-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-
Recepce (čtení) a produkce (psaní) písemné formy mluveného jazyka
I přesto, že čtení a psaní není přímo odkázáno na využívání sluchu, dalo by se předpokládat, že pro osoby se sluchovým postižením jsou zcela vhodné. Zpravidla však není možné používat písemnou podobu jazyka pro plnohodnotnou komunikaci (omezení je dáno nedostatečnou funkční gramotností osob a neochotou psanou formou jazyka komunikovat).
Obecně rozšířenou představou v majoritní (slyšící) populaci je, že není-li možné se dorozumět s těžce sluchově postiženým člověkem pomocí mluvené řeči, bude to možné pomocí psaní vzkazů na papír (nebo např. monitor počítače). Představa je způsobena mylnou domněnkou, že znalost českého jazyka je u každého automatická.
Základní podmínkou schopnosti užívat ke komunikaci
psanou podobu jazyka je znalost tohoto jazyka. Osoby s těžkým sluchovým
postižením jsou tak při čtení a psaní v podobné situaci jako slyšící člověk při
kontaktu s textem psaným v cizím jazyce, který ne zcela dokonale ovládá.
Výzkumy zjišťující příčiny nedostatečné čtenářské gramotnosti a neochoty sluchově postižených používat ke komunikaci psanou podobu mluveného jazyka ukazují, že sluchově postižení mají nedostatečně zvládnuté všechny subsystémy jazyka (morfologický, syntaktický, lexikální apod.). Značné problémy při produkci psaného textu činí sluchově postiženým, jejichž primárním komunikačním systémem je znakový jazyk, interference obou jazykových systémů a jejich odlišné vlastnosti. Výsledkem je nechuť číst a psát, protože se potýkají s problémy i s neúspěchem.
Moderní elektronické komunikační technologie založeny na recepci a produkci psaného textu (např. internet, elektronická pošta, mobilní komunikace) motivují sluchově postižené k používání psané komunikace (umožňují komunikaci na dálku)
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-