Adobe Systems VÝZKUMNÝ NÁSTROJ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 1 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 2 Výběr výzkumného nástroje ̶Složitý proces ̶Výchozí bod - určit a definovat konstrukty a proměnné, které chceme měřit ̶Poté následuje průzkum dostupných typů nástrojů a jejich vlastností (validita, reliabilita, proveditelnost) ̶Průzkum dostupných nástrojů – využití v předchozích studiích ̶ Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 3 Nejčastěji používané výzkumné nástroje ̶V ošetřovatelském výzkumu se nejčastěji používají následující nástroje: •Dotazníky: Slouží k získání kvantitativních dat od respondentů. Dotazníky mohou být uzavřené (s pevně danými odpověďmi) nebo otevřené (s volnými odpověďmi) 1. •Rozhovory: Slouží k získání kvalitativních dat od respondentů. Rozhovory mohou být strukturované (s pevně danými otázkami) nebo nestrukturované (s volným průběhem) 2. •Pozorování: Slouží k získání kvantitativních nebo kvalitativních dat z pozorovaných situací. Pozorování mohou být strukturovaná (s pevně danými kategoriemi) nebo nestrukturovaná (s volným popisem) 3. ̶Při výzkumu se také často používají další nástroje, jako jsou analýzy dokumentů, fokusové skupiny, experimenty a další 123. ̶ Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 4 Metody sběru dat empirických dat Adobe Systems 5 Pozorování Satelitní anténa Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 6 Pozorování Adobe Systems Pozorování - typy ̶zúčastněné a nezúčastněné ̶skryté a zjevné ̶přímé a nepřímé Nezúčastněné pozorování - výzkumník pozoruje jevy, aniž se sám v pozorovaném ději angažuje, nezasahuje do dění. Zúčastněné pozorování -výzkumník se stává určitou dobu součástí zkoumaného prostředí, (často žije několik týdnů i měsíců vdané komunitě). -využívají především sociální antropologové, etnografové a sociologové, kteří zkoumají např. životní styl, tradice, zvyklosti lokální komunity apod. -PROBLÉMY – etické, nekritické ztotožnění Skryté pozorování - u skrytého pozorování není pozorovaný objekt uvědoměn o tom, že je pozorován. - výzkumník tak může zaznamenat takové projevy chování, které jsou blízké skutečnosti. - Hawthornův efekt –lidé mění své chování, pokud vědí, že jsou pozorováni. - každý má právo se rozhodnout, zda si přeje být účastněn výzkumu. Zjevné pozorování - účastníci na straně pozorovaného objektu vědí, že jsou pozorování. - nevýhodou může být nedostatečné přirozené chování pozorovaných objektů. Adobe Systems Přímé a nepřímé pozorování Přímé pozorování ̶je sledování jevu přímo smyslovými orgány ̶v ošetřovatelském výzkumu je nejčastější Nepřímé pozorování ̶Při nepřímém pozorování zpracováváme informace, které: ̶jsme dříve zaznamenali ̶mohou být časově nedostupné při přímém pozorování ̶ Adobe Systems 9 Záznamový arch Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 10 Záznamový arch ̶ formulář většinou podobný dotazníku, který při interview slouží tazateli ke kladení otázek a k záznamu odpovědí. ̶ Někdy se tak nazývá i pomůcka používaná při přímém pozorování, obsahující pozorované kategorie. ̶pro interview obsahuje buď přesné formulace otázek různých typů, nebo jen naznačení dotazů, vodítko, jak otázky tvořit. Kromě toho obsahuje instrukce určené spec. pro tazatele a místa (kolonky) k záznamu odpovědí (číselnému i slovnímu). ̶zajišťuje větší či menší míru standardizace rozhovoru. Na rozdíl od dotazníku není předkládán přímo dotazovanému. Zpravidla je doprovázen dalšími