Adobe Systems 1 Kvalitativní výzkum Výzkum ve zdravotnictví /Výzkum v porodní asistenci Adobe Systems Kvalitativní výzkum Adobe Systems KVALITATIVNÍ VÝZKUM - CHARAKTERISTIKA ̶„Výzkum, jehož výsledků se nedosahuje pomocí statistických metod nebo jiných způsobů kvantifikace“ (Glaser a Corbinová) ̶Kritika této definice: nikoli pouhá absence čísel, široké označení rozdílných přístupů ̶ ̶„Proces hledání porozumění založený na různých metodologických tradicích zkoumání daného sociálního nebo lidského problému. Výzkumník vytváří komplexní holistický obraz, pomocí: analýzy různých typů textů, informací o názorech účastníků výzkumu, zkoumání v přirozených podmínkách“ (Creswell) ̶Vlivy z filozofie, sociologie, antropologie, psychologie, lingvistiky a pedagogiky Adobe Systems KVALITATIVNÍ VÝZKUM - CHARAKTERISTIKA ̶Pochopení/porozumění, popis a interpretace sociálních fenoménů, žité zkušenosti tak, jak je vnímána jedinci, skupinami a kulturami ̶Explorace (průzkum) lidského chování, pocitů a zkušeností ̶Ohniskem zájmu může být např. kultura a zvyky (etnografický přístup), sociální procesy a interakce (zakotvená teorie), poznání a vykreslení vybraného fenoménu, popis každodennosti (world of everyday life, life world, Lebenswelt) ̶Užitečné při exploraci změn a konfliktů ̶Kontext a dynamika zkoumaného jevu, doplnění kvantitativních dat (viz dále smíšený výzkum) ̶Základem interpretativní přístup k sociální realitě a popis žité zkušenosti lidí ̶ Adobe Systems Hlavní znaky KV ̶Data mají přednost – teoretický rámec není předurčen, ale vynořuje se z dat ̶KV je vázáný kontextem a výzkumníci musí být ke kontextu citliví ̶Výzkumník se sám noří do přirozeného prostředí/podmínek života lidí, jejichž chování a myšlenky si přeje zkoumat ̶KV se zaměřuje na „emickou“ perspektivu, pohledy lidí zahrnutých do výzkumu a jejich vnímání, přikládání významu a interpretace ̶KV užívají mohutně deskripci: popisují, analyzují a interpretují, ale jdou také za konstrukci účastníků ̶Vztah mezi výzkumníkem a účastníkem výzkumu těsný a založený na partnerství ̶Reflexe ve výzkumu jasně stanovuje pozici výzkumníka, který je zároveň hlavním výzkumným nástrojem (on je tím sítem, které zprostředkovává data) Adobe Systems KVALITATIVNÍ VÝZKUM - CHARAKTERISTIKA ̶Pružný typ výzkumu ̶modifikace, doplnění VO a hypotéz v průběhu výzkumu ̶Výzkumník jako detektiv ̶hledá a analyzuje jakékoli informace, které přispívají k vysvětlení VO, induktivní i deduktivní závěry v průběhu, seznámení s novými lidmi, práce přímo v terénu, kde se něco děje ̶Longitudinální charakter výzkumu ̶Sběr dat a jejich analýza probíhají v delším časovém intervalu (možno zkoumat proč a jak se zkušenosti průběhem času mění) Obsah obrázku text, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems KVALITATIVNÍ VÝZKUM - CHARAKTERISTIKA ̶Analýza i sběr dat probíhá současně ̶sběr dat – analýza, podle výsledků analýzy rozhodnutí, která data jsou třeba – znovu sběr dat, analýza, přezkoumání dosavadních domněnek a závěrů – nový cyklus ̶Výzkumná zpráva ̶obsahuje podrobný popis místa zkoumání, citace z rozhovorů a poznámek z práce v terénu, možnost navržení teorie o zkoumaném fenoménu ̶ Adobe Systems Cirkulární model výzkumného procesu: princip opakování http://vyzkumy.knihovna.cz/sites/default/files/kvali.jpg Adobe Systems KVALITATIVNÍ VÝZKUM – VE ZDRAVOTNÍCH VĚDÁCH ̶Perspektiva zaměřená na člověka, holistický přístup – porozumění zkušenosti jedince (pacienti, kolegové, jiní profesionálové) – důležité pro zdravotníky ̶Zájem o člověka v jejich