Školní pedagogika

Týden 7: Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy.


Obsah učiva v kapitole
  • cíle jako kategorie didaktiky a teorie kurikula
  • obsahy jako kategorie didaktiky a teorie kurikula

  • transformace obsahu

Klíčová slova

  • cíle
  • obsahy
  • učivo
  • kurikulum
  • didaktika
  • ontodidaktická transformace
  • psychodidaktická transformace
  • kognitivní transformace


Výstupy z učení

V tomto modulu rozebíráme kategorie cíle a obsahy školního vzdělávání jakožto základní kategorie kurikulární teorie a didaktiky. Po absolvování modulu dokážete:

a) vysvětlit, jakou roli sehrávají v kurikulu a ve výuce cíle a obsahy,

b) vysvětlit proces přeměny oborových obsahů do kurikulárních obsahů,

c) vysvětlit proces přeměny kurikulárních obsahů do žákovských znalostí, dovedností, kompetencí a jiných dispozic.


Rozšiřující literatura k tématu

Janík, T. (2009). Obsah vzdělávání. In Průcha, J. (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 138–142). Praha: Portál.

Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.

Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika. Praha: Portál.