metodickými pokyny pro tazatele, které se týkají výběru respondentů, způsobu provedení interview, kontroly vyplnění a způsobu předávání formulářů apod. Adobe Systems 11 Protokol Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 12 Adobe Systems 13 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 14 ̶ Adobe Systems 15 Checklist Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 16 ̶https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC551549/figure/fig1/ ̶https://www.moh.gov.sa/Ministry/MediaCenter/Publications/Documents/Adults-Electrolyte-Replacement- Therapy-protocol.pdf ̶ Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 17 ̶ ICU Protocols ICU Protocols | PDF Adobe Systems 18 Rozhovor Diskuze o uživatelích Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 19 Rozhovor Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 20 Záznam rozhovoru a jeho výhody Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 21 Zásady vedení rozhovoru Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 22 Formy rozhovoru Adobe Systems Skupinový rozhovor (tazatel –skupina) ̶odehrává se buď s náhodně nebo cíleně vybranou skupinou. ̶technika rozhovoru s cíleně zvolenou skupinou dle určitých kritérií se nazývá „focus group“. ̶shromažďuje údaje prostřednictvím skupinové interakce, obvykle se účastní 6 – 12 osob a debatují o daném tématu 2 – 3 hodiny. ̶důležitou roli hraje moderátor, který usměrňuje debatu. ̶pokud je diskuze zaznamenávána na diktafon /jiné záznamové zařízení/, je nutné na tuto skutečnost respondenty upozornit a zajistit jejich souhlas. ̶ Adobe Systems Rozhovor dle míry standardizace Standardizovaný rozhovor (kategorizovaný, strukturovaný) - na základě předem připravených otázek, drží se předem připravené formulace a pořadí otázek. - tazatel musí zaujímat nestranný postoj, působit neutrálně a výroky respondenta nesmí v žádném případě hodnotit. Polostandardizovaný rozhovor -otázky jsou připraveny pouze rámcově, rozvíjejícím činitelem je tazatel i respondent. - -podle aktuální potřeby lze rozvíjet jednotlivé problémy do větší hloubky - Nestandardizovaný (nekategorizovaný, nestrukturovaný) - výzkumník má připraven pouze téma a základní záchytné body Adobe Systems 25 Dotazník Pero umístěné nad řádkem podpisu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Adobe Systems Definice dotazníku ̶dotazník je souborem otázek, jež jsou předem připraveny na formuláři. ̶je založen na nepřímém dotazování respondentů a jde spolu s rozhovorem o nejrozšířenější techniku sběru dat v ošetřovatelství. ̶ Pro techniku dotazníkového šetření je typické: ̶nepřítomnost výzkumníka při vyplňování formulářů, ̶přiměřená znalost prostředí a nezbytnost provedení předvýzkumu. ̶Zásadní význam – vhodná konstrukce otázek, jde metodologicky o nejcitlivější a nejnáročnější část výzkumu. ̶ Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 27 Dotazník ̶Papírový ̶ ̶Online ̶ ̶Telefonický rozhovor Online dotazníky | Quanda Dotazníky - WebVýzkum.cz Nezdvihli ste telefón a nikdy ste nezavolali späť | Hľadači pokladov Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 28 Co potřebuji ̶Odborné znalosti v oboru ̶Znalost specifik v dané problematice (firemní kultura, sociální prostředí…) ̶Prohledat všechny možné zdroje pro nalezení vhodného standardizovaného dotazníku / měřící škály / ̶Inspirujte se v jiných publikacích …netvořte vlastní dotazník “na zelené louce”. Použijte a upravte si již vytvořený dotazník, který se