vlastním sociálním a kulturním kontextu ̶Flexibilita a otevřenost důležitá nejen ve výzkumu, ale i v práci zdravotníka ̶Naslouchání bez hodnocení ̶Zejména porozumění kulturním, sociálním a individuálním aspektům života s nemocí, bolestí a postižením ̶ ̶ ̶ Adobe Systems KVALITATIVNÍ VÝZKUM – VE ZDRAVOTNÍCH VĚDÁCH – SPECIFICKÁ TÉMATA ̶Sociální konstrukce nemoci, prevence, léčby a rizika ̶ ̶Zkušenost a zvládání dopadů nemoci e její léčby ̶ ̶Rozhodnutí v oblastech okolo porodu, umírání a různých intervencí ̶ ̶Faktory ovlivňující kvalitu péče (pozitivně i negativně), spojené s přístupem k péči, zajištění dobrého zdrav, prevence nemoci a redukce nerovností Adobe Systems Kvalitativní výzkum +/- ̶Podrobný popis a vhled při zkoumání jedince, skupiny, události, fenoménu ̶Zkoumá fenomén v přirozeném prostředí ̶Umožňuje studovat procesy ̶Umožňuje navrhovat teorie ̶Dobře reaguje na místní situace a podmínky ̶Hledá lokální (idiografické) příčinné souvislosti ̶Pomáhá při počáteční exploraci problémů ̶Získaná znalost nemusí být zobecnitelná (širší populace, jiné prostředí) ̶Těžké provádět kvantitativní predikce ̶Obtížnější testovat hypotézy a teorie ̶Analýza dat i jejich sběr jsou časově náročné ̶Výsledky snadněji ovlivněny výzkumníkem a jeho osobními preferencemi Přednosti Nevýhody Adobe Systems KRITIKA Kvalitativní výzkum VÝHODY ̶ ̶Sbírka subjektivních dojmů? ̶Těžká replikace ̶Potíž se zobecněním výsledků ̶Riziko neprůhlednosti, malé transparentnosti (ne vždy jasný výběr vzorku, postup analýzy dat) → celá škála postupů pro zajištění hodnověrnosti výsledků, navíc různé kvalitativní přístupy určují pravidla pro výzkum, nelze si zcela dělat, co se mi zlíbí ̶ ̶Hloubkový popis případů ̶Zohledňuje působení kontextu ̶Informace proč se daný fenomén objevil Adobe Systems Výbava výzkumníka v kvalitativním výzkumu Důležitá otevřenost, všímavost, otevřená zvědavostJ Nenechat se zaslepit svým vnímáním světa – výzkumník účastníkem, vždy přináší určitou míru subjektivity, proto musí svoji pozici ve výzkumu reflektovat - reflexivita Osoba s žlutou osobou Adobe Systems Zdroj: Matt Lavoie https://uxdesign.cc/a-crash-course-in-ux-design-research-ea00c3307c82#.k509xfs68 Adobe Systems KVALITATIVNÍ VS. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM (Hendl, 2008) Adobe Systems KVALITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VS. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ ̶Tvrdá, „těžká“ věda ̶Zaměření – stručné, jasné ̶Usuzování – logické, deduktivní ̶Základ poznání – příčina a následek ̶Ověřování teorie, hypotézy ̶Kontrola ̶Používání techniky ̶Základní element analýzy – čísla ̶Statistická analýza ̶Generalizace ̶Měkká, „lehká“ věda ̶Zaměření – komplexní, široké ̶Usuzování – dialektické, induktivní ̶Základ poznání – smysl a objevování ̶Vytváření teorie a hypotézy ̶Společná interpretace ̶Používání komunikace a pozorování ̶Základní element analýzy – slova, věty ̶Individuální interpretace ̶Jedinečnost ̶ (Kutnohorská, 2009) Adobe Systems (Holloway a Wheeler, 2010) Adobe Systems Popsané rozdíly nejsou absolutní, představují spíše konce spojitého kontinua. •Například některé kvalitativní přístupy hledají i kauzální faktory jako třeba metoda zakotvené teorie. •Pojem validita je rovněž často používán v kvalitativním výzkumu – přestože má trochu jiný význam než v kvantitativním. •Kvantitativní výzkum zase není vždy nezávislý na kontextu ani zcela objektivní. •Výzkumník může mít vztah s účastníky i v kvantitativním výzkumu a kvalitativní výzkum zase může mít za cíl jistou zobecnitelnost výsledků! (Holloway a Wheeler, 2010) Adobe Systems KVALITATIVNÍ VS. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM ̶Neměly by být vnímány jako soupeřící přístupy, doplňují se ̶Výzkumník by měl být schopen zvolit a provést ten, který nejlépe odpovídá dané situaci, výzkumné otázce (VO) ̶Kvalitativní data jsou důležitější při tvorbě hypotéz (Glaser a Strauss) ̶Analytický (snaha porozumět několika málo vybraným proměnným) vs. systemický přístup (pokus zachytit všechny proměnné v jejich interakci mezi sebou v rámci komplexního prostředí) Zdroj obrázku: Matt Lavoie https://uxdesign.cc/a-crash-course-in-ux-design-research-ea00c3307c82#.k509xfs68 Adobe Systems SMÍŠENÝ VÝZKUM ̶Kvantitativní i kvalitativní metody v rámci jednoho výzkumu ̶Míchání metod ̶např. (1) nejprve kvalitativní metoda sběru dat, po shromáždění dat a analýze (2) strukturovaný dotazník a nakonec (3) hloubkové dotazování ̶Smíšený model ̶Kvali i kvanti metody uvnitř jednotlivých fází procesu, např. : (1) určení VO, (2) shromáždění dat, (3) analýza – ve všech fázích možný mix obou přístupů ̶ ̶Metafora rybářských sítí Adobe Systems Smíšený výzkum - Metafora rybářských sítí ̶Jestliže má rybář k dispozici několik sítí a v každé z nich je několik velkých děr, pak je lepší, když rybář poškozené sítě navzájem překryje a použije tak jednu síť, kterou získá lepší úlovek než použitím jednotlivých sítí odděleně.“ (Hendl 2005, str. 62) ̶ Obsah obrázku exteriér, pobřeží, několik, čára Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zvolená metodologie a procedury závisí na ̶Povaze a typu VO či problému ̶Schopnostech a znalostech výzkumníka ̶Dovednostech a tréninku/vzdělání výzkumníka ̶Dostupných zdrojích pro výzkumný projekt ̶ Obecně by měl zvolený přístup záviset zejména na záměru výzkumníka a cíli výzkumu. EBM – PICO otázka pro kvalitativní studie Head with Gears Adobe Systems Výzkumná otázka – PICO model pro kvalitativní studie ̶P – pacient, některými zdroji nazývaná také populace (problém) popisována analogicky jako pro kvantitativní studii ̶I – interest – zájem, předmět zájmu (interest, phenomena of interest) – Předmět zájmu vztahující se k určité události, činnosti, zkušenosti nebo procesu. ̶Co – context – kontext – Kontext je prostředí (geografické, sociální apod.) nebo různé další charakteristiky. ̶Pozor: Kontext (Co) není srovnání (C)! Adobe Systems Výběr a formulace VO - Otázka musí být zkoumatelná Adobe Systems Výběr a formulace VO Adobe Systems Výběr a formulace VO – Relevantní a vhodné, potřebné téma Adobe Systems Výběr a formulace VO – další doporučení •Práce musí být proveditelná - realizovatelná v rámci přiděleného časového rozpětí a zdroj •Pozor na přehnané ambice ̶Výzkum by měl být pro výzkumníka zajímavý ČISTĚ PRAKTICKY: Čím jasnější otázka, tím jasnější výstupyJ. ̶ Barevné plastové zvíře Adobe Systems Příklad klinické (výzkumné) otázky u smysl/ význam/ proces ̶ ̶Zjišťuje, jak zkušenost (I) ovlivňuje výsledek (O), rozsah jevu, nebo i vliv kultury na poskytování zdravotní péče ̶Otázka s C (srovnání): Pro klinickou (výzkumnou) otázku zaměřenou na smysl/význam/proces se obvykle neuvádí. Není totiž známá srovnávací situace anebo není považována za morální a eticky přijatelnou pro výzkum v biomedicínských a sociálních vědách. Otázka bez C (srovnání) - příklady ·Jak ovlivňuje chronická bolest (I) kvalitu života seniorů (P)? ·Jak vnímají všeobecné sestry pracující v perioperační péči (P) spolupráci při dodržování surgical safety check listu v týmové komunikaci (I) v českých nemocnicích (Co)? ̶ Adobe Systems Copyright © 2021 Wolters Kluwer Health, Inc. and/or its subsidiaries. All rights reserved. 