Požadavky na ústní zkoušku
Ústní zkoušce předchází písemný test. Pokud studující splní požadavky testu, následuje ústní zkouška + odborná
rozprava nad portfoliovým úkolem.
OKRUHY KE ZKOUŠCE ZE ŠKOLNÍ PEDAGOGIKY + APLIKAČNÍ
ÚKOLY
1. Škola, výchova,
vzdělávání, vzdělání.
(a) objasněte funkce školy
v současné společnosti.
(b) posuďte proměnu školy v
souvislosti s proměnou kurikula a společnosti.
2.
Didaktická transformace obsahu (ontodidaktická,
psychodidaktická, kognitivní). Práce učitele s kurikulem. Vzdělávací standardy,
RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. Učebnice, učební materiály.
(a) Přiřaďte vybrané cíle a obsahy školního vzdělávání k základním
pojetím/teoriím kurikula (esencialismus vs. progresivismus aj.);
(b) identifikujte klíčové oblasti v RVP relevantní pro výuku vybraného
oboru;
(c) na základě prostudovaného ŠVP zvolené školy charakterizujte deklarované
principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP;
(d) uveďte, jak je v ŠVP vymezeno učivo a výstupy pro jeden z jeho aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al.
3.
Příprava učitele na výuku. Cíle vzdělávání,
motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební
úlohy.
(a) uveďte příklady formulace cílů kognitivních, afektivních a
psychomotorických,
(b) klasifikuje cíle výuky a učební úlohy dle úrovní vybrané taxonomie,
(c) kriticky posuďte náročnost cílů výuky podle reálných schopností žáků,
(d) připraví pracovní podmínky a prostředí pro žáky s různými vzdělávacími potřebami.
4.
Kvalita výuky a její charakteristiky/komponenty. Organizace výuky
(využití času, přiměřené tempo, strukturovanost), zprostředkování cílů a obsahů
(jasnost, strukturovanost, soudržnost), učební úlohy (kognitivní aktivizace),
podpůrné učební klima (konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových
postupů).
(a) vysvětlete, jaké činnosti spadají do organizace a řízení výuky;
(b) zdůvodněte, jak organizace výuky souvisí s její kvalitou;
(c) na příkladech ilustrujte důvody nekázně ve výuce a navrhněte možná
řešení;
(d) navrhněte učební úlohy s různou úrovní kognitivní náročnosti, přičemž aplikujte principy kvalitní výuky.
5. Vyučování jako didaktická
transformace/cyklus pedagogického uvažování a
jednání. Aktéři a procesy výuky. Učitel a žák ve výukové interakci,
kvalita a efektivita výuky, organizace výukového procesu, reflexe výukového
procesu.
(a) aplikujte své vědomosti a dovednosti při analýze výukového procesu a
zhodnocení jeho kvality a efektivity na základě své zkušenosti z praxe;
(b) proveďte reflexi vlastní vyučovací hodiny a na jejím základě navrhněte alteraci.
6. Realizace výuky. Vyučovací
styly, výukové metody ve vyučování a učení, organizační
formy výuky, didaktické prostředky
a média.
(a) navrhněte vhodné výukové metody, organizační formy a materiální
didaktické prostředky (učebnice a další média pro výuku vybraného učiva;
(b) na příkladu konkrétního učiva kriticky posuďte a ověřte vhodnost zvolené metody.
7.
Hodnocení žáků. Formativní a
sumativní hodnocení, normativní a kriteriální hodnocení, autonomní a heteronomní
hodnocení a validita hodnocení, kompetence, strategie osvojování klíčových
kompetencí
(a) navrhněte vhodné
diagnostické metody a nástroje s ohledem na jejich silné a slabé stránky;
(b) aplikujte své
vědomosti a dovednosti při tvorbě návrhu způsobu hodnocení konkrétní vyučovací
hodiny/výukové aktivity;
(c) stanovte cíl výuky a adekvátní způsob hodnocení úrovně jeho dosažení.
KRITÉRIA
HODNOCENÍ U ZKOUŠKY
·
Věcná správnost, terminologická
ujasněnost, přesnost, uvažování v souvislostech. Student/ka uvede odborné zdroje, které studoval/a.
·
Aplikace teorie na školní praxi, tzn. ve vztahu
ke zvolenému okruhu studující bude schopen:
~ popsat
a vysvětlit kurikulární procesy;
~ charakterizovat
vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní
práci učitele;
~ naplánovat
a s využitím sebereflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance
učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace);
~ s
využitím portfolia uvést příklady správně a nesprávně formulovaných výukových
cílů;
~ vysvětlit
možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva;
~ formulovat
učební úlohy různé kognitivní náročnosti;
~ s
využitím teorie zdůvodnit v průběhu vlastní učitelské praxe uplatňované výukové
metody, zpětně je kriticky posoudit a
navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva;
~ ukázat
různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.