osvědčil… Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 29 Je potřeba se zaměřit především na: Dotazník – zásady Adobe Systems DOTAZNÍK, ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PRO TVORBU OTÁZEK/položek (1) ̶musí zahrnovat všechny problémy, které zkoumáme ̶musí zaujímat celou šíři problematiky ̶musí mít dokonale promyšlenou strukturu ̶konstrukce dotazníku by měla respondenta spíše přitahovat ̶formulace otázek má být jasná, jednoduchá a jednoznačná ̶ Příklad: https://www.survio.com/vzor-dotazniku/dotaznik-pruzkum-stravovaci-navyky https://www.survio.com/vzor-dotazniku/dotaznik-pro-kuraky Adobe Systems DOTAZNÍK, ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PRO TVORBU OTÁZEK/položek (2) ̶všichni respondenti by měli otázce porozumět stejným způsobem ̶nevolte široké znění otázky, to obvykle vede k volným odpovědím ̶vyhýbejte se výrazům jako je „několik, někdy, obyčejně“ respondenti je mohou interpretovat různě ̶vyhněte se dvojitým otázkám ̶kladete jen takové otázky, na které respondent dovede odpovědět ̶otázky musí být pro respondenty smysluplné ̶vyhýbejte se předpojatým otázkám Adobe Systems Praktické rady – tvorba dotazníku ̶Jednoznačnost – formulovat výstižné a jednoduché věty. ̶vyvarovat se dvojitých záporů a nejednoznačných slov ̶Srozumitelnost – používat jazyk cílové skupiny respondentů, vžít se do role dotazovaného (senioři, mládež….) ̶Stručnost – používat krátké, stručné věty ̶Validita – ptát se na to, co skutečně potřebujeme zjistit, jiným slovy, zdali odpověď na otázku pomůže dosažení stanoveného cíle průzkumu. ̶Vyvarovat se haló-efektu, tj. řadě příbuzných otázek za sebou, kde se odpověď z první otázky přenáší i do ostatních. ̶ ̶ Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 33 Tvorba dotazníků Adobe Systems Dotazník – anonymita Anonymní ̶Respektujeme důvěrný charakter individuálních informací ̶dáváme záruku pouze hromadného zpracování ̶dáváme přednost všude tam, kde hrozí ohrožení respondentů ̶zabraňuje pocitu „nepříjemného vyzvídání“ ̶odpovědi upřímnější a spolehlivější ̶ Neanonymní ̶nezbytné tam, kde se vedou kartotéky jednotlivých členů, ̶ Adobe Systems Skladba dotazníku Dotazník se obvykle skládá ze tří částí: ̶vstupní část je složena z hlavičky ̶stručný úvod, který by měl dotazovanou osobu slušně ̶oslovit a požádat o vyplnění dotazníku ̶představit náplň dotazníku ̶naznačit význam odpovědí a smysl celého dotazníku (lidé neradi dělají věci, u kterých nevidí žádný smysl) ̶zdůraznit přínos správného vyplnění pro samotného respondenta Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 36 Vstupní část dotazníku Průvodní dopis V průvodním dopise výzkumník vysvětluje, z jakých důvodů se obrací na respondenta, prosí jej o vyplnění dotazníku a o jeho vrácení. Adobe Systems Hlavní explorativní část – jádro dotazníku ̶obsahuje vlastní položky dotazníku ̶pořadí otázek nemusí být vždy tematické ̶na prvních místech bývají otázky lehčí a přitažlivější, abychom respondenta ve vyplňování neodradili ̶Uprostřed dotazníku uvádíme otázky těžší a méně zajímavé ̶ke konci dotazníku zařadíme otázky, které mají důvěrnější charakter ̶nakonec uvádíme i otázky faktografické, protože ty nebývají tak náročné jako jiné typy otázek ̶soustředí se na závisle proměnné, vyjadřující vybrané problémy a hypotézy ̶ Adobe Systems Poslední část dotazníku ̶poděkování respondentovi za spolupráci ̶ RISKUJ. - ppt stáhnout Děkuji - Chaukiss Poděkování od zákazníků :: Vanellus-okna Adobe Systems Typy otázek v dotazníku – dle