30 TABLE TABLE Evidence-Based Practice, Step by Step: Asking the Clinical Question: A Key Step in Evidence-Based Practice Stillwell, Susan B.; Fineout-Overholt, Ellen; Melnyk, Bernadette Mazurek; Williamson, Kathleen M. AJN The American Journal of Nursing110(3):58-61, March 2010. doi: 10.1097/01.NAJ.0000368959.11129.79 Základní typy kvalitativního výzkumu Adobe Systems Základní typy kvalitativního výzkumu Etická vs. emická perspektiva Etická: objektivita, vnější pozorovatel, generalizace, nemusí zohledňovat kulturní, společenské či jazykové rozdíly Emická: vychází z kategorií a představ aktérů jednání, příslušníků daného společenství, z jejich vlastního chápání a rozlišování, závisí na kulturním kontextu Adobe Systems Fenomenologie / Fenomenologický rozhovor ̶Vychází z filozofie (Husserl, Heidegger a další) ̶Hlavní cíl fenomenologického zkoumání: popis a analýza prožité zkušenosti se specifickým fenoménem určitého jedince nebo skupiny jedinců ̶KDY: význam a porozumění prožité zkušenosti jedince, fenomén lze nejlépe zachytit pokusem porozumět zkušenostem účastníka, fenomén není dostatečně prozkoumán ̶Popis a interpretace sdělených prožitků – výsledkem text, který „zní pravdivě“ pro toho, kdo měl danou zkušenost s daným fenoménem a poskytuje vhled pro toho, kdo ji neměl ̶VO nemusí být na začátku (pouze směr zaměření a širší definice sledovaného fenoménu), často vzniká až v průběhu sběru dat (podotázky se tvoří kolem ústřední otázky) Adobe Systems Fenomenologický rozhovor ̶Sběr dat: obvykle kvalitativní rozhovor (i opakovaně, většinou nestrukturovaný, otevřené otázky), teoretická saturace ̶Popisná fenomenologická analýza: •Uzávorkování: uvědomění apriorních konceptů a představ o fenoménu •Intuice: snaha pochopit významy přisuzované účastníkem dané zkušenosti •Analýza: třeba transformovat data do popisu zkušenosti, obsahová analýza (kódování, kategorizace a definování témat), snaha zachytit bohatost sdělovaných významů zkušenosti •Deskripce: hloubkový popis významů zkušenosti pro celou skupinu jedinců Adobe Systems Interpretativní fenomenologická analýza (analytické zpracování dat) ̶využívána ve výzkumech, kdy je důležité porozumět hloubce zkušenosti a jejímu významu pro konkrétního participanta nebo skupiny lidí ̶Příklady: •Jaký význam má pro všeobecné sestry/studenty/pacienty konkrétní zkušenost prožitá v nemocnici? •Zkoumání dovedností nebo zkoumání zkušeností sester/studentů s pacienty •Jak všeobecné sestry/studenti přemýšlejí o své kompetentnosti nebo co pro ně znamená být kompetentní. Adobe Systems Příklady zahraničních studií / témat z oblasti PA řešených pomocí fenomelogického přístupu (Thomson, Dykes and Soo Downe, 2011) Adobe Systems Zakotvená teorie (grounded theory) ̶Označení strategie výzkumu a způsobu analýzy dat ̶Cílem návrh teorie pro fenomény v situaci, na niž je zaměřená pozornost výzkumníka (proč a jak dochází k nějaké události/jak a proč se lidé chovají určitým způsobem) ̶Vznikající teorie zakotvená v datech získaných během studie •Zakotvená teorie (cílem vytvořit teorii k určitému soc. jevu) vs. fenomenologie (pohled jedince, prožitá zkušenost) ̶Pozornost obzvláště: jednání a interakce sledovaných jedinců a procesy v daném prostředí ̶Více verzí metody (Strauss a Corbinová, Glaser, Charmazová, situační analýza) ̶Podrobné a přesné vymezení jednotlivých kroků metody (možná modifikace nebo vypuštění