- je, když se pacient chová agresivně a svého agresivního chování nezanechá ani po snahách zdravotníka o uklidnění a případně výzvách, aby svého chování zanechal.
Komunikace ve zdravotnictví
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-
Agresivní pacient
Agrese, agresivní chování, násilí
Ve zdravotnickém prostředí se můžeme setkat s agresivním chováním i u osob, které nemají k těmto projevům běžně sklony a mohou takto reagovat na narůstající frustraci. Důvody agresivního chování pacientů ve zdravotnictví:
- strach – ze zákroku, ze smrti, bolesti, existenční obavy
- úzkost – ze ztráty pozice, z ohrožení, nejistoty, z neznámého
- dlouhodobá bolest
- dlouhé čekání na ošetření
- nepříznivá prognóza,
- omezené možnosti léčby nebo její finanční náročnost,
- frustrace, vztek na osud,
- pocit křivdy a nespravedlnosti (ve vztahu k událostem, které pacient považuje za významné)
- nadměrné a nereálné očekávání pomoci,
- větší zátěž, zejména pokud je vnímána jako zbytečná (dlouhé čekání, opakované zbytečné dotazy, „přehazování“ pacienta mezi zdravotníky),
- celková zátěž, únava, vyčerpání,
- prožitek ponížení, zesměšnění, uražení,
- pocit bezmoci,
- pocit viny a obrana před ním – hledání viníka jinde – častá reakce příbuzných.
Někdy může být agrese prostředkem pro získání větší pozornosti ze strany personálu a voláním o pomoc. V některých případech může pacient obrátit agresivní chování i proti sobě v podobě sebepoškozování, odmítání ošetření, vytrhávání si infuzí a dalších zdravotnických pomůcek, odmítání jídla apod. Ve vyhrocené podobě se může jednat i o sebevražedné chování. (Linhartová, 2007)
Doporučení pro praxi
- pokusit se zachovat profesionalitu a klid,
- snažit se zjistit příčinu agresivního chování. Stručné otázky po příčině nutí k racionálnímu přemýšlení a mohou pomoci zmírnit postupně emoční reakci. V případě, že je frustrace pacienta způsobena objektivními příčinami na straně zdravotnického zařízení, měla by být součástí řešení i omluva a pokus o zajištění nápravy.
- Klidná reakce a případně jasné vymezení hranic může působit překvapivě, jelikož cílem často bývá vyprovokovat agresivní reakci i na straně personálu. Když toto nenastává, volí agresivní osoba často následně už sociálně přijatelnější způsoby komunikace. Podrobnější návod na komunikaci s agresivním člověkem je součástí studijního materiálu zaměřeného na krizovou intervenci.
Literatura
LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky,
lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
-
Komunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace ve zdravotnictví
-
Nyní studovatKomunikace se zrakově postiženým pacientem
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s pohybovým postižením
-
Nyní studovatKomunikace se sluchově postiženým pacientem
-
•Specifika hlavních skupin - klasifikace osob se sluchovým postižením
-
•Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
-
•10 obvyklých omylů o ohluchlých osobách
-
•Kompenzační pomůcky
-
•Video - nejčastější pojmy v českém znakovém jazyku (Beharková N., Neničková T., Tylová M., Máliková D., Dostálová V.)
-
•Otázky k ověření
-
-
Nyní studovatKomunikace s dospělým pacientem/klientem s narušenou komunikační schopností
-
Nyní studovatKomunikace s pacienty s psychickým onemocněním
-
Nyní studovatKomunikace s osobami s autismem
-
Nyní studovatKrizová intervence v akutně vzniklých situacích
-
Nyní studovatSoftskills a zásady komunikace v přednemocniční péči
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – dětský pacient
-
Nyní studovatSpecifika komunikace z hlediska věku pacienta – vybrané skupiny – senior
-
Nyní studovatUmírání a smrt
-