otevřenosti Uzavřené otázky – nabízí připravené odpovědi, úlohou respondenta je označit vhodnou odpověď. Příklad: Považujete svou stravu za pestrou a odpovídající požadavkům zdravé výživy: □ano, určitě □spíše, ano □spíše, ne □určitě ne □nevím Otevřené otázky – respondent má volnost v odpovědi. - výhodou je, že neomezují respondenta a nevnucují mu volbu. - na otevřené otázky se však odpovídá obtížněji, než na uzavřené. - nevýhodou je, že otevřené otázky se hůře zpracovávají, široký sortiment odpovědí pak musí výzkumník dodatečně kategorizovat. Příklad: Co si myslíte o...? Co se podle vás stane příště? Co by se stalo, kdyby...? Polouzavřené otázky •nejprve vyžadují uzavřenou odpověď a po té ještě vysvětlení v podobě otevřené otázky nebo variantu „jiné odpovědi“ •Příklad: Souhlasíte s…? a) ano b) ne c) nevím Pokud ano, proč? V dotazníku nemusí vystupovat jen jeden typ otázek, naopak střídá-li se více typů, zlepšuje to pozornost a vyvádí respondenta ze stereotypu. Adobe Systems Uzavřené otázky – úskalí formulace ̶jednotlivé kategorie musí být tzv. vyčerpávající (obsahovat všechny možné alternativy) ̶pokud výčet není možný, je nutné uvést možnost „jiná odpověď“ ̶všechny odpovědi se musí vzájemně vylučovat, není možné odpověď zařadit do více kategorií ̶ Adobe Systems Filtrační otázky a projekční otázky Filtrační - eliminují respondenty, kteří z objektivních i subjektivních důvodů nemohou odpovědět na otázku následující Příklad: Máte děti? a) ano b) ne Následující otázka je určena pouze rodičům. ̶ Projekční otázky Předkládáme respondentovi k posouzení názory a postoje jiných lidí, „Jak smýšlejí sestry ve vaší nemocnici o svém platovém ohodnocení?“ Tzv. technika nedokončených vět, O jejich spolehlivosti se diskutuje…. V závěrečných pracích je nedoporučujeme… Adobe Systems Kontrolní otázky („lži skóre“) Ověření si spolehlivosti/pravdivosti některých otázek, „Uveďte onemocnění, které se vyskytlo ve vaší rodině za posledních 5 let: a) onemocnění srdce a cév b) onemocnění trávícího traktu c) maligní/nádorové onemocnění d) …..“ „Objevilo se ve vaší rodině v posledních pěti letech onemocnění srdce a cév? a) ano b) ne“ ̶ Adobe Systems Typy otázek – škály ̶forma otázky, kterou žádáme respondenta, aby řadil zkoumaný problém na určité kontinuum. Kontinuum může být vyjádřeno různým způsobem: ̶Verbálně ̶Číselně ̶Graficky ̶ Vyjádření škály Verbálně a)velmi líbil b)líbil c)nemohu se vyjádřit d)nelíbil e)velmi nelíbil Číselně 1 = velice se mi líbí, 2 = dost se mi líbí ….atp. Graficky – respondent zaznamenává odpověď přímo na osu nebo úsečku Příklad: Vizuální analogová škála Adobe Systems Validita dle typů otázek ̶Faktografické otázky mají vysokou validitu, na otázky typu věk, bydliště, zaměstnání, odpovídají respondenti přesně. ̶Nižší validitu mají otázky týkající se postojů, názorů, zájmů apod ̶ Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 45 Návratnost dotazníků Adobe Systems Výhody dotazníku ̶jedna nejlevnějších metod průzkumu ̶ ̶jednoduše se zpracovává a vyhodnocuje ̶ ̶jedna z nejméně „dotěrných“ metod průzkumu – respondent vyplňuje bez výzkumníkovy přítomnosti ̶ ̶jednoduchý na vyplnění ̶ Adobe Systems Nevýhody dotazníku ̶může být obtížné získat respondenty ̶ ̶v dotazníku je snadnější vyplnit nepravdivé informace ̶ ̶redukuje komunikaci – 90 % komunikace je nonverbální – dotazník ji nedokáže zachytit Adobe Systems Nejčastější chyby v konstrukci otázek ̶Obsahová nesrozumitelnost – přiblížit předmět zkoumání, nikdy nepodceňovat ani nepřeceňovat informovanost respondenta. ̶Jazyková nesrozumitelnost – pozor na odborné názvy a cizí slova. ̶Nejednoznačné otázky – např.: „Čistíte si pravidelně zuby?