kroků) Adobe Systems Zakotvená teorie (grounded theory) ̶Explicitní postupy pro tvorbu teorie ̶Studie pružná a zároveň systematická a koordinovaná ̶Explicitní procedury pro analýzu kvalitativních dat ̶Uplatnění především v aplikovaných oblastech výzkumu a málo teoreticky zpracovaných oblastech ̶Obvykle více vstupů do terénu, teoretická saturace ̶2 základní fáze hledání nových poznatků: (1) kontext objevování, (2) kontext zdůvodňování Adobe Systems Zakotvená teorie (grounded theory) – obecné shrnutí ̶ ̶Vytváří teorii, nejde o její pouhé testování ̶Dává výzkumnému procesu systematičnost ̶Pomáhá analytikovi v překonávání předsudků a předpokladů, jež si přináší do výzkumu, nebo v jeho průběhu vytvořil ̶Zdůvodnění pro předkládanou teorii: hustá síť poznatků, rozvinuje citlivost a integraci ̶Možná data: texty rozhovorů, záznamy pozorování, dokumenty ̶ Adobe Systems Zakotvená teorie – obecné shrnutí ̶Nejvíce se blíží kvantitativnímu způsobu uvažování ̶Induktivní přístup ̶Vhodná pro komplexní multidisciplinární výzkumy ̶Možnost přenosu teorie z jedné studie do jiných situací ̶Selektivní účelový výběr výzkumného souboru ̶Sběr dat + analýza současně ̶Analýza dat prostřednictvím kódování (otevřené, axiální nebo selektivní) Adobe Systems Zakotvená teorie - příklad ̶Macintoshová (2003, in Wheeler, 2010), učitelka ošetřovatelství, zkoumala socializaci sester v ošetřovatelském vzdělávacím programu. ̶Pomocí rozhovoru (otevřené otázky), se snažila zjistit, jak vnímali proces profesionalizace – jak se staly zdrav. sestrami a s tím případné spojené problémy. Obhájila volbu zakotvené teorie pro tuto studii nedostatkem předchozího výzkumu týkajícího se témat vlivů na socializaci a vnímání profesního rozvoje. ̶V souladu se ZT revidovala a přepracovávala dosavadní postřehy, když se objevila nová data. Vývoj studie nebyl lineární, ale flexibilní a schopen změny směřování, pokud bylo třeba (Zakotvená teorie je systematický přístup, avšak nikoli spořádaně lineární!) Adobe Systems Etnografický výzkum ̶Cíl: získat holistický obraz určité skupiny, instituce nebo společnosti ̶Dokumentace každodennosti (typicky zúčastněné pozorování + rozhovory) ̶Výhodou přímé zapojení výzkumníka do cílové populace ̶Pojmy k definování (viz Hendl, str.116): kultura, subkultura, etnocentrismus, emická perspektiva vs etická perspektiva, holismus) ̶Otázky v terénu: 1.Co se děje v dané situaci? 2.Co události znamenají pro účastníky situace? 3.Co musí vědět k tomu, aby mohli udělat to, co v dané situaci dělají? 4.Jak lze dění v dané situaci vztáhnout k dění v širším sociálním kontextu? 5.Jak se liší organizace dění v této situaci od dění na jiných místech a v jiných časových okamžicích? Adobe Systems Etnografický výzkum ̶Podobnost s případovou studií, 3 znaky etnografického výzkumu: 1.Delší pobyt v terénu 2.Pružná strategie 3.Zaznamenávání pozorovaného, slyšeného a prožitého – základ práce; vždy určitá transformace pozorovaného v autorský text – riziko zkreslení ̶ •Hustý (podrobný) popis: interpretativní (zachycuje významy přisuzované událostem zkoumanými osobami) + vývoj interpretace v čase ̶Pozor! Nástraha: řídký popis, hustá interpretace Adobe Systems Etnografický výzkum ̶Makroetnografie (celá kultura nebo její části, široce definovaná skupina, výstup: kniha, monografie) vs. mikroetnografie (malá kulturní jednotka: např. domovy důchodců, pohotovosti, oddělení šestinedělí…, výstup: vědecký článek (nejčastěji)) ̶„Emic“ perspektiva, tacitní znalosti Adobe Systems Etnografický výzkum ̶Předmětem zájmu: •kulturní chování (co členové kultury dělají); •kulturní artefakty (co lidé mají a používají); •kulturní řeč (co lidé říkají) ̶Zdroje dat: •pozorování, hloubkové rozhovory, nahrávky, schémata a fyzické důkazy (fotografie, deníkové záznamy a dopisy) •„Egocentric network analysis“ – síť vztahů jedince ovlivňující jeho chování a postoje •Ethnonursing Research (M. Leiningerová (Model vycházejícího slunce)) • ̶ Adobe Systems Etnografický výzkum – příklad (viz studijní materiál Metodika tvorby závěrečné práce) ̶Studie zaměřená na zkoumání vztahu mezi zdravotníky a rodinnými příslušníky zapojenými do péče o pacienty, kteří jsou hospitalizováni na jednotce intenzivní péče. ̶Komparativní etnografický přístup (56 rozhovorů s lékaři, všeobecnými sestrami a farmaceuty). ̶Analyzována také data získána pozorováním, již zmíněnými rozhovory dokumentujícími chování a postoje zdravotníků a členů rodiny. Dále autoři analyzovali písemné dokumenty (klinická doporučení, vnitřní předpisy), které mohou ovlivnit vztah mezi zdravotníky a rodinnými příslušníky. (Reeves S, McMillan SE, Kachan N, Paradis E, Leslie M, Kitto S. Interprofessional collaboration and family member involvement in intensive care units: emerging themes from a multi-sited ethnography. J Interprof Care. 2015;29(3):230-237. doi:10.3109/13561820.2014.955914) ̶ Adobe Systems Případová studie •Detailní studium případu nebo několika málo případů •Paralela s mikroskopem – hodnota studie závisí na tom, jak dobře je zaostřená •Předpoklad: důkladným prozkoumáváním jednoho případu porozumíme jiným podobným Adobe Systems Případová studie - typy ̶Osobní případová studie ̶Studie komunity ̶Studium sociálních skupin ̶Studium organizací a institucí ̶Zkoumání programů, událostí, rolí a vztahů Adobe Systems Případová studie – sběr a analýza dat ̶Sběr dat: •Veškeré dostupné metody: kvalitativní techniky (rozhovor, pozorování, analýza dokumentů), někdy i metody tradičně uplatňované v kvantitativních průzkumech. •Závisí na VO a charakteristikách studovaného případu. •Potřeba interpretovat dohromady ̶Analýza dat: •Není dán jednotný postup ̶ ̶ Adobe Systems Případová studie - příklad ̶Případová studie zaměřená na zvážení klinického stavu a proces rozhodování ve skupině záchranářů v přednemocniční péči u pacientů s mentálním onemocněním s ohledem na léčebná opatření. ̶V textu autoři uvádějí zejména metodologické požadavky na proces analýzy a interpretace dat a zdůrazňují možnost využití případové studie (case study) jako zdroj informací pro zkvalitnění péče, protože v intenzivní péči nelze vždy využít tzv. „tvrdé důkazy“ z randomizovaných studií a je třeba zodpovědět VO pomocí kvalitativního přístupu. (Shaban RZ, Considine J, Fry M, Curtis K. Case study and case-based research in emergency nursing and care: Theoretical foundations and practical application in paramedic pre-hospital clinical judgment and decision-making of patients with mental illness. Australas Emerg Nurs J. 2017;20(1):17-24. doi:10.1016/j.aenj.2017.01.002) ̶ Adobe Systems Příklad dalších možných přístupů ̶Tematická analýza (metoda analýzy kvalitativních dat – identifikace + analýza opakujících se vzorců, základní dovednost, předpoklad i pro schopnost analyzovat data v rámci jiných metod (GT, DA…)) ̶Narativní analýza (jak v metodě sběru, tak i analýzy dat, příběh je zde cílem i prostředkem) ̶Analýza diskurzu (role jazyka při konstrukci sociální reality) ̶Biografický výzkum (historie života jedince) ̶Zkoumání dokumentů ̶Historický výzkum ̶Akční výzkum ̶ ̶ Výběr vzorku