Intenzivní medicína
Intenzivní medicína
Info
Období
podzim 2023
Vítejte v interaktivní osnově předmětu Intenzivní medicína. V rámci tohoto předmětu se zaměříme na zvládání život ohrožujících stavů a zakladní kroky v managementu péče o pacienty s orgánovými dysfunkcemi. Výuka bude probíhat zejména v  Simulačním centru Lékařské fakulty Masarykovy univerzity, dále se seznámíte s anesteziologicko resuscitačními klinikami ARK, KDAR a KARIM. Na všechna cvičení si prosím vezměte plášť, přezůvky a průkaz studenta. Základním zdrojem informací ke zvládnutí této problematiky je kniha brněnských autorů, INTENZIVNÍ MEDICÍNA V PRAXI, dále pak tato interaktivní osnova a v neposlední řadě své vědomosti můžete testovat na portálu AKUTNĚ.CZ.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
2
Video

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
2
PDF
1
Video
3
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 18. 9. 2023.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
5
PDF
3
Video
4
Studijní text
13
Web
Učitel doporučuje studovat od 18. 9. 2023.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Video
3
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 18. 9. 2023.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
5
PDF
3
Video
4
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 18. 9. 2023.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
6
PDF
4
Video
4
Studijní text
8
Web
Učitel doporučuje studovat od 18. 9. 2023.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
2
PDF
2
Video
3
Studijní text
7
Web
Učitel doporučuje studovat od 6. 9. 2023.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
2
PDF
2
Video
3
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 6. 9. 2023.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
7
PDF
3
Video
4
Studijní text
17
Web
Učitel doporučuje studovat od 6. 9. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Video
1
Studijní text














Obecné informace o výuce

Vážené studentky a studenti,
   za celý tým výuky Intenzivní medicíny na LF MU vás všechny vítám před začátkem tohoto předmětu a chtěl bych vám sdělit důležité informace k výuce. V souvislosti s dominantní výukou v Simulačním centru LF MU a zapojením simulací
s vysokou mírou věrnosti jsou kladeny nároky na připraveného studenta. Jedině tak jsou tyto moderní výukové prostředky funkční a maximálně efektivní.
   K usnadnění domácí přípravy naleznete na těchto stránkách kompletně připravenou INTERAKTIVNÍ OSNOVU včetně videopřednášek, kterou pro vás připravil výukový tým předmětu. Jedná se o studijní materiál určený pro vaši domácí přípravu před absolvováním praktické výuky (pre-learning). Obsah je členěn do hlavních lekcí, které odpovídají struktuře praktických cvičení a která vás teoreticky připraví na všechna cvičení a na vyplnění pre-testu pro každou lekci. Od tohoto semestru mají vyučující k dispozici nástroj Přečtenost interaktivní osnovy, díky kterému máme k dispozici informace jak intenzivně studenti s obsahem osnovy pracují (kolik procent obsahu prošli).

   Před každým cvičením vyplňte pre-test (odpovědník v IS MUNI), po rozkliknutí daného ODPOVĚDNÍKU budete nasměrováni na pre-test:
• pre-test obsahuje 10 otázek
• vždy je správná pouze jedna odpověď
• pro úspěšné splnění pre-testu musíte odpovědět správně 7 z 10 otázek
• pro splnění pre-testu máte neomezený počet pokusů (opakujete ho tak dlouho, dokud nedosáhnete 7 správných odpovědí z 10 otázek)
• pre-test musíte vyplnit nejpozději do 24:00 dne předcházející jednotlivé lekci
• splnění pre-testu je kontrolováno a v případě nesplnění se nebudete bohužel moci zúčastnit konkrétní lekce a budete ji muset nahradit.

   Důležitá informace je také, že na začátku každého cvičení bude evidována přítomnost každého z vás a bez omluvy je možná pouze jedna absence. Náhradu je možné absolvovat pouze v lekci s identickým tématem s jinou seminární skupinou. Omluva probíhá standardně přes studijní oddělení, které vloží omluvení do IS. Upozorňujeme, že vzhledem ke zkušenostem nebudeme tolerovat pozdní příchody a pokud student přijde po evidenci docházky, nebude konkrétní lekce považována za absolvovanou. Důvodem je fakt, že pozdní příchody bohužel velice narušují celý charakter a kvalitu výuky.

