C3-HD-TOP.png C3-HD-BTM.png SEBEREGULACE V PREVENCI ZUBNÍCH ONEMOCNĚNÍ: PROČ JE DODRŽOVÁNÍ ZÁSAD ZDRAVÉHO CHOVÁNÍ A POKYNŮ ODBORNÍKŮ PRO PACIENTY TAK TĚŽKÉ A JAK PODPOŘIT ZMĚNU Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. Ústav psychologie a psychosomatiky LF MU BHPS031p/c Psychologie - přednáška/cvičení C3-HD-TOP.png Droplets-HD-Content-R1d.png INFORMACE K PŘEDMĚTU •100% docházka (omluvy pouze oficiálně v IS, přes studijní oddělení) •Ukončení: Písemný test •Vyučující: vMgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. vPhDr. Hana Cacková vMUDr. Kateřina Fialová, Ph.D. vPhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. vMgr. Bc. Kateřina Smolková vMgr. Bc. Zdeňka Barešová vDoc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. • Předpokládané pořadí přednášek: Malatincová Malatincová Cacková Cacková Fialová Fialová Humpolíček Smolková Fialová Barešová Barešová Slezáčková C3-HD-TOP.png Droplets-HD-Content-R1d.png ZÁKLADNÍ LITERATURA: KAPITOLY 1 AŽ 9 C3-HD-BTM.png MOŽNÉ PŘÍČINY NEDOSTATEČNÉ PREVENCE 1.Orální hygiena 2.Preventivní prohlídky C3-HD-TOP.png PROČ LIDÉ NEPOUŽÍVAJÍ DOPORUČENÉ POSTUPY ČIŠTĚNÍ ZUBŮ •Jiné návyky; nebyli vedeni v dětství •Rezignace, přijetí toho, co vidí u rodičů („je normální mít problémy se zuby“) •Nedostatečné přesvědčení o účinnosti: „Skutečně to funguje?“; neuvědomuje si vliv nových poznatků a technologií •Nedostatečné informace o mechanismu účinku; mylná přesvědčení a nespolehlivé zdroje informací; porozumění principu spolupůsobení faktorů a pravděpodobnosti •Zahlcení produkty – „neznámá půda“ •„Házení do jednoho pytle“ s kosmetickými výrobky (působí jako marketingová „léčka“; bumerangový efekt; „stačí levný zubní kartáček“) •Je to něco „celebritního“, součást vyššího životního stylu – neztotožňuje se, nepovažuje za „normální“ •Nedostatečné informace o tom, jak správně používat •Neumí zahrnout do denního režimu •Nepříjemný pocit (např. během používání zubní nitě) • C3-HD-TOP.png Obrázok, na ktorom je nemocničná izba, miestnosť Automaticky generovaný popis PROČ LIDÉ NECHODÍ NA PREVENTIVNÍ PROHLÍDKY / HYGIENU •Nepřemýšlí nad tím •Čas a další organizační důvody •Dostupnost „dobrého zubaře“ •Strach z finančních nákladů •Přesvědčení, že zubaře nepotřebuje •Odrazující příběhy od známých; vlastní nepříjemné zkušenosti; nedůvěra („pouze se mi to zhorší“) •Návyky z dětství: k zubaři pouze „když to začne bolet“ •Strach ze zákroků, celková nervozita z toho, „co bude“ •Stud a strach, že bude napomínán kvůli špatné hygieně nebo odkládání prohlídek •Nepříjemné pocity v ordinaci (úzkost, panika, fobie) C3-HD-TOP.png FAKTORY PREVENTIVNÍHO CHOVÁNÍ – SOUHRN: •Návyky (osobní historie) •Sociální kontext (vzory a normy – jaké chování je vnímáno jako běžné, bezproblémové, normální, tolerované, ale také to, jaké vzory chování naopak chybí) •Fyzická a kognitivní dostupnost chování (jaké chování prostředí snadno umožňuje a jaké možnosti má člověk „na