Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, PED MUNI Obsah obrázku text, snímek obrazovky, hodiny, Písmo Popis byl vytvořen automaticky 1. 1. 1. 1.Včasné průběžné odevzdání úkolů do Odevzdávárny v ISu (vždy do pátku téhož týdne) dává 50% z celkové známky. 2.Písemný test dává 50% z celkové známky. 3.Test za A vám dá 50 % celkové známky. 4.Potřeba je celkově získat 60% (, tj. A+1 úkol, B+2 úkoly, C+3 úkoly, D+4, nebo E + 5 = celkově E. (A+5 úkolů = 100 % = A celkově). 5. F z testu je F celkově. ¡ ¡Online test bude mít 20 otázek typu multiple-choice (vždy je možná jen jedna správná odpověď. ¡ ¡THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ¡ ¡VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. ¡ ¡VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-X. ¡ ¡LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. ¡ ¡1. Co je to (v kontextu vývojové psychologie) FAS? Jaké faktory jej nejvíce ovlivňují? Existují podobné nozologické jednotky? ¡2. Vymyslete dvě otázky, které Vás vzhledem k FAS a jiným podobným kategoriím napadly. (Dvě otázky, na které byste chtěli znát odpovědi, nebo které byste položili do diskuze.) ¡ 1.Genetika, ontogeneze a fylogeneze člověka 2.Prenatální vývoj a lidské receptory 3.Psychoanalytické pojetí vývoje člověka 4.Porod, kojenec 5.Batole 6.Předškolák 7.Vývoj paměti a schopnosti učení 8.Vývoj konceptuálních systémů 9.Školní věk 10.Dospívání 11.Morální vývoj 12.Vývoj lidských schopností 13. ¡Zabývá se zákonitostmi a průběhem psychického vývoje člověka od jeho početí až po smrt. ¡Co ovlivňuje to, jak velký a zdravý vyroste strom? ¡Co ovlivňuje to, jak velký a zdravý vyroste člověk? Liší se nějak vlivy při vývoji stromu od vlivů působících při vývoji člověka? ¡ ¡ ¡Tradiční pojetí: 1.genetická determinace – nature = dědičnost §„Zločincem se člověk rodí“ (Lombroso) 2.vliv soc. prostředí – nurture = výchova §Watson: „Udělám vám z dětí, co budete chtít“ §Nověji: L. S. Vygotkij (1976) ¡ vliv sociálních procesů = socializace 3.vliv vlastní osobnosti a zkušenosti ¡= biopsychosociální pojetí člověka ¡Čtyři faktory, které vedou k tomu, že jsou děti i z jedné rodiny odlišné (Scarr, 1992): ¡1. Genetické odlišnosti (genetika a biologie); ¡ ¡2. Odlišnosti v tom, jak k nim přistupovali rodiče (a skrze ně celá společnost) a další lidé (kulturní a sociální prostředí, osobní a rodinná historie); ¡ ¡3. Odlišnosti v reagování na tytéž zkušenosti (osobní historie, druh osobnosti); ¡4. Odlišné volby v prostředí (osobní historie, ¡ psychologie motivace). ¡ ¡ ¡+ 5. vliv ekosystému na evoluci člověka – změny fylogenetické, které také utvářejí lidskou psychiku a její ontogenezi. Srov. klimatickou změnu. ¡ C:\Users\Dylan\Desktop\ladybug.jpg C:\Users\Dylan\Desktop\trees.jpg Kredit: Siegler et al. (2011, s. 14) Jako instary holometabolního hmyzu Řada psychologických teorií: Freud, Erikson, Piaget ¡I mezníky tělesného vývoje by ukazovaly k diskontinuálnímu vývoji (?) ¡ ¡Průměrný růst (od narození do konce adolescence) asi 6 cm/rok ¡5-6 let: první tvarová proměna postavy (filipínská míra), ¡6-7 let: objevují se první trvalé zuby (výměna chrupu), ¡10-11 dívky, 11-12 chlapci: nástup puberty=zvýšení sekrece pohl. hormonů: ¡v nadledvinkách - adrenarche (DHEA, vývoj ochlupení a změna složení potu, zvýšení mastivosti kůže) a: ¡v pohlavních žlázách – gonadarche (osa: hypothalamus-hypofýza-gonády a produkce testosteronu a estrogenu: vývoj tělesného schématu) – druhá tvarová proměna. Srov. eunuchy (muži), jaký je vliv testosteronu na psychiku? ¡růstový spurt: cca 9cm/rok dívky a 10,3cm/rok chlapci ¡12-13 dívky (12,6) – menarche. Hypotézy příchodu menarche. V tradičních společnostech následuje sňatek. ¡13 chlapci – schopnost ejakulace – pohlavní orgány jsou zralé. ¡15-17 dívky, 16-18 chlapci: konec adolescence = konec