Školní pedagogika

Požadavky na ústní zkoušku

Ústní zkoušce předchází písemný test. Pokud studující splní požadavky testu, následuje ústní zkouška  + odborná rozprava nad portfoliovým úkolem.

OKRUHY KE ZKOUŠCE ZE ŠKOLNÍ PEDAGOGIKY + APLIKAČNÍ ÚKOLY

 

1.      Škola, výchova, vzdělávání, vzdělání.

(a) objasněte funkce školy v současné společnosti.

(b) posuďte proměnu školy v souvislosti s proměnou kurikula a společnosti. 

2.       Didaktická transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická, kognitivní). Práce učitele s kurikulem. Vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. Učebnice, učební materiály.

(a) Přiřaďte vybrané cíle a obsahy školního vzdělávání k základním pojetím/teoriím kurikula (esencialismus vs. progresivismus aj.);

(b) identifikujte klíčové oblasti v RVP relevantní pro výuku vybraného oboru;

(c) na základě prostudovaného ŠVP zvolené školy charakterizujte deklarované principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP;

(d) uveďte, jak je v ŠVP vymezeno učivo a výstupy pro jeden z jeho aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al.

3.       Příprava učitele na výuku. Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy.

(a) uveďte příklady formulace cílů kognitivních, afektivních a psychomotorických,

(b) klasifikuje cíle výuky a učební úlohy dle úrovní vybrané taxonomie,

(c) kriticky posuďte náročnost cílů výuky podle reálných schopností žáků,

(d) připraví pracovní podmínky a prostředí pro žáky s různými vzdělávacími potřebami. 

4.       Kvalita výuky a její charakteristiky/komponenty. Organizace výuky (využití času, přiměřené tempo, strukturovanost), zprostředkování cílů a obsahů (jasnost, strukturovanost, soudržnost), učební úlohy (kognitivní aktivizace), podpůrné učební klima (konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů).

(a) vysvětlete, jaké činnosti spadají do organizace a řízení výuky;

(b) zdůvodněte, jak organizace výuky souvisí s její kvalitou;

(c) na příkladech ilustrujte důvody nekázně ve výuce a navrhněte možná řešení;

(d) navrhněte učební úlohy s různou úrovní kognitivní náročnosti, přičemž aplikujte principy kvalitní výuky.

       5. Vyučování jako didaktická transformace/cyklus pedagogického uvažování a  jednání. Aktéři a procesy výuky. Učitel a žák ve výukové interakci, kvalita a efektivita výuky, organizace výukového procesu, reflexe výukového procesu.

(a) aplikujte své vědomosti a dovednosti při analýze výukového procesu a zhodnocení jeho kvality a efektivity na základě své zkušenosti z praxe;

(b) proveďte reflexi vlastní vyučovací hodiny a na jejím základě navrhněte alteraci.

       6. Realizace výuky. Vyučovací styly, výukové metody ve vyučování a učení, organizační

           formy výuky, didaktické prostředky a média.

(a) navrhněte vhodné výukové metody, organizační formy a materiální didaktické prostředky (učebnice a další média pro výuku vybraného učiva;

(b) na příkladu konkrétního učiva kriticky posuďte a ověřte vhodnost zvolené metody.

        7.  Hodnocení žáků. Formativní a sumativní hodnocení, normativní a kriteriální          hodnocení, autonomní a heteronomní hodnocení a validita hodnocení, kompetence, strategie osvojování klíčových kompetencí

(a) navrhněte vhodné diagnostické metody a nástroje s ohledem na jejich silné a slabé stránky;

(b) aplikujte své vědomosti a dovednosti při tvorbě návrhu způsobu hodnocení konkrétní vyučovací hodiny/výukové aktivity;

(c) stanovte cíl výuky a adekvátní způsob hodnocení úrovně jeho dosažení.

KRITÉRIA HODNOCENÍ U ZKOUŠKY

·       Věcná správnost, terminologická ujasněnost, přesnost, uvažování v souvislostech. Student/ka uvede odborné zdroje, které studoval/a.

·       Aplikace teorie na školní praxi, tzn. ve vztahu ke zvolenému okruhu studující bude schopen:

~      popsat a vysvětlit kurikulární procesy;

~      charakterizovat vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci učitele;

~      naplánovat a s využitím sebereflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace);

~      s využitím portfolia uvést příklady správně a nesprávně formulovaných výukových cílů;

~      vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva;

~      formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti;

~      s využitím teorie zdůvodnit v průběhu vlastní učitelské praxe uplatňované výukové metody, zpětně je  kriticky posoudit a navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva;

~      ukázat různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.