očích“) •Osobní význam (asociace, stereotypy, symbolický význam) •Priority (motivace věnovat chování a informacím čas a pozornost na úkor jiných záležitostí) •Specifická zkušenost s daným chováním (jak jej člověk prožívá – příjemné/nepříjemné, zdlouhavé, namáhavé, matoucí...) •Zkušenost s dopady (pozitivní, negativní, chybějící) •Informace mimo vlastní zkušenost (argumenty pro a proti určitému chování – adekvátní i neadekvátní) a úroveň schopnosti jejich zpracování (čas, pozornost, intelekt, metakognice o zpracování informací, důvěra, reaktance) C3-HD-TOP.png ZDRAVÍ PODPORUJÍCÍ CHOVÁNÍ PODPOŘIT NÁVYKY, NAPODOBOVÁNÍ A NORMY – aby pacient přijal chování jako normální nebo nutné a příliš nad ním nepřemýšlel PODNÍTIT PŘEMÝŠLENÍ NAD DŮSLEDKY a nechat pacienta, aby při změně chování uplatnil vlastní vůli a způsoby sebekontroly Která cesta je lepší? C3-HD-TOP.png INDIVIDUÁLNÍ VLIV: CO LIDI PŘESVĚDČÍ A CO ODRADÍ? Persuaze Postoj Chování C3-HD-TOP.png INDIVIDUÁLNÍ VLIV: CO LIDI PŘESVĚDČÍ A CO ODRADÍ? Persuaze Postoj Chování ? ? C3-HD-TOP.png OVLIVNÍ POSTOJ MÉ CHOVÁNÍ? •SÍLA POSTOJE – čím silněji se s postojem/cílem identifikuji, tím větší pravděpodobnost, že se podle něj budu chovat • •KOGNITIVNÍ DOSTUPNOST – čím častěji je mi důležitost chovat se podle postoje připomínána, tím větší pravděpodobnost, že se podle něj budu chovat • •SPECIFIČNOST – postoje vztahující se ke konkrétnímu, snadno představitelnému a časově ukotvenému chování spouštějí chování snadněji než obecné postoje vztahující se k obecným „doporučením“ • •SOCIÁLNÍ NORMY – pokud je chování považované za normální v rozporu s postojem, je nižší pravděpodobnost, že se budu chovat podle postoje C3-HD-TOP.png NÁŠ MOTIVAČNÍ SYSTÉM JE PŘIROZENĚ REAKTIVNÍ... •Hlavní motivátory: •Odměňující pocit •Jistota •Bezpečí •Známé situace a předvídatelnost •Vyhnutí se bolesti a nejistotě • •Na dlouhodobé cíle, včetně vnímané potřeby změnit své návyky, motivační a emoční procesy bezprostředně nereagují úplnou reakcí. Nutná je sebe-regulace jednání – schopnost naplánovat komplexní jednání směřující k cíli a motivovat se postupně v dílčích krocích. ZVYKY NORMY EMOČNÍ REAKCE C3-HD-TOP.png •Proč je vhodné pěstovat žádoucí návyky již od dětství? • •A Jak na to? Obrázok, na ktorom je stena, osoba, vnútri, pózujúci Automaticky generovaný popis C3-HD-TOP.png •Vedení k žádoucímu chování od dětství („čisti si zuby jako velká holka“): •Chování se stane „normálním“ a automatickým •Nepříjemný pocit při vynechání chování •Vím, jak na to; nepochybuji o své schopnosti •Budu s větší pravděpodobností věřit, že to funguje (vliv kognitivních zkreslení) • Obrázok, na ktorom je stena, osoba, vnútri, pózujúci Automaticky generovaný popis V očích dítěte rodiče reprezentují, jak funguje celý svět. C3-HD-TOP.png ZÁSTUPNÉ PODMIŇOVÁNÍ (OBSERVAČNÍ UČENÍ) C:\Users\Taaanique\Desktop\Learning strategies\Pictures\Learning%20by%20Example.jpg Příklad, který si dáváme navzájem, je