Organizační a obecné informace o předmětu
Vážení a milí studenti,
dovolte mi Vás ještě jednou přivítat v předmětu Aplikovaná a klinická
farmakologie. Touto cestou Vám zasílám několik organizačních pokynů:
Organizace výuky:
- Výuka probíhá po celý semestr, konkrétně od 21.9. do 21.12.2023.
- Budete
rozděleni do dvou skupin:
- liché týdny - čtvrtek (21.9.-14.12.; 13:30-16:00, SIMU - učebna F37/346)
- sudé týdny - čtvrtek (28.9.-21.12.; 13:30-16:00, SIMU - učebna F37/346)
- Obě
výše uvedené skupiny mají iniciálně stejné pořadí vyučovaných témat.
- 21.9. + (28.9.) Klinická farmakologie analgetik, terapie bolesti + Léková politika a účelná farmakoterapie (content expert: Rychlíčková, facilitátor: Součková)
- 5.10. + 12.10. Klinická farmakologie antiepileptik + Principy úpravy dávek u pacientů s hepatální insuficiencí (content expert: Rychlíčková, facilitátor: Součková)
- 19.10. + 26.10. Aplikovaná farmakologie antibiotik + Lékové interakce (content expert: Součková, facilitátor)
- 2.11. + 9.11. Klinická farmakologie antipsychotik, terapie deliria + Principy dávkování léčiv u renální insuficience (content expert: Nosková, facilitátor)
- 16.11. + 23.11. Klinická farmakologie cílených léčiv používaných v onkologii + Terapie symptomů doprovázejících onkologickou terapii (content expert: Demlová, Šiška, facilitátor)
- 30.11. + 7.12. Klinická farmakologie antitrombotik + Interpretace klinických studií, EBM a kritické myšlení (content expert: Součková, facilitátor)
- 14.12. + 21.12. Klinická farmakologie antihypertenziv a diuretik, terapie minerálových dysbalancí, lékově indukovaná hypertenze, souvislost hemodynamiky a farmakokinetiky (content expert: Rychlíčková, facilitátor: Čechová)
- O případných změnách budete informováni předem. Témata jednotlivých lekcí odpovídají jednotlivým kapitolám interaktivní osnovy - první tématem je Klinická farmakologie analgetik, terapie bolesti + Léková politika a účelná farmakoterapie.
- Do výuky zasáhne státní svátek - 28.9. – výuka tento den neprobíhá. Studenti ze sudého výukového týdne se mohou zúčastnit lekce 21.9., bohužel je ale limitující kapacita učebny - 56 osob.
Je povinná docházka?
Ne, docházka je dobrovolná. Nicméně pro úspěšný a pro všechny příjemný průběh lekce je vhodná co nejvyšší účast. Proto jsme se docházku rozhodli bonifikovat body do závěrečného testu:
- při účasti na sedmi lekcí ze sedmi plánovaných získáte 4 body,
- při účasti na šesti lekcích ze sedmi plánovaných získáte 3 body,
- při účasti na pěti lekcích ze sedmi plánovaných získáte 2 body,
- při účasti na čtyřech lekcích ze sedmi plánovaných získáte 1 bod,
- při účasti na třech, dvou či jedné lekci nezískáváte žádné extra body.
Je možné se zúčastnit výuky v jiné skupině, než do které jsem originálně zařazen/a?
Mezi skupinou v lichém a sudém týdnu se můžete proměnit, nicméně respektujte, prosím, důležitost zachování celkového počtu studentů na lekci pro optimální průběh TBL lekce. Samozřejmě, pokud byste si jedno téma chtěli poslechnout vícekrát, je to možné.
Je třeba se na výuku připravit?
Ano, domácí příprava je žádoucí, ale ne povinná.- Výuka je realizována formou team-based learning (TBL) lekcí, v jejichž rámci se zaměřujeme na uplatnění všech získaných znalostí a trénink praktických dovedností při řešení virtuálního pacienta.
- Pro přehlednost jsou pro jednotlivé lekce připraveny interaktivní osnovy v IS. Osnovy Vás provedou jak příslušným pre-class readingem, tak doplňkovými přednáškami a díky testům umožní základní protrénování znalostí.
- ideálním začátkem je otevření interaktivní osnovy dané kombinace témat,
- poté přečtení kapitol pre-class readingu a poslech doplňkových videopřednášek,
- zodpovězení otázek v interaktivní osnově, pre-class readingu a vypracování aplikačních cvičení,
- otestování znalostí v odpovědníku v interaktivní osnově.
- Tímto příprava končí. Celkově na ni budete mít vždy dva týdny. Všechny materiály ale zůstávají otevřené i po absolvování předmětu.
- Poslední kapitola interaktivní osnovy nemá v tuto chvíli ekvivalent TBL lekce, je tudíž určena k samostudiu.
Pre-class reading, včetně tisknutelné verze, naleznete pod následujícím odkazem:
Jak probíhá team-based learning (TBL) lekce?- TBL lekce je založena, jak už název napovídá, na spolupráci v týmech.
- Základem lekce je kazuistika virtuálního pacienta. Pacient je sice virtuální, ale typicky má svou reálnou předlohu. Ta mu propůjčuje reálný rozměr, a tudíž se i Vy jako studenti dostáváte k řešení otázek, se kterými se můžete běžně setkat v klinické praxi.
- Kazuistice virtuálního pacienta předchází ještě tzv. rapid assessment test. Je to test o několika otázkách, který si nejprve vyřešíte samostatně, následně ve skupině a naposled jeho řešení prodiskutujeme s celou skupinou společně. Otázky do tohoto testu nemusí být jednoduché a přímočaré. Naopak, jejich účelem je stimulace zamyšlení se a diskuze.
- V závěru hodiny je pak plánován prostor pro diskuzi, upřesnění, dovysvětlení, zhodnocení toho, co pro Vás bylo nové, překvapující, nebo třeba příliš jednoduché. Co si z hodiny odnášíte a jak si představujete využití poznatků a dovedností v praxi.
- Lekce je vyučována dvěma osobami - hlavní postavou je facilitátor, jehož úkolem je koordinace celé lekce, stimulace diskuze a podpora atmosféry, ve které se nebudete bát řici "já tomu nerozumím". Druhou postavou je tzv. content expert, tedy klinický farmakolog, lékař či klinický farmaceut se zkušenostmi v dané oblasti, který je zde pro upřesnění, dovysvětlení diskutované problematiky.
Co je třeba k úspěšnému ukončení předmětu?
Ke splnění předmětu je třeba získat minimální počet bodů ze závěrečného online testu. Závěrečný test se skládá z 25 otázek s výběrem z několika odpovědí, vždy ale jen jednou správnou odpovědí. Test je obvykle rozdělen do 3 kazuistik - každá z nich má úvodní popis případu následovaný několika otázkami, následuje vývoj případu a opět několik otázek. Test bude uspořádán podobně jako virtuální pacienti řešení ve cvičeních. Časový limit na vypracování je 45 minut. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba 60 % správných odpovědí (tj. 15 bodů). Do závěrečného hodnocení se promítne případná účast na TBL lekcích. Např. při účasti na všech TBL lekcích získáte 4 body, pro úspěšný průchod předmětem Vám tak bude stačit 11 bodů z testu (45 %).
Jak bude závěrečný test vypadat?
Pro seznámení se s formátem
otázek v závěrečném testu Vám zpřístupňujeme vzorové
otázky ve cvičném odpovědníku - odkaz na odpovědník je zde:
V případě jakýchkoli dotazů se na nás neváhejte
obrátit, ideálně cestou diskuzního fóra - Vaše otázka a možná i naše odpověď může být zajímavá i pro ostatní.
Za tým vyučujících
Jitka Rychlíčková