Didaktická transformace obsahu (ontodidaktická psychodidaktická, kognitivní). Práce učitele s kurikulem. • H. Horká Práce s kurikulárními dokumenty ve skupinách • https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ • https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy- pro-gymnazia-rvp-g/ • https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy- stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/ • Orientace v RVP /ŠVP – cíle, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, průřezová témata. Sledujte návaznosti a pokuste se uvést příklady možností rozvoje žáka podle vymezených cílů a klíčových kompetencí. • Obsah učiva studovaných předmětů. CO VÁS ZAUJALO Z HLEDISKA UČITELE A ŽÁKA? – JEN V ODRÁŽKÁCH • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE--- POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNAMENI-S- LITOSFEROU.html/ • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10553/virtualni-hospitace-cesky- jazyk-a-literatura-prakticka-aplikace-teroretickych-poznatku-z- hlaskoslovi.html/ • https://audiovideo.rvp.cz/video/4327/CHEMIE-ONLINE- INTERNETOVE-ZDROJE-PRO-UCITELE-I-ZAKY.html Učivo Kurikulární obsahy V kurikulárních dokumentech jsou uspořádány zpravidla do vzdělávacích oblastí nebo vyučovacích předmětů. Vyučovací předměty „vymezuji rámec učiva a zároveň poskytují předpoklady pro odbornost výuky tím, že jsou zakotveny v jednotlivých specializovaných oborech“ (Slavik, 1999, s. 220). Vyučovací předměty jsou způsoby myšlení o určitých jevech; nejsou vědami v „kapesním vydání“; transformuji je s ohledem na žáky a na cíle vzdělávání. Vztah obor – vyučovací předmět jako klíčový problém tvorby kurikula. Aktéři: Tvůrce kurikula - učitel - žák Transformace Obsahy Procesy vyučování a učení Oborové, kurikulární – výuky – znalostí jako obsahy mysli vyučování učení Tvůrce kurikula - učitel - žák Ontodidaktická psychodidaktická – kognitivní Didaktická transformace obsahu Ontodidaktika Psychodidaktika Oborové obsahy • fakta, pojmy, struktury oborů vědeckých, uměleckých, technických a jiných; • analýza obsahů vědních oborů s cílem jejich didaktické interpretace. Strukturovaní obsahu aneb jak jej uspořádat? Legitimizace obsahu aneb proč tomu vyučovat? Výběr obsahu aneb čemu vyučovat? Psychodidaktická transformace Učitel vybírá „...nejúčinnější analogie, ilustrace, příklady, vysvětleni, slovní demonstrace, způsoby znázorňování a formulování tématu, které jej učiní srozumitelným pro jiné“ (Shulman 1986, s. 9) → reprezentace obsahu. Žákovi vzdálená reprezentace Žákovi blízká prezentace Dvojdimezionálnost psychodidaktické transformace (upraveno dle Slavík, Janík 2007, s. 272; srov. také Jelemenská et al. 2003) Didaktické zpracování učebního obsahu učitelem k samostatnému studiu • co učitel považuje za zásadní, co zdůrazňuje, • které pojmy vysvětluje, na které navazuje, co opakuje, • zda a jak vede žáky k samostatnosti a myšlení, • jak odlišuje základní učivo od méně podstatného, • jak diferencuje náročnost učiva pro skupiny žáků s různou výkonovou úrovní). Struktura učiva, logičnost, návaznost • učivo je prezentováno v učebnici nebo učitelem strukturovaně, • přehledně, systémově, • vyvozuje učitel sám nebo se žáky, souvislosti, důsledky a vztahy. Typ učební látky její formativnost, náročnost na paměť - vede učivo k rozvoji myšlenkových operací, provokuje zvídavost, jaké je množství osvojovaných pojmů, je možno si je zapamatovat v hodině, bude nutná domácí příprava). Vazby mezi prvky probíraného učiva tvoří učivo návazný celek, jsou v něm příčinné souvislosti, které napomáhají zapamatování, jedná se o izolované údaje, které se těžko pamatují, zda a jak navazuje na předchozí zkušenosti žáků. Přehlednost záznamu probíraného učiva jaký je záznam na tabuli, jaký je v sešitech žáků; je záznam ve formě tabulky, grafu, nákresu. Možnost vzniku mezipředmětových vazeb souvisí prezentované učivo s jiným vyučovacím předmětem, opírá se učitel o vědomosti žáků získané v jiných předmětech. Motivační hodnota učiva je prezentované učivo zajímavé, atraktivní, nezajímavé, čím je zajímavé, co v něm by mohlo být zajímavé a za jakých okolností. Kognitivní transformace aneb jak se utváří žakova znalost Obsah se stává znalostí; znalost je výsledek procesu poznávání (učení); kognitivní struktura zahrnuje zapamatované informace vč. porozuměni vztahů mezi nimi; Utváření znalostí – konstruktivní proces: Nové znalosti jsou zabudovány do dosavadních kognitivních struktur. Žáci si přinášejí do školy řadu představ: neadekvátních, nepřesných, nekompatibilních s věděním prezentovaným ve škole - prekoncepce, miskoncepce, intuitivní představy, naivní teorie. Vyučování jako didaktická transformace aneb jako cyklus pedagogického uvažování a jednání L. S. Shulman (1987, s. 12–17; cit. podle Janík, 2009, s. 181) • Porozumění – učitel do hloubky rozumí učivu, jemuž má vyučovat, tedy cílům, strukturám učiva a vztahům mezi jednotlivými idejeme v disciplíně i mimo ni. • Transformace – učitel své porozumění učivu transformuje tak, aby se stalo srozumitelným i pro žáky. Zahrnuje několik kroků: a) Příprava – kritická analýza a interpretace učiva, strukturování a rozfázování učiva s ohledem na cíle výuky. b) Reprezentace – úvahy o tom, jaké reprezentace učiva (analogie, metafory, příklady, demonstrace, vysvětlení atd.) ve výuce použít. c) Výběr – zpracování reprezentací učiva do forem a metod výuky; učitel vybírá vhodné postupy organizování a řízení výuky. d) Přizpůsobení učiva žákům – zohlednění učebních obtíží a představ žáků o učivu (prekoncepce, miskoncepce), zohlednění jazyka, kultury a motivace, pohlaví, věku, schopností, zájmu, sebepojetí žáků atp.; učivo je pak upraveno a diferencováno s ohledem na jednotlivce. Sedm pravidel kognitivně náročné výuky Švaříček, R. (2013). Sedm pravidel kognitivně náročné výuky. Komenský, Brno: Masarykova univerzita, 138/ 1, s. 11-17. 1. Nové pojmy by měly být vysvětleny. 2. Komunikační struktura by měla odpovídat momentálnímu průběhu výuky. 3. Aktivizace žáků je předstupněm cvičení v argumentaci. 4. Učení se potřebuje čas. 5. Učitel by měl rozhodovat o tom, kdo bude odpovídat. 6. Učitel by měl být arbitrem výuky. 7. Učitel by měl formulovat standard dobré práce. • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE--- POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNAMENI-S- LITOSFEROU.html/#video_hospitace • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10553/virtualni-hospitace-cesky- jazyk-a-literatura-prakticka-aplikace-teroretickych-poznatku-z- hlaskoslovi.html/ • https://audiovideo.rvp.cz/video/4327/CHEMIE-ONLINE- INTERNETOVE-ZDROJE-PRO-UCITELE-I-ZAKY.html