Metodologie vědy a výzkumu VÝZKUMNÝ PROCES A JEHO FÁZE Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd1 Tato prezentace je autorským dílem vytvořeným zaměstnanci Masarykovy univerzity. Studenti předmětu mají právo pořídit si kopii prezentace pro potřeby vlastního studia. Jakékoliv další šíření prezentace nebo její části bez svolení Masarykovy univerzity je v rozporu se zákonem. Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. dana.dolanova@med.muni.cz VÝZKUMNÝ PROCES A JEHO FÁZE Výzkum Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd2 Fáze výzkumného procesu Krok 1 Koncepční fáze - Vymezení výzkumného problému - Definice pojmů konstruktů, proměnných a jejich operacionalizace - Studium teoretických východisek Krok 2 Plánování - Volba výzkumného designu - Volba cílového souboru - Volba výzkumného nástroje Krok 3 Empirická fáze - Formulace cílů/hypotéz/výzkumných otázek - Tvorba výzkumného nástroje Krok 4 Analytická fáze - Sběr dat - Interpretace dat Krok 5 Diseminační fáze - Distribuce výsledků šetření - Aplikace výsledků šetření Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd3 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd4 5 1. koncepční fáze výzkumu V první fázi je nutno stanovit oblast výzkumu a jeho téma, formulovat a vymezit problém, zjistit, studovat a analyzovat dostupné bibliografické zdroje, stanovit cíl, formulovat hypotézy a provést operacionalizaci. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd6 Vymezení výzkumného problému 1. fáze: koncepční – vymezení výzkumného problému Jedná se o tázací větu, která se ptá na vztah mezi dvěma nebo více proměnnými. Výzkumník přesně formuluje, co chce zkoumat, koho chce zkoumat, kdy a v jakých situacích. Jasná definice je stavebním prvkem pro kvalitní výzkum. Obsah výzkumného problému ovlivňuje volbu výzkumné metody. 1. Je proměnná A ve vztahu k proměnné B? 2. Za jakých podmínek vzniká vztah mezi proměnnou A a B? 3. Jaké jsou charakteristiky proměnné? Odpověď na tuto otázku je to, co hledáme výzkumem. Vhodné je využití Standardizovaného formátu klinické otázky PICO(TS) nebo PECO(TS) Obsah výzkumného problému ovlivňuje formulaci hypotéz a výzkumné otázky. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd7 V kvalitativním výzkumu může popisovat pouze charakteristiku jevu. 1. fáze: koncepční – vymezení výzkumného problému ̶ Dimenze podstaty ̶ Je problém důležitý? ̶ Budou mít s jeho vyřešení prospěch ošetřovatelství, pacienti nebo společnost? ̶ Lze výsledky uplatnit v ošetřovatelské teorii nebo praxi? ̶ Dimenze metodologická ̶ Je problém řešitelný? ̶ Je možné sledovat jevy a vztahy mezi nimi? ̶ Je možné problém zkoumat za využití vědeckých metod? ̶ Praktická dimenze ̶ Mám dostatečné znalosti a dovednosti potřebné k řešení problému? ̶ Stihnu problém vyřešit v rámci časové dotace? ̶ Jsou k dispozici osoby, které budou na výzkumu participovat? ̶ Jsou dostatečné materiální a finanční zdroje na výzkum? ̶ Etická dimenze ̶ Je možné problém studovat tak, aby nedošlo k porušení lidských práv a svobod? ̶ Jsem schopný ochránit anonymitu výzkumného souboru? Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd8 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd9 CVIČENÍ Oblast výzkumu: Infekce spojené se zdravotní péčí Téma výzkumu: 1.Prevence infekcí spojených se zdravotní péčí ve zdravotnickém zařízení 2.Hygiena rukou v prevenci infekcí spojených se zdravotní péčí 3.Vliv infekcí spojených se zdravotní péčí na mortalitu pacientů Četnost výskytu pneumonií jako důsledek infekcí spojených se zdravotní péčí u hospitalizovaných pacientů Příklad formulace výzkumné otázky v diplomové práci: Jaký vliv má nejvyšší dosažené vzdělání všeobecných sester na jejich znalosti v oblasti infekcí spojených se zdravotní péčí? Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd12 Pojem, konstrukt, proměnná 1. fáze: koncepční – pojmy, konstrukty, proměnné - Myšlenková abstrakce - Souhrnná myšlenková představa - Pojem je určen definicí, která jej odlišuje od jiných pojmů POJEM - Hypotetický, přímo nepozorovatelný faktor - Konstrukt/y jsou definovány na základě vymezení výzkumného problému/teorie - Je tvořen k vědeckým účelům KONSTRUKT - Z konstruktů jejich operacionalizací vznikají proměnné - Reprezentuje jev/konstrukt - Proměnná je měřitelným zastoupením konstruktu - Je pozorovatelná, měřitelná nebo kategoriální PROMĚNNÁ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd13 operacionalizace – převod výzk. problému do empir. šetřitelné (testovatelné) podoby, v užším pojetí proces transformace pojmů do podoby empir. indikátorů, znaků. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd14 Hypotéza Pracovní hypotéza ̶ věcný obsah, formulujeme ji pomocí operacionalizovaných pojmů, ̶ vznikají bližším určením východiskových hypotéz, ̶ lze je verifikovat – ověřovat, ̶ je nutné je formulovat tak, aby byly snadno empiricky ověřitelné. Proměnné v hypotézách: - závislé/nezávislé - měřitelné (je možné je kvantifikovat/vyčíslit) - kategoriální (lze je zařadit do tříd/kategorií) Mezi proměnnými se vyjádřují vztahy rozdíly následky Jak správně stanovit hypotézu - pravidla Pravidla správně stanovené hypotézy: ̶ Deskriptivní - zjišťuje a popisuje situaci, stav, výskyt jevu ̶ Relační - vztah jevu, činitele, a to dva i více. Ptáme se, zda existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je vztah těsný. ̶ Kauzální - zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku, zjišťujeme kauzální, příčinné vztahy. 1. Hypotézy jsou tvrzení, je třeba formulovat je jako oznamovací věty a nezaměňovat je s výzkumnou otázkou (problémem). 2. Hypotézy vyjadřují vztah alespoň dvou proměnných. Tento vztah mezi dvěma jevy je třeba jasně a explicitně vyjádřit. 3. Hypotéza musí být testovatelná, musí se dát potvrdit nebo vyvrátit. https://www.fsps.muni.cz/emuni/data/reader/book-8/08.html 1. fáze: koncepční – pojmy, konstrukty, proměnné = Je s ní manipulováno a sleduje se vliv na závislé proměnné - Manipulovaná - manipulovat lze situaci, povahu úkolu, formu instrukce - Subjektová proměnná – nemanipulovaná, demografická, klasifikační měla by reagovat na změnu nezávislé proměnné - Předpokládaný následek působení NP Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd16 Vnější proměnná, jejichž vliv se snažíme kontrolovat. Rušivý faktor, který chce co nejvíce eliminovat. Typy dat Data = informace o jednom prvku zkoumaného souboru. Dle charakteristiky lze data dělit. Toto dělení je klíčové pro zpracování dat. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd18 Pojem Proměnná Výzkumný problém Závislá proměnnáNezávislá proměnná Intervenující proměnná Cvičení ̶ Ovlivňuje vzdělání sester znalosti o EBN? ̶ Ovlivňuje délka praxe ve zdravotnictví schopnost aktivního naslouchání? ̶ Zdravotní setry pracující na jednotkách intenzivní péče udávají vyšší zájem o vzdělávání v oblasti péče o centrální venózní vstupy nežli setry pracující na standartních lůžkových zařízeních. ̶ Věk respondentů bude ovlivňovat sebehodnocení v oblasti schopnosti posouzení stavu pacienta. ̶ Počet káv vypitých za směnu sestrou, ovlivňuje typ oddělení, kde sestry pracují. ̶ Sestry pracující na lůžkovém oddělení vykouří za směnu více cigaret, než sestry pracující v ambulantní sféře. ̶ Ovlivňuje aplikace intravenózní terapie vitamínu C výskyt infekcí u příjemců? - Červeně označ nezávislé proměnné. - Zeleně označ závislé proměnné. - Vymysli příklad intervenující proměnné. - Zamysli se, zda lze stanovené proměnné dobře operacionalizovat. - Je výzkumný problém správně formulován? P - populace I – intervence E – expozice C - srovnání O – co chci zjistit T - čas S - prostředí Vyjádření výzkumné otázky větou Pojmy, které musím operacionalizovat = přesně definovat jejich obsah na základě odborné literatury Výzkumná otázka – kvantitativní výzkum Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd20 Výzkumná otázka – Kvalitativní výzkum P - populace I – intervence E – expozice C – srovnání – v kvalitativním výzkumu nemusí být O – co chci zjistit T - čas S - prostředí Vyjádření výzkumné otázky větou Pojmy, které musím operacionalizovat = přesně definovat jejich obsah na základě odborné literatury. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd21 1. fáze: koncepční – studium teoretických východisek Volba rešeršní strategie ̶ Databáze/vyhledávače ̶ Klíčová slova ̶ Česky ̶ Anglicky ̶ Vyřazující kritéria ̶ Rok publikace ̶ Jazyk ̶ Strukturovaný abstrakt nebo fulltext ̶ Duplicita vyhledaných výsledků - preference primárního zdroje ̶ Typ publikace (Hayesova pyramida evidence důkazů) Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd22 ̶ Ovlivňuje vzdělání sester znalosti o EBN? ̶ Ovlivňuje délka praxe ve zdravotnictví schopnost aktivního naslouchání? ̶ Zdravotní setry pracující na jednotkách intenzivní péče udávají vyšší zájem o vzdělávání v oblasti zajištění centrálních venózních vstupů nežli setry pracující na standartních lůžkových zařízeních. ̶ Věk respondentů bude ovlivňovat sebehodnocení v oblasti schopnosti posouzení stavu pacienta. ̶ Počet káv vypitých za směnu sestrou, ovlivňuje typ oddělení, kde sestry pracují. ̶ Sestry pracující na lůžkovém oddělení vykouří za směnu více cigaret než sestry pracující v ambulantní sféře. ̶ Ovlivňuje aplikace intravenózní terapie vitamínu C výskyt infekcí u příjemců? Na základě tvrzení stanov vhodná klíčová slova pro rešeršní strategii. Cvičení Rešeršní strategie Klíčová slova česky: Klíčová slova anglicky: Vyřazující kritéria: Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd24 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd25 Kritické myšlení Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd26 Kritické myšlení Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd27 Kritické myšlení Myšlenkový proces posuzující adekvátnost informací a adekvátnost a efektivitu postupů získávání informací. Vyznačuje se logikou uvažování a seberegulací. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd28 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd29 Jistota Flexibilita Intuice Zvědavost Čestnost Kreativita Reflexe Otevřenost Vytrvalost Komplexn ost Logika Předvídání Analýza Hedání informací Aplikace standardů Rozlišení rozdílů Transformace znalostí Všeobecná rovina S ohledem na zkoumaný jev S ohledem na výzkumnou činnost Nezávislost, spravedlnost, nadhled, čestnost, vytrvalost, zvědavost, sebejistota, duševní pokora, odvaha riskovat… Kritická analýza, induktivní myšlení, deduktivní myšlení, vyvožení platných závěrů, rozlišení faktů od nepodložených spekulací, hodnocení důvěryhodnosti informačního zdroje, objasnění problému, rozpoznání východisek… Struktura kritického myšlení Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd30 31 2. Fáze návrhů a plánování Ve druhé fázi návrhu a plánování se tvoří výzkumný plán, stanovuje se přesná charakteristika zkoumaného objektu, vybírají se vhodné formy sběru dat, provádí se předvýzkum. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd32 Návrh výzkumného plánu ̶ Zvažujeme, jaký čas potřebujeme na jednotlivé fáze výzkumného procesu. ̶ Dokončení výzkumu je u bakalářských/diplomových prací limitováno termínem odevzdání práce. ̶ Harmonogram jednotlivých fází mohou dále ovlivňovat i povinnosti spojené se studiem např. udělení zápočtu za odevzdání určité části práce. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd33 Charakteristika zkoumaného objektu ̶ Pro výzkum není možné použít celou populaci. ̶ požadujeme, aby výběrový soubor byl co možná nejvíce reprezentativní (tj. aby obsahoval skupinu elementů, které jsou významné pro naše zkoumání ve stejném poměru, měl stejné charakteristiky, jaké se nachází v populaci tak, aby nedošlo ke zkreslení výsledku výzkumu). ̶ Pro kvantitativní výzkum používáme pravděpodobnostní výběr (náhodný, systematický, stratifikovaný, kvótní) tak, aby byla zajištěna reprezentativnost výběrového souboru. populace = základní soubor = skupina elementů, které jsou významné pro naše zkoumání. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd34 Forma sběru dat ̶ Mezi nejčastěji užívané formy sběru dat u kvantitativního výzkumu patří dotazníkové šetření, pozorování, rozhovor. ̶ Při výběru formy sběru dat musíme pamatovat na to, že zvolený způsob by měl splňovat požadavky objektivity, reliability a validity měření. Reliabilita - zahrnuje dva pojmy, a to spolehlivost a přesnost měření, tzn. že pokud měření provedeme za stejných podmínek, měli bychom získat stejné nebo velmi podobné výsledky. - Měření by mělo být přesné (zatíženo malým počtem chyb). - Vysoký stupeň reliability je nutnou podmínkou validity měření. - Stupeň reliability lze měřit koeficientem reliability. Validita – měření představuje platnost, tzn. že je měřeno opravdu to, co má být měřeno (co je výzkumným záměrem) 35 3. Fáze empirická V empirické fázi výzkumu se získávají údaje o zkoumaném problému v terénu (např. distribuce dotazníků včetně jejich návratnosti) a získané údaje se připraví pro analýzu. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd36 Získávání dat ̶ v terénu můžeme realizovat různým způsobem, ale vždy je nutno respektovat etické a právní zásady výzkumu. ̶ Jakým způsobem údaje získáme závisí na formě sběru dat (dotazník, pozorování, studium dokumentů pomocí obsahové analýzy apod.). ̶ Nezbytným předpokladem je zajištění spolupráce účastníků výzkumu. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd37 Distribuce výzkuného nástroje - dotazník ̶ U dotazníkového šetření je nejvhodnější zajistit distribuci v terénu osobně nebo prostřednictvím důvěryhodných, dobře instruovaných spolupracovníků, tím dosáhneme nejvyšší návratnost dotazníků. ̶ Další možností je rozeslání dotazníků poštou, zde je však návratnost dotazníků velmi nízká (lze ji částečně eliminovat zasláním ofrankované obálky se zpětnou adresou). ̶ Další možností je distribuce dotazníku prostřednictvím emailu, sdílením přes sociální sítě nebo prostřednictvím webových stránek k tomu určených. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd38 Příprava dat pro analýzu - k získaným datům přiřazujeme kódy - kontrolujeme záznamové formuláře (dotazníky, záznamy o pozorování apod.). - vyselektujeme nesrozumitelně/nedostatečně vyplněné formuláře nebo formuláře s nesplněnými kritérii výzkumné skupiny (např. cílovou skupinou byly všeobecné sestry a dotazník vyplnila praktická sestra). - formulářům přidělíme pořadové číslo, pokud již nebylo zadáno v průběhu výzkumu. - jednotlivé znaky ve formuláři rozdělíme do kategorií. Posléze znakům v jednotlivých kategoriích přidělujeme číselný kód (sestavíme „klíč“) tak, abychom byli schopni přenést číselné kódy do zvoleného programu (např. Excel, Statistika, SPSS apod.). 39 4. Fáze analytická V analytické fázi je provedena analýza získaných údajů prostřednictvím statistických metod, kdy po analýze jsou data interpretována a vyvozeny závěry. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd40 Analýza dat (1) ̶ prvně je nutno provést třídění dat ▪ třídění je postup, při kterém zjišťujeme, jaké znaky mají jedinci z vybraného souboru respondentů společné (třídění prvního stupně). ̶ Hodnoty vyjadřujeme prostřednictvím absolutních a relativních četností např. „Z 99 respondentů (absolutní četnost) je 32,32 % (relativní četnost) mužů a 67,68 % žen (relativní četnosti)“, případně středních hodnot (průměr, modus a medián). ̶ Popis dat v závěrečné práci: „Z 99 (100 %) respondentů bylo 32 (32,32 %) mužů a 67 (67,68 %) žen.“ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd41 Analýza dat (2) ̶ třídění druhého stupně - hledáme, zda se společný znak objevuje i v dalších podskupinách tj. zda jedinci, kteří odpověděli v jedné otázce stejně, budou v další otázce volit stejnou odpověď. ̶ Třídění druhého stupně používáme pro testování hypotéz. Pro testování hypotéz jsou využívány různé statistické testy podle zaměření cílů a hypotéz. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd42 Sběr – třídění – analýza dat ̶ Získaná data jsou zaznamenávána do databázové tabulky tak, aby mohla být analyzována pomocí deskriptivní (popisné) a induktivní (druhostupňové) analýzy. ̶ Data je třeba uchovat v případě, že by byla vyžádána třetí stranou k náhledu a zároveň pro možnou zpětnou kontrolu kvality analýzy dat. ̶ Data jsou v textu závěrečné práce nejčastěji prezentovávána v tabulkách či grafech s relativní a absolutní četností. U některých položek lze využít i průměry, mediány, modusy a další. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd43 ̶ Deskriptivní (popisná statistika) se zabývá uspořádáním souborů, jejich popisem a účelnou sumarizací. ̶ Induktivní statistika (matematické ověření hypotéz) umožňuje ze získaných dat vytvářet obecné závěry s udáním stupně jejich spolehlivosti. Na základě matematických výpočtů s využitím statistických softwarových programů potvrzujeme nebo zamítáme hypotézy. V závěru každé vyhodnocené hypotézy je nutno konkrétně specifikovat výsledek. Sběr – třídění – analýza dat Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd44 ̶ V bakalářské práci je doporučována deskriptivní analýza dat, v diplomové práci se získaná data zpracovávají pomocí induktivních statistických metod. ̶ V případě, že však student/studentka bude spolupracovat ve výzkumných týmech na pilotních studiích s dopadem na klinickou praxi, tak není třeba využití induktivní statistiky. Sběr – třídění – analýza dat Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd45 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd46 Interpretace výsledků ̶ Na základě třídění prvního stupně a testování u druhého stupně získáme výsledky výzkumu. ̶ Výsledky výzkumu zpracujeme do tabulek a grafů. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd47 Tabulky ̶ zpracování výsledků výzkumu do tabulek nám pomůže přehledně srovnat větší množství dat. ̶ Jednotlivé řádky a sloupce v tabulce by měly být pojmenovány tak, aby čtenář jednoznačně pochopil, jaká data jsou v tabulce prezentována. Tabulka by měla být členěna přehledně, čitelně a měla by obsahovat popis výsledků. Pokud v tabulce interpretujeme pouze jednu proměnnou, používáme běžný typ statistických tabulek. Příklad: •nesprávný název tabulky: Jaký je Váš věk? •správný název tabulky: Věk respondenta Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd48 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd49 Grafy ̶ dodávají textům a tabulkám zajímavý ráz, slouží pro demonstraci cíle, nikoliv jako zdroj číselných materiálů. ̶ Grafy zpravidla u kvantitativního výzkumu zobrazujeme v relativních četnostech (%). Jednotlivé části grafu musí být popsány, opatřeny legendou. ̶ Každý graf by měl mít svůj komentář, pokud není uvedena tabulka s komentářem. ̶ Grafů je nepřeberné množství, typ grafu volíme podle toho, jaká data chceme prezentovat. ̶ Pro porovnání dat se nejčastěji používají sloupcové grafy s různou orientací, koláčové/kruhové/výsečové grafy, čárové grafy (např. spojnicové, vektorové) a dvojrozměrné bodové grafy. ̶ Pro ukázku rozložení hodnot se používají sloupcové grafy, krabicové grafy, čárové grafy a dvojrozměrné bodové grafy. ̶ U grafů, u kterých chceme objasnit jednotlivé části vůči celku, používáme grafy sloupcové nebo koláčové. Pokud potřebujeme vyjádřit vývoj v čase, je nejvhodnější použít grafy sloupcové nebo čárové. Pro znázornění odchylky od normy lze využít sloupcové a čárové. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd50 Graf: - Sloupcový - Pruhový - Výsečový - Spojnicový - Krabicový… 51 5. Fáze diseminační Veškeré výsledky výzkumu interpretujeme v bakalářské/diplomové práci podle stanovených pravidel a požadavků popsaných v této metodice. Výzkum je vždy cyklický děj. Naše výsledky a závěry by měly ovlivnit oblast výzkumu, na kterou jsme se zaměřili. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd52 ̶ Principy kvantitativního výzkumu | Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory | Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) Zdroje BÁRTLOVÁ S., SADÍLEK P., TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user_upload/FZV/DSP_Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitoly_z_vyzkumu_v_osetrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, K et al. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php https://www.google.cz/search?q=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b- ab&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8QfBkYXoCQ http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js19/metodika_zp/web/pages/07-kvantitativni.html Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd53