické zkoumání hypotetických tvrzení o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 7 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 8 Empirie Adobe Systems Zdroje lidského poznání ̶Metoda tradice - existence všeobecné základny akceptovaných pravd, které znaly již předchozí generace. ̶ ̶Metoda autority – považujeme za pravdu to, co nám řekl někdo, koho považujeme za autoritu. ̶ ̶Metoda pokusů a omylů (vlastní zkušenosti) - zkoumání všech alternativ, dokud nenajdeme dopověď na nové otázky. ̶ ̶Metoda vědeckého přístupu = empirické poznání - nejvyšší forma lidského poznání. Za použití vědeckého přístupu dospíváme k objektivním poznáním. ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 9 Od vzniku myšlenky „medicíny založené na důkazech“ uplynula již čtyři století - Vitalia.cz Hithit - Centrum přírodní medicíny a indiánské kultury v Ekvádoru Pobyt Terapeutický balíček s využitím tradiční čínské medicíny - SPA Hotel Dvořák | Lázně Travel 250 nejzajímavějších milníků ve vývoji medicíny | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví Adobe Systems Empirie ̶Empirie konstruktivní – tvorba nového názoru, postoje. ̶ ̶Empirie ověřující – potvrzení již zjištěného názoru, postoje. ̶ ̶Empirie korektivní – úprava/změna stávajícího názoru, postoje. ̶ ̶Empirie falzifikační – vyvrácení stávajícího názoru, postoje. ̶ ̶ Cílený a řízený způsob získávání empirického poznání může být prováděn za účelem: Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 10 Adobe Systems Empirie vnitřní - empirická zkušenost týkající se procesů v jedinci (uvnitř jedince). ̶ ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 11 Empirie vnější – empirická zkušenost týkající se procesů a předmětu mimo jedince (v okolí). Adobe Systems Věda a vědecká teorie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 12 Adobe Systems Definice vědy Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 13 §Věda je činnost duševního i fyzického rázu. §Vyznačuje se vědeckou metodologií, racionálností a úsilím o aplikovatelnost poznatků do klinické praxe. §Věda je organizovaný (systematický a metodologický) způsob získávání poznání. §Cílem vědy je vytvoření systému poznatků v němž podstatnou roli hraje formulace vědeckých zákonů jejich výklad = vědecká teorie. §Výsledný produkt vědeckého bádání podléhá verifikaci. §Jedná se o sociální jev, jehož prostřednictvím získává společnost (jedinec) kontrolu nad okolím a sebou samým. §Zkoumá a zobecňuje metody výstavby vědeckého poznání a metody, jejichž pomocí se rozšiřuje poznání, získávají se nové poznatky. Adobe Systems Teorie Soubor tvrzení o jevu, která považujeme za pravdivá na základě empirického poznávání nebo pokusu. 1. Představuje systematický pohled na jev. 2. Snaha o obecné vysvětlení přirozených jevů. 3. Snaha o vysvětlení vztahu mezi jevy (co, s čím souvisí a jak). Cílem je: 1. Vysvětlit a předpovědět jevy a vztahy mezi nimi. 2. Ověřit pravdivost/nepravdivost vytyčené teorie. 3. Rozvinout teorii. Na základě výzkumného bádání (tedy empirického poznání) lze vyslovit vědeckou teorii. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 14 Adobe Systems Předpoklady kvalitní vědecké teorie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 15 Adobe Systems Vztah empirie a teorie – výzkumný cyklus Empirií získám informace/data Informace/data analyzuji (kvali/kvanti; statisticky) Vysvětlení jevů a vztahů mezi nimi, hledání souvislosti v získaných datech. Vyslovení teorie Indukce - způsob úsudku od konkrétních případů k obecnému Ověření platnosti teorie Dedukce - myšlenkový postup, při němž se z nějakých daných tvrzení (premis) odvozují jiná tvrzení (závěry) Tvorba teorie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 16 Adobe Systems Tvorba a ověřování teorie Indukce •Konkrétní data ® zevšeobecnění. •Teorie není většinou absolutní, ale je pouze pravděpodobná - ojediněle lze sledovat všechny proměnné ® neúplná indukce. •umožňuje dospět od dílčích, partikulárních pozorování k obecnému „zákonu“, který by platil obecně pro všechny objekty uvažovaného druhu. Dedukce •Z teorie/premise jsou vyvozeny konkrétní závěry. •Teorie je rozložena na dílčí data/proměnné a pomocí jejich ověření lze ověřit platnost teorie. •proces usuzování, jimž se z obecného tvrzení chápaného jako „zákon“ vyvozují vlastnosti pro daný případ. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 17 Adobe Systems VÝZKUM Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 18 Adobe Systems Základní fakta společenské reality Při empirickém průzkumu/výzkumu je nezbytné respektovat některá fakta společenské reality: ̶výzkum přímo nereprodukuje skutečnost, ale odpovídá na otázky, které mu výzkumník klade; ̶ ̶každé poznání vysvětluje určitou část, nikoliv skutečnost celou; ̶ ̶velká část jevů je ovlivňována nekonečně velkým počtem nejrůznějších determinant; ̶ ̶řada jevů je nepostižitelná a nevyjádřitelná. ̶ Adobe Systems Výzkum ̶Intelektuální proces ̶Systematický proces bádání •Aktivní a vytrvalý děj •Využívá vědeckých metod ̶Základním cílem výzkumu je fakta •Objevit •Interpretovat •Porozumět •Vysvětlit Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 20 •Verifikovat •Předpovídat •Kategorizovat Adobe Systems Výzkumné myšlení ̶ ̶Zkoumavý kritický přístup k vlastní práci. ̶Schopnost rozlišit význam výzkumu pro určitý obor. ̶Schopnost a touha participovat na výzkumu. ̶Schopnost a touha aplikovat výsledky výzkumu. ̶Schopnost a touha hodnotit význam a zaměření výzkumu. Výsledek obrázku pro obrázek mozek Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 21 Adobe Systems Účel výzkumu Účel výzkumu Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Identifikace určení neznámých jevů Co je zkoumaný jev? Jak se nazývá? Deskripce Popis charakteristik jevu Jaké jsou charakteristiky jevu? Jaká je prevalence jevu? Jaké jsou dimenze jevu? Co je na jevu důležité? Explorace Výzkum podstaty jevu Které faktory s jevem souvisí? Jaký má jev původ? Z čeho jev vychází? Jaká je podstata jevu? Co se skutečně děje? Jaký je proces vývoje jevu? Jaké jsou zkušenosti s jevem? Explanace Vysvětlení jevu – vznik teorie Co bylo příčinou jevu? Vysvětluje jev stávající teorie? Jak jev funguje? Proč jev existuje? Jaký má jev význam? Jak a proč se jev objevil? Predikce Předvídání průběhu jevu Co se stane pokud se změní jev nebo nastane intervence? Pokud bude jev x nastane jev y? Kontrola Řízení jevu pomocí intervencí Jak můžeme ovlivňovat výskyt jevu? Adobe Systems Druhy výzkumu – dle zaměření Základní výzkum •Slouží k shromažďování informací za účelem formulace nebo dalšího rozvoje teorie. •Slouží k rozvoji poznatkové základny dané disciplíny a k jejímu pochopení. •Jeho prioritním úkolem není rychlé vyřešení daného problému. •Aplikace výsledků v praxi je v dlouhodobém horizontu. • • Aplikovaný výzkum •Hledání řešení bezprostředního problému. •Aplikace výsledku v klinické praxi - krátkodobý horizont. •Využití teoretických výsledků (získaných prostřednictvím základního výzkumu) v podmínkách konkrétní praxe. • Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 23 • Metodologický výzkum •Vyvíjí nové metody vědecké práce. •Ověřuje stávající metody vědecké práce. Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 24 Dělení aplikovaného výzkumu 1.Klinický výzkum – má mnoho forem. Předmětem studia je nemocný člověk. Podstatou klinického výzkumu v ošetřovatelství je zkoumání účinnosti ošetřovatelského procesu, zaměřeného na člověka jako bio-psychosociální a duchovní bytost. Využívají se klinické studie, ve kterých se analyzují potřeby nemocného, prožívání nemocí, účinky ošetřovatelských výkonů a postupů apod. 2. 