Adobe Systems 1 Kvalitativní výzkum 2.setkání Výzkum ve zdravotnictví /Výzkum v porodní asistenci Metody sběru dat POZOROVÁNÍ A ROZHOVOR Landwirtschaft obrys Pozorování METODY SBĚRU DAT Oko Adobe Systems Návrh pozorování ̶Výzkumná otázka ̶Výzkumný design ̶Cíl výzkumu ̶Témata pozorování (struktura a zaměření) ̶Pozorovací záznamový arch ̶Objevení nového tématu ̶ ̶ Adobe Systems Popis různých stránek pozorovaných jevů ̶Popis fyzického prostředí pozorování (vč. historického aspektu) ̶ ̶Popis sociální stránky prostředí (klima situace, vztahy) ̶ ̶Popis jednání aktérů (verbální i neverbální projevy, činy, …) Adobe Systems Pozorování – možná klasifikace (vzájemné kombinace) Adobe Systems Pozorování – účast na dění Účast na dění Neúčast na dění Úplný účastník Úplný pozorovatel Účastník jako pozorovatel Pozorovatel jako účastník Adobe Systems Pozorování – účast na dění ̶Úplný účastník ̶člen skupiny, pozorované osoby neinformovány (např. staniční sestra zkoumá dění na pracovišti) ̶Účastník jako pozorovatel ̶člen skupiny, pozorované osoby informovány (např. staniční sestra zkoumá dění na pracovišti a ostatní ví, že provádí výzkum na určité téma) ̶Pozorovatel jako účastník ̶pozorování, v roli tazatele, dění se účastní jen okrajově, pozorované osoby informovány (staniční sestra provádí krátké pozorování, rozhovory na jiném pracovišti) ̶ ̶Úplný pozorovatel ̶Vnější pozorovatel, pozorovaní obvykle nevědí, že jsou pozorování (veřejná místa, ne v uzavřených komunitách) ̶ Adobe Systems Skryté vs. otevřené zúčastněné pozorování ̶Skryté: účastníci neinformování o výzkumu (nebo ne o všech aspektech), pozorovatel v interakcích, hledá místo ve skupině, nemusí vysvětlovat důvody svého výzkumu a motivovat ke spolupráci, pozorovaní se chovají přirozeně. Etika!!! (možno ošetřit např. zpětným vysvětlením účelu výzkumu a získáním dodatečných souhlasů) ̶Otevřené zúčastněné pozorování: pozorovaní vědí o výzkumu i jeho účelu, výzkumník mezi nimi. Promyslet cílovou skupinu, motivaci, jasno jaká je jeho role, kde, jak se chovat. Výhodou etika. Nevýhoda – možnost zkreslení, chování účastníků směrem k sociální žádoucnosti. Adobe Systems Zúčastněné pozorování ̶Etnografický výzkum, případové studie ̶Málo prozkoumaný jev, velké rozdíly mezi pohledy členů a nečlenů skupiny, jev není přístupný pohledu osob mimo skupinu ̶Pozorovatel se sám účastní dění, osobní vztah s pozorovanými ̶Rozhovory, deníky členů skupiny, audio a videonahrávky ̶Př. Sociální psycholog Leo Festinger – náboženská sekta ̶4 kroky: 1.Navázání kontaktu 2.Pozorování 3.Záznam dat 4.Závěr pozorování 5. Adobe Systems Zúčastněné pozorování – navázání kontaktu ̶Přístup do terénu, kontakt s účastníky ̶Třeba rozmyslet dopředu, někdy vyžaduje změnu životního stylu výzkumníka ̶Jak se stát členem skupiny a zároveň ji neovlivnit? (příprava, opatrnost) ̶Jaké pomoci využít, koho? Je třeba povolení? Poskytneme něco na oplátku? Jak budeme účastníky informovat? Máme dost času vyjednávat případné podmínky? ̶Jak s pracovat s nedůvěrou účastníků v průběhu? (vysvětlení účelu, své úlohy, mlčenlivost, anonymita) ̶Klíčoví informátor/informátoři Adobe Systems Zúčastněné pozorování – (proces) pozorování ̶Popisné, fokusované a selektivní pozorování (Spradley, 1989 – viz Hendl, 2008, str. 195) ̶Význam: dvojí účel aktivity, jasné uvědomění, širokoúhlá optika, vnitřní a vnější zkušenost, introspekce ̶Odpověď na otázky: 1.Kdo? 2.Co se děje? ((1) chování, pravidelnost, (2) interakce, (3) obsah konverzace) 3.Místo? (kontext, předměty, prostor, konzumace, tvorba, smyslové