VZORKOVÁNÍ Adobe Systems Výběr vzorku ̶Velká variabilita ̶Vzorek: jedinec, malá skupina, instituce, historická data ̶Množství různých zdrojů dat: deníky, staré noviny a dopisy, subjekty kvalitativního výzkumu často nazývání účastníci nebo informanti spíše než subjekt (užití spíše v experimentálních nebo laboratorních podmínkách) ̶ Adobe Systems Výběr vzorku ̶V kvalitativním výzkumu nehledáme reprezentativní populaci ̶Záměrný výběr (s ohledem na to, co chceme zkoumat) ̶Teoreticky zaměřený výběr •shromažďování dalších informací ukončeno po dosažení teoretické saturace ̶ Adobe Systems TEORETICKÝ VÝBĚR Teoretický vs. statistický výběr STATISTICKÝ VÝBĚR ̶Základní soubor není definován ̶Rozsah výběru není předem známý ̶Znaky základního výběru nejsou předem známé ̶Výběr se provádí několikrát podle dosahovaných výsledků ̶Výběr dokončen po dosažení teoretické saturace ̶Základní soubor musí být definován ̶Rozsah výběru je předem známý ̶Rozložení základních znaků v základním souboru možno odhadnout ̶Výběr se provede pouze jednou podle předem stanoveného plánu ̶Výběr se ukončí po dosažení zvoleného rozsahu výběru ̶ Adobe Systems Výběr vzorku ̶Metoda „sněhové koule“ ̶Fce „dveřníků“ ̶Biografický výzkum: ̶někdy kombinovaná strategie – náhodný výběr z cílové populace, poté identifikace zajímavých případů, podrobnější zkoumání, dále metoda teoreticky zaměřeného výběru ̶Replikační mnohopřípadové studie ̶každý případ je experimentem užitým k potvrzení či vyvrácení dosavadních poznatků Adobe Systems Typy vzorkování v kvalitativním výzkumu ̶Náhodný výběr ̶Účelové vzorkování •Extrémní nebo deviantní vzorkování (neobvyklé manifestace) •Intenzivní vzorkování (intenzivní manifestace, ale ne extrém) •Homogenní vzorkování (redukce variace, zjednodušení analýzy, tvorba diskusní skupiny) •Typické případy •Konfirmační nebo falzifikující případy •Kompletní sběr •Výběr na základě pohodlí (šetří čas, peníze, úsilí, malá hodnověrnost) •... a další ̶ Etika Adobe Systems Etika Adobe Systems Etika Velká skupina parašutistů ve vzduchu Etika Obecné principy: Úcta k lidem, Respektování důstojnosti člověka, Požadavek neškodit a prospěšnost (nonmalaficience a beneficience), Spravedlnost – ekvita Etické normy v ošetřovatelském povolání, etické kodexy (viz Kutnohorská) + Etika výzkumu, publikace práce: podobně jako u kvantitativního výzkumu Validita kvalitativního výzkumu A JEJÍ OVĚŘENÍ Checkmark Adobe Systems Validita kvalitativního výzkumu a její ověření ̶Nástrahy (Hendl, 2008) •Reaktivita ovlivnění přítomností výzkumníka •Zkreslení ze strany výzkumníka subjektivní teorie, předsudky a vlastnosti význam reflexivity •Zkreslení ze strany účastníků Adobe Systems Zajištění kvality výzkumu •Různorodé zdroje informací (triangulace) •Komunikativní validizace výsledků účastníci studie vidí konečnou zprávu •Kontrola výsledků kolegy •Delší čas pobytu v terénu •Důsledné vyhledávání příkladů a protipříkladů k našim závěrům •Externí auditor •Reflexivita Adobe Systems Triangulace ̶Vzájemná validizace různých metod •Triangulace datová (čas, místo, osoby, forma dat) •Triangulace výzkumníků •Metodologická triangulace • ̶I ve formě kombinace kvalitativního a kvantitativního přístupu ̶ ̶ Obsah obrázku světlo Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems VĚROHODNOST / DŮVĚRYHODNOST (Trustworthiness) Spolehlivost (reliabilita) – Dependability ̶I přestože studie nemůže být zcela replikovaná, v podobných podmínkách s podobnými účastníky může být zopakována Interní validita – Credibility ̶Zjištění a závěry