   Na konci cvičení je nezbytné splnit zápočtový test.
Podmínky pro udělení zápočtu jsou čtyři:
1. splnění všech pre-testů
2. účast na všech cvičeních z IM (možná jedna neomluvená absence)
3. splnění zápočtového testu
4. vyplnění evaluačního dotazníku po cvičení (součástí zápočtového testu na jeho konci)
V případě jakýchkoliv potíží se na mě neváhejte obrátit.

Těšíme se na viděnou na našem prvním společném cvičení.
S pozdravem,
Jan Maláska za tým lektorů a techniků předmětu Intenzivní medicína

Představení simulátorů

1. den - představení prostředí SIMU, ABCDE přístup

V rámci prvního dne výuky Intenzivní medicíny se seznámíte se simulátory, JIP a dalšími prostory SIMU, kde se budete pohybovat během dvoutýdenního cvičení. Touto problematikou Vás provedou lektoři a technici simulačního centra. 

Následně se pozornost zaměří na iniciální přístup k pacientovi podle algoritmu ABCDE. Budete mít možnost si tento postup vyzkoušet na našich simulátorech. Na konci prvního cvičení se již budete věnovat simulaci s akutním život ohrožujícím stavem.

VÝUKOVÉ CÍLE

  • student se naučí rozpoznat pacienta vyžadujícího akutní péči
  • student se naučí zásady ABCDE přístupu k pacientovi
  • student si osvojí typy intervencí, prováděných během ABCDE přístupu

DŮLEŽITÉ

  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne




Studijní materiály

MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi

  • ABCD přístup (str. 48)


Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

AKUTNÍ STŘEDY

Poster BMC Emergency Medicine

2. den - KPR, zajištění DC, oxygenoterapie

Druhý den cvičení na Vás čeká trénink některých technických dovedností zaměřený na zajištění dýchacích cest či resuscitaci včetně aplikace základních pravidel bezpečné defibrilace. Součástí tohoto cvičení bude i problematika různých forem oxygenoterapie.

VÝUKOVÉ CÍLE

ALS

  • student se naučí správnému postupu u algoritmu srdeční zástavy u dospělých včetně léčby potenciálně reverzibilních příčin
  • student se naučí druhy nedefibrilovatelných i defibrilovatelných rytmů, zná rozdíl mezi kardioverzí a defibrilací včetně správných indikací, dávek či umístění elektrod
  • student zná indikace a dávkování léčiv ke KPR

Zajištění DC a oxygenoterapie

  • student rozpozná pacienta vyžadující akutní zajištění DC, orientuje se v základních supraglotických a infraglotických pomůckách pro zajištění DC
  • student zná základní manévry pro způchodnění DC, zná indikace k tracheostomii a koniotomii/koniopunkci
  • sudent zná možnosti oxygenoterapie

DŮLEŽITÉ

  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne

Studijní materiály

MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi

  • Zajišťování dýchacích cest na ICU (str. 92)
  • Zástava oběhu u dospělého a poresuscitační péče (str. 191)

Guidelines

Postery Evropské resuscitační rady

Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

3. den - stáž na klinice, dárcovství orgánů

Třetí den cvičení se podíváte na prostředí intenzivní péče na ARK FN USA. V rámci této stáže si prakticky zopakujete přístup ke kriticky nemocnému pacientovi. Součástí tohoto cvičení bude i představení základních pravidel dárcovského programu včetně diagnostiky smrti mozku a péče o potenciálního dárce orgánů.

VÝUKOVÉ CÍLE

  • student se naučí identifikovat potenciálního dárce orgánů
  • student bude umět definovat neurologickou smrt
  • student bude znát prerekvizity před testováním potenciálního dárce a bude vědět, jaká vyšetření se používají k potvrzení smrti mozku

DŮLEŽITÉ

  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne

Studijní materiály

MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi

  • Mozková smrt a dárcovský program (str. 506)


Videopřednášky + PDF prezentace

Videopřednášky

PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

Algoritmy AKUTNĚ.CZ

AKUTNÍ STŘEDY

4. den - arytmie, akutní plicní edém

Ve čtvrtek se v prostředí SIMU seznámíte se základními kroky v diagnostice a léčbě některých arytmií. Bude se probírat problematika nestabilní fibrilace síní, jakožto nejčastější tachyarytmie, ale také iniciální kroky v přístupu k bradyarytmiím. 