růstu kostí (uzavírají se růstové štěrbiny) = tělesná zralost. Jen mozek ještě pár let dozrává (vznikají a myelinizují se dráhy). Pak už se nic neděje, dokud tělo nezačne stárnout (vliv telomerů). ¡ ¡+ Další tělesné změny u žen nastávají v případě těhotenství: tělo znovu začne růst a „dělat si to svoje“. ¡ ¡ ¡Embryo – do 8 týdnů ¡Plod = fetus ¡Novorozenec – do 4 týdnů ¡Kojenec – do 1 roku ¡Batole – do 3 let ¡Předškolní věk – do 6-7 let ¡Mladší školní věk – do 10 let ¡Puberta a starší školní věk – do 15-16 let ¡Adolescence – do 18 let ¡emerging adulthood – do 30 let ¡Dospělost, střední věk – 2. nejdelší období (cca 30 let dlouhé) ¡Stáří – nejdelší období (20 až 50 let dlouhé); konec schopnosti reprodukce. ¡ ¡vývoj v děloze ¡narození ¡umím chodit ¡umím mluvit ¡jdu do školky (nároky instituce – různé nároky v různých zemích) ¡jdu do školy (nároky instituce) ¡puberta a dospívání ¡dospělost ¡rodičovství ¡prarodičovství ¡stáří – resp. desintegrace těla ¡smrt (srov. péči o pacienty v terminálním stadiu) ¡Rané dětství (do nástupu do školy)? ¡ ¡Jsou stereotypizovány základní emoční reakce = emoční „nevědomí“ = emoční automaton (ten je ve značné míře vrozený včetně nadání a handycapů). Srov. teorie attachmentu. ¡Odtud vliv rané péče na pozdější život člověka. ¡Odtud důležitost raného dětství v psychoterapii, ale i v pedagogice. ¡ ¡Puberta a adolescence ? ¡ ¡Rozvine se oblast celoživotní motivace, rozvinou se další složky osobnosti. ¡Od závislosti na poskytování rodičovské péče dochází ke schopnosti poskytovat plnou („rodičovskou“) péči = od závislosti k produkci, ¡… od ideálního ke skutečnému, od nesmrtelnosti k smrtelnosti. ¡Dříve byla puberta spojena s nutností projít iniciačním rituálem, který v industriálních společnostech chybí. Tam vzniká sekulární „iniciace“, sebeiniciace či chybí. (srov. vztah k opojným látkám a rizikovým činnostem v době adolescence a mladé dospělosti!). ¡ ¡Rodičovství? ¡Výrazně pomáhá při absolvování předmětu Vývojové psychologie. ¡Rodičovství = zajímavý plán s tím nejskvělejším zážitkem na počátku. ¡Tzv. „2. škola života“. ¡Náplň dospělosti ¡? Skládá se tedy život člověka z vlastního dospívání a vychovávání vlastních dětí? ¡Sto zvířat, U nás se dojídá: „první půl života nám ničej rodiče, tu druhou děti.“ ¡https://www.youtube.com/watch?v=TwPLSYt6ZiI&pp=ygUfc3RvIHp2w63FmWF0IHUgbsOhcyBzZSBkb2rDrWTDoQ%3D%3 D ¡ ¡Archea ¡Bacteria ¡ ¡Eucaryota (Pravojaderní) - my Prokaryota 1.Haploidní stav – protože se rozmnožujeme pohlavně. K čemu je pohlavní reprodukce dobrá (když se lze množit i klonováním)? Srov. Ridley, 2014. 2.Diploidní stav – jednobuněčný stav jedince! 3.Mnohobuněčný stav jedince: 4.Morula – blastula – gastrula (diblastica): vločkovci, houbovci, žahavci, žebernatky, 5.Triblastica (Prvoústí) – členovci, měkkýši, 6.Druhoústí (ostnokožci, strunatci), 7.Savci a placentálové – specifický způsob příchodu na svět. V případě savců (i ptáků) není jedinec „hotov“ hned po porodu, ale má rodiče (a jejich pečovatelský pud). Rodiče savců musí potomka přivést k dospělosti (zde tkví evoluční význam rodičovství a také pedagogiky!). U člověka je potomek podporován i později ¡ ¡Lidský genom je složen z: ¡2% genetické informace (exony a introny) ¡98% tvoří nekódující DNA ¡42%!! je tvořeno retrotranspozony = retrovirovými řetězci – datování těchto vpisů do DNA druhu potvrzuje evoluční strom. David Baltimore (jeden z objevitelů reverzní transkriptázy): „the genome looks like a sea of reverse-transcribed DNA with a small admixture of genes“. ¡Problém genotyp-fenotyp: ¡Nejdelší DNA (lidský má 3 miliardy bází, 1m): ¡Protopterus aethiopicus (bahník východoafrický) – 133 miliard ¡Paris japonica - 150 miliard ¡Polychaos dubiumi – 670 miliard http://media-1.web.britannica.com/eb-media/80/55080-004-189D5919.jpg