mimořádně důležitou ingrediencí pěstování žádoucího chování. C3-HD-TOP.png JAK VZNIKAJÍ ZVYKY? KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ – učení fyziologické reakce OPERANTNÍ PODMIŇOVÁNÍ – učení specifického chování C:\Users\Taaanique\Desktop\thorndike-cat-box.jpeg C3-HD-TOP.png DŮSLEDKY ZVYKŮ Obrázok, na ktorom je osoba, jedlo, žena, tanier Automaticky generovaný popis •Spouštěče v prostředí nabádají k stereotypnímu chování •Pocit „jako doma“ – bezpečí, předvídatelnost, vím, co bude následovat •Nejistý a nepříjemný pocit, pokud přeruším (hlavně u dobrých návyků) •Pokračuje, i když je chování nepříjemné a není přímo odměňováno C3-HD-TOP.png AVERZIVNÍ PODMIŇOVÁNÍ JE OBZVLÁŠŤ ÚČINNÉ... PROČ JE DŮLEŽITÉ NA TO PAMATOVAT? C:\Users\Taaanique\Desktop\Little Albert.jpg C3-HD-TOP.png AVERZIVNÍ PODMIŇOVÁNÍ JE OBZVLÁŠŤ ÚČINNÉ... C:\Users\Taaanique\Desktop\Little Albert.jpg C3-HD-TOP.png SPECIFICKÁ ÚSKALÍ PREVENTIVNÍHO CHOVÁNÍ Obrázok, na ktorom je zubná kefka, stena, štetec, vnútri Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je osoba, vnútri Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je osoba, stena, vnútri, usmievajúci sa Automaticky generovaný popis C3-HD-TOP.png PROČ JE PREVENCE TAK TĚŽKÁ...? Žádné informace o progresu – prevence je účinná, když se ani po dlouhé době nic špatného nestane! Jak vím, že se mi něco nestalo kvůli prevenci? Nebo že to špatné, co se mi stalo, bylo kvůli zanedbání prevence? Obrázok, na ktorom je text, maľba Automaticky generovaný popis Kdy tedy mají prevenční doporučení největší naději na úspěch? C3-HD-BTM.png JAK PĚSTOVAT ŽÁDOUCÍ NÁVYKY • C3-HD-TOP.png Obrázok, na ktorom je zuby, kefovanie, zubná kefka, osoba Automaticky generovaný popis VYTVOŘENÍ NOVÉHO NÁVYKU •Pravidelnost – v intervalech, které chci udržovat •Jednoznačné napojení na prostředí •Napojení na jiné činnosti (kdy přesně začnu, „implementační intence“) •Co největší usnadnění plánování – začít chování je jednoduché a není nepříjemné •Usnadnění rozpomínání a přístupu – vodítka a „postrknutí“ (nudging) •Odměňující pocit (pochvala; sebe-odměňující uvědomění si úspěchu, pocit hrdosti) •Nevzdávat se při selháních! – pravidlo „nevynechat dvakrát po sobě“ •Žádoucí vzory chování C3-HD-TOP.png Touha změnit své chování Víra, že to dokážu Znalost způsobů, jak se změnit CHTÍT UDĚLAT ≠ UMĚT UDĚLAT Dle modelu HAPA (Health Action Process Approach) R. Schwarzere je nutno nejen být motivován (např. úspěšná persuaze), ale také umět přestransformovat cíl do jednání! Dosahovaní dlouhodobého cíle není reaktivní proces. C3-HD-TOP.png Touha změnit své chování Víra, že to dokážu Znalost způsobů, jak se změnit CHTÍT UDĚLAT ≠ UMĚT UDĚLAT Dle modelu HAPA (Health Action Process Approach) R. Schwarzere je nutno nejen být motivován (např. úspěšná persuaze), ale také umět přestransformovat cíl do jednání! Dosahovaní dlouhodobého cíle není reaktivní proces. Když se zaseknu na jedné úrovni, mohu sklouznout níž a začít pochybovat... „Já se v tom vůbec nevyznám... Asi to nedám...