V poslední části cvičení bude tématem akutní plicní edém, jeho diagnostika a léčba.

VÝUKOVÉ CÍLE

Arytmie

  • student definuje tachykardii a rozumí patofyziologickým mechanismům asociovaných rizik
  • student definuje bradykardii a rozumí patofyziologickým mechanismům asociovaných rizik
  • student rozumí základním postupům léčby arytmií dle ERC Guidelines

Plicní edém

  • student se seznámí se základy patofyziologie, diagnostiky a léčby různých forem plicního edému

DŮLEŽITÉ

  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne


Studijní materiály

MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi

  • Arytmie (str. 358)

Guidelines

Postery Evropské resuscitační rady

Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

5. den - akutní respirační selhání, šok

V tomto cvičení se v prostorách SIMU seznámíte s tématem akutní respirační selhání a také s úvodem do problematiky šoku. Výuka proběhne na 3 simulacích, které budou následovány strukturovaným debriefingem. Pro Zvládnutí tohoto cvičení je nutné si projít přednášky a studijní materiály k dané problematice. 

Výukové cíle

Šok

  • student se naučí základní rozdělení šokových stavů
  • student se naučí základní diagnostiku různých typů šoku 
  • student se naučí základní léčbu hypovolemického, kardiogenního, distribučního a obstrukčního šoku
ARDS

  • student se naučí příčiny a příznaky ARDS
  • student porozumí patofyziologii ARDS
  • student si osvojí základní principy léčby ARDS 

CHOPN

  • student se naučí rozpoznat příznaky exacerbace CHOPN
  • student se orientuje v diferenciální diagnostice akutně vzniklé dušnosti
  • student si osvojí základy léčby exacerbace CHOPN
  • student zná základy UPV u pacientů s CHOPN


Důležitá témata

  • ARDS
  • exacerbace COPD/Astma bronchiale
  • typy šoku
  • terapie šoku

DŮLEŽITÉ
  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne

Studijní materiály

MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi

  • Přístup k pacientovi s respiračním selháním (str. 127)
  • Základy UPV (str. 142)
  • Přístup k pacientovi s oběhových selháním - šokové stavy (str. 153)
  • ARDS (str. 317)
  • Těžká exacerbace COPD a akutní těžké astma (str. 325)
  • Masivní PE (str. 381)

Guidelines Evropské resuscitační rady

Postery Evropské resuscitační rady

Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

Algoritmy AKUTNĚ.CZ

Další literatura

Základy umělé plicní ventilace. DOSTÁL Pavel.


Edukativní videa: ICU Advantage

6. den - stáž na klinice, ABR

V tomto cvičení podíváte na prostředí pediatrické intenzivní péče na KDAR FN Brno. V rámci této stáže si prakticky zopakujete přístup ke kriticky nemocnému pacientovi se specifiky dětského kriticky nemocného pacienta. Součástí tohoto cvičení bude i představení základů ABR a praktickému přístupu k této problematice.

Výstupy z učení
  • student identifikuje poruchy natremie a kalemie
  • student vyjmenuje symptomy a možné příčiny poruch těchto elektrolytů
  • student je schopen diskutovat základní principy terapie poruch natremie a kalemie
  • student se naučí detekovat přítomnost poruchy acidobazické rovnováhy
  • student se naučí zhodnotit kompenzaci primární poruchy acidobazické rovnováhy
  • student se naučí detekovat neměřitelné anionty organických kyselin a navrhnout diferenciální diagnostiku příčiny metabolické acidózy
DŮLEŽITÉ
  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne

Studijní materiály

MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi

  • Poruchy ABR (str. 236)
  • Základní elektrolytové poruchy (str. 254)

Guidelines Evropské resuscitační rady

Postery Evropské resuscitační rady

Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

7. den - PALS, intoxikace

V tomto cvičení se v prostorách SIMU seznámíte s tématy dětské resuscitace, základy terapie intoxikací a managementem křečových stavů. Výuka proběhne na 3 simulacích, které budou následovány strukturovaným debriefingem. Pro Zvládnutí tohoto cvičení je nutné si projít přednášky a studijní materiály k dané problematice. 