výzkumníka jsou přinejmenším kompatibilní s vnímáním účastníků studie Zobecnitelnost (externí validita) – Přenositelnost (Transferability) ̶Zjištění z jednoho kontextu mohou být přeneseny na podobné situace nebo účastníky Objektivita – Potvrditelnost (Confirmability) ̶Čtenáři mohou stopovat data k jejich zdroji ̶ Adobe Systems Autenticita (Guba a Lincoln, 1989) ̶Nestrannost (fairness, informovaný souhlas – i opakovaně, vzít v potaz sociální kontext) ̶Ontologická autenticita (čtenářům i účastníkům je výzkum užitečný v porozumění jejich sociálního světa a zkušeností v něm) ̶Výchovná/edukativní autenticita (skrze porozumění, účastníci zlepšují své porozumění druhým lidem) ̶Katalytická autenticita (je třeba zlepšit rozhodování účastníků, stimulovat jejich aktivitu) ̶Taktická autenticita (výzkum posílí schopnost lidí jednat) Fáze výzkumného procesu Checklist Adobe Systems Fáze výzkumného procesu Návrh výzkumu VÝZKUMNÝ PROJEKT Adobe Systems Návrh výzkumu 1.Pracovní název 2.Abstrakt 3.Úvod •Nastínění problematiky a zdůvodnění studie (odůvodnění; význam pro profesi a klinickou praxi) •Kontext (kde, za jakých podmínek, popis kultury, prostředí) •Cíl výzkumu 4.Krátké shrnutí dostupných zdrojů/přehled literatury Diskuze práce jiných výzkumníků ospravedlňující potřebu provedení této konkrétní studie 5.Design a metodologie - - viz následující snímek Teoretický rámec a odůvodnění použité metodologie, Limity studie, Výběr vzorku, Sběr dat a jejich analýza, Etika výzkumu, Bibliografie a reference Načasování a náklady 5.Prezentace/Diseminace výstupů/výsledků výzkumu pro koho a kde budu výsledky publikovat, prezentovat Adobe Systems Design a metodologie výzkumu ̶Teoretický rámec a odůvodnění použité metodologie •zvolené metody odpovídají VO, ne vše známo předem – změny, doplnění v průběhu výzkumu ̶Limity studie •a jak s nimi naložím •Příklad: PA plánuje zkoumat zkušenost žen s porody do vody pomocí rozhovorů, pak si uvědomí, že když tuto studii provede pouze na svém pracovišti, výsledky takové studie budou relevantní jenom pro tyto konkrétní podmínky a nemohou být jakkoliv generalizovány. Aby dosáhla reprezentace typické zkušenosti, studuje toto téma na třech dalších pracovištích v odlišných částech země. Nachází pak významné podobnosti napříč různými prostředími. Když dokončí výzkum, může dobře ukázat, co je všem těmto prostředím společné a není tedy typické pouze pro jedno pracoviště. ̶Výběr vzorku ̶Sběr dat a jejich analýza ̶Etické aspekty ̶Bibliografie a reference Adobe Systems Konkrétní kroky nutné k realizaci kvalitativního výzkumu Úvod/příprava Přehled (rešerše literatury) Metodika Definování výzkumného souboru Přípravná fáze výzkumu Sběr dat Analýza dat Výsledky Diskuse Závěr Zdroj: Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory | Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) Adobe Systems Zdroje ̶Hendl J. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 2nd ed. Praha, Czechia: Portál; 2008. ̶Holloway, I. and Wheeler, S. Qualitative Research in Nursing and Health Care. 3rd ed., Wiley-Blackwell, Chichester; 2010. ̶Kutnohorská J. Výzkum v ošetřovatelství. 1st ed. Praha, Czechia: Grada; 2009. ̶Řiháček T, Čermák I, Hytych R, eds. Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy. 1st ed. Brno, Czechia: Masarykova univerzita; 2013. ̶ Internetové zdroje: ̶Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory | Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) ̶A Crash Course in UX Design Research | by Matt Lavoie | UX Collective ̶