- popsat projevy autismu
- vysvětlit specifika komunikace zdravotníka k osobám s poruchou autistického spektra
- uplatňovat zásady komunikace v klinické praxi
Komunikace s osobami s autismem
Komunikace
s osobami s autismem (Oulehlová, I.)
Pod pojem Poruchy autistického spektra (PAS) spadá řada dílčích diagnóz, které intenzitou obtíží vytváří spektrum od mírných rysů s normálním, nebo dokonce vysokým intelektem, až po závažné projevy, které jsou někdy kombinovány i s mentálním postižením či dalšími přidruženými obtížemi.
V praxi se můžeme v
zdravotnické dokumentaci setkat s diagnózami jako například Aspergerův syndrom, autistické rysy,
vysoce-/středně-/nízkofunkční autismus, dětský autismus apod. V našem textu
bude pro zjednodušení užíváno nejčastěji termínu “autismus”, protože základní
obtíže bývají podobné a liší se spíše jejich intenzita a způsob zvládání.
Doposud se nepodařilo jasně stanovit příčiny autismu a také stále není
léčitelný. Pomocí psychoterapie, farmakoterapie nebo jejich kombinace však lze
zmírňovat jeho negativní projevy.
Autismus představuje pervazivní (všemi oblastmi prostupující) neurovývojovou poruchu, která se projevuje především omezeními v následující triádě (Gillberg, 2003):
- omezení sociálních interakcí
- omezení reciproční komunikace verbální a neverbální
- omezení imaginace (fantazie) s chudým a stereotypním repertoárem chování a zájmů.
- zhoršená adaptace na změny a na narušení pravidelného režimu (úzkosti, nervozita)
- potíže s koncentrací pozornosti, neorganizovanost
- zhoršená orientace
- neobratnost jemné i hrubé motoriky
- poruchy spánku (převrácený režim)
- pocity odlišnosti, nepochopení, osamělosti
- přecitlivělost na zvukové nebo světelné podněty, na dotek
- zvýšená unavitelnost a nerozhodnost
- poruchy výslovnosti, zvláštnosti dikce a zvláštní intonace řeči
- užívejte krátké a srozumitelné věty
- požadavky specifikujte jasně (postavte se x můžete se postavit?)
- buďte konkrétní - pozor na metafory, ironii, dvojsmysly
- ptejte se podrobně na vše, co je potřeba vědět - pacienti sami informace často nesdělí
- pozor na doslovné vnímání řečeného (např. “Zabere to jen minutku” může pacienta rozrušit, pokud bude zákrok trvat déle, než minutu)
- neverbální vyjádření doplňujte i verbálně - někdy bývá problém s pochopením neverbálních signálů a mimiky
- ověřte porozumění - někteří pacienti mohou mít problém s porozuměním, i když jejich řeč je bez obtíží
- nedostatek očního kontaktu nemusí znamenat, že pacient nevnímá, co říkáte
- důležité informace poskytněte písemně, z konzultace poskytněte zápis klíčových bodů, termínů a úkolů
- i nekomunikující pacient může rozumět tomu, co je řečeno - zachovávejte profesionální přístup
- pokud to lze, umožněte návštěvu ve zdravotnickém zařízení předem, seznámení se s prostředím, personálem, pomůckami
- umožněte doprovod blízké osoby/asistenta, zejména pokud pacient nekomunikuje standardním způsobem
- zamezte čekání (pozvěte pacienta na první ranní, nebo poslední odpolední termín), případně umožněte čekání mimo čekárnu (v autě, před budovou) až do doby, než je pacient na řadě
- omezte počet personálu, který se o pacienta stará - předvídatelnost zvyšuje pocit bezpečí
- stanovte klíčovou ošetřující osobu, se kterou může pacient komunikovat a která bude znát jeho specifické potřeby a vysvětlí je ostatním pracovníkům
- omezte počet spolupacientů na pokoji, umožněte samostatný pokoj
- vytvořte rutinu a předvídatelnost tj. denní rozvrh s jednotlivými činnostmi,
- o změnách informujte zavčas a srozumitelně, umožněte zklidňující aktivity a rituály
- při neočekávaných změnách rutiny ubezpečte, že ostatní věci zůstávají nezměněny, umožněte vyjádření frustrace přiměřeným způsobem (údery do polštáře, trhání novin apod.), umožněte zklidňující aktivity a rituály
- dovolte využívat osobní předměty, na které je pacient zvyklý (plyšová hračka, oblečení, nádobí apod.)
- vyhraďte větší časový prostor pro vyšetření
- vždy před začátkem i během vyšetření vysvětlete, co se bude dít a proč
- pokud vyšetření podstupuje jiný člen rodiny (zubní prohlídka, odběr krve…) umožněte sledovat průběh vyšetření (zmírní se stres)
- vyšetření či zákrok popište s pomocí obrázků, modelů, panenky nebo dalších názorných pomůcek, ukažte na nich i to, které části těla se lékaři budou dotýkat
- před dotykem vždy pacienta upozorněte
- pokud je nutné pacienta před vyšetřením připoutat, vždy vysvětlete proč, kde a na jak dlouho
Bezpečí pacienta i lékaře
Zdravotnické prostředí je pacientům cizí, ztrácí v něm vodítka a pravidla, která jim pomáhala v běžném životě lépe fungovat. Strach, nejistota a vysoká míra úzkosti mohou vést k pocitu ohrožení a pacient může přirozeně přejít k obranným reakcím. Vždy by mělo být primární snahou těmto situacím předcházet. Pokud již nastanou, mělo by být cílem zklidnění pacienta, navrácení pocitu bezpečí a hledání řešení - ideálně komunikací napříč zdravotnickým mezioborovým týmem. Pokud ale dochází k fyzické agresi nebo ohrožení zdraví, je osobní bezpečnost vždy na prvním místě.
V takovém případě nezůstávejte s pacientem sami a
přivolejte pomoc kolegů nebo policie, ohrožuje-li pacient sám sebe,
spolupacienty nebo lékaře. Pokud již předem víte, že může u pacienta dojít k agresivní reakci, připravte se na setkání předem, přizvěte
kolegu a nechte si volnou únikovou cestu z místnosti pro případ, že by agrese
narostla do podoby ohrožení.
1. Autismus a Aspergerův
syndrom. Autismus – meltdown a shutdown.
[cit. 2020-06-08]. Dostupné z: www.mujautismus.cz/2016/01/autismus-meltdown-shutdown-html