- cíle jako kategorie didaktiky a teorie kurikula
obsahy jako kategorie didaktiky a teorie kurikula
transformace obsahu
Školní pedagogika
Týden 7: Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy.
Obsah učiva v kapitole
Klíčová slova
- cíle
- obsahy
- učivo
- kurikulum
- didaktika
- ontodidaktická transformace
- psychodidaktická transformace
- kognitivní transformace
Výstupy z učení
V tomto modulu rozebíráme kategorie cíle a obsahy školního vzdělávání jakožto základní kategorie kurikulární teorie a didaktiky. Po absolvování modulu dokážete:
a) vysvětlit, jakou roli sehrávají v kurikulu a ve výuce cíle a obsahy,
b) vysvětlit proces přeměny oborových obsahů do kurikulárních obsahů,
c) vysvětlit proces přeměny kurikulárních obsahů do žákovských znalostí, dovedností, kompetencí a jiných dispozic.
Rozšiřující literatura k tématu
Janík, T. (2009). Obsah vzdělávání. In Průcha, J. (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 138–142). Praha: Portál.
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.
Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika. Praha: Portál.