“ ̶Příliš strohé otázky ̶Příliš dlouhé otázky – mnohomluvné, např.: „Domníváte se, že zdravotní péče byla v 80. letech, lepší než v následujícím období nebo si myslíte, že v současné době je lepší?“ ̶Sugestivní otázky – předem „napovídají“ očekávanou odpověď, např.: „Líbí se vám, když…“ ̶Otázky typu „proč“ – jsou přípustné jen tehdy, když vysvětlují čin respondenta, např.: „Proč je ve vaší nemocnici dobrá pracovní morálka?“ ̶Halo efekt – pokud klademe za sebou řadu podobných otázek, které jsou v začátku spojeny s negativní odpovědí nebo neg. citovým zabarvením – přenos na ostatní otázky příbuzného tématu. ̶ ̶ Adobe Systems „Fatální“ chyby ve formulaci položek/otázek ̶Neohleduplné otázky: ̶ „Jak často se opíjíte?“ ̶„Trestáte děti?“ ̶ ̶Eufemismy – opisná vyjádření, která zjemňují, zeslabují negativní hodnocení spojený mi s některými otázkami. ̶„Pijete někdy alkoholické nápoje?“ ̶„Jaké využíváte výchovné metody?“ ̶Věcná náročnost –neklademe příliš náročné otázky ̶z hlediska paměti dotazovaného, i odborného. ̶Např.: „Proč jste se rozhodla pro povolání všeobecné/zdravotní sestry?“ Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 50 Na co dát pozor… ̶ Adobe Systems Dotazník versus anketa Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 51 Anketa je druh výzkumné techniky založené na dotazníku: ̶slouží především ke zjištění názoru velkého počtu osob ̶zpravidla se skládá pouze z několika otázek ̶ Anketa k vývoji ARL a GDPR – Cosmotron Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 52 Pilotáž dotazníku ̶5 – 10 respondentů Proč toto podstupovat? •Protože je nemožné si představit všechny možné situace, ve kterých se naši klienti nacházejí, vžít se do okolností rozličných klientů a tento test (odborně “pilotáž”) nám pomůže odhalit chyby či nepřesnosti, jichž jsme se nevědomky dopustili. •Často toto zjistíme až tehdy, když dotazník vyplňujeme s někým jiným – s někým, kdo nevěděl, kam jsme zrovna touhle otázkou mířili, co jsme vlastně měli na mysli. •Telefonické nebo jiné „živé“ testování má ještě další přednost: většinou zjistíme, že se ptáme zbytečně složitě, protože psaný projev svádí ke složitějšímu vyjadřování a naopak mluvený projev k jednodušším formulacím a vyjadřování. •Pokud nemáme k dispozici několik respondentů, mohou jakou nouzové řešení pomoci spolupracovníci, rodinní příslušníci či přátelé. Stock ilustrace Telefonický Rozhovor Mladá Žena Mluví S Mužem Pomocí Smartphonu Konverzace Mezi Dívkou A Chlapem Komunikace S Lidmi – stáhnout obrázek nyní - iStock Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 53 Distribuce dotazníků a sběr dat ̶Distribuce tištěné verze (pošta, volně přístupné místo…) ̶ ̶ ̶ ̶Distribuce on-line (sociální sítě, email, placené reklamy…) ̶ ̶ ̶ ̶Dotazování face-to-face ̶ Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 54 Používat povinné otázky v dotazníku? ̶Představme si, že bychom dotazníky sbírali nikoli online (CAWI), ale klasicky face to face na ulici – jak respondenta donutíme, aby odpověděl na otázku, na kterou odpovědět nechce? Nijak. Tedy když pominu různé „vyspělé tazatelské techniky“ ve stylu „Tak tam něco napišme, já to nemůžu odevzdat prázdné, co třeba za a)…“ Anebo si představme, jak by takový výzkum probíhal po telefonu (CATI). Za jak dlouho naštvaný respondent položí hovor? ̶ ̶Nejen laičtí výzkumníci totiž zapomínají na základní práva respondentů: ̶ ̶1) právo respondenta neodpovědět na otázku ̶2) právo respondenta neúčastnit se výzkumu Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 55 Jak tedy naložit s povinnými otázkami? •Používat povinné otázky co nejméně ̶V jednom online dotazníku nejvýše tolik, aby se na prstech jedné ruky daly spočítat. ̶ •Používat atribut „povinnosti“ jen pro zásadní otázky ̶Jako povinné otázky označit v online dotazníku pouze ty, bez kterých se skutečně neobejdeme. Takové otázky, aby když je respondent zapomene vyplnit a vyskočí mu červené upozorněn, aby si v ideálním případě řekl: „No jo, to je důležité, to jsem zapomněl vyplnit“ a nikoli „Co ještě otravují?“. ̶ •V povinné otázce vždy uvést možnost typu „Nevím/Nechci odpovědět“ ̶Pokud nastavíme otázku jako povinnou, musí mít možnost odpovědět i ten, kdo odpovědět nechce. Zní to jako paradox? U povinné otázky bychom totiž vždy měli jako jednu z možných odpovědí zařadit i možnost „Nevím/Nechci odpovědět“. Proč? Protože to je základní právo respondenta – právo neodpovědět se vztahuje dokonce i na naši povinnou otázku. Pokud tuto možnost do otázky nedáme, tak se nejen prohřešujeme proti sdíleným pravidlům, ale zvyšujeme riziko okamžitého ukončení online dotazníku. ̶ Adobe Systems 56 Experiment Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 57 Experiment Adobe Systems Experiment - typy Klasický - prováděn v laboratorních podmínkách, kdy využívá jedné experimentální a druhé kontrolní skupiny. ̶obě skupiny jsou pozorovány a měřeny Klinický - zachováváme stejné vnější podmínky, ale nelze zachovat podmínky vnitřní. ̶probíhá mezi srovnávacími skupinami ̶často pomocí klinického experimentu probíhá výzkum léčiv ̶pevnou součástí klinického výzkumu je etická komise Adobe Systems 59 Studium dokumentů – Obsahová analýza dokumentů Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 60 Obsahová analýza dokumentů Adobe Systems Kazuistika – případová studie Adobe Systems Kasuistika, případová studie – CASE STUDY ̶řadí se ke kvalitativním metodám výzkumu, jde o výzkum na vzorku jedné osoby nebo situace. ̶v ošetřovatelství jde o popis konkrétního případu určitého onemocnění u jednotlivých osob, je důležitým zdrojem poznání nemoci ve speciálních případech (běžné případy/raritní případy) ̶obsahuje zpravidla rodinnou a osobní anamnézu, diagnózu, prognózu, příslušné ošetřovatelské postupy, jejich průběh a výsledky, analýzu, interpretaci a závěr. ̶ Adobe Systems Účel kazuistiky ̶návrh řešení problémů ̶stanovování hypotéz, které je možné ověřovat dalším výzkumem ̶jako doplněk kvantitativního výzkumu ̶jako metodu výuky v přirozených podmínkách ̶ Uplatnění ve výzkumu v ošetřovatelství: -ověření metod a prostředků ve vztahu k metodologii získávání informací o zkoumaných subjektech -uplatnění u nové problematiky –získávání prvních informací o novém onemocnění a ošetřovatelských potřebách -tvorba originálních hypotéz. V rámci aplikovaného výzkumu můžeme získat odpovědi na užší praktický ošetřovatelský problém. Adobe Systems Postup a typ zpracování ̶Popis historie případu ̶ ̶Studium a rozbor případu – analýza ̶ ̶Komplexní kazuistika – historie + analýza = epikríza Postup zpracování kazuistiky: - vhodný výběr problematiky (případu) - stanovení cílů studie - formulování otázek, vymezení problémů - výběr adekvátního případ, (získat jedince pro spolupráci) Základ = teoretické vědomosti a zkušenosti Adobe Systems Děkuji za pozornost