2.Výzkum organizace a řízení ve zdravotnictví – zkoumá pracovní postupy, dělbu práce, vztahy mezi jednotlivými kategoriemi zdravotnických pracovník. 3. 3.Výzkum zdravotnické techniky – vývoj, výroba a ověřování nových pomůcek, přístroj a zařízení, která slouží zdravotnické praxi. Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 25 Dělení výzkumu podle účelnosti 1.Historický výzkum – shromažďuje a kriticky hodnotí údaje vztahující se k událostem v minulosti. 2. 2.Klinický výzkum (viz výše) 3. 3.Epidemiologický výzkum – slouží na studium faktorů určujících výskyt chorob anebo jejich medicínských a zdravotnických významných jevů ve společnosti. Ošetřovatelství může využít epidemiologický výzkum na studium deficitu ošetřovatelských potřeb ve skupinách i komunitách. Adobe Systems Druhy výzkumu – dle rozsahu zaměření Komplexní výzkum Zkoumá všechny stránky a znaky jevu. Parciální nebo částečný výzkum Zkoumá jen některé stránky a znaky jevu. Monografický výzkum Zkoumá všechny stránky a znaky jevu ovšem v omezeném prostoru (např. jedna nemocnice). Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 26 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 27 Dělení výzkumu podle toho, jakým způsobem dochází k realizaci výzkumu 1.Výzkum individuální – výzkumník pracuje sám. 2.Skupinový – týmový – pracuje větší i menší skupina výzkumníků. 3.Zkušební – jako předvýzkum, slouží k ověřování vhodnosti a validity výzkumné metodiky. 4.Experimentální – pokusné zjišování působení určitých faktorů v přesně vymezeném procesu. 5.Komparativní – srovnávací. Na základě výsledků z minimálně dvou výzkumů je provedena komparace (porovnávání) získaných údajů a na tomto základě lze dospět k novým poznatkům. Význam má také při mezinárodní spolupráci. Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 28 Dělení výzkumu dle použité metodiky 1.Kvalitativní výzkum – pracuje s malým souborem respondentů bez nároku na statistickou reprezentativnost. Používá metody jako hloubkové individuální rozhovory, skupinové rozhovory apod. V ošetřovatelství lze použít například při zjišování kvality ošetřovatelských činností, úrovně a účinnosti interakcí v ošetřovatelské péči. Analýza dat se provádí vyhodnocováním jednotlivých případů aplikací metod kvalitativní analýzy. 2. 2.Kvantitativní výzkum – úkolem je statisticky popsat typ závislostí mezi proměnnými, změřit intenzitu této závislosti apod. Pracuje s větším souborem respondentů. Používá se metod dotazníku, standardizovaného rozhovoru, pozorování apod. Při analýze dat převládají statistické postupy. Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 29 Dělení výzkumu podle použité metody Observační (pozorovací) výzkumy •Deskriptivní studie – zjišťují výskyt určitého jevu ve sledované populaci (např. počet pádů u seniorů v DP), popisujeme určitý stav. •Analytické studie - ověřují, zda existuje vztah mezi sledovanými charakteristikami (nap. počet pádů a bytové podmínky, užívání psychofarmak, smyslové poruchy, nemoci). §Prospektivní studie (cohort study) – postupují od příčiny (strava-dieta) k následku (hladina cholesterolu) a porovnávají výskyt následků v souboru osob vystavených příčině (studovaný soubor) a v souboru osob nevystavených příčině (kontrolní soubor). §Retrospektivní studie (case-control study) – hledají pítomnost příčinného faktoru (strava-dieta) v minulosti a porovnávají jeho výskyt v souboru nemocných (studovaný soubor) a v souboru zdravých (kontrolní soubor). §Průřezové studie (cross-sectional studies) – sledují předpokládanou příčinu i následek ve stejném čase, nevýhodou je, že nelze sledovat časovou následnost mezi příčinou a následkem (nap. pády u seniorů a současný příjem psychofarmak). Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 30 Dělení výzkumu podle použité metody Experimentální (intervenční) výzkumy Zkoumané soubory jsou nějakým způsobem ovliňovány (intervenční studie). 1.Nekontrolované studie – efekt intervence je porovnáván s údaji získanými v minulosti nebo s výsledky jiných výzkumů, nelze zde vyloučit působení jiných faktorů než jen intervence. 2.Kontrolované studie – ke sledovanému souboru se sestaví kontrolní soubor na základě náhody (randomizace), což umožní eliminovat v maximální míře vliv spolupůsobících faktorů, které mohou zkreslit výsledky. Adobe Systems Omezení výzkumu ̶Neexistuje dokonalý výzkum. ̶Každý výzkumný problém může být řešen různými výzkumnými postupy. ̶Výběr postupu je ovlivňován finančními možnostmi a časovou náročností. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 31 Adobe Systems Výzkum v ošetřovatelství Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 32 Adobe Systems Věda a výzkum 33 Výzkum v ošetřovatelství ̶Definice výzkumu v ošetřovatelství uvádí, že jde o systematický proces využívající vědeckých metod pro poskytnutí důvěryhodných důkazů, které potvrzují již existující údaje nebo formulují nové poznatky přímo nebo nepřímo ovlivňující ošetřovatelskou praxi. https://www.vovcr.cz/odz/zdrav/134/page08.html „Výzkum je systematické, řízené, empirické a kritické zkoumání hypotetických tvrzení o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy.„ Kerlinger (r. 1973) Adobe Systems Věda a výzkum 34 Globální priority výzkumu v ošetřovatelství ̶podpora zdraví a prevence nemoci ̶podpora zdraví u ohrožených a diskriminovaných komunit ̶bezpečnost pacienta a kvalita péče ̶EBP a translační výzkum (propojení laboratorního výzkumu s klinickou praxí) ̶podpora zdraví a pohody u seniorů ̶péče zaměřená na pacienta a koordinaci péče ̶paliativní péče a péče v terminální fázi života ̶péče týkající se genetického testování a léčby ̶podpora rozvoje výzkumné role všeobecných sester ̶pracovní prostředí všeobecných sester Adobe Systems Věda a výzkum 35 Koncepce zdravotnického výzkumu do roku 2030 (MZ ČR) ̶Základním a hlavním cílem Koncepce je zajištění a další rozvoj mezinárodně kompetitivního zdravotnického výzkumu a využití jeho výsledků pro zlepšení lidského zdraví s dopadem na zdravotnictví v České republice a ve světě. https://www.mzcr.cz/koncepce-zdravotnickeho-vyzkumu-do-roku-2030/ Struktura výdajů státního rozpočtu na zdravotnický výzkum podle poskytovatelů v letech 2015 - 2019 (Σ = 19 mld. Kč). Zdroj: ČSÚ – Přímá veřejná podpora výzkumu a vývoje – 2019 Adobe Systems Věda a výzkum 36 Dílčí cíle koncepce zdravotnického výzkumu Adobe Systems Věda a výzkum 37 Kontext ošetřovatelského prostředí Objekt zkoumání: V ošetřovatelství je objektem zkoumání právě ošetřovatelská praxe, role ošetřovatelů, interakce mezi ošetřovateli a pacienty a vliv ošetřovatelské péče na výsledky pacientů. Zatímco v jiných oblastech může být objektem zkoumání širší škála témat, v ošetřovatelství se zaměřujeme specificky na ošetřovatelský kontext. Cíle výzkumu: Hlavním cílem výzkumu v ošetřovatelství je zlepšit kvalitu ošetřovatelské péče, identifikovat účinné postupy, zlepšit bezpečnost pacientů a přispět k jejich spokojenosti. Výzkum v ošetřovatelství je tak orientován na aplikovatelnost výsledků přímo na ošetřovatelskou praxi a vylepšování péče. Metodologie výzkumu: Výzkum v ošetřovatelství často využívá jak kvantitativní, tak kvalitativní metody. Zatímco kvantitativní přístup se zaměřuje na měření a kvantifikaci jevů a analýzu statistických dat, kvalitativní přístup se zabývá hlubším porozuměním perspektiv pacientů, ošetřovatelů a významu jejich zkušeností. Kombinace obou metod může poskytnout komplexní pohled na zkoumanou problematiku. Etické aspekty: Výzkum v ošetřovatelství je často spojen s etickými otázkami, jako je ochrana soukromí pacientů, informovaný souhlas, respektování práv a dobře fungující etické komise. Ošetřovatelský výzkum vyžaduje citlivý přístup k etickým záležitostem a zohlednění potřeb a práv pacientů. Implementace do praxe: Výsledky výzkumu v ošetřovatelství mají za cíl přispět k praktickému vylepšení ošetřov Adobe Systems Zápatí prezentace 38 ? ̶Kde všude lze podle vás využít v oše výzkum? ̶ ̶Kde může sestra uplatnit výzkumné metody v rámci své klinické praxe. ̶ ̶Máte nějaké nápady na příklady, kdy přímo sestra je součástí výzkumu? Brainstorming se souvislou výplní Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 39 ̶ Adobe Systems Věda a výzkum 40 Vymezení termínu „Výzkum v ošetřovatelství" a jeho specifika ve srovnání s výzkumem v jiných oblastech. ̶Výzkum v ošetřovatelství se zabývá systematickým a metodickým zkoumáním otázek souvisejících s ošetřovatelskou praxí, péčí o pacienty a zdravotním prostředím. Má několik specifik ve srovnání s výzkumem v jiných oblastech: Adobe Systems Věda a výzkum 41 Důležitost výzkumu v ošetřovatelství pro vývoj zdravotní péče ̶Zlepšení klinické praxe a pacientských výsledků prostřednictvím výzkumných poznatků. ̶Identifikace a řešení problémů ve zdravotnické péči. ̶Podpora inovace a implementace nových postupů a technologií. ̶Vytváření důkazů pro podporu rozhodování ve zdravotnické péči. ̶Vývoj a aktualizace ošetřovatelských standardů a směrnic. ̶ Adobe Systems Věda a výzkum 42 Cíle výzkumu v ošetřovatelství Adobe Systems Stavební kameny výzkumu v ošetřovatelství Metapardigma ošetřovatelství • • Holistická filozofie Teorie motivace Teorie lidských potřeb Adobe Systems Co je a co není výzkum v ošetřovatelství Nejsložitější je odlišit, zda se zaměření výzkumu týká opravdu ošetřovatelství, nebo jiného příbuzného oboru např. medicíny. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 44 Adobe Systems Sestra ve výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 45 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 46 Zdroje znalostí v ošetřovatelství ̶V současnosti může všeobecná sestra využívat znalosti z osmi zdrojů: jde o znalosti generované na základě tradice, pomocí autority, přebíráním znalostí, metodou pokusu a omylu, na základě osobní zkušenosti, pomocí intuice, cestou logického uvažování a disciplinovaným výzkumem. Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 47 Úrovně klinických zkušeností a expertízy Adobe Systems Teoretická základna ošetřovatelství Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 49 Metodologie, metodika, metoda Adobe Systems Věda a výzkum 50 Typy výzkumu Tyto různé typy výzkumu jsou vzájemně propojeny a navzájem se doplňují, přičemž jejich společným cílem je poskytnout důkazy a informace pro zlepšení ošetřovatelství a kvality péče. Adobe Systems Věda a výzkum 51 Druhy výzkumu dle: Adobe Systems 52 Plánování výzkumného projektu Fáze Aktivity Fáze Aktivity Fáze plánování Výzkumný proces •Formulace klinické otázky •Systematické vyhledávání existujících vědeckých důkazů, diskuse s experty •Setkání s klíčovými odborníky pro rozhodnutí o klinické otázce, hypotéze, designu studie, rozpočtu a participantech Vlastní výzkum •Aktivity projektového týmu Výběr souboru •Zařazení souboru •Intervence •Sledování •Sběr dat •Zpracování dat Příprava výzkumu •Výzkumné úkoly •Rozpočet •Zdroje financování •Schválení etickou komisí •Protokol •Informované souhlasy •Sběr dat •Formulář na sběr dat •Průzkum/ohniskové skupiny •Příprava dokumentace •Zařazující/vyřazující kritéria •Časový plán •Design studie •Soubor •Rozdělení úkolů Po ukončení výzkumu •Sběr dalších dat •Analýza dat •Zhodnocení výsledků •Příprava abstraktu a publikace •Diseminace výsledků Marečková (2015) Adobe Systems Děkuji za pozornost Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 53 Adobe Systems PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH Související obrázek Výsledek obrázku pro obrázek evidence based practice Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 54 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 55 -slouží k racionální aplikaci výsledků výzkumu do praxe. -Prioritně je tedy určen pro spotřebitele výzkumu. -Jednotlivé kroky mohou být inspirací při tvorbě výzkumného záměru. 1.Posouzení situace 2.Formulace klinické otázky 3.Hledání nejlepších důkazů 4.Kritické posouzení dohledaných důkazů 5.Aplikace do praxe 6.Hodnocení PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH Adobe Systems Posouzení konkrétní klinické situace. Snaha o maximální benefity pro všechny zúčastněné strany. Posouzení zohledňuje: ̶Pacienta ̶Zdravotníky ̶Zdravotnický systém Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 56 1 krok: posouzení situace Adobe Systems Zápatí prezentace 57 Formulace přesné/jasné otázky ̶O nejasné otázce nelze jasně přemýšlet! ̶ ̶Když se v praxi setkáte s nějakým problémem, musíte formulovat přesnou otázku, abyste mohli vyhledat relevantní výzkum, který vám na ni odpoví. ̶ ̶Formulace přesné otázky je základem pro praxi založenou na důkazech (EBP). 2 krok: formulace klinické otázky Adobe Systems Zápatí prezentace 58 PICO ̶Tvorba otázky na kterou lze odpovědět ̶PICO je nástroj pro sestavení rešerše literatury ̶nástroj, který vám umožní vyhledat informace týkající se klinické situace, se kterou se setkáte ̶klinický nástroj, který vám pomůže transformovat informační potřebu na zodpověditelnou klinickou nebo výzkumnou otázku - takže můžete najít cestu do oceánu lékařské literatury Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 59 Standardizovaný formát klinické otázky PICO(TS) a PECO(TS) Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 60 Adobe Systems Zápatí prezentace 61 Kategorie klinické otázky Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 62 Typy klinických otázek - struktura P Populace I Intervence C Srovnání (comparsion) O Očekávaný výsledek (outcomes) kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum P Populace E Expozice C Srovnání (comparsion) O Očekávaný výsledek (outcomes) kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum P Populace I Indexový test R Referenční test D Diagnóza zájmu Přesnost diagnostického testu kvantitativní výzkum P Populace E Expozice O Očekávaný výsledek (outcomes) Popisuje vliv vystavení nezávislé proměnné na výskyt závislé proměnné – outcomes Jak vliv má krevní skupina pacienta na výskyt TEN? P Populace I Fenomén zájmu (phenomena of Interest) Co Kontext (context) Specifikace, geografická, rasová, genderová…. Popisuje aspekty fenoménu zájmu v určitém kontextu (např. specifikace geografická, genderová) kvalitativní výzkum Jak se žena v produktivním věku vyrovnává s rakovinou prsa? Jaké jsou pocity zdravotníků při poskytování péče o pacienta v terminální fázi nemoci na jednotce intenzivní péče? Po Populace Co Koncept (concept) Co Kontext (context) Specifikace, geografická, rasová, genderová…. SCOPINGOVÁ otázka V případě popisu nově vznikajícího nebo nekoherentního vědeckého důkazu. Mají širší oblast zájmu (koncept) kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum Jaký je efekt vakcinace proti SARS-CoV-2 u zdravých jedinců v produktivním věku? Adobe Systems Zápatí prezentace 63 Typy klinických otázek-2 Otázka Typ otázky Popis Co mám s touto nemocí nebo problémem dělat? Effectiveness question Otázka na účinnost Zjišťuje, která intervence je vzhledem k pacientovi/klientovi a jeho zdravotnímu problému nejúčinnější. Trpí tato osoba touto nemocí nebo problémem? Diagnostic question Diagnostická otázka Identifikuje příčinu, povahu příznaků zdravotního stavu, situace nebo problému. Snaží se určit, který diagnostický test je nejpřesnější při odhalování určité patofyziologie. Kdo bude čelit této nemoci nebo problému? Prognostic question Prognostická otázka Identifikuje