“ C3-HD-TOP.png Touha změnit své chování Víra, že to dokážu Znalost způsobů, jak se změnit CHTÍT UDĚLAT ≠ UMĚT UDĚLAT Dle modelu HAPA (Health Action Process Approach) R. Schwarzere je nutno nejen být motivován (např. úspěšná persuaze), ale také umět přestransformovat cíl do jednání! Dosahovaní dlouhodobého cíle není reaktivní proces. Když se zaseknu na jedné úrovni, mohu sklouznout níž a začít pochybovat... „Já se v tom vůbec nevyznám... Asi to nedám...“ „Když to jednou neumím, proč se tím stresovat? Nechám to na osud...“ Devalvace cíle pomocí kognitivních zkreslení (disonance, status quo, konfirmační zkreslení...) C3-HD-TOP.png CO KDYŽ JDOU NÁVYKY PROTI DOPORUČENÍM A „ZDRAVÉMU ROZUMU“? C3-HD-TOP.png •Tendence redukovat kognitivní disonanci – pokud je moje chování v rozporu s mými přesvědčeními, změním to, co je pro mne snadnější změnit •Konfirmační zkreslení – hodnotím argumenty tak, aby vždy potvrzovaly to, v co věřím •Obzvlášť snadno fungují u preventivního chování, kde pacient nevidí kauzalitu na vlastní zkušenosti Obrázok, na ktorom je biela tabuľa Automaticky generovaný popis CO KDYŽ JDOU NÁVYKY PROTI DOPORUČENÍM A „ZDRAVÉMU ROZUMU“? C3-HD-TOP.png Droplets-HD-Content-R1d.png KDYŽ NEVÍM, CO S EMOCEMI: BĚŽNÉ OBRANNÉ MECHANISMY Proč mohou být obranné mechanismy problematické? Jsou vždycky problematické? Jsou některé naopak obecně prospěšné? Co je alternativou obranných mechanismů? na jiný objekt reality, události do nevědomí mimo pozornost do něčeho kreativního prožívání do někoho jiného místo prožití emoční reakce emočně konfliktní situace na nekonfliktní do raných způsobů zvládání tj. opačná reakce vybití emoce bez konstruktivní komunikace pomoci druhému s tím, co sám nezvládám zdrojům emoce v jiné oblasti čili „odpojení“ od emoce bez komunikace/zpracování místo komunikace ohledně stresující situace místo komunikace/řešení místo frustrujícího úsilí C3-HD-TOP.png PERSUAZE – JAK FUNGUJE? „Centrální“ cesta „Periferní“ cesta Pádnost argumentů C3-HD-TOP.png PERSUAZE – JAK FUNGUJE? „Centrální“ cesta „Periferní“ cesta Pádnost argumentů Heuristiky: Charakteristiky řečníka Povrchní charakteristiky zprávy Charakteristiky adresáta zprávy C3-HD-TOP.png HEURISTIKY •„Mentální zkratky“ – posuzování, které ignoruje část informace v prospěch rychlejšího dosažení závěru C:\Users\Taaanique\Desktop\shortcut-strategy-maze-path-direction-ss-1920-800x450.jpg C3-HD-TOP.png POMÁHA VZBUZOVÁNÍ EMOCÍ? JAK? Obrázok, na ktorom je text, zub, plagát, úsmev Automaticky generovaný popis C3-HD-TOP.png POMÁHA VZBUZOVÁNÍ EMOCÍ? JAK? •Negativní emoce (úzkost a strach) – způsobují nepříjemné pocity a pocit ovlivněnosti, avšak ve skutečnosti mají efekt pouze tehdy, je-li osoba otevřena centrální cestě přesvědčování (obsah argumentů). • •Pozitivní emoce naopak působí periferní cestou – tendence zachovat pozitivní atomosféru vede