vjemy) 4.Kdy? (vše, co se týká času – organizace, rozvržení, vnímání budoucnosti) 5.Jak vše propojeno? (stabilita, změna, pravidla, vztah k ostatním skupinám) 6.Proč? (přisuzované významy historie skupiny, symboly, tradice, hodnoty, názory) Adobe Systems Zúčastněné pozorování – záznam dat ̶Ideálně PC ̶Přestože nestrukturované pozorování – jasný systém záznamu dat ̶Popis ideálně přímo na místě (možné použití zkratek a symbolů), posléze co nejdřívější a rutinní doplňování, popis náročný na čas ̶Terénní poznámky: popisné a reflektující ̶4 formy terénních poznámek (Spradley – viz Hendl, str. 198): 1.Hustý popis situace (kódy, klíčová slova, věty, citáty z rozhovorů) 2.Podrobné zápisy z dojmů a pozorování 3.Analýzy a interpretace – z doby celého pobytu v terénu 4.Terénní deník výzkumníka (zkušenosti, nápady, potíže, chyby, zmatek a problémy….) ! Poznámky nutno kompletovat do 24h po akci, nejpozději do začátku další akce v terénu ! Zúčastněné pozorování – závěr pozorování LOUČENÍ (CO NEJPŘIROZENĚJI, NENARUŠIT VZTAHY VE SKUPINĚ ANI MEZI VÝZKUMNÍKEM A ÚČASTNÍKY) Obsah obrázku staré Popis byl vytvořen automaticky Tato fotka od autora Neznámý ator s licencí CC BY-SA Adobe Systems Zúčastněné pozorování – J VÝHODY ̶bezprostřední zkušenost se situací, kterou výzkumník pozoruje ̶zapojení se do interakcí mezi zúčastněnými a lepší pochopení a popsání daných situací ̶otevření se vůči problémům a nespoléhání se na koncepty, které si např. výzkumník dříve nastudoval v literatuře ̶při pozorování lze zachytit rutinní situace, které by výzkumník nebyl schopen odhalit z rozhovoru, jelikož respondenti si tyto jevy ani nemusejí uvědomovat ̶objevení skutečnosti, kterým se doposud nikdo nevěnoval, nebo uvedení do souvislosti jevů, které nebyly nikdy slučovány ̶odhalení skutečnosti, které by se respondenti obávali sdělit při rozhovoru Adobe Systems Zúčastněné pozorování – L NEVÝHODY ̶vysoká náročnost na osobu výzkumníka, komunikační a sociální schopnosti ̶riziko narušení přirozeného vývoje skutečnosti, tvorba situací, které by bez působení výzkumníka nenastaly (obtížné stanovit hranici, kdy aktivita či neaktivita výzkumníka ovlivní zkoumanou situaci) ̶při nevhodném chování výzkumníka dojde nejen k narušení samotného výzkumu, znehodnocení již získaných dat, ale může taktéž způsobit nemožnost provedení dalších výzkumů v dané oblasti, daném prostředí (např. na konkrétním pracovišti, může dojít ke ztrátě důvěry) ̶je nutné zajistit potřebnou míru nezávislosti a nadhledu u výzkumníka, což na jeho osobu klade nemalé nároky ̶výzkumník nemusí během pozorování děje postřehnout všechny zajímavé procesy anebo jim nemusí přikládat osobně význam, a proto je nezaznamená Adobe Systems Nezúčastněné pozorování Adobe Systems Strukturované pozorování ̶Strukturované zachycení chování, dění a následná kvantifikace – kódovací schéma ̶Kódovací systém – prosté zachycení výskytu jevu až komplexní vícekategoriální systém ̶VO na začátku, co budeme pozorovat, jak zachytíme ̶Co kódovat: neverbální chování, prostorové chování, mimolingvistické chování, lingvistické chování ̶Třeba určit jednotku, kterou kódovat (časové intervaly/výskyt jevu, momentková událost/behaviorální stav) ̶Prostý výskyt/sekvence jevu ̶Požadavky na kategoriální systém záznamu dat: Fokusovanost + Objektivita + Nezávislost na kontextu + Explicitní definice + Jednoduchost záznamu Rozhovor METODY SBĚRU DAT Chat Adobe Systems Rozhovor ̶V současnosti nejčastěji využívaná metoda sběru dat ̶Zdá se nejjednodušší, ale vést dobrý rozhovor a efektivní v