pravděpodobnost vztahu nebo výsledku onemocnění a určuje vyhlídky na vyléčení na základě závažnosti onemocnění nebo příznaků. Co je příčinou tohoto problému? Etiological/risk question Etiologická/riziková otázka Určuje pravděpodobnost vzniku onemocnění nebo komplikací při působení určitých vnějších faktorů. Který zásah bude levnější a zároveň stejně účinný? The question of cost-effectiveness Otázka nákladové efektivity Zjišťuje, zda lze při stejném pozitivním účinku léčby nebo postupu snížit náklady, nebo zda lze pacientům/klientům poskytnout větší prospěch při stejných nákladech. Jaké má člověk zkušenosti, jak prožívá nemoc nebo problém, jaké strategie volí. Question asking about experiences/ strategies Otázka, která se ptá na zkušenosti/strategie Hodnotí smysluplnost, vhodnost nebo proveditelnost zkoumaného jevu pro jednotlivce nebo skupinu. Zde vstupujeme do oblasti kvalitativního výzkumu, přičemž nejčastěji používanými metodami jsou fenomenologie, zakotvená teorie a etnografie. Adobe Systems 3 krok: hledání nejlepších důkazů Volba vyhledávače ̶Google, SCOPUS, Web of Science, Medline, CINAHL… ̶Využití vyhledávače v KUK ̶ Stanovení klíčových slov na základě formulace klinické otázky PICO(T) ̶Anglicky ̶Česky ̶ Stanovení limitů vyhledávání ̶Rok vydání ̶Jazyk ̶Strukturovaný abstrakt nebo full text … ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Výsledek obrázku pro obrázek evidence based practice Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 64 Adobe Systems 4 krok: kritické posouzení důkazů ̶Ideální stav: více posuzovatelů vybírá dle předem stanovených parametrů, které informace jsou validní a relevantní ̶Zdroje informací, které vyberou všichni se uplatní k tvorbě výstupu ̶ ̶ ̶ Hayesova pyramida evidence důkazů (Čím výš, tím větší váha důkazu) Posuzované parametry -Relevantnost uvedených zdrojů -Rok výzkumu -Metodologie -Charakteristika cílového souboru -Sběr dat a jejich analýza -Závěry a interpretace › Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 65 Rozhodování o síle (validitě a reliabilitě) důkazů. Adobe Systems Zápatí prezentace 66 ̶ Marečková (2015) - https://cebhckt-jbi.med.muni.cz/res/file/publications/monographs/mareckova-2015-zdravonictvi-zaloze ne-na-dukazech.pdf Adobe Systems 5 krok: aplikace důkazů . Aplikace zohledňuje: ̶Klinické prostředí ̶Preference pacienta a jeho blízkých ̶Klinické zkušenosti sestry 6 krok: zhodnocení Hodnocení efektivnosti a účinnost aplikace důkazu v klinické praxi. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 67 Aplikace důkazů v konkrétním klinickém prostředí Adobe Systems Klinické doporučené postupy = KDP ̶Systematicky vytvářená stanoviska usnadňující rozhodnutí o vhodné a přiměřené zdravotní péči v určité klinické situaci. ̶ ̶Formulace na základě poznatků definovaných prostřednictvím EBM, EBP, EBN. ̶ ̶Kvalita KDP je závislá na postupu procesu EBM, EBP, EBN. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 68 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 69 ̶https://www.youtube.com/watch?v=Vj4s6izIphA ̶ ̶https://www.youtube.com/watch?v=hWUu3wsJKnk&t=65s ̶ Adobe Systems Zdroje BÁRTLOVÁ S., SADÍLEK P., TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. Marečková (2015) - https://cebhckt-jbi.med.muni.cz/res/file/publications/monographs/mareckova-2015-zdravonictvi-zaloze ne-na-dukazech.pdf MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user_upload/FZV/DSP_Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitoly_z_vyzkumu_v_o setrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, K et al. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php https://www.google.cz/search?q=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gf e_rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8QfBkYXoCQ http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 70