k automatickému souhlasu s řečníkem (pokud se nepůsobí silnější faktory v opačném směru). C3-HD-TOP.png Droplets-HD-Content-R1d.png Obrázok, na ktorom je text, ClipArt Automaticky generovaný popis TRANSTEORETICKÝ MODEL ZMĚNY C3-HD-TOP.png Droplets-HD-Content-R1d.png FÁZE DOSAŽENÍ ZMĚNY CHOVÁNÍ •Prekontemplace – fáze před uvědoměním problému •Kontemplace •Příprava (úmysl) •Jednání •Udržení jednání •Ukončení (změna je trvalá, není potřeba zapojovat seberegulaci) • •Jakým způsobem bude zaměřena komunikace ze strany odborníka v každé fázi? •Co se může stát, pokud fázi nezohledníme? • C3-HD-TOP.png Droplets-HD-Content-R1d.png OBLASTI ZMĚNY •Zvyšování povědomí (získávání informací o tom, proč je změna žádoucí) •„Dramatická úleva“ (vzbuzení emoční reakce pro aktuální/žádoucí stav) •Sebepřehodnocení (osobní a hodnotové ztotožnění se s novým chováním) •Přehodnocení vzhledem k prostředí (uvědomění si dopadů na druhé) •Sociální „osvobození“ (uvědomění si společenské podpory žádoucího chování) •„Sebeosvobození“ (závazek ke změně postavený na vědomí, že změna je možná) •Podporující vztahy (lidé, kteří mě podporují ve změně) •Protipodmiňování (náhrada nežádoucího chování a myšlení žádoucím) •Kontrola posílení (odměňování žádoucího a redukce přitažlivosti nežádoucího chování) •Kontrola podnětů (zvyšování žádoucích a redukce nežádoucích vodítek v prostředí) C3-HD-TOP.png POVZBUZENÍ MOTIVACE Obrázok, na ktorom je osoba Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je zelenina Automaticky generovaný popis Vzájemná podpora a společné aktivity Gamifikace – herní prvky, aplikace Radost a hrdost ze seberozvoje a učení se novému C3-HD-TOP.png MUSÍM VĚDĚT JAK... • C3-HD-TOP.png NEJSOU VŠECHNY DLOUHODOBÉ CÍLE STEJNÉ... PREVENCE INTERVENCE „NEDĚLAT“ „DĚLAT“ KOMPLEXNÍ PROJEKT Opakování, návyky Plánování kroků, nelineární postup JEDNODUCHÉ ÚKONY C3-HD-BTM.png JAK ODSTRANIT NEŽÁDOUCÍ NÁVYK? Obrázok, na ktorom je úsmev, osoba, ľudská tvár, zub Automaticky generovaný popis C3-HD-TOP.png ODSTRANĚNÍ NEŽÁDOUCÍHO NÁVYKU •Změna prostředí a vyhýbání se spouštěčům •Vědomé zavádění náhradního chování (reakce na spouštěč nebo celkově nové vzorce chování v dané situaci) •Protipodmiňování – „trestání“ nežádoucího chování (může být náročné nalézt tu správnou strategii) •Vědomé plánování a strukturování chování (seberegulační strategie); vyšší všímavost •Alternativní efektivní způsoby zvládání stresu (zlozvyky se často rozvinou a udržují jako vyhýbavá strategie zvládání stresu) C3-HD-TOP.png Droplets-HD-Content-R1d.png REGULACE NEŽÁDOUCÍCH EMOCÍ Palivo obrys Obrys nahnevanej tváre obrys Obrys nahnevanej tváre obrys Palivo obrys Táborový oheň obrys Táborový oheň obrys Chat obrys C3-HD-TOP.png Droplets-HD-Content-R1d.png REGULACE NEŽÁDOUCÍCH EMOCÍ •Potlačení •Kognitivní přehodnocení •Odpoutání pozornosti •Změna situace •Vyhnutí se situaci Obrázok, na ktorom je text, animák, kreslený obrázok, ovocie Automaticky