Kurikulární činnosti učitele Od učiva k výukovému cíli ŠP PS 2023 Cíl semináře •vysvětlí, co tvoří učivo; •vymezí výukový cíl. Studující: Na co navazujeme? Orientace v RVP /ŠVP cíle, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, průřezová témata, učební plán. Tematický plán Formální struktura portfoliového úkolu Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (nejméně 2. vyuč. hodiny) ….. myšlenková mapa Cíle tématu: – volit v RVP/ŠVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. Co nás čeká? Příklad učiva • Ivana Pelikánová a kol. Přírodopis 8. učebnice. pro základní školy a víceletá gymnázia - PDF Free Download (docplayer.cz) • Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací soustavy - PDF Free Download (docplayer.cz) D8_SOUBOR2_POZNAMKY_DO_SESITU.pdf (zskasejovice.cz) Příklad: Prevence zneužívání návykových látek Učivo příčiny vzniku závislostí workoholismus, gamblerství krize, pomoc v krizi odmítnutí drogy prevence zneužívání návykových látek; společenská nebezpečnost empatie, tolerance Prevence zneužívání návykových látek Očekávané výstupy: Žák: Uvede zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek, provozováním hazardních her a posoudí souvislosti mezi jejich zneužíváním a životní perspektivou mladého člověka. Uplatňuje osvojené modely chování při kontaktu s návykovými látkami. Vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušenosti možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt. Diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání. Téma: Osobní bezpečí https://www.zsvm.cz/wp-content/svp-2013/ucebni- osnovy_9_obcanska-vychova.htm • Osobní bezpečí Očekávané výstupy Učivo Žák: Zaujímá odmítavé postoje ke všem formám brutality a násilí. Chová se zodpovědně při mimořádných událostech a prokáže praktickou znalost první pomoci. - agresivita, formy agresivity - zločin, trestný čin, delikt, delikvent - xenofobie, rasismus - domácí násilí, vandalismus - mimořádná událost - evakuace, evakuační zavazadlo Učivo − poznatky (definice, data, poučky, zákony, pravidla, reálie)- osvojením se vytvoří vědomosti; − činnosti (aktivity, cvičení, trénink, výkony) opakovaným prováděním - dovednosti v intelektuální, motorické nebo psychomotorické úrovni žáka, příp. i zautomatizovaných struktur, tj. návyků; Učivo − logické operace a myšlenkové pochody a postupy k pochopení nového učiva a jeho souvislostí; formativní význam, učí myslet a hledat řešení a postupy; − výchovné momenty, obohacující a rozvíjející emotivní sféru člověka, prožívání citů a emocí, estetických vjemů a prožitků; − volní prvky k rozvíjení určité míry snahy, vytrvalosti a vůle k pochopení nového a k překonání překážek. xxxlf Didaktická analýza učiva (pojmová, operační/učební úlohy a mezipředmětová) Didaktická analýza učiva = analytická myšlenková činnost, kterou provádí učitel nad učební látkou (tématem), aby objevil a realizoval veškerý její výchovný a vzdělávací potenciál (publikace J. Skalkové). 1. Pojmová analýza = analýza stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi Nástroje: • pojmová mapa • analýza struktury učiva – 3 kategorie: 1. fakta 2. pojmy 3. generalizace Struktura učiva Pojmy (kategorie nebo třídy věcí či myšlenek se společnými nejdůležitějšími /podstatnými/ vlastnostmi); konkrétní, abstraktní; 1 -2 slova Pojem – zobecnění dílčích faktů, např. kružnice = „množina bodů, které mají od daného bodu (středu) stejnou vzdálenost (poloměr)“. Generalizace (zobecnění) = (zákony, principy, teorie) , např. Ohmův zákon, Newtonův „princip akce a reakce“ (zákon vzájemného působení těles) Fakta (informace o jednotlivých skutečnostech – o lidech, věcech, konkrétních místech, o události..,). O co se jedná při přípravě na výuku? Formulujeme zamýšlený a očekávaný výsledek „v jazyce žákova výkonu“, • „co má žák umět udělat“, co si má z výuky „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“). • „směr“ či „směřování“v součinnosti s žáky k něčemu, co predikuje „změnu“ a zvyšuje motivaci žáků k učení (Skalková, 1999). • představa o plánovaných kvalitativních i kvantitativních změnách v učení a rozvoji jednotlivých žáků, dosažených ve stanoveném čase v procesu výuky (Kalhous, Obst et al., 2002). Nástrojem, směřujícím k cílům = učební úlohy. Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-NC-ND Vyjádřete názor na uvedené cíle Žák popíše trasy objevných plaveb a jejich průběh s využitím mapy. Žák posoudí důležitost krevního oběhu pro život. Žák nakreslí schéma krevního oběhu… Žák zhotoví model… Žák vnímá estetickou hodnotu uměleckého díla… Žák spolupracuje ve skupině na úkolu z projektu Žák vysvětlí rozdíl mezi nerostem a horninou. Porovnáme formulaci cílů Taxonomie | Studentům pedagogiky (skolni.eu) • Žák vyjmenuje tři stěžejní díla Karla Čapka. • Žák samostatně analyzuje rétorické figury v básni Máj. • Žák vysvětlí důvody, které vedly k zahájení první světové války. • Žák zhotoví model… • Představit žákům výčet nepravidelných sloves. • Žák umí hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. • Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. • Fotosyntéza. • Provedu pokus. Jaký má být výukový cíl? • přiměřený (věku a možnostem žáků), • kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost žáka, užití tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.), • konzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak), • jednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace. SMART Specifický: vztah ke konkrétní činnosti Měřitelný: stanovení kvality i kvantity Akceptovatelný: v souladu s potřebami Realistický: reálná dosažitelnost cíle Termínovaný: ohraničený v čase. Struktura cílů • Kognitivní – intelektuální (znalosti a kognitivní dovednosti). • Psychomotorická - psychomotorické dovednosti týkající se smyslového vnímání, pohybů a vzájemné koordinace vjemů s pohyby atd. Slovesa jako: kresli, házej, plachti, svářej, … • Postojová - afektivní – výchovná - zájmy, pozornost, estetické cítění, morální postoje, pocity, názory a hodnoty. Např.: naslouchej, oceň důležitost, vnímej estetickou hodnotu, vnímej morální dilema, získej o něčem povědomí ap. • Sociální – komunikace, spolupráce Struktura cílů kognitivních – intelektuálních (pro oblasti znalostí a kognitivních dovedností) Např.: Žák popíše trasy objevných plaveb a jejich průběh s využitím mapy. Žák objasní příčiny kolonizace. Žák uvede tři výhody naftového motoru oproti motoru benzinovému (Petty, 2013, s. 394). Žák vysvětlí rozdíl mezi mlhou, oparem, smogem a mrakem (Petty, 2013, s. 394). Žák posoudí důležitost krevního oběhu pro život. Žák diskutuje o významu objevných plaveb. Psychomotorické (pro oblast manuálních a fyzických dovedností) Např.: Žák nakreslí schéma krevního oběhu… Žák zhotoví model… Žák dokáže letovat součástky k elektrickému obvodu (Petty, 2013, s. 394). Žák dokáže opravit nesprávně instalovaný žebřík (Petty, 2013, s. 397). Afektivní – výchovné cíle (projevy emocionálního chování, postoje, preference, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj) a sociální (komunikace, spolupráce): Např. Žák ocení význam/důležitost … • Žák vnímá estetickou hodnotu uměleckého díla… • Žák citově reaguje na …, • Žák vidí morální dilema v jednání …, • Žák spolupracuje ve skupině na úkolu z projektu Zařaďte následující cíle do kategorií: kognitivní, afektivní, psychomotorické výukové cíle A. Žáci dokážou vyjmenovat státy, se kterými sousedí ČR. ...................................................... B. Žáci budou interpretovat obsah básně od Jana Nerudy. ................. D. Žáci uplavou stanovenou vzdálenost v bazénu stylem „motýlek“........................................ E. Žáci umí vhodně projevit úctu ke starším osobám. ................................................... F. Žáci vyrobí z papíru lodičku. …................................................ G. Žáci se vhodně chovají při návštěvě muzea. …............................................... Nejčastější chyby při formulaci výukového cíle Příliš obecná formulace: • Záměna výukového cíle s obsahem výuky: Fotosyntéza. • Formulace v podobě činnosti učitele: Žák se má naučit rovnice. Provedu pokus s vodou. Čím se liší tyto formulace? • Žák objasní s pomocí mapy trasy objevných plaveb a jejich průběh. • Žák popíše důsledky zámořských objevů, jejich ne/prospěšnost pro lidstvo. • Žák zdůvodní příčiny kolonizace. • Žák vyjmenuje významné státy a osobnosti pro kolonizaci. • Žák vysvětlí stavbu a funkci jednotlivých částí kardiovaskulární soustavy. • Žák zdůvodní význam srážení krve. • Žák nakreslí jednoduché schéma krevního oběhu. • Žák posoudí důležitost krevního oběhu pro život a diskutuje o ní se spolužáky. • Žák vysvětlí rozdíl mezi nerostem a horninou. Doporučení ke studiu • Microsoft Word - Vyukove_cíle_I (muni.cz) • Taxonomie | Studentům pedagogiky (skolni.eu) Úkol do semináře LF do 6.11. Na vlastní přípravě na výuku: • uvedete příklady formulace cílů kognitivních, afektivních a psychomotorických; • klasifikujete cíle výuky dle úrovní relevantních taxonomií (Bloom, Niemierko, Kratwohl, Davy), zvolit alespoň 2; • kriticky posoudíte náročnost cílů výuky podle možností žáků.