Výukové cíle

PALS:

  • student se zná indikace a dávkování léčiv používaných v PALS
  • student se naučí ředění adrenalinu pro podání u dětí
  • student zná rozdíl mezi kardioverzí a defibrilací
  • student se naučí indikace kardioverze a defibrilace včetně dávek výbojů
  • student zná umístění elektrod pro kardioverzi/defibrilaci u dětí

Porucha vědomí, křeče:

  • student se naučí rozpoznat kvalitativní a kvantitativní poruchu vědomí a určit její závažnost
  • student se naučí systematický postup u pacienta s poruchou vědomí nejasné etiologie vedoucí k odhalení příčiny poruchy vědomí
  • student se naučí rozpoznat status epilepticus od nekomplikovaných křečových stavů, jeho závažnost
  • student se naučí systematický postup u pacienta s křečovým stavem a zvolení vhodné medikace dle tíže stavu

Intoxikace: 

  • student se naučí základní principy přístupu k pacientovi s akutní intoxikací
  • student dokáže rozpoznat příznaky, stanovit vhodná vyšetření a zahájit terapii u pacienta s otravou oxidem uhelnatým, paracetamolem a toxickými alkoholy

Důležitá témata

  • BLS dítěte
  • ALS u dítěte (PALS)
  • ALS u novorozence (NLS)
  • intoxikace

DŮLEŽITÉ
  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne

Studijní materiály

Intenzivní medicína v praxi. MALÁSKA Jan, STAŠEK Jan, KRATOCHVÍL Milan a ZVONÍČEK Václav.

  • Anafylaxe (str. 184)
  • Porucha vědomí (str. 207)
  • Vybrané intoxikace (str. 526)
  • Křeče a status epilepticus (str. 539)

Guidelines Evropské resuscitační rady

Postery Evropské resuscitační rady

NLS

Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

8. den - nutrice, akutní jaterní selhání, paliativní péče a EOLD

V tomto cvičení budete na SIMU řešit scénáře v rámci simulací s vysokou mírou věrnosti na téma  jaterního selhání, paliativní péče a rozhodování v závěru života (EOLD). Ke všem tématům naleznete ve složce Studijní materiály videopřednášky, přednášky ve formátu pdf a odkazy na doporučenou literaturu. 

Všechny tyto materiály si prosím bedlivě před cvičením prostudujte, je to podmínkou účasti na cvičení, stejně jako správné zodpovězení odpovědníku, který naleznete níže.

Výukové cíle

Akutní jaterní selhání

  • student se naučí klasifikovat akutní jaterní selhání a akutně dekompenzovanou chronickou jaterní chorobu
  • student se naučí provést základní diagnostiku u pacienta s jaterním selháním
  • student se naučí zaléčit jaterní encefalopatii, spontánní bakteriální peritonitidu a krvácení z jícnových varixů

Paliativní péče a EOLD

  • student pochopí a bude znát základní principy, pojmy a cíle paliativní péče na ICU
  • student pochopí a bude znát základní etické principy aplikované na ICU
  • student pochopí a bude znát základní principy rozhodování a péče o pacienty v závěru života
  • student pochopí a bude znát způsob nerozšiřování/ukončování orgánové podpory
DŮLEŽITÉ
  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne

Studijní materiály

MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi
  • Nutrice kriticky nemocného (str. 272)
  • Akutní jaterní selhání (str. 482)
  • Paliativní péče, rozhodování v závěru života a umírání na ICU (str. 286)

 


Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

9. den - akutní renální poškození, RRT, MODS

V dnešním cvičení budete probírat téma Akutního renální poškození a náhrady funkce ledvin (Renal replacement therapy - RRT).  Dalším tématem je Syndrom multiorgánové dysfunkce (Multiple organ dysfunction syndrome - MODS). Vzhledem ke skutečnosti, že tento den strávíte v prostorech KARIM, tak proběhne část výuky také přímo u lůžka pacienta postiženého danou problematikou.