rámci výzkumu klade velké nároky, nejde o konverzaci jako takovou, třeba mít neustále na zřeteli výzkumný záměr (+ další nástrahyJ) ̶Nejčastěji rozhovor jeden na jednoho, ale i fokusové skupiny, případně narativní interview ̶Ve zdravotnictví perspektiva, vnímání kolegů a klientů/pacientů ̶Pozor na anekdotalismus ̶ Adobe Systems Rozhovor ̶Umění i vědaJ ̶Klade nároky na osobnostní předpoklady výzkumníka, důležitá příprava ̶Věnovat pozornost začátku a konci rozhovoru, možnost dodatečného kontaktu (intervenční charakter?) ̶Co zvážit? •Typy otázek (Otázky o zkušenostech a chování, otázky o názorech a hodnotách, otázky o pocitech, otázky o znalostech, otázky o vnímání, otázky demografické a kontextové) •Řazení otázek •Způsob kladení otázek (otevřené, neutrální, citlivé a jasné, nevnucovat odpověď, klást jen jednu otázku v daný moment, SONDÁŽ, udržet motivaci v průběhu, ale neovlivnit obsah sdělení – nehodnotící zájemJ) •Délka rozhovoru Adobe Systems Kvalitativní dotazování - zásady vedení rozhovoru ̶Důkladná příprava (účel určuje celý proces) ̶Vztah důvěry, vstřícnosti a zájmu,… ̶Formulace adekvátní k úrovni dotazovaného ̶Klademe jednu otázku (doplňujeme sondážními) ̶Nasloucháme pozorně, udržujeme neutrální postoj ̶Zohledňujeme časové možnosti dotazovaného ̶Monitorujeme sebekriticky sebe ̶Po ukončení komplementujeme a kontrolujeme své poznámky (kvalitu a úplnost) ̶ ̶ Adobe Systems Příprava rozhovoru ̶Teoretická znalost zkoumaného prostředí ̶Vytvoříme si rámec (jednotlivé otázky nejsou totožné s výzkumnými otázkami !!!) = Schéma základních témat (vycházející z výzkumných otázek) + několik otázek ke každému tématu (vycházejí z odborné literatury, pozorování, analýzy dokumentů) ̶Řazení otázek: 1. neproblémové skutečnosti (úvodní otázky, motivace) 2. názory, pocity v kontextu 3. znalosti a dovednosti (mohou vyvolat negativní reakce) ̶ ̶Nejdříve otázky zaměřené na přítomnost, pak na budoucnost či minulost ̶Demografické otázky – průběžně a nenápadně nebo na konci rozhovoru (nudné) ̶Poměrně rychle přecházíme k vlastnímu předmětu rozhovoru ̶ ̶ Adobe Systems Pojetí Charmazové (Hendl, 2008, str. 172) ̶Konstruktivisticky (významy přisuzované respondenty) vs. pozitivisticky orientovaný rozhovor ̶Analýza rozhovorů metodou zakotvené teorie ̶Iniciační otevřené otázky / otázky uprostřed rozhovoru / otázky na závěr Adobe Systems Rozhovor – dělení dle míry strukturovanosti •nestrukturovaný rozhovor •polostrukturovaný rozhovor •strukturovaný rozhovor (s otevřenými otázkami) • •Charakteristika jednotlivých typů rozhovorů •Viz kapitola 7B tabulka č. 3 studijního materiálu „Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory“ •Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu | Principy kvalitativního výzkumu | Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory | Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) Adobe Systems Fenomenologický rozhovor ̶První rozhovor: je zaměřený na historii života dotazovaného. Používají se otázky JAK? ̶Např.: Jak k tomu u Vás došlo? ̶Druhý rozhovor: je zaměřený na získávání podrobností o zkušenostech dotazovaného ve vztahu k tématu ̶Například: rekonstrukce konkrétního dne spojeného s nějakou zkušeností → Popište prosím svojí zkušenost s prací v divadle? ̶Třetí rozhovor: je zaměřena na reflexi zkušeností dotazovaného, na smysl života a jeho směřování. ̶Např.: Kam Váš život směřuje? ̶Mezi jednotlivými rozhovory by měl být volný interval tři až sedm dní. Tazatel by se měl snažit doplnit detaily. Rozhovory mezi sebou fungují navzájem jako