Školní pedagogika

Týden 9: Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace, škola a její funkce, škola jako učební prostředí. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti.

Obsah učiva v kapitole

  • vzdělávací a školský systém
  • klasifikace ISCED
  • škola jako instituce a organizace
  • funkce školy


Klíčová slova

  • vzdělávací systém
  • školský systém
  • škola
  • klasifikace ISCED


Výstupy z učení

V této kapitole budeme usilovat o to, abychom se dokázali orientovat ve školském systému a porozuměli důvodům vzniku a funkcím školy. Po absolvování modulu dokážete:

a) odlišit roviny ve vzdělávacím systému,

b) klasifikovat typy a stupně škol dle normy ISCED.


Rozšiřující literatura k tématu

Janík, T. et al. (2013). Kvalita ve vzdělávání: Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/818

Janíková, M. et al. (2009). Základy školní pedagogiky. Brno: Paido.

Piťha, P. (1999). Učitelé, společnost a výchova. Praha: Karolinum.

Průcha, J. (2012). Srovnávací pedagogika. Praha: Portál.

Walterová, E. et al. (2011). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Praha: Karolinum.

Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.