K oběma tématům naleznete ve složce "Studijní materiály" videopřednášky, přednášky ve formátu pdf a odkazy na doporučenou literaturu. Všechny tyto materiály prosím bedlivě před cvičením prostudujte, je to podmínkou účasti na cvičení, stejně jako správné zodpovězení odpovědníku, který naleznete níže.

Výukové cíle


Akutní renální poškození, Renal replacement therapy (RRT)

  • student se naučí rozpoznat a definovat akutní selhání ledvin
  • student získá základní přehled o metodách náhrady funkce ledvin

Multiple organ dysfunction syndrome (MODS)

  • student se naučí definovat a rozpoznat syndrom multiorgánové dysfunkce (MODS)
  • student se seznámí s vyvolávajícími faktory a mechanismy vzniku MODS
  • student bude znát základní principy terapie stavů spojených s MODS
DŮLEŽITÉ
  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne

Studijní materiály


MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi
  • Akutní renální poškození (str. 493)
  • Syndrom multiorgánové dysfunkce a orgánová podpora (str. 469)

Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce pro obor

Algoritmy AKUTNĚ.CZ

Přežití sepse - první hodina
Na tomto odkazu si můžete projít algoritmus AKUTNĚ.CZ, ve kterém si vyzkoušíte jak postupovat v první hodině u pacienta s podezřením na sepsi

Akutní selhání ledvin
Na tomto odkazu si můžete projít algoritmus AKUTNĚ.CZ, ve kterém si vyzkoušíte jak postupovat u pacienta s akutním renálním poškozením a jaké mohou nastat komplikace.

Guidelines a další literatura



10. den - polytrauma, život ohrožující krvácení, sepse

V dnešním cvičení budete opět v prostorách SIMU řešit různé simulace s vysokou mírou věrnosti, které prověří, co všechno jste se již naučili. V rámci těchto simulací se setkáte s několika život ohrožujícími stavy, které čekají na Vaše řešení. Jak již název cvičení napovídá, před dnešní hodinou byste si měli nastudovat problematiku polytraumatu, život ohrožujícího krvácení a sepse. Také si zopakujte problematiku reverzibilních příčin srdeční zástavy.

Ke všem tématů naleznete ve složce Studijní materiály v podobě videopřednášek, přednášek ve formátu pdf a odkazů na doporučenou literaturu. Všechny tyto materiály prosím bedlivě před cvičením prostudujte, je to podmínkou účasti na cvičení, stejně jako správné zodpovězení odpovědníku, který naleznete níže.

Výukové cíle


Polytrauma

  • student dokáže definovat polytraumatizovaného pacienta
  • student chápe význam triáže a traumacentra
  • student porozumí základům péče o polytraumatizovaného pacienta

Krvácení, ŽOK

  • student se naučí rozpoznat život ohrožující krvácení
  • student se seznámí s managementem život ohrožujícího krvácení
  • student je schopen zahájit léčbu život ohrožujícího krvácení

Sepse, septický šok

  • student dokáže vysvětlit definici sepse a septického šoku
  • student rozpozná základní příznaky a dokáže aplikovat iniciální kroky v diagnostice sepse a septického šoku
  • student zná základní principy kauzální a symptomatické terapie sepse a septického šoku
Důležitá témata

  • polytrauma, kraniotrauma
  • krvácení, hemoragický šok
  • terapie život ohrožujícího krvácení
  • ALS
  • 4H/4T
  • typy šoku
  • terapie šoku
  • sepse, septický šok

DŮLEŽITÉ
  • podmínkou účasti na cvičení je zodpovězení odpovědníku do půlnoci předcházejícího dne

Studijní materiály

MALÁSKA, Jan, Jan STAŠEK, Milan KRATOCHVÍL a Václav ZVONÍČEK. Intenzivní medicína v praxi
  • Těžké trauma (str. 601)
  • Život ohrožující krvácení, hemoterapie (str. 588)
  • Sepse, septický šok (str. 451)
  • Přístup k pacientovi s oběhovým selháním (str. 153)
  • Zástava oběhu u dospělého a poresuscitační péče (str. 191)

Guidelines Evropské resucitační rady

Postery Evropské resucitační rady


Videopřednášky + PDF prezentace

BONUS pro zájemce o obor

Tekutinová terapie - videopřednášky + PDF prezentace

Videopřednášky

PDF prezentace