kontrola vnitřní konzistence ̶ ̶Příklad viz Hendl str. 181 „Nenávidíme tělesnou výchovu“ ̶ Adobe Systems Fenomenologický rozhovor Adobe Systems Další typy rozhovorů (Hendl, 2008) ̶Rozhovor podle návodu / problémově zaměřený rozhovor ̶Neformální rozhovor ̶Narativní rozhovor (viz další snímek) ̶ Adobe Systems Narativní rozhovor ̶Volné vyprávění, zejména v biografickém výzkumu ̶Významy přikládané zkušenostem na pozadí celé biografie ̶4 fáze: stimulace, vyprávění, kladení otázek pro vyjasnění nejasností, zobecňující otázky ̶Soustředění na určitý úsek života po zpracování celé historie ̶Narativní interview (Rosenthalová, in Hendl, 2008, str. 177) – 2 fáze: 1.Fáze hlavního vyprávění 2.Dotazovací fáze (otázky o fázi života, o určitém tématu, ke specifické, již zmíněné situaci, prozkoumání vyprávění pro vyjasnění argumentace, otázky ke zkušenostem někoho jiného nebo k přenesené znalosti) ̶Epizodický rozhovor - modifikace narativního interview (narativní rozhovor + rozhovor s návodem) Adobe Systems Záznam dat z rozhovoru Obvykle diktafon (případně videozáznam – možná menší ochota účastníků) Třeba povolení před začátkem nahrávání!!! Následuje tranksripce (viz další snímek) L nervozita účastníka i výzkumníka, dramatizace vyprávění, přílišná upjatost, sešněrovanost tazatele Technické potíže (myslet na ně dopředu – náhradní baterie, zkusit, jestli zařízení skutečně nahrává, kvalita zvuku apod.) Obsah obrázku text, elektronika, hra Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, zeď, muž Popis byl vytvořen automaticky Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA Adobe Systems Skupinová diskuse, skupinový rozhovor Adobe Systems Skupinový rozhovor – Focus group / ohnisková skupina Adobe Systems Skupinový rozhovor – schéma návrhu ̶Příprava (sestavení skupiny, telefonické potvrzení účasti, občerstvení, záznamové zařízení, jmenovky) ̶Organizace (uspořádání místnosti, informovaný souhlas, příchod 30 minut před zahájením) ̶Uvítání (moderátor se představí, lehká konverzace, rozdání jmenovek) ̶Zahájení (uvedení problému, podpis informovaného souhlasu, zápis zasedacího pořádku) ̶Sdělení základních pravidel (mluví vždy pouze jeden, vše je zajímavé, lze nesouhlasit) ̶Základní témata (otázka pro uvolnění, přechodová otázka, klíčové otázky, shrnující otázky) ̶Osobní data (vyplnění dotazníku) ̶Závěr (shrnutí hlavních bodů diskuze, s otázkou, zda chce někdo něco dodat; poděkování za účast, dárky) Adobe Systems Skupinový rozhovor - příklady Další možné zdroje dat DENÍKY, NOVINOVÉ ČLÁNKY, HISTORICKÉ DOKUMENTY, DOKUMENTACE A DALŠÍ TEXTY – NEZAPOMÍNAT I NA TYTO ZDROJE Noviny Transkripce ZPRACOVÁNÍ DAT Tužka obrys Adobe Systems Transkripce ̶Kromě obrazových dat nutný přepis - časová náročnost!!! ̶Anonymizace dat ̶Někdy přepisuje jiná osoba, přesnost, doslovnost, označit kdo mluví (zkratky), doba přestávek, neverbální projevy (smích, pláč….), spisovný nebo mluvený jazyk?, přepis všeho, nebo jen pasáží? (podrobněji viz Hendl, 2008, str. 208 – 210) , Kontrola při opětovném puštění nahrávky, pozor na zkreslení chybějícími údaji (např. chybějící interpunkce), výzkumník může doplnit o poznámky z terénu ̶Kontrola správnosti přepisu před zahájením analýzy! ̶Nástroje dostupné na webu k usnadnění transkripce Analýza dat ZPRACOVÁNÍ DAT Gears Adobe Systems Analýza dat ̶Analýza a interpretace dat – nutné se opětovně vracet k přepsaným údajům, znovu je pročítat a následně kódovat ̶Obecně: 1.Tvorba kategorií 2.Kódování ̶ Adobe Systems 1. Tvorba kategorií ̶Uspořádání dat, redukce dat na menší