- Definice školního hodnocení
- Vztah hodnocení a vzdělávací koncepce
- Typy školního hodnocení
- Legislativa spojená s hodnocením
- Formy (prostředky) hodnocení
- Funkce školního hodnocení
Týden 4: Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení.
- hodnocení,
- školní hodnocení,
- formativní hodnocení,
- sumativní hodnocení,
- normativní hodnocení,
- kriteriální hodnocení,
- autonomní hodnocení,
- heteronomní hodnocení,
- komplexní rozvíjející hodnocení,
- motivační funkce hodnocení,
- poznávací (informativní) funkce hodnocení,
- konativní (korektivní) funkce hodnocení,
- formy (prostředky hodnocení,
- validita hodnocení.
se orientoval v problematice hodnocení, tzn., aby porozuměl jeho podstatě, typům, funkcím a způsobům;
• znal platnou školskou legislativu a školní dokumentaci týkající se hodnocení;
• pochopil vlastní pojetí výuky, uvědomoval si přednosti a nedostatky typů a forem hodnocení a dokázal zvolit způsob hodnocení odpovídající současnému pojetí výchovy a vzdělávání;
• jeho hodnocení bylo kongruentní se strategiemi vyučování a učebními procesy žáků, a tím přispívalo k efektivitě vyučování a učení;
• se hodnocení zaměřovalo nejen na „měření“ výsledků žáka, ale poskytovalo také zpětnou vazbu k dalšímu učení a rozvoji žáka;
• dokázal výsledky hodnocení srozumitelně zpřístupnit všem aktérům výchovně vzdělávacího procesu.
Celkově se tedy očekává se, že učitel získá určité znalosti, dovednosti a postoje, které jsou součástí kompetencí psychodidaktické a diagnostické a intervenční (srov. Vašutová, 2004). Školní hodnocení je výrazem profesní kompetence učitelů majících právo a povinnost zodpovědně posuzovat ve spolupráci s žákem kvalitu žákova školního výkonu a jeho chování.
- Black, P., & William, D. (1998). Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. London: King’s College School of Education.
- Black, P. & Wiliam, D. (1996). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5(1).
- Čapek, R. (2005). Hodnocení. Klasifikace na základní škole I. Jak ji chápou rodiče? Moderní vyučování, 2, s.5.
- Dvořáková, M. (2007). Hodnocení ve vyučování. In A. Vališová & H. Kasíková, et al., Pedagogika pro učitele (s. 243–259). Praha: Grada.
- Horáková, M.(2015). Formativní hodnocení žáků 2. stupně v hodinách anglického jazyka: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra primární pedagogikyPraha: Portál.
- Kolář, Z., & Šikulová, R. (2005). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
- Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno. Masarykova univerzita.
- Kratochvílová, J. (2020). Jak psát slovní hodnocení na vysvědčení? Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Jak-psat-slovni-hodnoceni.pdf
- Kratochvílová, J. (2020). Proč začít využívat na vysvědčení více slovního hodnocení a nespokojit se jen s klasifikací? Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Proc-zacit-vyuzivat-na-vysvedceni-vice-slovni-hodnoceni.pdf
- Kratochvílová, J. & Černá, K. (2020). Od formativního hodnocení k vysvědčení – příspěvek. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Od-formativniho-hodnoceni-k-vysvedceni.pdf
- Mertin, V. (2002). Hodnocení. Moderní vyučování, 6, s. 3.
- Obst, O. (2002). Hodnocení výsledků výuky. In Z. Kalhous & O. Obst, Školní didaktika (s. 403–414).
- Pecháčková, K. (2015). Sebehodnocení žáků na 2. stupni základní školy v hodinách anglického jazyka: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra primární pedagogiky.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2017). Praha: MŠMT.
- Steelová, J. L., & Kurtis, S. M., et al. (1998). Vyučovací hodiny a hodnocení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka IV. Praha: PAU.
- Watkins, A. (2007). Assesment in Inklusive Settings: Key Issues for Policy and Practice. Odense, Denmark: European Agency for Developement in Special Leeds Education.