generovaný popis Efektivita a využitelnost konkrétní strategie závisí na situaci, avšak lidé často využívají strategie zvládání podle toho, jak jsou jim dostupné, spíše než podle adekvátnosti. DOSTUPNOST = na co jsem zvyklý, co jsem se naučil. Nebudu dělat něco, co neumím (= neviděl jsem, mám předsudky...) Komunikační strategie a strategie regulace vlastních emocí jsou součástí profesních kompetencí a lze si je osvojit. C3-HD-TOP.png SEBEREGULACE JE DOVEDNOST, NIKOLI DANOST NEBO PROSTÝ ODRAZ „MORÁLNÍCH KVALIT“ Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis C3-HD-TOP.png KONSTRUKTIVNÍ PŘÍSTUP: PROGRES NENÍ LINEÁRNÍ! Hlavním prediktorem dlouhodobě úspěšné změny chování je vytrvalost navzdory selháním a učení se z vlastních chyb. Sebemrskačství ani ponižování nezabírá. C3-HD-TOP.png VYPRACOVÁNÍ PLÁNU 1.Zohlednění možností – kolik, kdy a jak můžu udělat; jaké aktivity mohu nahradit; s čím můžu sladit; jak se více motivovat •Je silnější motivace vždy více prospěšná? C3-HD-TOP.png VYPRACOVÁNÍ PLÁNU 1.Zohlednění možností – kolik, kdy a jak můžu udělat; jaké aktivity mohu nahradit; s čím můžu sladit; jak se více motivovat 2. 2.Mentální srovnávání – co chci dosáhnout a co proto musím udělat? Obrázok, na ktorom je šípka Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je trávnik, vonkajšie, strom, osoba Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je obloha, vonkajšie, strom, trávnik Automaticky generovaný popis Silnější motivace bez jasného postupu realizace může rozptylovat i stresovat! C3-HD-TOP.png VYPRACOVÁNÍ PLÁNU 1.Zohlednění možností – kolik, kdy a jak můžu udělat; jaké aktivity mohu nahradit; s čím můžu sladit 2. 2.Mentální srovnávání – co chci dosáhnout a co proto musím udělat? Přístup SMART (dosažitelné konkrétní cíle, „krůček po krůčku“) 3. 3.Motivující faktory a úprava prostředí – co mi pomůže to dělat s větší radostí? Jaké překážky a rozptylující faktory je potřeba odstranit? → návyk 4. 4.Načasování – časový harmonogram s konkrétním bodem v čase, kdy začnu („implementační intence“) → návyk C3-HD-TOP.png VYPRACOVÁNÍ PLÁNU 1.Zohlednění možností – kolik, kdy a jak můžu udělat; jaké aktivity mohu nahradit; s čím můžu sladit 2. 2.Mentální srovnávání – co chci dosáhnout a co proto musím udělat? Přístup SMART (dosažitelné konkrétní cíle, „krůček po krůčku“) 3. 3.Motivující faktory a úprava prostředí – co mi pomůže to dělat s větším zájmem a radostí? Jak dosáhnu, že bude pro mě snazší začít než to vzdát / odložit? („nudging“) Jaké překážky a rozptylující faktory je potřeba odstranit? → návyk 4. 4.Načasování – časový harmonogram s konkrétním bodem v čase, kdy začnu („implementační intence“) → návyk 5. 5.Sledování pokroku a pozitivní zpětná vazba – co fungovalo a co ne; uvědomění si a uznání i „skrytých“ pokroků 6. 6.Konstruktivní regulace emocí – kognitivní přehodnocení – výzva, učení, cesta, seberegulace jako dovednost C3-HD-TOP.png C3-HD-BTM.png DĚKUJI ZA POZORNOST!