jednotky, orientace v datech ̶Tvorba kategoriálního systému a následné kódování dat podle kategorií ̶Nejčastěji kategoriální systém vzniká až v průběhu analýzy dat po podrobném prozkoumání dat (podrobněji viz Hendl, str. 211) ̶Primárně popis – konkrétní kategorie, rozvoj teorií – spíše abstraktní, konceptuální kategorie Adobe Systems 2. Kódování ̶Máme vytvořené kategorie (schéma) – nyní třeba rozkódovat pasáže (přiřadit k jednotlivým kategoriím) – v průběhu možno doplňovat nové kategorie/podkategorie, neztratit ze zřetele celý kontext ̶Ideální spolupráce více nezávislých výzkumníků (následné srovnání kategorizace) ̶Pokud kategoriální systém jednoduchý, možné využít metodu „tužka – papír“ ̶Součástí i popis vztahů mezi kategoriemi ̶Existence placených softwarů na kódování kvalitativních dat (např. MaxQDA, ATLAS.ti a další) ̶ Metoda zakotvené teorie PŘÍKLAD ANALÝZY A INTERPRETACE TEXTU Adobe Systems Metoda zakotvené teorie (GTM) ̶Tvorba kategorií a kódování – lze hezky demonstrovat např. na příkladu metody zakotvené teorie ̶Viz Řiháček T, Čermák I, Hytych R, eds. Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy. 1st ed. Brno, Czechia: Masarykova univerzita; 2013. ̶ Adobe Systems Metoda zakotvené teorie ̶Více verzí metody – v současnosti 3 vlivné verze (Strauss, Glaser, Charmazová) ̶Hlavním cílem vybudovat teorii zkoumaného jevu ̶Nejde pouze o metodu analýzy dat, ale výzkumný přístup (proces od hledání VO až po publikaci výsledné teorie a její další případné rozvíjení) ̶Teoretické vzorkování (až v průběhu sběru dat) – teoretická saturace ̶Produktem tematické analýzy obvykle seznam a popis několika témat, GDM však jde dál, cílem není jen kategorizace, ale teoretické uchopení jevu – výsledkem teorie organizovaná okolo jednoho ústředního konceptu ̶Někdy použitá jen část ze sledu kroků, avšak třeba na to vždy upozornit ̶ ̶ Adobe Systems Schéma výzkumného procesu u metody zakotvené teorie (převzato z Řiháček, Čermák, Hytych, 2013) Adobe Systems GTM – analýza dat 1. Tvorba konceptů ̶Otevřené kódování – nalezení významových jednotek, „okódování textu“ (dle Charmazové kód slouží jako „rukojeť“ pro následnou možnou manipulaci) ̶Dát si načas, aby zvolený kód, opravdu „dobře sedl“ ̶Poté na základě podobností spojujeme do obecnějších a propracovanějších konceptů – jejich další propracovávání po obsahové stránce (vlastnosti, dimenze) ̶Z otevřeného pak zaměřené (selektivní) kódování ̶GTM = metoda neustálého porovnávání ̶analytické poznámky, postřehy, otázky - memos ̶ Adobe Systems GTM – neustálé porovnávání – příklady otázek Adobe Systems GTM – analýza dat 2. Hledání teoretických vztahů mezi koncepty ̶Možné vztahy mezi nimi: podkategorie, příčina, následek, umožňující podmínka, prostředek – cíl, fáze procesu, typologie ̶= teoretické kódování (Glaser)/axiální kódování (Strauss a Corbinová) ̶Cílené vyhledávání respondentů pro doplnění dat – teoretické vzorkování – teoretická nasycenost ̶ Adobe Systems GTM – analýza dat 3. Volba ústředního konceptu a formulace teorie ̶ ̶Zacílení teorie, kompaktnost – aby dobře držela pohromaděJ ̶Ústřední koncept - dimenzí samotného problému a nejlépe ze všech konceptů jej vysvětluje ̶Propojení a integrace ústředního konceptu s ostatními do výsledné teorie, aby co nejvýstižněji odpovídala na VO (důležité, aby nezahrnovala více konceptů než je nezbytné) Interpretace dat …A JEJICH PREZENTACE Document Adobe Systems Interpretace a prezentace dat ̶popis třídění dat, jejich analýz, komentáře souhrnných tabulek a grafů ̶prezentace a interpretace dat