Komunikace ve zdravotnictví

Komunikace s osobami s autismem

Komunikace s osobami s autismem (Oulehlová, I.)

Cíl a výstupy z učení

  • popsat projevy autismu
  • vysvětlit specifika komunikace zdravotníka k osobám s poruchou autistického spektra
  • uplatňovat zásady komunikace v klinické praxi

Úvod

Pod pojem Poruchy autistického spektra (PAS) spadá řada dílčích diagnóz, které intenzitou obtíží vytváří spektrum od mírných rysů s normálním, nebo dokonce vysokým intelektem, až po závažné projevy, které jsou někdy kombinovány i s mentálním postižením či dalšími přidruženými obtížemi. 

V praxi se můžeme v zdravotnické dokumentaci setkat s diagnózami jako například Aspergerův syndrom, autistické rysy, vysoce-/středně-/nízkofunkční autismus, dětský autismus apod. V našem textu bude pro zjednodušení užíváno nejčastěji termínu “autismus”, protože základní obtíže bývají podobné a liší se spíše jejich intenzita a způsob zvládání. Doposud se nepodařilo jasně stanovit příčiny autismu a také stále není léčitelný. Pomocí psychoterapie, farmakoterapie nebo jejich kombinace však lze zmírňovat jeho negativní projevy.

 

Nejčastější obtíže

Autismus představuje pervazivní (všemi oblastmi prostupující) neurovývojovou poruchu, která se projevuje především omezeními v následující triádě (Gillberg, 2003):

  • omezení sociálních interakcí
  • omezení reciproční komunikace verbální a neverbální
  • omezení imaginace (fantazie) s chudým a stereotypním repertoárem chování a zájmů.

 Kromě zmíněné triády se objevují další obtíže, mezi které patří:

  • zhoršená adaptace na změny a na narušení pravidelného režimu (úzkosti, nervozita)
  • potíže s koncentrací pozornosti, neorganizovanost
  • zhoršená orientace
  • neobratnost jemné i hrubé motoriky
  • poruchy spánku (převrácený režim)
  • pocity odlišnosti, nepochopení, osamělosti
  • přecitlivělost na zvukové nebo světelné podněty, na dotek
  • zvýšená unavitelnost a nerozhodnost
  • poruchy výslovnosti, zvláštnosti dikce a zvláštní intonace řeči

Doporučení pro komunikaci
  • užívejte krátké a srozumitelné věty
  • požadavky specifikujte jasně (postavte se x můžete se postavit?)
  • buďte konkrétní - pozor na metafory, ironii, dvojsmysly
  • ptejte se podrobně na vše, co je potřeba vědět - pacienti sami informace často nesdělí
  • pozor na doslovné vnímání řečeného (např. “Zabere to jen minutku” může pacienta rozrušit, pokud bude zákrok trvat déle, než minutu)
  • neverbální vyjádření doplňujte i verbálně - někdy bývá problém s pochopením neverbálních signálů a mimiky
  • ověřte porozumění - někteří pacienti mohou mít problém s porozuměním, i když jejich řeč je bez obtíží
  • nedostatek očního kontaktu nemusí znamenat, že pacient nevnímá, co říkáte
  • důležité informace poskytněte písemně, z konzultace poskytněte zápis klíčových bodů, termínů a úkolů
  • i nekomunikující pacient může rozumět tomu, co je řečeno - zachovávejte profesionální přístup

Doporučení pro praxi (National autistic society)
  • pokud to lze, umožněte návštěvu ve zdravotnickém zařízení předem, seznámení se s prostředím, personálem, pomůckami
  • umožněte doprovod blízké osoby/asistenta, zejména pokud pacient nekomunikuje standardním způsobem
  • zamezte čekání (pozvěte pacienta na první ranní, nebo poslední odpolední termín), případně umožněte čekání mimo čekárnu (v autě, před budovou) až do doby, než je pacient na řadě
  • omezte počet personálu, který se o pacienta stará - předvídatelnost zvyšuje pocit bezpečí
  • stanovte klíčovou ošetřující osobu, se kterou může pacient komunikovat a která bude znát jeho specifické potřeby a vysvětlí je ostatním pracovníkům
  • omezte počet spolupacientů na pokoji, umožněte samostatný pokoj
  • vytvořte rutinu a předvídatelnost tj. denní rozvrh s jednotlivými činnostmi,
  • o změnách informujte zavčas a srozumitelně, umožněte zklidňující aktivity a rituály
  • při neočekávaných změnách rutiny ubezpečte, že ostatní věci zůstávají nezměněny, umožněte vyjádření frustrace přiměřeným způsobem (údery do polštáře, trhání novin apod.), umožněte zklidňující aktivity a rituály
  • dovolte využívat osobní předměty, na které je pacient zvyklý (plyšová hračka, oblečení, nádobí apod.)
Při vyšetření

  • vyhraďte větší časový prostor pro vyšetření
  • vždy před začátkem i během vyšetření vysvětlete, co se bude dít a proč
  • pokud vyšetření podstupuje jiný člen rodiny (zubní prohlídka, odběr krve…) umožněte sledovat průběh vyšetření (zmírní se stres)
  • vyšetření či zákrok popište s pomocí obrázků, modelů, panenky nebo dalších názorných pomůcek, ukažte na nich i to, které části těla se lékaři budou dotýkat
  • před dotykem vždy pacienta upozorněte
  • pokud je nutné pacienta před vyšetřením připoutat, vždy vysvětlete proč, kde a na jak dlouho

Bezpečí pacienta i lékaře

Zdravotnické prostředí je pacientům cizí, ztrácí v něm vodítka a pravidla, která jim pomáhala v běžném životě lépe fungovat. Strach, nejistota a vysoká míra úzkosti mohou vést k pocitu ohrožení a pacient může přirozeně přejít k obranným reakcím. Vždy by mělo být primární snahou těmto situacím předcházet. Pokud již nastanou, mělo by být cílem zklidnění pacienta, navrácení pocitu bezpečí a hledání řešení - ideálně komunikací napříč zdravotnickým mezioborovým týmem. Pokud ale dochází k fyzické agresi nebo ohrožení zdraví, je osobní bezpečnost vždy na prvním místě.

V takovém případě nezůstávejte s pacientem sami a přivolejte pomoc kolegů nebo policie, ohrožuje-li pacient sám sebe, spolupacienty nebo lékaře. Pokud již předem víte, že může u pacienta dojít k agresivní reakci, připravte se na setkání předem, přizvěte kolegu a nechte si volnou únikovou cestu z místnosti pro případ, že by agrese narostla do podoby ohrožení. 

Literatura

1. Autismus a Aspergerův syndrom. Autismus – meltdown a shutdown. [cit. 2020-06-08]. Dostupné z: www.mujautismus.cz/2016/01/autismus-meltdown-shutdown-html

2. ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Přeložila Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2012. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0193-9.

3. GILLBERG, Christopher. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.

4. National autistic society. Visiting the doctor. [cit. 2020-06-08]. Dostupné z: www.autism.org.uk/doctor