http://www.arcella.nl/sites/default/files/platenvanamoeben/Polychaos-dubium-BBtr-30-um-2.jpg Claim: White flower has world's longest genome Hrotnatka obecná ¡Člověk má zhruba 20 – 25 000 exonů. ¡70 000, když počítáme všechny geny. ¡ ¡Hrotnatka obecná (Daphnia pulex) má 31 000 exonů. ¡ ¡Topol chlupatoplodý (Populus trichocarpa) – 45 000 exonů. ¡ ¡Bičenky (Trichomonas sp.) – 60 000 exonů ¡(dle Madigan et al., 2014) ¡ ¡Genotyp x nervová soustava: vztah tvůrčího programu (vliv náhody) a výsledku programu: konektom mozku. ¡Konektom x vědomí (prožívání). ¡Srov. vliv pohlavních orgánů na psychiku, vliv Downova syndromu, vliv úbytku neurotransmiterů... ¡ İnsan Beynini Hiç Böyle Görmediniz ¡Geneticky jsou předávány vzorce chování do úrovně: vrozených reflexů. Jak dlouho budou některé z těch našich existovat? ¡ ¡Plus možnosti vrozenosti učícího se systému: Imprinting vizuální, chemický (K. Lorenz) a druhy učení. ¡Otázka tzv. vrozených vzorců chování jako je stavění hnízd, migrace, zásnubní tance atd., které jsou velmi složité (významný vliv učení od starších). ¡ ¡Existuje i nepřehlédnutelný vliv kultury na genom: ¡Tolerance alkoholu (10-6 000 BC), ¡tolerance laktózy (8-6 000 BC), ¡a světlá pleť – 3 000 BC – jámová kultura na Ukrajině. ¡Genom na změny kulturního rázu reaguje celkem „rychle“. Vznik dalšího zpětnovazebného systému. http://www.dabase.org/LorenzAndGeese4.jpg ¡Např. mozek v prvních dvou letech ztrojnásobuje svoji velikost. Dospělý má cca 50-100 miliard neuronů. ¡Navíc každou sekundu vyrůstá z neuronů zhruba cca 250 miliónů dendritů a vytváří synapse (tak u krysy). ¡Některá spojení mezi neurony i celými oblastmi vznikají automaticky, jiná jen na základě zkušenosti v určitých obdobích: např. myši chované v temnu zrakově nikdy nedoženou normálně se vyvíjející se myši; kočky chované ve stroboskopickém prostředí si nevyvinou korové buňky citlivé na pohyb. (Hunt, 2000, s. 350) ¡ ¡To svědčí o souběhu „neměnného“ zrání a náhodného vlivu prostředí. ¡ ¡Lidský vývoj (ontogeneze) je předpřipraven geneticky (jak obsahově, tak i fázováním: např. rozdílný věk dospívání u homininů), předpokládá však přítomnost určitých mimogenetických faktorů (společnosti). ¡Zdravý biopsychsociální vývoj jedince předpokládá přítomnost dalších lidí. ¡ ¨2,5 miliónů let: H. rudolfensis – první kamenné nástroje – rozbíjení velkých kostí ¨2,2 miliónů: H. habilis (patrně slepá větev) ¨2 milióny: maso tvořilo značnou část diety – tedy asi přechod k „power-scavenging“ (viz Bickerton, 2009) ¨1,8 miliónů let: H. ergaster, H. erectus ¨Cca 800 tisíc let: ovládnutí ohně ¨lidské druhy začaly aktivně lovit – počátek dělby role: muž x žena (nejstarší dochované doklady oštěpů jsou ovšem staré jen 400.000 let, kompozitní nástroje 300tis. let) ¨Cca 800 tisíc let: První doklady výstavby jednoduchých příbytků ¨Vznik řeči? (mezi kompozitními nástroji a pohřbem, tj. mezi 300-100tis. Lety?) ¨Vznik výtvarného projevu: mladý paleolit 45 000 let (bohunicien+aurignacien+gravettien), dnes jsou již známy malby i z Austrálie, dříve jen z Evropy ¡Fylogeneze (Strom života) ¡Epigeneze ¡Antropogeneze – vývoj člověka ¡Ontogeneze - těžiště zájmu vývojové psychologie, vývoj jedince ¡Embryogeneze – vývoj embrya (končí 9. týden, založením všech orgánových soustav); organogeneze ¡Fetogeneze – vývoj plodu (od 9. týdne do narození) ¡Mikrogeneze – otázka neuropsychologie a kognitivní psychologie: sledování jevů velice krátkých (mikrosekundy), např. šíření zrakového vjemu v CNS ¡Patogeneze – vývoj chorobných změn ¡Imunogeneze - vývoj imunitního systému (buňky i celého organismu) ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Hunt. (2000). Dějiny psychologie. ¡Madigan et al. (2014). Brock Biology of Microorganisms. ¡Scarr. (1992). ¡Siegler et al. (2011). Výsledek obrázku pro bloom's taxonomy revised