se v kvalitativním výzkumu často prolínají ̶vlastní závěry, názory, přesvědčení, domněnky, doporučení apod. k získaným datům ̶výzkumnická zkušenost, vhled do dat (často mnohovrstevnatých) a současně také odstup ̶Prezentace a interpretace dat – jasná vazba na cíl výzkumu ̶Pozor na zobecňující soudy, na místě pokora ̶relativizace prezentované skutečnosti a podepřít výzkumná tvrzení výzkumnými daty (citace výroků respondentů apod.), součástí prezentace a interpretace odkazy na tematicky příbuzné výzkumy, případně teoretické práce, které interpretaci dat podpírají a zvyšují její důvěryhodnost Adobe Systems GTM – Prezentace dat •Prezentace modelu či teorie v grafické i textové podobě •Text – dobré připravit si narativní kostru •Grafická podoba – diagram •Možno použít dvouúrovňový diagram – názvy kategorií výrazně a drobným písmem heslovitě klíčové vlastnosti a vztahy •Pokud teorie zahrnuje větší množství konceptů, nemusí obsahovat všechny – přehlednost diagramu Kruhový vývojový diagram obrys Vývojový diagram obrys Evaluace výzkumu Žárovka Adobe Systems Evaluace výzkumného projektu – příklad (1): ̶Zaměření studie (je jasně popsáno?) ̶Cíl výzkumu (je zaměřen na výzkum pocitů, vnímání a konceptů spíše než na fakta? Je jasně a precizně formulován?) ̶Metodologie (Je její výběr odůvodněný? Prokazuje výzkumník dobré porozumění a orientaci v kvalitativním výzkumu? Jsou zvolené metody, techniky a strategie detailně a jasně popsány – včetně sběru dat a analýzy?) ̶Výběr vzorku (popisuje výzkumník jak získá přístup ke vzorku? Chápe zvláštní charakter výběru v kvalitativním výzkumu? Jsou popsány charakteristiky potřebného výběru? ̶Přehled literatury (Byla identifikována mezera v poznání pomocí provedení počátečního literárního přehledu? Prohlašuje výzkumník, je si vědom, že literatura bude zakomponována v diskuzi a bude součástí studie? Srozumitelně podán? Vymezení hlavních konceptů?) ̶ ̶ Adobe Systems Evaluace výzkumného projektu – příklad (2): ̶Etické a legální aspekty (Jsou respektovány relevantní etické zájmy účastníků a identifikovány možné konflikty zájmu výzkumníka? Je výzkum v souladu s etickými zásadami profese? Uvádí výzkumník a je si vědom potřeby získání všech informovaných souhlasů od účastníků, případně povolení od institucí? Zajistí výzkumník anonymitu účastníků a jejich právo kdykoli z výzkumu odstoupit?) ̶Praktické otázky (Je dané téma zkoumatelné a výzkum proveditelný? Má výzkumník dostatek času a dostatečné zdroje pro provedení studie?) ̶ Kritické zhodnocení studie (Holloway, Wheeler, 2010) Adobe Systems Kritické otázky k zodpovězení ve vlastní studii Adobe Systems Výzkumná otázka a metoda Adobe Systems Abstrakt Adobe Systems Přehled literatury Adobe Systems Výběr vzorku Adobe Systems Etické otázky Adobe Systems Sběr a analýza dat Adobe Systems Výsledky a diskuse Adobe Systems Závěry a doporučení Adobe Systems Zdroje ̶Hendl J. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 2nd ed. Praha, Czechia: Portál; 2008. ̶Holloway, I. and Wheeler, S. Qualitative Research in Nursing and Health Care. 3rd ed., Wiley-Blackwell, Chichester; 2010. ̶Kutnohorská J. Výzkum v ošetřovatelství. 1st ed. Praha, Czechia: Grada; 2009. ̶Řiháček T, Čermák I, Hytych R, eds. Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy. 1st ed. Brno, Czechia: Masarykova univerzita; 2013. ̶ Internetové zdroje: ̶Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory | Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) ̶A Crash Course in UX Design Research | by Matt Lavoie | UX Collective ̶